Socialinės politikos sąvoka atsirado tik XX a. pradžioje, bet pats
reiškinys egzistuoja jau seniai. Socialinių paslaugų, socialinės globos reforma
nuo XX a. devintojo dešimtmečio tapo itin aktualiu daugelio Europos Sąjungos
šalių praktinės veiklos, mokslinių ir politinių diskusijų klausimu. Europos
Sąjungos šalių socialinė politika socialinių paslaugų srityje atspindi
bendrąsias demografines, ekonomikos raidos tendencijas, nacionalinių sistemų
konvergenciją. Per pastaruosius du dešimtmečius ypač išryškėjo socialinių
paslaugų augimo dinamika: didėja poreikis, siūlomų paslaugų asortimentas ir jų
teikimo apimtys. Vis daugiau šalių į savo nacionalinę politiką įtraukia
įvairias pagrindines ir tikslines paslaugas, pritaikytas individualiems
poreikiams. Lietuvoje veikia nemažai pagyvenusių žmonių nevyriausybinių
organizacijų, kurios jungia pagyvenusiu aktyvius piliečius į tokias NVO kaip
Bočiai, pensininkų klubai, Pagyvenusių moterų dienos centrai ir kt.
Vienas iš svarbiausių socialinės politikos tikslų - sudaryti sąlygas kiekvienam
asmeniui savo jėgomis tvarkyti savo gyvenimą, laisvai ir atsakingai kurti savo
ateitį bei solidariai padėti tiems, kurie dėl nuo jų nepriklausančių aplinkybių
negali apsirūpinti patys. Pamatines
30
socialinės apsaugos
gaires numato Lietuvos Respublikos Konstitucija .
Socialinę paramą - socialinių paslaugų teikimą reglamentuoja Lietuvos
respublikos
31
teisiniai aktai (LR socialinių paslaugų įgyvendinimo įstatymas (1996) ,
1996 m. priimtas ir 2006
32 33
m. išleistas naujas
socialinių paslaugų įstatymas[1], socialinių
paslaugų katalogas (2006)[2] ir kt.),
kuriuose apibrėžiamos socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo funkcijos.
Taip pat rekomendacinio pobūdžio Europos sąjungos direktyvos ir kiti
tarptautiniai dokumentai, kaip kad Žmogaus teisių konvencija[3], Europos
socialinė chartija[4].
Socialinę paramą (ir
paslaugas) teikia Valstybė, savivaldybės, nevyriausybinės organizacijos (toliau
NVO), religinės bendruomenės, privatūs ir juridiniai asmenys.
Socialinės apsaugos
darbas Lietuvoje pradėtas nuo pirmųjų nepriklausomos valstybės atkūrimo dienų,
turint labiau išsivysčiusių valstybių socialinės apsaugos modelius ir sukauptos
patirties pavyzdžius bei teisinį pagrindą[5].
Tarptautiniuose dokumentuose nubrėžtos pagrindinės gairės nacionalinės
socialinės politikos pagyvenusių žmonių atžvilgiu. Europos pataisytosios
socialinės chartijos l dalies 23 straipsnyje pabrėžiama, kad pagyvenusio
amžiaus žmonės turi teisę į
37
socialinį aprūpinimą .
Lietuvos Respublikos Seimas 2001 m. gegužės 15 d. įstatymu ratifikavo 1996 metų
Europos socialinę chartiją su korekcijomis.
Kiekvienos šalies
socialinė politika priklauso nuo bendros valstybės vykdomos vidaus politikos,
ekonominės situacijos, tradiciškai susiklosčiusių sąlygų ir galimybių.
2.1. Tarptautiniai
teisiniai dokumentai apie senų žmonių socialinę apsaugą
Senėjant visuomenei, aktualios tampa pagyvenusių žmonių galimybės,
teisės ir pareigos. JTO Rezoliucijos Principuose dėl pagyvenusių žmonių,
teigiama: pastarieji privalo turėti galimybę ,,gauti maistą, vandenį, būstą,
aprangą, medicininį aptarnavimą parūpinant tam reikalingas pajamas šeimos,
visuomenės ir tarpusavio pagalbos būdu; dirbti ar verstis kita pajamas
teikiančia veikla", „saugiai gyventi ir adaptuotis pagal asmeninius
polinkius ir besikeičiančias sąlygas;
38
gyventi savo namuose, kol tai įmanoma" .
Žmogaus teisių konvencija
(Lietuvos ratifikuota 1995 m. balandžio 27 d.) -pagrindinis dokumentas,
garantuojantis žmogaus teisę į socialinę apsaugą.
Europos Sąjunga priima
sprendimus, kurie daro įtaką kasdieniam daugelio šalių narių (ir ne tik)
gyvenimui. ES įgaliota spręsti daug svarbių praktinių klausimų: padėti spręsti
finansų krizės sukeltas problemas, mažinti nedarbą, socialinę atskirtį, užtikrinti
švaresnę aplinką ir kita. Europos Parlamentui pritarus, finansuojami projektai,
kuriais siekiama sumažinti atotrūkį tarp vargingiausių ir turtingiausių Europos
Sąjungos regionų, didinti užimtumą ir konkurencingumą visoje Europoje,
stiprinti tarpvalstybinį įvairių Europos Sąjungos šalių bendradarbiavimą.
Europos Sąjunga yra didžiausia pasaulyje paramos besivystančioms šalims ir
šalims narėms teikėja. Žalimienė L. išskyrė pagrindines ES šalių socialinių
paslaugų tendencijas :
■
orientacija į
socialinių paslaugų standartų suderinimą ES šalyse;
■
socialinių
paslaugų decentralizavimas;
■ neformalios ir formalios
socialinių paslaugų sistemų integravimas;
37 Europos socialinė chartija.
Lietuvos Respublikos Seimas 1996-05-03// Valstybės žinios, 2001, Nr.49-1704.
39 Žalimienė L. Socialinės
paslaugos. Mokomoji knyga. VU Specialiosios psichologijos laboratorija.
Vilnius, 2003. -
180 p. |
■
šūkio „kaip galint
ilgiau gyventi savo namuose" įgyvendinimas;
■
didėja
neprofesionalios pagalbos poreikis;
■
globos pinigų,
kaip paslaugų alternatyvos, plitimas;
■
dėmesys paslaugų
kokybei, efektyvumui;
■
aktyvus dalyvavimas kuriant
naujas socialinių paslaugų
sistemas postkomunistinėse šalyse.
ES teisiniai dokumentai, reglamentuojantys socialinių paslaugų teikimą
ir socialinę apsaugą - rekomendacinio pobūdžio, todėl Lietuvai tenka
pasinaudojus pasauline patirtimi ir socialinio darbo praktika, kurti savo
sistemą ir ją teisiškai pagrįsti.
2.2. Lietuvos Respublikos
įstatymai ir kiti norminiai aktai, reglamentuojantys senų
žmonių socialinę apsaugą
Lietuvos narystė ES neabejotinai turi įtakos socialinių paslaugų
sistemos standartams, tendencijoms ir organizavimo modeliams. ES sutartyje,
direktyvose, reglamentuose pabrėžiamas būtinumas laikytis tam tikrų principų,
formuojant socialinės apsaugos garantijų sistemą bei ją įgyvendinant.
Socialinė apsauga
Lietuvoje yra taikoma visiems gyventojams, nepriklausomai nuo jų amžiaus ar
lyties. Pagrindines teises į socialinę apsaugą garantuoja Lietuvos Respublikos
Konstitucijos[6] 52 straipsnis.
Jame garantuojama piliečių teisė gauti senatvės ir neįgalumo pensijas,
socialinę paramą nedarbo, ligos, našlystės, maitintojo netekimo, slaugos ir
kitais įstatymų numatytais atvejais. 53 straipsnis teigia, kad valstybė
rūpinasi žmonių sveikata ir laiduoja medicinos pagalbą bei paslaugas žmogui
sutrikus sveikatai. Įstatymas nustato piliečiams nemokamos medicinos pagalbos
valstybinėse gydymo įstaigose teikimo tvarką. Konstitucijoje įrašytos tik
bendrosios nuostatos dėl socialinės apsaugos, kurios detalizuojamos Piniginės
socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme (2011)[7], Pajamų
garantijų įstatyme (1991)[8], Valstybinio
socialinio draudimo pensijų įstatyme (2005)[9],
Valstybinio socialinio draudimo įstatyme (2003)[10],
Socialinės paramos koncepcijoje (1994)[11].
Socialinės paramos
koncepcijoje nurodoma, jog socialinėmis, ekonominėmis, teisinėmis bei
organizacinėmis priemonėmis siekiama sudaryti būtiniausias gyvenimo
sąlygasasmenims, kurie dėl objektyvių, nuo jų nepriklausančių priežasčių yra
nepakankamai galintys pasirūpinti savimi. Socialinės paramos koncepcijoje
įvertinama socialinės paramos būklė, jos plėtojimo strategija bei taktika,
siūloma, kaip veiksmingiau įgyvendinti įstatymus socialinės paramos klausimais,
rengti teorines sąlygas, tobulinti esamus bei rengti naujus įstatymus.
Socialinę paramą ir socialinių paslaugų teikimą reglamentuoja Lietuvos
Respublikos teisiniai aktai, sudaryti remiantis Europos sąjungos direktyvų
rekomendacijomis ir kitais tarptautiniais dokumentais, kaip kad Žmogaus teisių
konvencija. Socialinę paramą (ir paslaugas) teikia Valstybė, savivaldybės,
nevyriausybinės organizacijos (toliau NVO), religinės bendruomenės, privatūs ir
juridiniai asmenys. Literatūroje įvairių šalių autoriai skirtingai apibrėžia
socialines paslaugas. Skirtinga paslaugų samprata priklauso nuo kiekvienos socialinės
politikos, tradicijų, turimos patirties, viešųjų paslaugų teikimo praktikos ir
kitų faktorių. Finansinės Lietuvos galimybės riboja paslaugų teikimą ir
socialinės apsaugos projektų įgyvendinimą, tačiau kiekvienos bendruomenės
siekis turėtų būti kompleksinis socialinių problemų sprendimas, apimantis ne tik būtiniausių poreikių
tenkinimą, bet ir visapusę pagalbą kokybiškam gyvenimui - tiek vieno atskiro
nario, šeimos, ir tuo pačiu - visos bendruomenės.
2.3. Socialinės paslaugos
— socialinės apsaugos dalis
Pagrindinis socialinių paslaugų tikslas - grąžinti žmogaus gebėjimą
pasirūpinti savimi ir integruotis visuomenėje sudarant žmogaus orumą
nežeminančias gyvenimo sąlygas, kai pats žmogus to nepajėgia padaryti.
Socialinės paslaugos teikiamos ir prevencijos tikslais, atliekant švietėjišką
ir aiškinamąjį darbą visuomenėje, siekiant išvengti galimų socialinių problemų
pasireiškimo. Socialinės globos paslaugos pagyvenusiems žmonėms yra viena
šiuolaikinės socialinių paslaugų sistemos sudėtinių dalių, kuri visuotino
Europos gyventojų senėjimo kontekste tampa vis labiau reikalinga ir svarbi.
Kalbant apie visuomenės senėjimo problemas ir šiame kontekste ypač aktualius
pagyvenusių žmonių gyvenimo kokybės klausimus, socialinių paslaugų kokybė ir
jos užtikrinimas yra vienas aktualių socialinės politikos klausimų. Socialinių
paslaugų kokybės užtikrinimas sukuriant standartų (normų) sistemą yra gana
nauja sritis reglamentuojant socialinę politiką. Analizuojant socialinių
paslaugų pagyvenusiems žmonėms reglamentavimą įvairiose šalyse galima daryti
išvadą, kad šios sistemos kokybės modeliai yra gana skirtingi[12]. Vienose
šalyse paslaugų kokybės reguliavimas reiškia tik bendrų principinių reikalavimų
įtvirtinimą nacionaliniuose teisės aktuose, tuo tarpu kitose šalyse
nacionaliniu mastu pateikiami labai detalūs irkonkretūs standartai paslaugų
kokybei. Iki šiol Lietuvoje taikytą socialinių paslaugų pagyvenusiems asmenims
kokybės reglamentavimą negalėtume apibūdinti kaip standartų sistemą - teisės
aktuose buvo reglamentuoti tik kai kurie atskiri socialinių paslaugų kokybės
aspektai. 2006 m. pradžioje
47
priimtame Lietuvos
Respublikos Socialinių paslaugų įstatyme įtvirtinta nuostata, kad socialinės
globos paslaugas pagyvenusiems asmenims gali teikti tik tos įstaigos, kurios
atitinka socialinės globos standartus (normas) ir tuo pagrindu gauna licenciją
tokiai veiklai. Tuo būdu Lietuva pasirenka socialinių paslaugų (tarp jų ir
pagyvenusiems žmonėms) kokybės reguliavimo modelį panaudojant standartų
sistemą. Socialinės globos normų struktūra Lietuvoje ir kitose Europos šalyse
apima tokius pagrindinius aspektus kaip paslaugų poreikio vertinimas, paslaugų
planavimas, asmeninė globa, kasdienis gyvenimas, gyventojo teisių apsauga,
aplinka, būstas, personalas, valdymas. Trūkstant socialinių darbuotojų, socialines
paslaugas namuose senjorams teikia lankomosios priežiūros darbuotojai, tad
trūksta kompleksinės socialinės pagalbos. Kasdienis socializacijos lygmuo nėra
palaikomas specialistų profesionalų, tai yra, - sprendžiami buitiniai ir
higienos klausimai, patenkinami tik gyvybiškai svarbūs fiziologiniai poreikiai,
bet moralinė ir psichologinė pagalba nėra teikiama, kliento motyvacijai ir
bendruomeniškumui skatinti bei palaikyti nėra skiriama pakankamai dėmesio.
Išskyrus tuos atvejus, kai kliento artimieji ar jis pats tokios pagalbos
paprašo.
Pagrindinis teisės aktas,
reglamentuojantis Lietuvoje socialinių
paslaugų organizavimo, teikimo ir gavimo sąlygas, socialinių paslaugų
skyrimo bei apmokėjimo principus,
48
yra Lietuvos Respublikos
Socialinių paslaugų įstatymas[13]. Šiame
įstatyme nurodytos socialinių paslaugų rūšys, gavimo sąlygos, paslaugų teikėjų
ir gavėjų santykiai bei finansavimo principai. Keičiantis šalies ekonominėms
sąlygoms ir sparčiai kylant socialinių paslaugų poreikiui, atsirandant didesnei
jų įvairovei, augant potencialių paslaugų gavėjų gretoms, 2000 metais buvo
parengtas Socialinių paslaugų katalogas (2006 metais patvirtintas naujai),
kuriame socialinės paslaugos susistemintos, pateikta bendrųjų bei specialiųjų
socialinių paslaugų klasifikacija, naujos bendrųjų paslaugų rūšys, socialinių
paslaugų įstaigų tipai bei išskiriamos mišrias paslaugas teikiančios įstaigos,
kurios teikia socialines paslaugas skirtingoms socialinėms žmonių grupėms tos
pačios įstaigos bazėje[14]. Socialiniame
paslaugų kataloge nurodomi paslaugų gavėjai bei paslaugas teikiantys
specialistai, nusakomos jų kompetencijos. Prie kiekvienos paslaugos yra
nurodyta jos sudėtis, teikimo vieta bei trukmė.
Normatyviniuose dokumentuose, reglamentuojančiuose socialinių paslaugų
teikimą Lietuvos Respublikoje, savivaldybėse, numatomos sąlygos plėtoti tokią
socialinių paslaugų rūšį kaip pagalba namuose. Tai svarus teisinis pagrindas
plėtoti šią paslaugų sistemą.
Socialinių paslaugų
poreikio vertinimas yra pirmas žingsnis organizuojant bei teikiant socialines
paslaugas. Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakyme
„Dėl asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos
aprašo bei senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės
globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo" (2006)[15], pateiktas
asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo bei skyrimo tvarkos
aprašas, kuriuo remiantis nustatomas asmens socialinių paslaugų poreikis,
subjektai, kriterijai, procedūros, asmens socialinės globos poreikis,
socialinių paslaugų skyrimas, sustabdymas bei nutraukimas, asmens siuntimo į
socialinės globos įstaigą tvarka, teisės, pareigos, skundų nagrinėjimas bei
pateikiama socialinės globos poreikio nustatymo metodika[16].
Socialinių paslaugų,
kurias savivaldybės planuoja bei nustato jų poreikį asmeniui (šeimai), pagal
atskiras socialinių paslaugų rūšis, jų tenkinimą finansuojant iš savivaldybės
biudžeto ar savivaldybės biudžetui skiriamų Lietuvos Respublikos Valstybės
biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinėms paslaugoms organizuoti, reglamentuoja
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl socialinių paslaugų finansavimo
ir lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo" (2006). Šiame nutarime
nurodomas bendrųjų bei socialinės priežiūros paslaugų finansavimas, lėšų
apskaičiavimas socialinėms paslaugoms, socialinių paslaugų finansavimas
savivaldybėse vadovaujantis viešuosius pirkimus reglamentuojančiais teisės
aktais bei vykdant specialias socialinių paslaugų programas.
Nustatant socialinių
paslaugų teikimo mastą bei rūšis pagal gyventojų poreikius, būtina nustatyti
paslaugų planavimo subjektus, rengti paslaugų plano projektus. Šiuo tikslu
priimtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl socialinių paslaugų
planavimo metodikos patvirtinimo" (2006). Nutarime, kuris įsigaliojo 2007
metais, yra pateikta socialinių paslaugų plano projekto rengimo tvarka,
struktūra, turinys, plano projekto svarstymo, derinimo bei įgyvendinimo tvarka.
Planavimo metodikos objektas - socialinės paslaugos, kurias
savivaldybės planuoja bei organizuoja savo teritorijos gyventojams, paslaugų
teikimas finansuojamas iš savo biudžeto lėšų ar iš Lietuvos Respublikos
valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu (1994) ,
nutarimu
53
„Dėl socialinių paslaugų
planavimo metodikos patvirtinimo" (2006) bei kitais norminiais
dokumentais, Druskininkuose kasmet tvirtinamas Socialinių paslaugų teikimo
planas.
Valstybės bei vietos
savivaldų socialinių paslaugų vertinimą, priežiūrą bei kontrolę vykdo
Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos. Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministro
įsakyme „Dėl socialinių paslaugų priežiūros departamento prie socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo" (2006)[17], yra nurodyta
departamento paskirtis, uždaviniai, teisės bei veiklos organizavimas rengiant
bei įgyvendinant valstybės socialines programas, priemones, projektus bei
valstybės socialinių paslaugų politiką.
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas (1994 m. liepos 7 d.
Nr. I-533). Valstybės žinios. 1994 Nr. 55-1049
53 Dėl socialinių paslaugų
planavimo metodikos patvirtinimo (Nutarimas 2006 m. lapkričio 15 d. Nr.
1132). Valstybės
žinios. 2006, Nr. 17-589. |
Apibendrinant galima
teigti, kad vis daugiau ES šalių į socialinę politiką įtraukia įvairias
socialines paslaugas labiausiai socialiai pažeistiems asmenims atsižvelgiant į
nustatytus individualius poreikius, kurios padeda integruotis į darbo rinką,
kovoti su skurdu ir diskriminacija, siekiant mažinti atskirtį ir priklausomybę
įvairioms pašalpoms. ES priimti teisiniai dokumentai -direktyvinio pobūdžio ir
nubrėžia pagrindines kryptis ir gaires šalių socialinės politikos
įgyvendinimui.
Socialinių paslaugų katalogas // Valstybės žinios, 2006 Nr. A1-93.
Nuoroda internete: www.socmin.lt
[6] Lietuvos Respublikos Konstitucija // Valstybės žinios. 1992, Nr.
33-1014.
LR Piniginės socialinės
paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymas (2011 m. gruodžio 1 d. Nr.
XI-1772). [interaktyvus]. [žiūrėta 2013 m. balandžio 19 d.]. Prieiga per
internetą: www.lrs.lt
[8] Pajamų garantijų įstatymas (1991 m. Nr. I-618). [žiūrėta 2013
balandžio 19 d.]. prieiga per internetą: www.lrs.lt
[9] Valstybinio socialinio draudimo pensijų įstatymas (2005 m. gegužės 19
d. Nr. X-209). Žin. 2005 Nr. 71-2555.
[10] Valstybinio socialinio draudimo įstatymas (2003 m. lapkričio 18 d. Nr.
I-1336). [žiūrėta 2013 balandžio 19 d.]. prieiga per internetą: www.socmin.lt
[11] Socialinės paramos koncepcija (1994 m. gegužės 13 d.). Valstybės
žinios, 1994, Nr. 36-653.
Lietuvos
Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d.
įsakymas Nr. A1- 94 „Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia
socialinės globos poreikio nustatymo metodika"//Valstybės žinios.
2006, Nr.43-1570.
[16] Socialinių paslaugų poreikio asmeniui nustatymo principų ir tvarkos
aprašas, patvirtintas Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu Nr.A1-146
2004 m.//Valstybės žinios. 2004, Nr. 88-3256.
[17] Dėl socialinių paslaugų priežiūros departamento prie socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo (ministro įsakymas 2006 m.
liepos 1 d. Nr. A1-182). [žiūrėta 2013 m. balandžio 19 d.]. prieiga per
internetą: http://tar.tic.lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą