Pagal L.Jovaišą auklėjimas yra viena ugdymo funkcijų, todėl nėra kažkoks atskiras, tiesinis, nuo
kitų ugdymo funkcijų izoliuotas vyksmas. Jis susilieja su mokymo, lavinimo,
švietimo, prusinimo, globojimo, aprūpinimo bei auginimo procesais, jų turiniu,
priemonėmis ir metodais, bet juose neištirpsta, išlaiko auklėjamąjį autentiškumą
ir savo galią. Tačiau galima pastebėti ir skirtumų lyginant jį su mokymu.
Mokymas palyginti tolygus procesas, kylantis pagal programas, tuo tarpu
auklėjimas netolygus, nes jį sąlygoja įvairios atsitiktinės arba specialiai
sudaromos situacijos. Auklėjimasis būna šuoliškas - staiga auklėtinis ima
taisytis, doroviškai arba priešingai elgtis. Tai rodo auklėjimosi
prieštaringumą. Auklėjimo vyksmas labai sudėtingas, tačiau ne visada sėkmingas
(Jovaiša, 1995:12).
Kaip žinia, ugdymo
procese šeimai skirtas ypatingas vaidmuo. Tėvai, perteikdami vaikams žinias,
juos prusina ir lavina, moko ir auklėja, formuodami individualybę (žr. 2 pav.).
Manoma, kad daugiavaikėje šeimoje globa ir rūpyba atlieka išskirtinį vaidmenį
dėl to, kad tėvai rūpinasi visais vaikais, o vyresnieji vaikai globoja
jaunesniuosius brolius ir seseris, rūpinasi jais. Šeima tampa pirmine
institucija vaiko ugdymo procese ir pagrindine kuriant vertingą ugdytinio
asmenybę.
UGDYMAS
ŠVIETIMAS
žinios
VEIKDINIMAS
veiksmas
PRUSINIMAS
LAVINIMAS
MOKYMAS
AUKLĖJIMAS

|
FORMAVIMAS
|
|
GLOBA
|
|
|
2 pav. Auklėjimo
vieta ugdymo sąvokų sistemoje (Jovaiša, 1995:13)
Iš schemos matyti, kad artimiausios ugdymo funkcijos yra švietimas ir
veikdinimas. Šis apima mokymą ir nuo jo neatskiriamas funkcijas - lavinimą ir
auklėjimą. Auklėjimui priklauso globojimas - pagalba, rūpestis žmogaus
ateitimi, ypač neaprūpintaisiais, apleistaisiais. Trumpai galima nusakyti
laukiamus šių funkcijų veikimo rezultatus taip:
-
prusinimas ugdo
inteligentą, jo kompetenciją, subtilų mąstymą, gabumus,
-
lavinimas -
kūrėją,
-
mokymas - žinovą
ir mokovą,
-
auklėjimas -
asmenybę,
-
formavimas -
individualybę. (Jovaiša, 1995:13).
L.Jovaiša duoda išsamią auklėjimo sampratą, t.y. ne tik apibūdina
auklėjimo sąvoką, jo esmę bei prasmę, bet ir atskleidžia auklėjimo vyksmo
ypatumus, struktūrą, auklėjimo principų bei veiksnių sistemą.
Lietuvos pedagogikos klasikai asmenybės tarpsmo procese auklėjimui
skyrė daug dėmesio. Daugumai jų auklėjimas - tai tas funkcinis ugdymo aspektas, kuriuo siekiama sukurti vertingą
ugdytinio asmenybę, nukreipiant jos fizines ir psichines galias siekti
aukščiausių arba idealių vertybių. Auklėjimas vadinamas aukštesne, aukščiausia, pagrindine, seniausia ugdymo
funkcija, lemiančia ugdymo proceso baigtumą, efektyvumą.
1.2.1. Vaikų auklėjimo šeimoje samprata
Šeima, kaip prigimtinis ugdymo (auklėjimo) veiksnys, socializuoja
asmenybę, plėtoja vaiko savarankiškumą, kūrybiškumą, kritišką mąstymą,
bendražmogiškąją
26
kultūrą, dvasingumą, dorovę, gebėjimą bendrauti. Kaip teigia
S.Šalkauskis: „pašauktųjų ugdymo veiksnių eilėje pirma vieta priklauso šeimai,
nes tėvams pirmiesiems tenka rūpintis savo vaikų ugdymu. Užgimęs kūdikis negali
apseiti be svetimos pagalbos, ypač be savo motinos pagalbos. Iš čia plaukia
vaikui prigimtoji teisė būti auklėjamam, o tėvams - prigimtoji pareiga savo
vaikus penėti, globoti ir auklėti, žodžiu tariant - ugdyti" (Šalkauskis,
1992:202). Būtent šeima (tėvai) tampa pirmaisiais žmogiškumo ugdytojais ir
mokytojais.
Vaikų ugdymas
(auklėjimas) šeimoje - sudėtingas ir dažnai problemiškas socialinis - pedagoginis
procesas. Jo rezultatyvumas priklauso nuo šeimos, dorovingumo, dvasingumo
mikroklimato, tėvų pedagoginės kultūros, bendravimo stiliaus, asmeninio
pavyzdžio ir kt.
Auklėjimą šeimoje reikėtų
suprasti kaip asmenybės ugdymą, jos prigimties plėtojimą, dorinimą. Pasak
A.Maceinos, visas dorinis žmogaus gyvenimas kaip tik kristalizuojasi
asmenybėje. Jeigu dorinį žmogaus veikimą laikysime asmenybės tarpsmu individe,
tai auklėjimas bus pagalba šitam tarpsmui, asmenybės kūrimas, žmogaus
dorinimas. Auklėjimu atskleidžiama asmens prigimtis, jo individualybė.
(Bajoriūnas, 1997:236).
Teigtina, kad tėvai,
auklėdami savo vaiką, tobulina jo prigimtį, nes auklėjimu paliečiama visa vaiko
būtybė, visos jo galios ir realizuojamos žmogiškosios idėjos. Lavinimas
apipavidalina vaiko išorę, apibrėžia jo periferiją, o auklėjimas paliečia jo
gelmes, prigimtį. Į vaikų auklėjimą šeimoje žvelgtina ir kaip į pačių tėvų ir
vaikų, visos šeimos buities, jos narių veiklos ir gyvenimo bei elgesio
sutvarkymą. Ypač daugiavaikėje šeimoje tėvai, siekdami būti geri savo vaikų
auklėtojai, stengiasi būti ir geri organizatoriai, kad neįsigalėtų chaosas, kad
vaikai pasidarytų neimlūs blogiems pavyzdžiams.
S.Šalkauskis pabrėžia
pilnos šeimos (tėvo ir motinos) svarbą vaiko ugdyme (auklėjime) ir teigia, kad
be suderintų ugdomųjų tėvo ir motinos pastangų pilnutinis žmogaus išugdymas
negali būti tikslingai įvykdytas. „Tėvas atstovauja šeiminiame ugdyme labiau
intelektualiniam valios pradui, motina - labiau intuityviniam jausmo pradui.
Bet kadangi vaikų tarpime lemiamą vaidmenį turi moteriškas pradas, tai motina
yra visų pirma šeiminio ugdymo veikėja", - teigia S.Šalkauskis
(Šalkauskis, 1992:204). M.Pečkauskaitė sėkmingo auklėjimo šeimoje kriterijumi
laikė motinos ir tėvo darną, pagarbą vienas kitam. Ji taikliai pastebėjo, kad
motina neturi skiepyti vaiko priešiškumo tėvui net tada, kai jis to būna
vertas. Pedagogė rašė: „auklėjimas tuomet
tėra geras ir atneša gerų vaisių, jei tėvas visame kame padeda motinai,
stengdamasis nuo savęs daryti viską vaiko labui drauge su motina" (
Pečkauskaitė, 1998:20).
Apibendrinant ir
remiantis žymaus pedagogo Z.Bajoriūno tyrimais galime teigti, kad:
-
vaikų auklėjimas
šeimose yra visos šeimos reikalas;
-
geras vaikų
auklėjimas priklauso nuo tėvų dėmesio vaikų auklėjimui;
-
šeimos santarvė,
geri tarpusavio santykiai yra gero vaikų auklėjimo garantas;
-
visi žmonės yra
skirtingi, todėl vaikų auklėjimas šeimose negali būti „urminis", turi būti
skirtingas;
-
vaikų ugdymo
efektyvumas priklauso nuo dorinės šeimos terpės, nuo šeimos gyvensenos
vertybių;
-
šeima yra
institucija, kuri deleguoja tiek tėvams, tiek vaikams atsakingas pareigas;
-
už savo šeimos
darną atsako kiekvienas jos narys;
-
šeima savo dvasinį
gyvenimą natūraliai sieja su savo tauta.
Geri tarpusavio
santykiai, šeimos mikroklimatas reikalingas kiekvieno šeimos nario normaliai
egzistencijai, tačiau jis ypač svarbus augančių vaikų socializacijai ir
visavertei asmenybės sklaidai. Teigtina, kad gražiai sutardami, vienas kitą
paremdami, protingai spręsdami gyvenimiškus konfliktus, tėvai sukuria
tinkamiausią psichologinę terpę, kuri užtikrina gerą vaikų auklėjimą.
1.2.2. Vaikų auklėjimo šeimoje tikslas ir uždaviniai
Kaip teigia L.Jovaiša šeima yra ryšiais susieta mažiausia žmonijos
bendruomenė, regeneruojanti tautą, autonomiškai tvarkanti savo ūkį ir ugdanti
jaunąją kartą pasauliui. Vienas svarbiausių jos tikslų - sudaryti normalias sąlygas vaikams įgyti veiklos pasaulyje patirtį,
kad galėtų savarankiškai dirbti ir laimingai gyventi (Jovaiša, 1995:159).
Z.Bajoriūno teigimu vaikų auklėjimo tikslas šeimoje
gali būti trejopas:
1)
ateities meilė -
aukščiausias auklėjimo tikslas (be jo negalėtume pasiekti kitų kilnių tikslų);
2)
harmoningos
asmenybės ugdymas - bendražmogiškas tikslas;
3)
žmogaus Lietuvos
piliečio, patrioto, šeimyniško, gerbiančio ir mylinčio kitas tautas auklėjimas
- artimiausias, konkrečiausias auklėjimo tikslas (Bajoriūnas, 1997:242).
Pasak Z.Bajoriūno šeimos
atsinaujinimas glaudžiai siejasi su mūsų Tėvynės -Lietuvos geresnės ateities
siekimu. Ateities meilės siekimas šeimoje skatina tėvus būti
28
kultūringais, labiau išsilavinusiais, dvasingais ir dorais. Ateities
meilė jiems padeda geriau suvokti tautos ir šeiminio gyvenimo, vaikų auklėjimo
čia prasmę. Šeima padeda gyventi ne tik dėl savęs, bet ir dėl kitų. Ji siekia
pažangos sudvasindama savo gyvenimą (Bajoriūnas, 1997:242).
Vaikų auklėjimo šeimoje
tikslas būtų nevisiškai suprastas nesuvokus pagrindinio tautinės mokyklos uždavinio.
Lietuvos vidurinės bendrojo lavinimo mokyklos koncepcijoje rašoma: „Pagrindinis
bendrojo lavinimo mokyklos uždavinys - atsigręžti į žmogų kaip absoliučią
vertybę: 1) puoselėti jo fizinę ir psichinę prigimtį, sudaryti sąlygas
atsiskleisti jo individualybei; pažadinti siekimą per saviauklą ir savikūrą
tapti asmenybe; 2) padėti tvirtus žmogaus dorovės pagrindus: puoselėti
sąžiningumą, savigarbą ir orumą, kūrybiškumą, nukreipti į tiesą, gėrį, grožį,
skatinti gailestingumą, geros valios veiklą, siekimą laisvės, taikos, darnos ir
šviesos; 3) ugdant žmogaus intelektą, emocijas, valią, brandinti jo nuostatą,
kad jis yra gimtosios kultūros veikėjas, atsakingas už jos raidą; 4) ugdyti
žmogaus pilietiškumą, t.y. savo kaip asmens pareigų ir teisių visuomenėje bei
valstybėje sampratą ir nuostatą įsijungti į konstruktyvią savo krašto
kultūrinę, visuomeninę bei politinę veiklą, vadovaujantis aukščiausiais
žmoniškumo kriterijais" (Bajoriūnas, 1997:243).
Suvokus pagrindinį
tautinės mokyklos uždavinį, matyti, kad šeima turi prigimtinę teisę
įgyvendinant jį kartu su mokykla, nes žmogaus auklėjimas, jo gerųjų kūno,
dorovės ir sielos savybių puoselėjimas neatsiejamas nuo aukščiausio auklėjimo
tikslo. Šeima savo teigiamomis nuostatomis turi kuo labiau palaikyti mokyklą, o
mokykla -šeimą, tačiau reikia žinoti, kad vaikų auklėjimas šeimoje skiriasi nuo
mokyklinio auklėjimo. Mokykla neįvykdys savo uždavinio, jei šeima nepadės
ugdyti pagrindinių vertybių, nepadės tvirtų dorovės pagrindų ir nebus atsakinga
už visavertės asmenybės suformavimą. Teigtina, kad šeima auklėja savo vaiką su
mokykla ir valstybe (visuomene) bendradarbiaudama ir kooperuodama savo
veiksmus.
Sprendžiant vaikų
auklėjimo šeimoje uždavinius, laikomasi bendrų psichologinių -pedagoginių
reikalavimų, kuriuos pateikiame remdamiesi P.Kapterevu:
Pirma. Pats bendriausias
šeiminio auklėjimo uždavinys - pasiekti, kad būtų organiškai individualus.
Antra. Geras auklėjimas
turi būti visuomeninis auklėjimas. Vaikas turi vystytis tarp bendraamžių.
Išaugęs tik tarp suaugusiųjų, jis būna nelaimingas. Tai žuvis, išmesta iš
vandens ir įmesta į kitą skystį, labai jaudrinantį, bet negyvybingą tam
organizmui. Žinotina, kad vaikui gera ir jis jaučiasi laisvas tik su draugais.
Trečia. Vaikas turi būti
auklėjamas nuolat jam bendraujant su gamta. Jis turi pasinerti į ją, savo
įspūdžiais įsisiurbti į ją, pajusti tas mintis ir atjautimus, kuriuos ji
sukelia kiekvienoje gyvoje dvasioje (Bajoriūnas, 1997:251).
Tėvai, spręsdami vaiko
auklėjimo uždavinius, vienodai domisi jo išoriniu ir vidiniu pasauliu, leidžia
jam patirti visus jo amžiaus tarpsnio ypatumus. Bendruosius reikalavimus vaiko
auklėjimui jie nuolatos keičia, pritaiko prie atitinkamų sąlygų, atsižvelgia į
jo individualybę ir psichologinius ypatumus. Auklėdami savo vaikus, tėvai
siekia gerų rezultatų, todėl naudoja įvairius auklėjimo metodus. Manytina, kad
sėkmingas minėtų metodų taikymas yra svarbiausia prielaida kitų auklėjimo
grandžių veiklos sėkmei užtikrinti.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą