Egzistuoja daug šeimos sąvokos apibrėžimų. Kiekvienas mokslas,
nagrinėjantis šeimą kuriuo nors aspektu, pateikia net keletą šeimos apibrėžčių.
Edukologijos mokslo atstovai, apibrėždami šeimos sąvoką, ypatingą dėmesį kreipia į
ugdomąjį šeimos potencialą. Z.Bajoriūnas (1995) pabrėžia, jog šeima - svarbiausioji vaikų auklėjimo grandis, nes šeimoje perteikiamos ir
puoselėjamos tėvams ir vaikams brangiausios žmogiškosios vertybės. Visų pirma
mokslininkas pabrėžia, jog šeimoje svarbiausia yra vaikų auklėjimo funkcija. Iš
socialinės pedagogikos pozicijų tyrinėjanti šeimą J. Leliūgienė (1997) žvelgia į šeimą
pirmiausia kaip į socializacijos institutą: šeima -
„svarbiausia mikroaplinka, kur vykdoma vaikų socializacija, atliekamos
šeimos funkcijos: ugdomoji, rekreacinė, komunikacinė ir kt." ir pažymi šio
instituto išskirtinį vaidmenį vaikų socializacijoje, teigdama, jog normali
šeima savo ugdymo galimybėmis yra aukščiau socialinių institucijų. J.
Litvinienė teigia, kad „šeima - vaiko socializacijos pagrindas. Mažyliui artimiausia socialinė
aplinka - šeima. Joje jis mokosi gyventi" (Litvinienė,2002:4). L. Jovaiša
akcentuoja šeimos bendrumą ir dvasinį mikroklimatą bei teigia: „Šeima - ypatingas socialinis darinys, kurio nariai susieti meile, kraujo
giminyste, bendru gyvenimu ir likimu" (Jovaiša, 1995: 40).
Šeima sukuria savitą
pasaulį, kuriame visus jos narius sieja tarpusavio meilė, pagarba,
pasitikėjimas, prieraišumas. „Pedagogikos terminų žodyne" L. Jovaiša
pateikia universalesnį šeimos sąvokos apibrėžimą: „Šeima - mažiausias visuomenės regeneracijos kolektyvas, kurį sieja ekonominės
ir dvasinės veiklos bendrumas". (Jovaiša, 1993: 230).
Sociologai pabrėžia, jog šeima yra unikali socialinė institucija, nes visų pirma čia pratęsiama
gyvybė, individas tampa tam tikros socialinės grupės nariu ir socializuojamas
gyvenimui už šios pirminės grupės ribų. Kai kurie sociologai pabrėžia teisinį
šeimos statusą. Pasak R. Žibaičio ir V. Stankūnienės, šeima - asmenų bendrija, kurią sieja giminystės, tarpusavio priklausomybės,
atsakomybės ir globos saitai, patvirtinti įstatymine ir socialiai pripažinta
tvarka.
Remiantis apibendrintais teiginiais šeimą galima
apibrėžti įvairiais aspektais:
-
šeima - holistinis
biosocialinis vienetas, unikali socialinė institucija, nepakartojamas
fenomenas;
-
šeima - paremta
socialiniais, ekonominiais ir biologiniais ryšiais bei interesais mažos žmonių
grupės sąjunga, mažiausia visuomenės regeneracijos grupė;
-
šeima susideda iš
drauge gyvenančių tėvų ir vaikų, kartais ir kitų giminaičių; jos nariai tvarko
bendrą ūkį; tarpusavio santykius daugiausia grindžia dorovine atsakomybe,
savitarpio supratimu ir pagalba;
-
šeima -
svarbiausioji vaikų ugdymo institucija, svarbiausioji mikroaplinka, kur vykdoma
vaikų socializacija;
-
šeimoje
perteikiamos ir puoselėjamos tėvams ir vaikams brangiausios žmogiškosios
vertybės.
Šiandieninėje visuomenėje
šeima traktuojama kaip vienas iš svarbiausių vaiko ugdymo bei visuomenės
vystymosi veiksnių, todėl mokslininkai domisi įvairiomis šeimos problemomis bei
įvairiais jų aspektais. Ypač daug dėmesio skiriama šeimos funkcijoms, kurios
siejamos su sutuoktinių ir kitų šeimos narių poreikių ir pareigų atlikimu bei
patenkinimu. Šeimos funkcijų teorinius klasifikavimo klausimus nagrinėja
Z.Bajoriūnas,
J.Bikulčius, K.Miškinis, J.Uzdila, A.Žvinklienė, G.Navaitis ir kt.
Vaikų auklėjimo šeimoje problemas gvildena K.Miškinis, V.Aramavičiūtė,
Z.Bajoriūnas ir kt.
Šeimos paskirtis siejama
su šeimos narių poreikių tenkinimu ir pareigų vienų kitiems (tėvų vaikams,
vaikų tėvams ir kt.) atlikimu. Šeimos funkcijos tiesiogiai priklauso nuo šeimos
narių poreikių. Kadangi evoliucijos metu kinta šeimos poreikiai, atitinkamai laikui
bėgant kinta ir funkcijos. Vieni mokslininkai sureikšmindami kai kuriuos šeimos
poreikius nurodo daugiau funkcijų, nes dažniausiai tai priklauso nuo
mokslininko tyrinėjamo objekto. Teigtina, kad edukologijos mokslo atstovai
daugiausia dėmesio skiria vaikų ugdymui šeimoje, todėl jų darbuose išskiriamos
šeimos funkcijos, susijusios su vaikų ugdymu ir socializacija. K. Miškinis
pabrėžia: „Bendriausia šeimos funkcija yra laimės siekimas"
(Miškinis,2003:20). Ši funkcija apima grupę kitų funkcijų.
Šeimos funkcijos
1. Žmonių giminės tęsimas
Ši funkcija glaudžiai susijusi su emociniu poreikiu pratęsti save
vaikuose. Gimus vaikams, praturtėja šeimos narių dvasiniai ryšiai, tėvai
pakartoja savo vaikystę ir jaunystę, papildo gyvenimo prasmę ir per savo vaikus
geriau pažįsta gyvenimą. Vaikų gimdymas visuomenei yra ekonominė (darbo jėgos
atkūrimas), o šeimai moralinė būtinybė (Bajoriūnas, 1997:28).
A. Mackovskis, L.
Darskis, A. Antonovas nurodo, jog vaikų gimstamumas priklauso ir nuo šeimos
narių tarpusavio santykių, jos narių vaidmens šeimoje pasiskirstymo, nuo
sutuoktinių savijautos šeimoje. Tyrimai rodo, kad esant toms pačiomis šeimos
gyvenimo sąlygoms, esant vienodam išsimokslinimui, šeimose, kurių tarpusavio
santykiai malonūs, vaikų gimsta daugiau. Vaikų skaičius šeimose tiesiogiai
priklauso nuo racionalaus pareigų pasiskirstymo šeimoje bei giminių ir artimųjų
pagalbos (Mackovskis, 1982:31).
Tačiau per didelė ir ilga
tėvų pagalba, ypač materialinė, vaikams gali išugdyti vartotojiškus poreikius,
o vaikų gimdymas dabartinės šeimos gyvenimo sąlygomis reikalauja iš tėvų tam
tikro ilgalaikio pasiaukojimo. Gimdant ir auklėjant daugiau nei 3-4 vaikus
dažnai tenka atsisakyti saugios materialinės gerovės, karjeros, prestižiškesnių
pareigų bei geresnės padėties visuomenėje.
2. Vaikų socializacija ir auklėjimas
Šeimoje gimęs kūdikis jau nuo pat gimimo patenka į socialinę aplinką.
Vos gimusį kūdikį supa žmonės, kurie bendrauja su juo, tenkina pagrindinius jo
poreikius. Veikiamas aplinkos ir pats būdamas aktyvus, vaikas šeimoje
socializuojasi. Kaip teigia K. Miškinis, „socializacija - tai visuomeniškai vertingos asmenybės formavimas per kryptingą ugdymą
ir aplinkos veiksnius" (Miškinis, 2003:20). Socializacijos vyksme mokomasi
skirti, kas teisinga ir kas neteisinga.
Pasak K. Miškinio, vaikas socializuojasi įvairiais
būdais:
-
klausosi nurodymų,
pamokymų, patarimų;
-
įvertina savo
elgesio padarinius;
-
stebi kitų elgesį;
-
kaupia patirtį ir
ja remiasi;
-
laikosi taisyklių;
-
vengia bausmių,
pageidauja skatinimų ir pan. (Miškinis, 2003:21).

![]() |
![]() |
||
Kitų stebėjimas
|
Kiti įtakos šaltiniai (televizija, knygos, muzika, žiniasklaida)
Giminės
|
Artimi šeimos
nariai (tėvai, seneliai, broliai, seserys)
1 pav. Žmogaus socializacijos įtakos šaltiniai (Miškinis, 2003:21)
Kadangi pačią reikšmingiausią vaiko aplinkos dalį sudaro tėvai, tai
vaiko asmenybės vystymasis didele dalimi priklauso nuo jų. Pasak J.Pikūno,
„vienas svarbiausių reikalavimų motinai ir tėvui yra jų kuo didesnis fizinis ir
ypač psichinis jautrumas mažo vaiko poreikiams" (Pikūnas, 1994:3). Tėvai
turi rodyti savo vaikams besąlyginę meilę ir stiprų prisirišimą. Motina
paprastai tampa vaiko vystymąsi labiausiai veikiančiu asmeniu, todėl jis
lengvai prie jos prisiriša ilgalaikiu ryšiu. Kadangi vis daugiau motinų dirba,
vaikai pakliūva į platesnį socializacijos ratą. Samdytos auklės, kaimynai ar
kiti šeimos nariai dalyvauja prižiūrint vaiką. Bet net ir tais atvejais, kada
kiti nuolatos rūpinasi vaiku, tėvai vis tiek daro svarbiausią įtaką ankstyvajai
socializacijai. Tėvų ir vaikų santykiai reiškia labai daug, ypač vaiko
emociniam vystymuisi, nes žmogaus sugebėjimas išreikšti jausmus ir emocijas
užima išskirtinę vietą socializacijoje.
Šeimoje lemiamą vaidmenį
vaidina tėvai, nes šeima yra tobuliausias vaiko auginimo ir auklėjimo
institutas, kuriame auklėjimas yra nenutrūkstamas ir nuolat koreguojamas. Vaikas stebi ir perima
šeimos gyvenimo būdą, jos narių dorovinę ir dvasinę kultūrą, elgesį, vertybines
orientacijas, elgesio normas, veiklos ir bendravimo su kitais būdus. Tinkamai
auklėdami vaikus, tėvai išugdo jų darbštumą, sąžiningumą, savarankiškumą, atjautą,
gerumą ir daugelį kitų vertingų asmenybės bruožų. Tėvų tarpusavio santykiai,
požiūris į gyvenimą, darbą, save yra nepakeičiama terpė socializuoti ir auklėti
vaikus (Miškinis, 2003:21).
3. Ūkinė -
ekonominė šeimos funkcija
Pasak K. Miškinio ši funkcija susijusi su šeimos materialinių poreikių
tenkinimu, namų ūkio, šeimos biudžeto tvarkymu. Įsitraukę į ūkinę - ekonominę
šeimos veiklą, vaikai išmoksta įvairių buitinių darbų, taupyti, išsiugdo
darbštumą ir pareigingumą, atsakingumą už šeimos turtą (Miškinis, 2003:22).
Šeimos ekonomika apima
jos santykius, susijusius su egzistavimo, materialinių ir kai kurių dvasinių
poreikių tenkinimu, namų ir asmeninio ūkio, biudžeto tvarkymu, tarpusavio
parama, sveikata, darbu namuose ir įstaigoje.
Ūkinė - ekonominė šeimos
funkcija glaudžiai susijusi su Lietuvos žmonių pragyvenimo lygiu. Kuo
turtingesnė ir kultūringesnė visuomenė, tuo didesnį pasirinkimą turi šeima,
tvarkydama ekonomiką ir naudodamasi jos gėrybėmis. Šios funkcijos veikimo
mechanizmas turėtų būti išanalizuotas ekonominiu, moraliniu ir pedagoginiu
požiūriu. Skurdas ir vargas nepaprastai žaloja ypač daugiavaikės šeimos dvasinį
gyvenimą, todėl pastebimai mažėja jos auklėjamoji galia.
Pasak Z. Bajoriūno,
teoriškai rinkos ekonomika yra tikroji šeimos laisvė, tačiau daugelis šeimų yra
psichologiškai ir ekonomiškai nepasiruošusios naudotis šia laisve. Šeimos
ekonomiką, ūkį, taigi ir elgesį, reguliuoja žiauri rinkos tikrovė
(Bajoriūnas,1997:44). Dėl to šiandieninėje Lietuvoje dėl sunkios šalies ir
šeimos ekonomikos padėties kyla pavojus vaikams ir jaunimui degraduoti kaip
asmenybėms, o dalis tėvų, nepajėgdami rasti vietos rinkos pasaulyje, nesugeba
išlaikyti šeimos, patiria psichines traumas dėl bedarbystės ir tampa blogais
savo vaikų auklėtojais ir tėvais.
Šeimos ekonomikos
racionalumui svarbią reikšmę turi jos narių santykiai. Kai jie yra normalūs,
bendromis jėgomis ir sumaniai tvarkomas ūkis bei biudžetas. Dažniausiai
santaupos skiriamos geresnei buto įrangai, maistui, kultūriniams poreikiams,
palankesnių gyvenimo sąlygų sudarymui, vaikų auginimui. Tokiose šeimose
vengiama švaistyti pinigus, visi stengiasi taupyti. Todėl manytina, kad žmogaus
mokymas tvarkyti šeimos ūkį ir ekonomiką yra vienas svarbiausių asmenybės
socializacijos uždavinių, nes šeima, gyvendama dabartinės rinkos sąlygomis,
visų pirma pati atsako už savo gerovę ir vaikų ugdymo pasekmes.
5. Rekreacija (lot.
Recreatio - jėgų atgavimas, pasveikimas)
Šią funkciją suprantame kaip laiką, skirtą šeimos narių poilsiui,
fizinėms ir dvasinėms jėgoms, sveikatai atgauti, susigrąžinti. Tai dvasinių
galių šeimoje kūrimas, naujų jėgų darbui, mokymuisi, kūrybiniams sumanymams
kaupimas. Išmintingai ir turiningai organizuojamas laisvalaikis mažina psichinę
šeimos narių įtampą, švelnina konfliktus, gerina tarpusavio santykius, padeda
išlaikyti optimizmą, kasdienį žmogišką džiaugsmą. Šeima geriausiai atpalaiduoja, sušvelnina ir paties
žmogaus vidinius konfliktus, psichinę {tampą (Miškinis,2003:22).
Rekreacinę šeimos
funkciją, pasak A. Charčevo ir M. Maskovskio, apibūdina du požymiai:
-
laikas, kurį
kiekvienas šeimos narys gali skirti jėgų atstatymui ir pramogoms;
-
laiko naudojimo
būdas (bibliotekos, teatrai ir pan.). (Bajoriūnas, 1997:49). Kaip bus plėtojama
ši funkcija šeimoje apsprendžia daugelis dalykų, tačiau visų pirma tai
priklauso nuo tėvų ir kitų šeimos narių uždarbio bei pagalbos vienas kitam
atliekant būtiniausius namų ūkio darbus.
Kadangi šeimų kultūrinis
gyvenimas įvairėja, vis daugiau šeimų savo santaupas gali panaudoti kultūriniam,
estetiniam, doroviniam lygiui kelti, išvykoms į gamtą, tuo pačiu sumažinti
psichinę įtampą, kylančią už šeimos ribų, ypač darbe. Tačiau kaip teigia K.
Miškinis „šeima neatlieka rekreacinės funkcijos, kai jos nariai negali
persiorientuoti iš darbo aplinkos į šeimos aplinką, kai kiekvienas laukia
atidos, paguodos ir supratimo tik iš kito, kai nemoka turiningai organizuoti ir
leisti laisvalaikio" (Miškinis, 2003:22). Tokioje šeimoje pamažu prasideda
susvetimėjimas, pablogėja tarpusavio santykiai, sutuoktiniams trūksta dvasinės
darnos, pakantumo, bendrosios kultūros ir padoraus bendravimo etiketo.
Manytina, kad šeimoje, kurioje rekreacinė funkcija vykdoma tobulai,
vaikai dvasiškai suartėja su tėvais, pažadinami ir pagilėja tėviški jausmai
vaikams.
Komunikacinė šeimos funkcija
Komunikacija (lot. Communicatio - pranešimas) - šeimos bendravimas,
išgyvenimai, keitimasis patyrimu, mintimis apie gautą informaciją ( iš
televizijos, radijo, periodinės spaudos), domėjimasis literatūra, menu ir
vienas kitu. (Bajoriūnas, 1997:50).
Bendraudami šeimos nariai
keičiasi informacija, sukuria palankią emocinę terpę, veikia vienas kitą.
Bendrauti žmogui yra įgimta ir reikšminga, kaip ir apsiginti, pratęsti giminę.
Bendravimas šeimoje augančiam žmogui yra tinkamiausia gyvenimo mokykla. Būdami
labai artimi vienas kitam, šeimos nariai gali nesibaimindami rodyti savo
emocinę būseną, dalytis džiaugsmais, papasakoti apie nesėkmes ir nuoskaudas,
gauti patarimą pačiu subtiliausiu, intymiausiu klausimu, atgauti ir stiprinti
savo dvasines galias, įveikti nerimą ar stresines situacijas (Miškinis,
2003:23).
Nuo šeimos dvasinės,
dorovinės brandos, emocijų ir kultūros priklauso visuomenės informavimo
priemonių skelbiamų idėjų vertinimas, pasirenkami pavyzdžiai, kurie šeimos
nariams gali daryti teigiamą arba neigiamą įtaką. Jei šeima pasirenka tai, kas
visuomenėje yra geriausia, pažangiausia, tada ji aktyviai prisideda prie tautos
lūkesčių įgyvendinimo.
Šeimos nariai dažnai
bendrauja vieni su kitais, tačiau pastaruoju metu šis procesas darosi vis
sudėtingesnis. Kaip teigia A. Titarenka didėja tarpusavio ryšio
tarpasmeniniuose santykiuose vaidmuo, dorovinės ir psichinės dermės kolektyve reikšmė
(Bajoriūnas,
1997:51).
Siekiant sutuoktinių ir
vaikų prieraišumo, svarbu žinoti bendravimo šeimoje mechanizmą. Šia prasme
galima sutikti su P. Šteinhauer ir K. Rei Grant teigimu, kad bet kuri
komunikacija gali būti aptariama mažiausiai dviem aspektais:
a)
turinys t.y.
komunikacijos tema;
b)
komunikacijos
maniera, jos būdas (Bajoriūnas, 1997:52).
Informacijos priėmėjo
reakcija priklauso ne tik nuo šių abiejų veiksnių, bet ir nuo to, kaip ji
priimta ir interpretuota. Šeimose, kur vyrauja prasti tarpusavio santykiai,
komunikacijos maniera ir būdas dažniausiai būna iškreipti, o perduodama
informacija dviprasmiška. Tokiose šeimose vaikai auklėjami netinkamai,
sutuoktiniai nesutaria, susvetimėja.
Pasak K.Miškinio šeimos darną didina šie veiksniai:
- žmogaus dorovinė patirtis ir
dorovinis brandumas (gebėjimas suprasti kitą),
-
savižina,
gebėjimas vertinti save,
-
jautrumas,
empatija (gebėjimas identifikuoti savo ir artimo žmogaus išgyvenimus, teikti
emocinę paramą),
-
dorovinė intuicija
(gebėjimas subtiliai suvokti kito žmogaus „sielos virpesius"),
-
aukštas intelektas
(gebėjimas „ištirpdyti psichologinį
barjerą", prisitaikyti,
bendrauti vadovaujantis faktais ir logika, prireikus patylėti ir kt.),
-
gebėjimas laiduoti
gerą psichologinį klimatą, pasakyti trūkumus, spręsti konfliktus.
(Miškinis, 2003:23).
Bendraujant
organizuojamas, kontroliuojamas ir reguliuojamas visų šeimos narių gyvenimas.
Šeima, kaip didesnių socialinių institutų (giminės, tautos, valstybės) dalis,
įgyja naujų funkcijų: ginti Tėvynę, aukotis dėl tautos, puoselėti gimtąją
kalbą, tautos papročius, tradicijas ir kt.
7. Emocinė šeimos funkcija
Z. Bajoriūnas teigia, kad tai viena svarbiausių, būdingiausių šeimos
funkcijų, nes šeima yra ta vieta, kur žmogus turėtų rasti emocinį prieglobstį.
Emocinė šeimos funkcija susijusi su jausmų pusiausvyros joje išsaugojimu, su
smarkiais išgyvenimais (Bajoriūnas, 1997:53).
Emocinę šeimos funkciją
daugelis Vakarų mokslininkų laiko lemiama. T. Peters nurodo, kad svarbiausia
šeimos funkcija yra asmeninių jausmų ir prieraišumo patenkinimas (Peters,
1982:4). Šiuolaikinėje visuomenėje kai kurias šeimos funkcijas atlieka kitos
visuomeninės grandys: ikimokyklinės ir mokyklinės įstaigos, o ankščiau šeima
daugeliu atvejų pati augindavo, prižiūrėdavo ir auklėdavo vaikus. Manytina, kad
emocinė šeimos funkcija yra svarbiausia, nes realizuojama tik šeimoje. Kadangi
šeimos gyvenimas negali būti bejausmis, todėl negalime neigti emocinės
funkcijos pranašumo, nes ji natūraliai apima visa kitas šeimos funkcijas.
Kiekvieno normalaus žmogaus
jaučiamas poreikis gyventi su jam artimais žmonėmis šeimoje išreiškiamas
geriausiai. Emocinės šeimos funkcijos tenkinimas yra viena svarbiausių
asmeninės laimės priežasčių. Šiandieninėje visuomenėje ypač aktualus emocinis
ir jausminis tėvų bei vaikų tarpusavio prieraišumas, kad jų bendravimas būtų
natūralesnis, turtingesnis. Manytina, kad visuomenė pasiima dalį šeimos
rūpesčių ir padeda auklėti vaikus (vaikų darželiai, užmokyklinės įstaigos ir
kt.), todėl tėvams turint mažiau pareigų šeimai, susilpnėja vaikų ir tėvų
emocinis ryšys. Teigtina, kad tėvus ir vaikus gali suartinti jų dorovingumas,
bendra veikla ir geriau atliekamos pareigos šeimai. Daugiavaikėje šeimoje
dažniausiai nedirbanti mama turi daugiau galimybių sustiprinti emocinius ryšius
tarp šeimos narių, todėl tokioje šeimoje sėkmingai bendraudami jos nariai
jaučia vienas kito paramą, sulaukia dvasinės pagalbos ir yra saugūs.
8. Reguliuojančioji
funkcija
Z.Bajoriūnas apibūdina šią funkciją kaip šeimos ir jos narių emocijų ir
elgesio kontrolės funkciją, kuri skatina arba neskatina priimti visuomenės
propaguojamas normas ir vertybes (Bajoriūnas, 1997:56). Kadangi visuomenės
lūkesčius tenkina doro žmonių elgesio siekimas, šeimos nariai turi kontroliuoti
vieni kitų elgesį. Z.Bajoriūnas pabrėžia, kad ypač svarbu sutuoktinių veiksmų
tarpusavio kontrolė, kad jie nekenktų vaikų auklėjimui ir sandraugai. Tai vaikų
elgesio kontrolė, kad atitiktų pagrindinius šeimos, mokyklos ir visuomenės
tikslus. Tai ir jautri vaikų kontrolė tėvų atžvilgiu. Tai ir visos šeimos
emocijų ir elgesio kontrolė kiekvieno jos nario atžvilgiu (Bajoriūnas,
1997:57).
Labai svarbu žinoti
šeimos narių tarpusavio santykių psichologinio reguliavimo metodiką, kad ja
remiantis galima būtų palaikyti pusiausvyrą šeimoje. Pasak P. Šteinhauer,
šeima, kaip pusiausvyros palaikytoja, gali būti suvokta trimis tarpusavyje
susijusiais lygiais:
1. Vidinis psichologinis lygis. Kiekvienas žmogus turi palaikyti deramą biologinių, psichologinių ir
socialinių poreikių balansą. Tada jis bus psichologiškai patenkintas.
2. Tarpasmeninės sąveikos lygis. Šeimos nariai patys veikia ir yra veikiami vienas kito net tada, kai jų
poveikis vienas kitam visiškai nepastebimas. Vieno žmogaus elgesys šeimoje
keičia kitų jos narių elgesį. Pavyzdžiui, blogas vaiko elgesys slegia tėvų
nuotaiką, sukelia jų pyktį, įniršį. Tai savo ruožtu neigiamai atsiliepia vaiko
elgesiui.
3. Socialinio poveikio šeimai lygis. Visa šeima, kaip vienetas, sąveikauja su socialine aplinka, yra elgesio
standartų veikiama (Bajoriūnas, 1997:57).
Visi lygiai tarpusavyje
yra susiję ir jie gali sukurti šeimos pusiausvyrą arba jos nesukurti, todėl
verta panagrinėti anot P.Šteinhauer 6 pagrindinius principus, kurie lemia
šeimos pusiausvyrą:
1.Kiekvienoje
šeimoje visi nariai turi nustatytus vaidmenis, kurie yra jų pačių prisiimti ir
kitų šeimos narių jiems paskirti.
2.
Kiekvienas šeimos
narys ir visa šeima turi tikslius vaidmenis. Vaidmenys turi savo specifiką ir
priklausymą nuo šeimos narių vaidmenų ir specifikos. Juos nustato pati šeima.
Jos nariai vienas kitam šia prasme pavaldūs (vienas su kitu susiję).
Pavyzdžiui, aiškūs vaidmenys: berniukai šeimoje negali mušti mergaičių, vaikams
neleistina šokiruoti tėvų; jei pasakyta vaikui, kad jis turi eiti miegoti, tai
jis taip ir privalo elgtis. Neapibrėžto vaidmens pavyzdys gali būti: prie stalo
nekalbama apie seksą. Niekada apie tai nepasakoma žodžiais, bet susiraukiama,
pakeičiama pokalbio tema.
3.
Vadovaudamasi tam
tikrais vaidmenimis ir taisyklėmis, šeima turi jai būdingų užduočių - problemų
sprendimo būdą. Tie patys nariai su bet kuo sutiks ir tie patys diskutuos.
4.
Kiekvienas šeimos
narys išlaiko tarpusavio pusiausvyrą. Vienas atsako už kitą tai šeimai būdingu
būdu. Ji reiškiasi įprastu pasikartojimu. Ta pusiausvyra nėra nustatyta ir
priimta visam laikui. Ji nuolatos atsinaujina.
5.
Šeimos pusiausvyra
reguliuojasi pati savaime. Bet kokios pastangos pakeisti ją šeimoje (vidiniai
šeimos nario pasikeitimai) ar už jos ribų (pavyzdžiui, gydytojo pagalba) gali
sukelti pasipriešinimo reakciją. Kuo sveikesnė šeimos psichika, tuo ji
palankiau reaguos į pasikeitimus šeimoje. Antra vertus, kuo mažiau šeima moka
prie jų prisitaikyti, tuo ji labiau priešinasi pasikeitimams.
6.
Šeimos pusiausvyra
yra susijusi su jos pačios savigyna. Ji ginasi nuo to, ką savo gyvenime laiko
skausmingu dalyku (tai depresija, įniršis, lytinis nepasitenkinimas, nuotaika
prieš neviltį ir pan.). Neapdairūs patarimai iš šalies gali sukelti visos
šeimos ar kai kurių jos narių pasipriešinimą pakitimams (Bajoriūnas, 1997:58).
Svarbiausia daugiavaikėje
šeimoje yra ne kaip nustatomi vaidmenys šeimoje, bet vidinė darna, bendras
tarpusavio supratimas, nes kiekvienas privalo žinoti ko iš jo šeimoje tikimasi
ir kad būtų realios jų atlikimo galimybės. Priešingu atveju šeimos narių
santykiai bus neharmoningi, praras pusiausvyrą. Siektina, kad šeimos vienybę
sąlygotų protingas jos narių vaidmenų suderinimas, nepažeidžiant tėvų, tėvų ir
vaikų individualybių ir asmeninių poreikių.
9. Seksualinis sutuoktinių gyvenimas
Kai kurie Vakarų autoriai tai vadina seksualine funkcija, K.Miškinis
savo knygoje „Šeima žmogaus gyvenime" tai vadina lytinių poreikių
tenkinimu. Jis teigia, kad šeimos reprodukcija nėra vienintelis ir svarbiausias
sutuoktinių seksualinių kontaktų motyvas. Lytinis aktas - tai meilės ir
pagarbos, atidumo mylimam ir artimam žmogui įrodymas. Normalus lytinis
gyvenimas yra sutuoktinių asmeninės saviraiškos dalis, įmanomas tik vedybų dėka
ir yra glaudžiai susijęs su žmogaus dorove. (Miškinis, 2003:23).
Vokiečių seksologo
P.G.Hesės teigimu, praktiniame gyvenime, žmonių santykiuose nėra seksualumo už
dorovės ribų, nes nėra seksualinių santykių, nepriklausomų nuo konkrečių
visuomenės santykių. Moteris ir vyras sukurti vienas kitam ne tik kaip gamtos
būtybės, lytiniai partneriai žmonijai pratęsti, bet ir kaip draugai, partneriai
lytiniams poreikiams tenkinti. Sveikas lytinis gyvenimas praturtina
sutuoktinius, teikia daug malonių emocijų, mažina nervinę įtampą, išsklaido
rūpesčius, stiprina draugystės, saugumo jausmą, kelia nuotaiką, didina
darbingumą. Lytinio gyvenimo harmonija taip pat gerina sutuoktinių tarpusavio
santykius (Miškinis, 2003:24).
Z.Bajoriūnas teigia, kad
lytinis aktas tai ne jėgos, o meilės ir pagarbos bei atidumo įrodymas. Nesėkmė
seksualiniame gyvenime dažnai sukelia buitinius konfliktus ir, atvirkščiai,
buitiniai nesutarimai būna intymaus gyvenimo nesėkmių priežastis (Bajoriūnas,
1997:60).
Todėl šeimose tėvai
siekia pilnaverčio seksualinio gyvenimo, kuris yra jų asmeninės laimės ir
saviraiškos dalis. Didelį vaidmenį seksualiniame sutuoktinių gyvenime vaidina
jų abiejų fizinis potraukis vienam prie kito, nes lytinio gyvenimo harmonija
yra vienas iš šaltinių, gerinančių sutuoktinių tarpusavio santykius, o didėjant
sutuoktinių konfliktams, nykstant meilei, švelnumui, emocinei paramai,
rūpinimuisi vienas kitu, prapuola seksualinė harmonija.
Z.Bajoriūnas pabrėžia:
„Iš tikrųjų šeimoje vienas iš svarbiausių reikalų ir vertybių yra savo ir visos
šeimos gyvenimo saikingas tvarkymas, vaikų auklėjimas, jų rengimas ne tik
erotiniam gyvenimui" (Bajoriūnas, 1997:64). Siektina, kad vyrai šeimoje
būtų galantiški (mandagūs, meilūs, atidūs, paslaugūs), gerbtų ir didžiuotųsi
žmona, motina, moterimi. Tėčiai turėtų tapti puikiais savo sūnų mokytojais ir
pavyzdžiu kaip gerbti ir mylėti moterį.. Lytinis gyvenimas šeimoje neatsiejamas
nuo kitų jau minėtų šeimos funkcijų.
10. Tautos etoso
tęstinumo funkcija
Etosas (gr. Ethos - paprotys, tradicija,
įprotis, charakteris) - tai tam tikros socialinės grupės priimtų normų,
reguliuojančių jos narių elgesį, visuma. Žmonių bendrumą palaikydamas tradicijų
ir papročių jungtimi, jis ne tik išplečia socialinių
ryšių erdvę dabartyje, bet ir nutiesia gijas toli į praeitį. Etosas - natūralus, ilgainiui susiklostęs istorinis dorumo paveldas, gyva tautos
dvasia, siejanti kiekvieną mūsų su praeitimi (Miškinis, 2003:24).
Etoso tęstinumas
daugiausia puoselėjamas šeimoje. K.Miškinio teigimu: „Lietuvių tautos etninės
kultūros kloduose glūdi vaikų tautiškumo ir dorovingumo, dvasingumo ugdymo
versmės. Tai ypač svarbu dabar, kai šeima, panaudodama etnines tradicijas, gali
prisidėti prie šeimos stiprinimo, lietuvių tautos vienijimo" (Miškinis,
2003:24).
Lietuvių dvasinės
jungties su praeitimi silpninimas buvo pastebimas stalinizmo ir stagnacijos
metais. Dvi filosofijos, šeimos ir viešoji, išugdė netikrumą. Buvo stengiamasi
atsisakyti tradicinių lietuvių švenčių, mažiau vartojama gimtoji kalba, tačiau
pastaraisiais metais jaučiamas tradicinių lietuvių švenčių sugrįžimas į šeimas,
sustiprėjo protėvių duotas dvasinės kultūros paveldas. Teigtina, kad šeima yra
geriausia terpė ugdant lietuvių tautos etnines tradicijas, kurios padeda
išsaugoti tautiškumą, dvasingumą, dorovingumą.
Puikūs šeimą apibrėžiantys įvairūs aspektai. Ir tikrai yra svarbu žinoti šeimos metodiką.
AtsakytiPanaikintinatūralus šeimos planavimas