Šiuolaikinėmis rinkos ekonomikos sąlygomis vis
didėjanti konkurencija paslaugų sektoriuje skatina ieškoti būdų, kaip geriau
tenkinti vartotojų poreikius, kaip geriau juos aptarnauti, didinti lojalumą.
Siekdamos palankių rezultatų įmonės turi tobulinti savo veiklą, o viena iš
tobulinimo krypčių yra inovacijų diegimas.
Esminė ir
atsakingiausia inovacija paslaugų įmonėms yra naujos paslaugos (NP) sukūrimas
ir įdiegimas. Dar praėjusiame šimtmetyje inovacijų kūrimo srities klasikai
tyrimais užtikrintai pagrindė, kad įmonės, sistemiškai bei drausmingai pagal iš
anksto numatytą tvarką diegiančios naujus produktus, daug dažniau patiria
sėkmę. Naujų paslaugų diegimo tvarka dar nėra pilnai išnagrinėta, nors daugybė
mokslininkų imasi šios problemos sprendimo. Siekdamos sumažinti naujovių
žlugimo riziką, įmonės stengiasi padidinti sėkmės tikimybę ir tuo tikslu
naudojasi įvairiais instrumentais. Vienas tokių yra
bandomoji rinkodara, t. y. produkto teikimas palyginti nedideliam rinkos
segmentui, siekiant galutinai įvertinti produkto gamybos ir pardavimo tam
tikras detales, vartotojo reakciją į naujovę. Šio naujų paslaugų diegimo etapo
procedūrų vykdymo rezultatai gali padėti išvengti kai kurių nesklandumų bei
padidinti sėkmės tikimybę. Bandomosios rinkodaros (BR) etapo tikslingumas,
diegiant naujas paslaugas, kelia plačiausias diskusijas tiek tarp verslo
praktikų, tiek ir teoretikų. BR yra sąlyginai brangių procedūrų seka, bet
daugelio tyrėjų pastebėta, kad BR išlaidos gali atrodyti nežymios, palyginus su
galimais nuostoliais, esant naujo produkto nesėkmei.
Bandomosios rinkodaros veiksmų vykdymas įmonėms kainuoja nemažas sąnaudas,
todėl pagrįstai kyla klausimas, ar visada BR yra tikslinga, kokiu mastu ir
nuoseklumu šias procedūras vykdyti. Straipsnio tikslas yra pateikti naujų
paslaugų
(NP) bandomosios
rinkodaros procesinį modelį, kurio taikymas padėtų paslaugų įmonėms rasti
atsakymus į išvardintus klausimus.
Norint pasiekti
tikslą reikalingas šių uždavinių sprendimas:
•
išnagrinėti
bandomosios rinkodaros procedūrų taikymo tikslingumą bei sąlygas įvairiose
verslo situacijose pagal mokslinėje bei specialiojoje literatūroje pateiktus
tyrimų rezultatus;
•
juos įvertinus
logikos bei tinkamumo paslaugų sektoriui požiūriu suformuoti bandomosios
rinkodaros veiksmų vykdymo modelį;
•
aptarti pateikto
modelio komponentus ir juose numatytų procedūrų vykdymo sąlygas.
Tyrimo metodika. Duomenų bazėse Emerald, Science Direct, Sage, Elsevier buvo peržiūrėtos
paskutinių 20 metų publikacijos BR tematika. Informacija apie bandomąją
rinkodarą mokslinėje literatūroje pateikiama tik fragmentiškai, apibūdinant
vieno kurio nors BR veiksmo vykdymo galimas priežastis, dažniausiai nagrinėjami
tik siauros apimties empirinio tyrimo rezultatai. Siekiant sukurti veiksmų
vykdymo modelį, straipsnyje mokslinė informacija BR klausimais
struktūrizuojama, sintetinama vertinant ją logikos, įgyvendinamumo galimybių
ir vientisumo bei rezultatų pritaikomumo paslaugų verslui požiūriu. Literatūros
sąraše išvardintos tik svarbiausios publikacijos, kuriose bent dalinai
konkretizuojami BR veiksmų tikslingumas ir turinys.
Tyrimo objektas - naujų paslaugų diegimo procesas.
Diskusija dėl bandomosios
rinkodaros veiksmų vykdymo tikslingumo
BR veiksmų tikslas yra įvertinti naujo produkto
galimybes realiomis rinkos sąlygomis. Kai kurie tyrėjai bandomąją rinkodarą
išskiria kaip atskirą naujo produkto diegimo elementą sudėtingoje naujovės diegimo
veiksmų grandinėje. Atlikę išsamius NP diegimo etapų tyrimus įvairių rūšių
įmonėse, besiskiriančiose teikiamų paslaugų pobūdžiu, dydžiu, nuosavybės forma,
I. Alam ir Ch. Perry (2006) nustatė, kad bandomosios rinkodaros veiksmai,
išskirti atskiru NP diegimo etapu, paslaugų įmonių vadovų yra pripažįstamas
kaip mažiausiai reikšmingi. Minėtų autorių tyrimų rezultatai teigia, kad BR
etapo procedūrų taikymas reikalauja itin daug sąnaudų, jis tikslingas tik kai
kuriais atvejais ir siūlomas taikyti naujos paslaugos komercializavimo metu
įvertinus esamą situaciją. S. Kumar ir K. Sharma (2011) pritaria tokiam
požiūriui, pabrėždami, kad bandomosios rinkodaros metu būtina priimti šiuos
sprendimus: pasirinkti veiksmų laiką bei vietą, trukmę, tikslus ir nustatyti
gautų rezultatų panaudojimo kryptis. Jie sutinka su požiūriu, kad BR turi būti
pirmuoju komercializavimo etapo veiksmu. A. Curry ir bendraautoriai (2006) eina
panašiu keliu, bandomosios rinkodaros rezultatus siūlydami panaudoti
komercializavimo kitų procedūrų scenarijui rengti. Minėti autoriai taip pat
pabrėžia, kad pagal BR rezultatus naudinga sukurti scenarijų ir kitiems
naujiems produktams diegti ir taip sumažinti kitų naujų produktų nesėkmės
tikimybę.
R. G. Cooper ir E. J.
Kleinschmidt (2003) nurodo naujo produkto diegimo schemas bei teigia, kad jos
gali skirtis priklausomai nuo veiklos pobūdžio, nuo naujo produkto diegimo
programų organizavimo tvarkos, naujovių diegimo strategijos, įmonės
mikroklimato bei nuo organizacijos kultūros lygio. Jie taip pat pabrėžia, kad
kai kurių diegimo etapų
poreikį (taip pat ir bandomosios rinkodaros) be minėtų sąlygų gali nusakyti ir
personalo inovatyvumo bei įmonės vadovų atsakomybės už sėkmės rezultatus
lygis. Pagal daugumą aprašomų atvejų minėti tyrėjai suranda kitą nuomonę ir BR
išskiria kaip atskirą ir būtiną naujo produkto diegimo etapą, net neabejodami
jo poreikiu. Tačiau bandomąją rinkodarą nagrinėjant išskirtinai paslaugų (ne
prekių) diegimo aspektu tikslinga pritarti I. Alam ir Ch. Perry (2006) bei kitų
tyrėjų nuomonei, teigiančiai, kad dėl paslaugų išskirtinių savybių bandomąją
rinkodarą šiame versle reikia traktuoti kaip komercializacijos etapo elementą,
neišskiriant jo atskiru etapu. BR procedūrų įtraukimui į komercializavimo
etapo veiksmų sudėtį pritaria ir vienas šio straipsnio autorių (Drejeris,
2009).
Neigiami (netenkinantys įmonės) bandomosios rinkodaros rezultatai gali
nulemti tolesnį naujo produkto likimą, t. y. gali iššaukti poreikį atsisakyti
naujo produkto tolesnio diegimo. Pasiteisinus lūkesčiams, t. y. gavus įmonę
tenkinančius BR rezultatus, galima manyti, kad firma jau pasiruošusi pateikti
naują produktą rinkai.
Kitas, retai diskutuojamas mokslinėje literatūroje bandomosios
rinkodaros tikslas yra rasti kelius kaip geriau tenkinti ne tik jau turimų
vartotojų poreikius, bet ir kaip surasti (susikurti) naujos paslaugos naują
vartotoją. Pavyzdžiui, P. Berthon su bendraautoriais (2004) teigia, kad šie
keliai iš esmės yra skirtingi ir akcentuoja sukurto produkto naujo vartotojo
suradimo galimas kryptis. Jie taip pat pabrėžia BR etapo poreikį diegiant
naujus produktus nepaisant didelių šių procedūrų vykdymo sąnaudų. Pritardamas
šio etapo poreikiui ir minėtai P. Berthon su bendraautoriais (2004) nuomonei
dėl naujų vartotojų radimo, R. Ferguson (2008) BR laiko už pagrindą virusiniam
marketingui atsirasti. Tikslinė grupė, dalyvaujanti BD procedūrose yra pirmieji
vartotojai, sužinantys apie naujovės atsiradimą. Jis pabrėžia ir tinkamų grupės
narių parinkimą kaip vieną iš virusinio marketingo sėkmės veiksnių. Ši technologija
iš esmės yra žodinė reklama, kurią vartotojai perduoda savanoriškai savo
aplinkos žmonėms. Žodinė reklama yra viena seniausių komunikacijos formų,
atsiradusi tuo pačiu metu, kaip ir prekių ženklai (Ferguson, 2008). Virusinis marketingas
yra vienas iš kelių pritraukti ir naujus vartotojus, sudominti juos nauja
paslauga (Berger, 2012).
Galima apibendrinti, kad BR veiksmų vykdymo tikslingumas priklauso nuo
susidariusių verslo sąlygų bei tam tikrų situacijų, kurias ir reikia išnagrinėti.
Naujų paslaugų
bandomosios rinkodaros procedūrų vykdymo modelis
Formuojant BR veiksmų modelį tikslinga atkreipti
dėmesį į P. Kotler ir G. Amstrong (2013) nuomonę, kad kiekvienam naujam
produktui gali būti reikalinga skirtingo masto BR. Galimi atvejai, kai BR
vykdymas yra visiškai netikslingas ne tik dėl didelių finansinių, bet ir dėl
laiko sąnaudų. Taikant bandomąją rinkodarą, kaip komercializacijos vieną iš
elementų, derėtų pritarti ir į D. Hayes ir bendraautorių (1996) pastabai, kad
bandomoji rinkodara nėra universali bei tinkama bet kokių NP komercializacijai.
Minėti darbų autoriai tyrinėjo aukcionų organizavimo paslaugas teikiančių
įmonių veiklą ir pastebėjo, kad su aukciono procesu susijusių NP bandomosios
rinkodaros vykdymas yra nepriimtinas dėl duomenų išslaptinimo galimybės.
Vadinasi, bandomosios rinkodaros galimumas priklauso ir nuo naujų paslaugų pobūdžio.
Pavyzdžiui, paslaugų, susijusių su duomenų apsauga, su finansų valdymu, BR
vykdymas visiškai negalimas. Tokiais atvejais klausimas apie bandomosios
rinkoda-ros tikslingumą yra net nediskutuotinas.
Apsisprendimas dėl BR procedūrų vykdymo tikslingumo ir jos masto būtų
pirmasis šio modelio komponentas, kurio turinio pagrindimas turėtų būti esminis
ir remtis loginiais sprendimais bei moksliniais tyrimų rezultatais.
Pagrindinis BR tikslas yra sužinoti vartotojų reakciją į naujos
paslaugos atsiradimą įmonėje. Taigi, nusprendus, kad BR procedūrų vykdymas yra
tikslingas, tolesni veiksmai turėtų būti susiję su gautų rezultatų apdorojimu,
išvadų darymu ir galimų naujos paslaugos vykdymo veiksmų ar paslaugos parametrų
koregavimu pagal BR rezultatus. Įvertinus anksčiau išsakytas nuomones
suformuotas naujų paslaugų BR veiksmų vykdymo modelis pateikiamas paveiksle.

Pav. Naujų
paslaugų bandomosios rinkodaros veiksmų vykdymo modelis
Modelio komponentų išdėstymas pagrįstas kritiniu mokslinės literatūros
BR klausimais įvertinimu logikos bei vientisumo požiūriu. Pasiūlyto modelio
komponentų sudėtis pagrindžiama bei turinys analizuojamas kituose straipsnio
poskyriuose. Modelis yra lanksčios konstrukcijos, kadangi jį taikant galimi
skirtingi sprendimai atitinkantys įvairias verslo situacijas. Atskiri modelio
fragmentai patikrinti empiriniais tyrimais, pateiktais nagrinėtuose tyrėjų
darbuose.
Naujų paslaugų BR veiksmų
vykdymo tikslingumas
Jau minėta, kad apsisprendimas dėl BR tikslingumo yra
vienas esminių NP diegimo veiksmų grandinėje, nes jis susijęs su nemažu įmonės
lėšų panaudojimu, todėl laikytinas atsakingu finansiniu sprendimu. Galima
teigti, kad mokslinėje ir specialiojoje literatūroje BR tikslingumo klausimas
paminėtas tik fragmentiškai, darbų autoriai nepateikė susistemintos šios
veiklos analizės. Tačiau mokslinės literatūros šaltiniuose, nagrinėjančiuose
bandomosios rinkodaros klausimus, tikslinga įžvelgti tokią tyrimų rezultatus
apibūdinančią tendenciją: jeigu naujas produktas yra panašaus pobūdžio, kaip
jau turimi, tokiu atveju ir komercializacijos etapas taip pat bus panašus,
todėl turima naujovės diegimo patirtis padės išvengti galimų nesklandumų. A.
Soni ir H. Goghen (2004) pataria naujo produkto, panašaus į esamą, bandomosios
rinkodaros procedūrų nevykdyti, kai produktas numatytas žinomai rinkai. Tyrimų
rezultatai patvirtino, kad BR vykdymas tokiu atveju netikslingas dėl didelių
bei neproduktyviai panaudotų sąnaudų. Galima pritarti nuomonei dėl BR
procedūrų galimo nevykdymo, bet tik tais atvejais, kai nauja paslauga numatoma
pateikti žinomai rinkai. Nepažįstamos rinkos reakcija į naują produktą gali
būti netikėta, todėl BR tokiais atvejais yra tikslinga. Kai naujas produktas
iš esmės skiriasi nuo jau turimų produktų A. Soni ir H. Goghen (2004) siūlo
nustatyti, kokiu būdu skirtumai gali daryti įtaką naujovės įsisavinimo procesui
ir vykdyti bandomosios rinkodaros veiksmus. Tokiu atveju BR mastas turėtų būti
atitinkamas skirtumams tarp įsisavinto ir naujo produkto.
Dėl didelių bandomosios rinkodaros sąnaudų šis procesas gali užtrukti
ir neatmetama galimybė, kad tuo pasinaudos konkurentai. Kai įmonės vadovai
užtikrinti naujos paslaugos sėkme, įmonė gali vykdyti nedidelio masto bandomąją
rinkodarą arba išvis jos atsisakyti. Atsisakyti tikslinga, kai paprasčiausiai
išplečiama produktų grupė, esami produktai nežymiai modifikuojami arba jie yra
sėkmingos konkurentų produktų kopijos (Kotler, 2013). . Minėti pastebėjimai
koreliuoja su anksčiau išsakyta nuomone dėl BR veiksmų apribojimo teikiant
panašų produktą į jau turimą.
Už panašių į turimus naujų produktų BR veiksmų nevykdymą taip pat
pasisako A-L. Salleh ir C. Easingwood (1993), teigiantys, kad BR nėra būtina ir
tais atvejais kai NP yra tik teikiamos paslaugos komponentas (dalis) bei jos
vykdymo mastas gali būti mažesnis teikiamą paslaugą numačius teikti nors ir
naujiems vartotojams naujose rinkose.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą