2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Socialinės reklamos poveikis



Šiuolaikinėje visuomenėje, kuri susiduria su įvairiais socialiniais, ekonominiais ir aplinkosauginiais iššūkiais, atsiranda poreikis naujoms priemonėms, kurios padėtų spręsti visuomenės problemas. Socialinė politika gali būti pavadinta valstybės instrumentu, kuriančiu visuomenės gerovę, skiriant didelį dėmesį socialinei atsakomybei. Būtent viešojo administravimo specialistai, viešosios politikos formuotojai, būdami atsakingi už piliečių gerovę, nuolatos ieško galimybių, kaip efektyviau spręsti įvairias socialines problemas ir kaip užkirsti kelią jų atsiradimui. Vienas iš tokių viešinimo, informavimo ir prevencijos instrumentų -socialinė reklama, kuri gali būti taikoma įvairiose gyvenimo sferose plačiu mastu. Pagal savo specifiką skiriama keletas reklamos rūšių. Komercinė (pasaulyje didžiausią reklamos dalį sudaranti) reklama padeda realizuoti pagamintą, gaminamą ar būsimą produktą - prekę, paslaugą, idėją (Čereška, 2004). Ši reklama neįeina į viešojo administravimo organizavimo sistemą, nes ji orientuota į privatų, o ne viešąjį sektorių. R. Jokubauskas (2003) teigia, kad yra skiriamos politinė reklama, religinė reklama, asmeninė žmogaus reklama. Dar viena iš reklamos rūšių - socialinė reklama, turinti utilitarinį, neatsiejamą nuo materialinės naudos praktinį pobūdį. Jos pagrindą sudaro pragmatiškai vertinga socialinė informacija, kurios pagrindinė idėja - pozityvesnio visuomenės gyvenimo kūrimas (Toleikienė, Karpinaitė, 2008). Socialinė reklama skatina visuomenę susimąstyti, kokie veiksmai atliekami netinkamai, jog nepavyksta išspręsti svarbių visuomenei problemų. Socialinės reklamos tikslas - atkreipti žmonių dėmesį į konkrečias socialines problemas arba pranešti apie valdžios, viešųjų institucijų socialines iniciatyvas, taigi būtent ši reklamos rūšis yra labai svarbi viešosios politikos formavimo ir įgyvendinimo kontekste. Socialinių problemų sprendimų paieškos laukas atsispindi valstybių vykdomoje politikoje. Taigi, viešųjų institucijų vaidmuo yra ypač svarbus kuriant ir pateikiant visuomenei socialinę reklamą dėl žmonių gerovės užtikrinimo.
Socialinės politikos, kaip viešosios politikos srities, įgyvendinimas remiasi viešojo administravimo (viešųjų institucijų) veikla ir sprendimais. Viena svarbiausių socialinės politikos sričių yra sveikatos apsaugos politika, sutelkianti dėmesį į valstybėje egzistuojančias ir kylančias visuomenės sveikatos problemas. Pasak R. Toleikienės ir K. Karpinaitės (2008), pasauliniu mastu medicininių paslaugų teikimas ir visuomenės sveikatinimo idėjos vystymas konkrečioje valstybėje yra patikimi tam tikroms valstybės valdymo ar viešojo administravimo institucijoms (pvz. Lietuvoje sveikatos apsauga rūpinasi Sveikatos apsaugos ministerija). Būtent tokios institucijos yra suinteresuotos ne tik tiesioginių viešųjų paslaugų teikimu, jų teikimo administravimu ir reguliavimu, tačiau ir įvairių socialinių akcijų vykdymu, socialinių reklaminių kampanijų organizavimu, siekiant strateginių visuomenės sveikatos gerinimo tikslų bei prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimo. Šiam uždaviniui įgyvendinti pasitelkiamosįvairios priemonės, o viena iš jų - socialinė reklama. Ji pasaulyje taikoma kovojant su didžiausią grėsmę visuomenei keliančiomis ligomis - vėžiu ir AIDS (ŽIV), vykdant prevencines akcijas prieš abortus, prieš alkoholio ir narkotikų vartojimą, prieš rūkymą, ir pan. Kadangi prevencinius sveikatinimo reklaminių kampanijų įgyvendinimas Lietuvoje prasidėjo visai neseniai (XX a. pabaigoje), vis dar trūkta mokslinių tyrimų apie socialinės reklamos poveikį visuomenei. Į prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimo strategiją socialinė reklama kaip viena iš įgyvendinimo priemonių įtraukta tik pastaraisiais metais, todėl išryškėja poreikis tiek moksliniu, tiek ir praktiniu aspektais ištirti socialinės reklamos panaudojimo konkrečioje viešosios politikos srityje galimybes. Darbo problema gali būti išreiškiama klausimu: kuo pasižymi socialinės reklamos poveikis, įgyvendinant prevencines sveikatinimo programas Lietuvoje?
Darbo tikslas - nustatyti socialinės reklamos poveikį, įgyvendinant prevencines sveikatinimo programas Lietuvos sveikatos apsaugos politikos kontekste.
Tyrimo objektas - socialinės reklamos poveikis.
Darbe buvo iškelti šie uždaviniai:
       Atskleisti socialinės reklamos poveikio teorinę sampratą;
       Išnagrinėti prevencinių sveikatinimo programų teorinę sampratą sveikatos apsaugos politikos kontekste;
       Atlikus socialinės reklamos poveikio tyrimą, identifikuoti socialinės reklamos panaudojimo perspektyvas, įgyvendinant prevencines sveikatinimo programas sveikatos apsaugos politikos kontekste.
Tyrimo metodai. Bakalauro baigiamajame darbe naudoti šie tyrimo metodai: turinio analizė, grupinių diskusijų metodas[1], duomenų grupavimas, lyginimas, sisteminimas, analizė.
Bakalauro baigiamojo darbo struktūra ir apimtis. Bakalauro darbą sudaro: įvadas, dvi darbo dalys, išvados ir rekomendacijos, literatūra bei priedai. Pirmoje bakalauro baigiamojo darbo dalyje atskleidžiama teorinė socialinės reklamos samprata, savybės ir funkcijos, kūrimo procesas, naudos gavėjai ir socialinės reklamos poveikis; analizuojami sveikatos apsaugos sistemos kaip viešosios politikos srities ypatumai; prevencinių sveikatinimo programų kaip viešosios politikos instrumento įgyvendinimo samprata. Antroje darbo dalyje analizuojama Lietuvos sveikatos apsaugos raida ir situacija, išryškinant pagrindines sveikatos problemas; identifikuojami prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimo bei joms skirtų socialinių reklamų panaudojimo ypatumai; pristatomi socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui tyrimo duomenys ir SSGG analizė. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir formuluojamos rekomendacijos.


[1] Grupinės diskusijos metodas - anglų. k. Focus group research (Įspėjimas dėl Focus grupių, 2011).

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą