2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Kiekviena savivaldybė turi savarankišką biudžetą



Vietos savivaldybių autonomiją garantuoja finansiniai ištekliai ir laisvė jais naudotis savo veikloje. Savivaldybių finansai yra pajamų ir išlaidų visuma ir tų lėšų sudarymo, paskirstymo ir panaudojimo sistema. Gaunamų pajamų ir daromų išlaidų sąmata yra biudžetas. Kiekviena savivaldybė turi savarankišką biudžetą. Biudžetas - vienas svarbiausių savivaldybių veiklos administravimo ir valdymo elementų.
Savivaldybių biudžetai yra šalies nacionalinio biudžeto dalis. Savivaldybių biudžetuose sukaupiamos lėšos, reikalingos įstatymų priskirtoms funkcijoms ir savivaldybėms įstatymų perduotoms valstybės funkcijoms atlikti.
Savivaldybių biudžetų teisinis pagrindas yra savivaldybių tarybų priimti sprendimai dėl atitinkamų biudžetinių metų savivaldybių biudžetų patvirtinimo. O taip pat ir Lietuvos Respublikos Konstitucija, Biudžeto sandaros įstatymas, Fiskalinės drausmės įstatymas, Seimo statutas, Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas, atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, Vyriausybės patvirtintos biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklės ir kiti biudžeto pajamų gavimą ir programų finansavimą reglamentuojantys teisės aktai.
Savivaldybių biudžetų sudarymas, tvirtinimas ir vykdymas sisteminiu ir procesiniu požiūriu yra labai sudėtingas reiškinys, reikalaujantis didelių politinių, ekonominių, valdymo ir administracinių pajėgumų. Be to, biudžeto sudarymo klausimas yra kone svarbiausias savivaldybės gyvenime, nes apsprendžia visų savivaldybės veiklos sričių funkcionavimą tam tikru laikotarpiu ir turi tiesioginės įtakos savivaldybės gyventojų bendruomenės gerovei.
Tyrimo problema. Savivaldybėms dažnai iškylanti problema - savivaldybių funkcijų vykdymui nepakanka lėšų: valstybės deleguotoms funkcijoms vykdyti skiriamas per mažas finansavimas, o vykdant savarankiškas funkcijas iškyla lėšų naudojimo efektyvumo problema. Todėl sunku išvengti tokių biudžeto vykdymo pasekmių kaip biudžeto deficitas, biudžeto neįvykdymas, bendruomenės pasipiktinimas, kai savivaldybė nėra įgali skirti pakankamo finansavimo atitinkamoms programoms vykdyti ar įgyvendinti duotų pažadų. Kokios priežastys lemia biudžeto vykdymo problemas? Ar galima jų išvengti? Jei išvengti negalima, kaip spręsti šias problemas?
Tyrimo objektas - Plungės rajono savivaldybės biudžeto pajamos ir išlaidos.
Tyrimo tikslas - atskleidus teorinius savivaldybės biudžeto sandaros ypatumus, atlikti Plungės rajono savivaldybės biudžeto pajamų ir išlaidų analizę, atskleidžiant probleminius aspektus ir numatant jų sprendimo būdus.
Tikslui pasiekti buvo iškelti šie tyrimo uždaviniai:
1.      Apibrėžti savivaldybės ir vietos savivaldos sampratą bei funkcijas;
2.      Išnagrinėti savivaldybių biudžetų sandarą bei jų formavimo principus ir sudarymo metodus;
3.      Ištirti Plungės rajono savivaldybės 2008 - 2012 m. biudžeto pajamų ir išlaidų dinamiką ir struktūrą;
4.      Išanalizuoti Plungės rajono savivaldybės 2008 - 2012 m. biudžeto planų įvykdymą;
5.      Ištirti reikšmingiausius veiksnius, lemiančius biudžeto pajamas ir išlaidas;
6.      Atlikti biudžeto pajamų ir išlaidų apimties prognozavimą 2013 m. ir gautą rezultatą palyginti su Plungės rajono savivaldybės 2013 m. biudžeto planu.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą