2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Šeima - pašauktasis religinio vaikų auklėjimo veiksnys



Posovietinėje Lietuvoje ir mokykloje, ir šeimoje religinis vaikų auklėjimas vyksta sudėtingomis aplinkybėmis. Tikybos pamokas dabar renkasi vaikai tos žmonių kartos,
23
kuri sovietinėje mokykloje buvo ateizuojama. G.Matulienė teigia, kad komunistinė ideologija ir jos moralė ne tik idėjiškai kovojo prieš tikėjimą, bet ir reikalavo besąlygiškai keisti gyvenimo būdą, o besielgiantiems priešingai taikė sankcijas (Matulienė, 1997:66). Kai kurios šeimos sovietmečiu slapta puoselėjo tikėjimo jausmą, kitos to nedarė, kad nepakenktų sau ir vaikams, jų likimui. Todėl ne visų mokinių tėvai, sovietinės mokyklos auklėtiniai, šiandien yra savo vaikams krikščioniško gyvenimo būdo ir tikėjimo pavyzdys, taip pat ne visų įtaka savo vaikams pozityvi. Tad religinio vaikų auklėjimo šeimoje problema šiandien šeimose aktuali.
Šeima - tėvų ir vaikų gyvenimo bendrija, kurioje vaikas pažįsta gėrį ir blogį, suvokia savo žmogiškąją esmę, gauna socialumo, pasaulėžiūros pagrindus. Tarp pašauktųjų auklėjimo veiksnių L.Jovaiša nurodo dvasinio auklėjimo instituciją -bažnyčią ir pabrėžia, kad ji yra lemiantis auklėjimo veiksnys, jeigu jos vertybėmis patiki žmonės (Jovaiša,1995:43).
Kardinolas J.Hoffneris taikliai teigia, kad tėvams Dievas suteikė pirminį autoritetą ir užduotį auklėti vaikus. Ir vis dėlto dabar besimokantį jaunimą veikia įvairios įtakos, socialiniai veiksniai ir todėl iškyla prieštaravimų tarp tėvų vaikams daromos įtakos ir kitų įtakų, išlieka tėvų teisė auklėti vaikus, bet ir suteikti auklėjimui religinį aspektą, taip pat pasirinkti ugdymo įstaigą, kur namų auklėjimas būtų tęsiamas pradėta linkme (Tijūnėlienė, 2000:13).
Religinio auklėjimo tikslas - išugdyti sąmoningą ir aktyvų žmogų, kuris savo gyvenimo pavyzdžiu įrodytų bendražmogiškųjų vertybių: sąžiningumo, atlaidumo svarbą, siektų žmogiškojo orumo, taikos, socialinio teisingumo kovoje prieš blogio užuomazgas: pyktį, melą, agresiją, smurtą visuomenėje.
Religijos pedagogai pateikia konkrečių rekomendacijų, kaip siekti šeimoje pradinio religinio auklėjimo tikslų. Vokiečių pedagogas A.Mitterbacheris nurodo, kad tėvų namuose religinis auklėjimas reiškiasi tuo, kad tėvai moko melstis, pasakoja apie Dievą, skaito Šv. Rašto ištraukas. Tėvai, be to, turi padėti vaikui suprasti, jog Dievas nori, kad jis būtų laimingas, padėti vaikui suformuoti gebėjimą elgtis pagal sąžinę. Tėvų pareiga - ugdyti krikščionį, pasiryžusį be kritikos priimti visus teiginius apie Dievą, skiepyti vaikui aiškų vertybių pojūtį, greta to, išmokyti atmesti kitokių religinių požiūrių klaidingumą. Apie religinio auklėjimo padėtus pamatus vaiko dorovės ugdymui rašo V.Čižiūnas: „ lėtai ir palaipsniui vaikas keičia gėrio ir blogio mąstą: gėriui ir blogiui pažinti jau nebepakanka jo paties pergyvenimų, nes jis pradeda jausti ir suvokti bendrą visiems žmonėms dorovės įstatymą ir to įstatymo šaltinį - Dievą (Čižiūnas, 1953:88).
Tėvų pavyzdžio vaidmens svarbą religiniam vaikų auklėjimui akcentavo lietuvių pedagogikos atstovai. Pasak M.Pečkauskaitės pirmoji vaiko pamaldumo stiprinimo priemonė yra patrauklus, užkrečiantis motinos pavyzdys. Pedagogė primena seniai žinomą pedagoginę tiesą - vaikas viską girdi ir mato. Knygoje „Motina - auklėtoja" autorė rašo kaip vaikas pastebi karštą motinos maldą: „jo švelni ausis jaučia iš pat širdies dugno einantį jos balso toną, kuriuo ji kalba poterius, - visa tai krinta į jo sielos kertelę ir niekuomet neišnyksta iš atminties" (Pečkauskaitė, 1998:54).
Siektina, kad tėvai rodytų vaikams gražų tikėjimo pavyzdį, kartu su jais dalyvautų Šv. Mišiose, kartu švęstų šventes, o apie Dievą kalbėtų vaikams taip, jog vėliau nereikėtų keisti nuomonės. Taigi tėvų vaidmuo religiniam vaikų auklėjimui turi neabejotinos reikšmės, nes pasak L.Jovaišos aukščiausios Katalikų Bažnyčios vertybės - tikėjimas, viltis ir meilė yra kartu ir bendražmogiškos vertybės, kurias tėvai savo vaikams diegia nuo mažens (Jovaiša, 1995:43).

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą