Vietos savivaldybių autonomiją garantuoja finansiniai ištekliai ir
laisvė jais naudotis savo veikloje. Savivaldybių finansai yra pajamų ir išlaidų
visuma ir tų lėšų sudarymo, paskirstymo ir panaudojimo sistema. Gaunamų pajamų
ir daromų išlaidų sąmata yra biudžetas. Kiekviena savivaldybė turi savarankišką
biudžetą. Biudžetas - vienas svarbiausių savivaldybių veiklos administravimo ir
valdymo elementų.
Savivaldybių
biudžetai yra šalies nacionalinio biudžeto dalis. Savivaldybių biudžetuose
sukaupiamos lėšos, reikalingos įstatymų priskirtoms funkcijoms ir savivaldybėms
įstatymų perduotoms valstybės funkcijoms atlikti.
Savivaldybių biudžetų teisinis pagrindas yra savivaldybių tarybų
priimti sprendimai dėl atitinkamų biudžetinių metų savivaldybių biudžetų
patvirtinimo. O taip pat ir Lietuvos Respublikos Konstitucija, Biudžeto
sandaros įstatymas, Fiskalinės drausmės įstatymas, Seimo statutas, Savivaldybių
biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas, atitinkamų metų valstybės
biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas,
Vyriausybės patvirtintos biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklės ir kiti
biudžeto pajamų gavimą ir programų finansavimą reglamentuojantys teisės aktai.
Savivaldybių biudžetų sudarymas, tvirtinimas ir vykdymas sisteminiu ir
procesiniu požiūriu yra labai sudėtingas reiškinys, reikalaujantis didelių
politinių, ekonominių, valdymo ir administracinių pajėgumų. Be to, biudžeto
sudarymo klausimas yra kone svarbiausias savivaldybės gyvenime, nes apsprendžia
visų savivaldybės veiklos sričių funkcionavimą tam tikru laikotarpiu ir turi
tiesioginės įtakos savivaldybės gyventojų bendruomenės gerovei.
Tyrimo problema. Savivaldybėms dažnai iškylanti problema - savivaldybių funkcijų
vykdymui nepakanka lėšų: valstybės deleguotoms funkcijoms vykdyti skiriamas per
mažas finansavimas, o vykdant savarankiškas funkcijas iškyla lėšų naudojimo
efektyvumo problema. Todėl sunku išvengti tokių biudžeto vykdymo pasekmių kaip
biudžeto deficitas, biudžeto neįvykdymas, bendruomenės pasipiktinimas, kai
savivaldybė nėra įgali skirti pakankamo finansavimo atitinkamoms programoms
vykdyti ar įgyvendinti duotų pažadų. Kokios priežastys lemia biudžeto vykdymo
problemas? Ar galima jų išvengti? Jei išvengti negalima, kaip spręsti šias
problemas?
Tyrimo objektas - Plungės rajono savivaldybės biudžeto pajamos ir išlaidos.
Tyrimo tikslas - atskleidus teorinius savivaldybės biudžeto sandaros ypatumus, atlikti
Plungės rajono savivaldybės biudžeto pajamų ir išlaidų analizę, atskleidžiant
probleminius aspektus ir numatant jų sprendimo būdus.
Tikslui pasiekti
buvo iškelti šie tyrimo uždaviniai:
1.
Apibrėžti
savivaldybės ir vietos savivaldos sampratą bei funkcijas;
2.
Išnagrinėti
savivaldybių biudžetų sandarą bei jų formavimo principus ir sudarymo metodus;
3.
Ištirti Plungės
rajono savivaldybės 2008 - 2012 m. biudžeto pajamų ir išlaidų dinamiką ir
struktūrą;
4.
Išanalizuoti
Plungės rajono savivaldybės 2008 - 2012 m. biudžeto planų įvykdymą;
5.
Ištirti reikšmingiausius
veiksnius, lemiančius biudžeto pajamas ir išlaidas;
6.
Atlikti biudžeto
pajamų ir išlaidų apimties prognozavimą 2013 m. ir gautą rezultatą palyginti su
Plungės rajono savivaldybės 2013 m. biudžeto planu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą