Kadangi šeima nėra izoliuota, auklėjant ir mokant augantį žmogų, vaikų
darželis ir mokykla vykdo svarbias, asmenybę formuojančias funkcijas. Abi šios
įstaigos atlieka darbus, kurių neišgali imtis šeima. Jos papildo auklėjimą ir
lavinimą šeimoje ir remiasi jos pastangomis, indėliu. Kaip ir šeimoje,
susiklosčius tam tikroms sąlygoms, darželyje ir mokykloje vaikai gali įvairiai
elgtis: būti paklusnūs, mandagūs arba agresyvūs. Manoma, kad ugdymo
institucijose pasireiškia iš šeimos atsinešti charakterio bruožai, savybės,
elgesio ypatumai, todėl organizuojamas tyrimas padeda tai išsiaiškinti ir
nustatyti sėkmingo arba nesėkmingo auklėjimo šeimoje ypatumus.
Pedagogų pastebėjimai ir
atsakymai į anketoje pateiktus klausimus, leido įvertinti vaikų iš daugiavaikių
šeimų auklėjimo rezultatus.
Vaikų elgesys ugdymo institucijoje bendraujant su
pedagogais ir bendraamžiais
3 pav. Vaikų elgesys ugdymo institucijoje bendraujant su pedagogais ir bendraamžiais
Atlikto tyrimo rezultatai
rodo, kad vaikai ugdymo institucijoje jaučiasi gerai, pedagogai yra patenkinti
vaikų elgesiu ir bendravimu su jais ir bendraamžiais. 92,31% vaikų mandagiai
bendrauja su mokytojais (auklėtojais), 84,62% - mandagiai bendrauja su bendraamžiais
(3 pav.). Geri tyrimo rezultatai rodo, kad tėvai dorai auklėja savo vaikus,
moko juos būti mandagiais, gerais su jų aplinkoje esančiais žmonėmis.
Kaip žinia, kiekviena
institucija turi savus reikalavimus, todėl jų laikymasis privalomas visiems ugdytiniams.
Remiantis anketinio tyrimo duomenimis, teigiame, kad institucijos reikalavimų nepažeidžia 80,77% ugdytinių, kartais pažeidžia 19,23% vaikų.
Nagrinėjant anketinius duomenis, buvo pastebėta, kad 7,69% ir 15,38% kartais mandagiai bendraujančių su pedagogais ir bendraamžiais 19,23% vaikų, kartais pažeidžiančių institucijos reikalavimus, sudarė vyresnių klasių
berniukai. Manytina, kad nedidelis procentas pastarųjų vaikų leidžia daryti
prielaidą, kad juos veikianti aplinka sudaro apgaulingą įspūdį, kad kartais
galima pasielgti ne pagal institucijoje ir bendravimo su pedagogais ir
bendraamžiais priimtus reikalavimus. Paauglių santykiai su juos supančia
aplinka yra prieštaringi, todėl ir bendravime ir elgesyje matomos permainos
reikalauja iš tėvų ir iš pedagogų supratimo ir tolerancijos.
Teigiamų ir neigiamų charakterio bruožų ir savybių
analizė
Manytina, kad doroje
daugiavaikėje šeimoje vaikai susiformuoja daug teigiamų charakterio bruožų ir
savybių. Teigiama patirtis šeimoje išmoko žmogiškųjų santykių, pagarbos,
kadangi vaikų pirmieji mokytojai- tėvai moko juos sutarti su kitais žmonėmis,
draugauti, mylėti, gerbti kitus, būti tolerantiškiems, to jie mokosi padėdami
vieni kitiems. Daugelis tėvų laiko aukščiausia vertybe sąžiningumą ir moko
vaikus sakyti teisybę, nevogti, laikytis pažadų. Vaikams ugdomas pareigos
jausmas verčia juos būti punktualiais, darbščiais, atsakingais. Augdami
didelėse šeimose vyresnieji vaikai paprastai turi daug pareigų, kadangi tėvai
ne visada suspėja padaryti visus darbus, todėl šeimos gyvenimą organizuoja
taip, kad viskas laiku būtų atlikta ir skirta laiko poilsiui.
stropumas darbštumas s
ąžiningumas pagalba kitiems drausmingumas draugiškumas pareigingumas
nuoširdumas savarankiškumas
] 55,77%
] 63,46%
169,23%
] 63,46%
] 61,54%
71,15% 76,92%
67,31%
59,62%
0% 10% 20%
30% 40% 50%
60% 70% 80%
90%
4 pav. Pedagogų įvertinti teigiami vaikų charakterio bruožai ir savybės
Analizuojant tyrimų
duomenis paaiškėjo, kad vaikai, augdami daugiavaikėse šeimose, išsiugdė daug
teigiamų charakterio bruožų ir savybių. Pažymėtina tai, jog pedagogai vaikuose
įžvelgia pareigingumą - 76,92%, draugiškumą - 71,15%, sąžiningumą - 69,23%, nuoširdumą - 67,31%, darbštumą - 63,46%, pagalbą kitiems - 63,46%, drausmingumą -61,54%, savarankiškumą - 59,62%, stropumą - 55,77% (4 pav.).
5 pav. Pedagogų įvertinti neigiami vaikų charakterio bruožai ir savybės
Daugelis pedagogų į klausimą apie vaikų neigiamus charakterio bruožus
ir savybes t.y. 61,54% neatsakė, 7,69% paminėjo, kad vaikas uždaras, kartais
supyksta ir užsisklendžia savyje. Kita dalis atsakymų leidžia daryti prielaidą,
kad psichopedagoginio bendravimo šeimoje spragos paliečia vaikų dvasinį pasaulį
ir jie išsiugdo kai kuriuos neigiamus charakterio bruožus ir savybes. Pedagogų
apklausa parodė, kad vaikai nedraugiški -13,46%, nesavarankiški - 7,69%, nedrausmingi - 7,69%, nepareigingi - 3,85%, grubūs -3,85%, nenuoširdūs ir nesąžiningi - 0% (5 pav.).
Tėvų ir pedagogų bendravimo aktualijos
Šeima ir mokykla yra dvi pagrindinės ir svarbiausios vaikų auklėjimo
institucijos. Vaikui pradėjus lankyti mokyklą į šeimos pradėtą socializacijos
procesą įsitraukia mokytojai bei auklėtojai. Manytina, kad tėvai auklėjimo
procese dirbdami sąveikoje su mokytojais ir auklėtojais, gali pasiekti gerų
rezultatų.
labai dažnai dažnai
6 pav. Tėvų bendravimas su pedagogais
Tyrimų duomenys parodė,
kad tėvai su pedagogais bendrauja labai dažnai - 1,92%, dažnai - 80,77%, retai - 15,38% (6 pav.). Tėvai rūpinasi vaikais, jiems svarbūs įvairūs
klausimai, susiję su ugdymu, mokymu, auklėjimu ir kt. Aptarsime kokie klausimai
bendraujant su pedagogais aktualiausi. Bendraudami su pedagogais tėvai domisi: mokymosi pasiekimais - 88,46%, elgesio - 82,69% ,vaikų santykių su
pedagogais -57,69%, ugdymo - 46,15%, auklėjimo ir vaikų
santykių su bendraamžiais - 28,85%, sveikatos - 15,38% (7 pav.).
Apibendrinant galima teigti, kad labai dažnai bendrauti su pedagogais tėvai neturi galimybių dėl užimtumo, todėl dažno bendravimo didelis procentas rodo, kad vaikų ugdymo ir kitos problemos
jiems aktualios norint pasiekti geresnių auklėjimo rezultatų.
Manytina, kad tėvams aktualiausi yra mokymosi pasiekimai ir vaikų
elgesys mokykloje. Pedagogai įvertino tėvų bendravimą su pedagogais ir jų
vaikams pasiūlė įvairių specialistų pagalbą arba paneigė jos reikalingumą.
Vaikų mokymosi
rezultatai, sunkumai ir siūloma pagalba
Mokymosi krūvis iš vaikų reikalauja didelių ne tik protinių, bet ir
fizinių pastangų. Šeimoje vaikams turi būti sudaromos tinkamos sąlygos
mokymuisi ir poilsiui. Daugelis tėvų jas užtikrina ir stengiasi vaikui padėti,
tačiau daugiavaikėje šeimoje vaikui anksti tenka mokytis būti savarankiškam.
Tai paryškina duomenys gauti tyrime (9 pav.).
8 pav. Vaiko mokymosi rezultatai
Tyrimo rezultatai rodo, kad vaikų iš dorų daugiavaikių šeimų mokymosi
rezultatai yra: labai geri - 46,15%, geri - 38,46%, patenkinami - 15,38% (8 pav.). Galime daryti išvadą, kad didelis procentas vaikų iš
daugiavaikių šeimų turi mokymosi motyvaciją, todėl mokosi gerai ir pasiekia
gerų rezultatų. Tėvų išugdytas pareigos jausmas padeda mokantis ir derinant
laisvalaikį su pareigomis namuose.
9 pav. Vaiko mokymosi sunkumai
Mokymosi sunkumų pedagogai nepastebėjo 94% , kad vaikui negali padėti
tėvai atsakė 4% , kad vaikas neturi mokymosi priemonių - 2% (9 pav.).
Nagrinėdami tyrimų duomenis pastebime, kad tėvai stengiasi užtikrinti savo
vaikams mokymosi sąlygas, aprūpina mokymosi reikmenimis, domisi mokslo pasiekimais.
□
10 pav. Vaikui reikalinga pagalba
Remiantis apklaustųjų pedagogų teigimu, sužinojome, kad vaikams pagalbos nereikia - 69%, reikalinga logopedo pagalba - 12%, psichologo - 10%, socialinio
pedagogo - 7%, gydytojo - 2% (10 pav.).
Vaiko šeimos materialinės
sąlygos
G. Navaičio teigimu nuo ekonominės šeimos padėties labai priklauso jos
ryšiai su sociumu bei santykiai pačioje šeimoje. Pajamos, būsto sąlygos,
socialinis saugumas sąlygoja šeimos narių socializacijos ypatumus (Navaitis,
1999:89). Nuo vaiko materialinės padėties tiesiogiai priklauso jo ugdymosi
galimybės, pasiekimai moksle turiningas laisvalaikis, sveikata. Atlikti tyrimai
patvirtina išsakytas teorines mintis. Duomenys rodo, kad pedagogų įvertintos
vaikų materialinės sąlygos nėra labai geros.
labai geros geros
patenkinamos
sunkios
kita
|
|
□ 0%n2% □()%
11 pav. Šeimos materialinės sąlygos
Atsižvelgiant į šiandieninėje Lietuvoje gyvenančių daugiavaikių šeimų
padėtį, buvo aktualu sužinoti kaip pedagogai vertina vaiko šeimos materialines
sąlygas. Kaip ir buvo manyta, kad materialinės sąlygos labai geros arba sunkios nenurodė nė vienas respondentas (0% ), kad jos yra geros nurodė -44%, kad patenkinamos - 54% respondentų
(11 pav.).
Vadinasi galime teigti,
kad viena iš sėkmingo auklėjimo prielaidų yra gerų materialinių sąlygų
užtikrinimas.
Tėvų ir vaikų dvasinis ryšys
Nė viena vaikų auklėjimo įstaiga negali laiduoti tokio nuoširdaus ir
šilto šeimos bendravimo su vaiku ir nepajėgia atstoti jam šeimos aplinkos.
Pasak K.Miškinio šeimos gyvenime tiesiogiai ir itin pastebimai reiškiasi visi
asmenybės, jos sąmonės savitumai. Bendravimo šeimoje stokos negali pakeisti
jokios dirbtinės pedagogikos priemonės. Tik tėvų bendravimo praturtintas vaikas
iš šeimos židinio pasisemia dvasinės stiprybės visam gyvenimui (Miškinis,
1993:164). Tėvų ir vaikų dvasinis ryšys užsimezga nuo pat jų
gimimo ir stiprėja arba silpnėja augant. Pastebima, kad kartais,
dažniausiai paauglystės laikotarpiu, šis ryšys tarsi susilpnėja.
Kaip žinia, dvasinis
ryšys tarp tėvų ir vaikų yra viena iš sėkmingo vaikų auklėjimo prielaidų, todėl
buvo svarbu sužinoti pedagogų nuomonę šiuo klausimu. Apklausa parodė, kad tėvų
ir vaikų dvasinis ryšys labai geras - 26%, geras - 46%, patenkinamas - 13%. 12% pedagogų nurodė, kad jie nežino apie vaikų ir tėvų dvasinį
ryšį (12 pav.).
Išnagrinėjus anketinės apklausos duomenis, paaiškėjo, kad daugiavaikėje
šeimoje tėvų ir vaikų dvasinis ryšys yra nevienodas su toje pačioje šeimoje
augančiais vaikais. Manytina, kad šis ryšys su vaiku užsimezga nuo vaiko
pradėjimo ar dar ankščiau ir priklauso ar vaikas yra laukiamas. Yra žinoma, kad
ne visi vaikai daugiavaikėse šeimose yra planuoti, todėl tokių vaikų ir tėvų
santykiai būna komplikuoti, o dvasinis ryšys susilpnėjęs.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą