L.Jovaiša pateikia auklėjimo metodikos apibrėžimą. Jis teigia: „Auklėjimo metodika - bendrųjų auklėjimo metodų (gr. meta hodos - už kelio, pagal kelią,
tyrimo, veikimo būdas) ir organizacinių formų (lyčių) tikslingo konkretizavimo
mokslas, grindžiamas auklėjimo pamatais ir principais. Ji ieško rasti
optimalius veikimo būdus, kad auklėtojas pasiektų konkrečius darnios asmenybės
ugdymo tikslus" (Jovaiša, 1995:179). Auklėjimo metodika pateikia konkrečių
metodų, formų visumą, iš kurios auklėtojai (tėvai) gali rinktis tinkamas
priemones auklėjimo uždaviniams spręsti, tačiau visa tai duos tik menkus
rezultatus, jei nepažinsime vaiko, jo individualių savybių.
Kadangi vaikų auklėjimas
šeimoje yra sudėtingas kūrybinis procesas, todėl auklėjimo uždavinių, principų
žinojimas, auklėjimo proceso mechanizmo supratimas ir įvaldymas yra auklėjimo
mokslas. Taikant metodus būtina prisilaikyti bendrų dėsningumų, tačiau kas
tinka vienam vaikui ir konkrečioje situacijoje, kitam vaikui tokio metodo
pritaikymas gali paskatinti negatyviam poelgiui.
Siektina, kad tėvai savo
vaikams kūrybiškai pritaikytų auklėjimo metodus ir pasiektų aukštų rezultatų.
Aptarsime pagrindinius metodus ir jų panaudojimo pranašumą.
Įtikinimo metodas. Teigtina, kad tai pats populiariausias ir lengviausiai organizuojamas
auklėjimo būdas, tačiau reikia pripažinti, jog įtikinimo metodas neduoda reikiamo efektyvumo auklėjimo proceso pradžioje arba
jei jis nederinamas su kitais metodais. L.Jovaiša pabrėžia: „Žodis pirmiausia
turi būti natūralus, paprastas, kad jį suvoktų, ryškus ir vaizdus, kad tvirtai įsimintų, pagrįstas, kad suprastų ir susimąstytų, emocingas, kad sužadintų elgesio motyvus, tvirtas, kad nukreiptų valią
30
ryžtingai, ištvermingai veikti (Jovaiša, 1995:223). Manytina, kad
auklėjamasis žodis įtikinant vaikus yra labai reikšmingas, tačiau labai retai
pavyksta vien įtikinėjimo metodu pasiekti norimų auklėjimo tikslų.
Įpratinimo metodas. L.Jovaiša teigia, kad pratinimas yra tokia mokinių veiklos organizacija, kuri formuoja elgesio mokėjimus
ir įgūdžius. Jo manymu, pagrindinė pratinimo priemonė - režimas, kuris
reguliuoja darbo ir poilsio laiką, higieną ir sudaromas šeimoje ir mokykloje
(Jovaiša, 1995:226). Manoma, kad tai veiksmingesnis metodas, įgalintis
suformuoti vaikui teigiamus įpročius. Pratinimo metodu tėvai pratina vaiką
elgtis pagal šeimoje nustatytas taisykles, normas, ugdo savarankiškumą,
tvarkingumą, rūpestingumą, darbštumą. Pratinimo būdu formuojamos ir įvertinamos
svarbios moralinės, elgesio nuostatos, įprotis nuosekliai dirbti, atlikti savo
pareigas. Daugiavaikėje šeimoje vyksta minėtų pareigų pasiskirstymas,
mažesniuosius pratina vyresnieji vaikai, formuojami ne tik įpročiai, bet ir
įgūdžiai.
Pavyzdžio metodas. L.Jovaiša teigia: „Pavyzdys - veiksminga pradinė auklėjimo priemonė. Kai ši kokiais nors būdais
panaudojama auklėjimo tikslu, tampa auklėjimo metodu. Psichologinis jo pamatas
yra faktas, kad vaikų, paauglių, jaunuolių ir net suaugusių žmonių pasąmonė
turi ypatybę identifikuoti save su kitais, perimti kitų mąstymo būdą,
kalbėseną, elgseną, net eiseną, gestikuliaciją. Taip jie lavinasi ir
auklėjasi." (Jovaiša, 1995:202). Efektyviausią poveikį turi pavyzdžiai iš
pačios ugdytinių gyvenamosios aplinkos. Jie geriausiai suprantami ir
lengviausiai pasiekia jų sąmonę ir širdį, o kartais didelę reikšmę turi
literatūriniai ar kino filmų herojai, žymūs žmonės.
Labai svarbus tėvų
asmeninis pavyzdys, jų pasaulėžiūra, dora, elgsena, dvasingumas. L.Jovaiša
teigia, kad asmeninio pavyzdžio, kaip auklėjimo metodo, taikymas pareikalauja
iš pedagogo (tėvų) mokamai panaudoti savo asmenybės saviraiškos priemones:
kalbą, valią, jausmus, temperamentą, charakterį, sugebėjimus, žinias (Jovaiša,
1995:204). Tėvų pavyzdžio įtaka vaikams esti ypatinga, kadangi ji yra pirminė
ir nenutrūkstama. Vaikas mokosi iš savo tėvų mąstyti, suprasti, kontroliuoti
savo reakcijas ir veikti kitus žmones. Teigtina, kad tėvai vaikuose negali
išugdyti to, ko patys neturi.
Skatinimo metodas. L. Jovaiša teigia, kad auklėtinio veiklą stimuliuoja pati veikla, jeigu
ji sėkminga, jeigu atitinka jo interesus, tačiau yra būtina imtis ir tokios
veiklos, kurios nesinori, todėl auklėtinį reikia skatinti (Jovaiša,1995:227).
Dėl skatinimo metodo auklėjimo teorijoje pateikiami du požiūriai. Pagal vieną
jų, skatinimo metodas labai svarbus ir reikalingas. Jį naudojant siekiama
pastebėti vaikuose gerąsias savybes, akcentuoti jas ir skatinti ir toliau būti
tokiu. Pagal kitą požiūrį, nuolat giriamas ir skatinamas vaikas, turi nuolat
stengtis, įtempti visas jėgas, o kartais patirti nesėkmę.
Auklėjimo praktika rodo, kad visiškai teisingu negalime laikyti nė
vieno iš šių požiūrių. Kokį poveikį padarys skatinimas vaikui, priklauso nuo jo
asmeninių savybių ir tėvų kūrybiškumo, t.y. kaip gerai jie pažįsta savo vaikus,
kaip sugeba įvertinti visas aplinkybes, kaip ir kokią skatinimo formą jie
pasirenka.
Draudimų ir bausmių metodas. Bausmės - tradicinė lietuvių šeimos auklėjimo priemonė. Jos buvo
taikomos siekiant parodyti vaikui gėrio ir blogio skirtumą. L.Jovaiša teigia,
kad žmonija sukūrė daug bausmės rūšių, kurios slopina arba išorinius veiksmus,
arba dvasią. Mokslininkas pabrėžia, kad bausmių reikėtų vengti ir pateikia
bausmių sugrupavimą:
1.
Lengvos bausmės: nepritarimas, nesutikimas, pastaba.
2.
Sunkesnės bausmės: ironija, nuolatinė kontrolė, įspėjimas, peikimas.
3.
Sunkios bausmės: barnis, grasinimas, elgesio svarstymas.
4. Sunkiausios bausmės: abejingumas asmenybei, dominavimas, deprivacija
(teisių, privilegijų, pagarbos ar ko nors kito atėmimas), distancija (artumo
vengimas), nepasitikėjimas, izoliacija (Jovaiša, 1995:227).
Draudimai ir bausmės naudojamos tuomet, kai neleistini poelgiai
kartojami, o aiškinimas ir įtikinėjimas nepadeda. Fizines bausmes ir leidimą
elgtis taip, kaip vaikas užsigeidžia, psichologai laiko netikusiais auklėjimo
metodais. Tėvai turėtų žinoti, kad draudimą, liepimą, bausmės skyrimą negali
lydėti juos skiriančio asmens pyktis, įtūžis. Siektina, kad nuobauda būtų
skiriama susitvardžius, įvertinus situaciją.
Aptarę auklėjimo metodus, darome išvadas, kad teigiamų rezultatų
auklėjant vaikus galime tikėtis, jei tėvai:
-
vadovausis
auklėjimo principais ir nepažeis auklėjamosios veiklos etapų;
-
auklėjimo procese
naudos įvairias auklėjimo formas ir metodus;
-
sugebės įgyti
vaikų pagarbą ir pasitikėjimą ir rodys jiems asmeninį pavyzdį visais
klausimais;
-
bus geri
psichologai ir mokės pažinti ir suprasti vaiko charakterį ir dvasią;
-
auklės vaikus
sistemingai, visada išnaudodami įvairias situacijas.
Manoma, kad tėvai,
taikydami auklėjimo metodus, pagal savo tėvų šeimose vyravusius auklėjimo būdus
pasirenka ir auklėjimo stilių.
1.2.4. Vaikų auklėjimo šeimoje stilius
Kiekvienai šeimai
būdingas savitas auklėjimo stilius, tačiau pastebėta, kad auklėdami vaikus
tėvai dažniausiai stengiasi pažinti vaiką ir paveikti jį taip, kaip tai
darydavo jų tėvai. Jie daugeliu atvejų remiasi sukaupta asmenine patirtimi arba
įgytomis pedagoginėmis ir psichologinėmis žiniomis, arba perimdami kitų tėvų
patirtį, auklėja savo vaikus.
Manoma, kad vaikų
auklėjimo stilius gali sutapti, jeigu abu tėvai savo šeimose buvo auklėjami
panašiai, arba nesutapti, jei pastarieji patyrė kitokį auklėjimą ir vadovavimo
šeimai būdą. Z.Bajoriūnas, remdamasis M.Pšetačnikova, pagal tai, kas vadovauja
šeimos veiklai, išskiria keturis šeimos tipus:
1)
didžiausias
autoritetas šeimoje yra tėvas, kuris visų pirma vykdo vaiko elgesio kontrolės
funkcijas;
2)
tas funkcijas
atlieka motina, todėl ji čia turi didelį autoritetą;
3)
yra pusiausvyra
tarp vyro ir žmonos;
4)
šeimoje susikuria
tarpinė padėtis tarp vyro ir žmonos priklausomai nuo to, kuris iš jų šeimoje
vyrauja (Bajoriūnas, 1997:267).
Auklėtojų (tėvo ir
motinos) asmenybės savybės lemia auklėjimo stilių, kuris neretai yra
nevienodas, nesutampa. Inerciniame procese vaikas gali būti veikiamas dviejų
visiškai priešingų auklėjimo stilių vienu metu. Auklėjimo stilių prasme laikui
bėgant tėvai paprastai prisitaiko vienas prie kito, tačiau tai nebūtinai
reiškia harmoniją, nes konfliktiškas šeimos požiūris į auklėjimą turi įtakos
šio proceso padariniams.
Pastebėtina, kad šeimose,
kuriose tėvai yra vieningesni, stengiasi derintis vienas prie kito ir taip
pasitaikančius auklėjimo sunkumus įveikia nesunkiai.
Psichologas A.Liepuonius
teigia, kad nemažai šiuolaikinių pedagogikos atstovų remiasi elgesio
psichologijos teorijos principais, akcentuoja tėvų vadovavimo vaikams ir jų
elgesiui būdus, kurie daugiau ar mažiau yra priimtini ir išmoko vaikus tam
tikru būdu elgtis. Auklėjimo stilius įvairiose kultūrose gali reikštis
„sankcijomis":
-
už norimą elgesį
apdovanoti;
-
ignoruoti
netinkamą elgesį;
-
modeliuoti tinkamą
elgesį;
-
bausti už
netinkamą elgesį (Liepuonius, 1998:25).
Kiekviena šeima turi
labiau ar mažiau išreikštą auklėjimo stilių, todėl pagal pedagoginėje ir
psichologinėje literatūroje pateiktus įvairius auklėjimo stiliaus modelius
E.P.Zambacevičienė įžvelgia du svarbiausius aspektus: emocinį santykį su vaiku
ir jo kontrolės lygį bei pobūdį (Zambacevičienė, 2002:79). Remdamasi užsienio
autorių darbais,
33
Zambacevičienė aptaria auklėjimo stilių klasifikacijos įvairovę per
mokslininką A. Boldwin, kuris nurodo demokratinį ir kontroliuojantį tėvų auklėjimo stilių. Demokratiniam
stiliui būdinga: dažnas tėvų ir
vaikų bendravimas, vaiko įtraukimas į šeimos problemų svarstymą, atsižvelgimas
į jo nuomonę, tėvų pasirengimas ateiti vaikui į pagalbą, tikėjimas jo
savarankiškos veiklos sėkme. Kontroliuojančiam
stiliui būdinga griežtas vaikų
elgesio taisyklių apibrėžimas, nediskutuojami su vaiku drausmės palaikymo
būdai.
E.S.Schaefer tėvų elgesį
su vaikais aprašo pagal dviejų požymių poras: 1) palankumo (meilė, šiluma) ir priešiškumo; 2) tolerancijos (savarankiškumas, laisvė) ir kontrolės. Tėvai, kurių elgesiui vienu metu būdinga palankumas ir kontrolė
vadinami globėjiškais, nuolaidžiaujančiais, o kuriems būdinga priešiškumas ir
kontrolė, - reikliais, nepakančiais, valdingais, griežtais. Tėvai, atstumiantis
vaikus ir nekontroliuojantys jų elgesio, vadinami abejingais, atsainiais,
nerūpestingais, o palankiai žiūrintys į vaiką ir toleruojantys jų
savarankiškumą - demokratiškais, padedančiais.
R.ir A. Tauch taip pat
skiria dvi pagrindines dimensijas, apibūdinančias tėvų elgesį: emocinę ir vadovavimo. Emocinės
dimensijos ryškiausi poliai yra
vaiko vertinimas (širdingumas) ir niekinimas (nepripažinimas). Vadovavimo dimensijos pagrindas yra griežtumas, kontrolė, polinkis bausti, todėl ji dar
vadinama „vadovavimo ir dirigavimo" dimensija (Zambacevičienė,2002:79).
D.G.Myers pateikia
kelių mokslininkų nustatytus keturis auklėjimo tipus pagal tai, kaip ir kiek
tėvai nori kontroliuoti vaikus: 1)valdingą; 2)autoritetingą; 3)nereiklų;
4)atstumiantį - abejingą. (Myers,2000:53).
Lietuvių mokslininkų
A.Liepuoniaus, J.Grudzinsko, R.Žukauskienės tyrimų duomenimis, išryškėjo trys
pagrindiniai tėvų elgesio stiliai:
Autoritarinis
vaiko auklėjimo stilius. Tėvų žodis vaikams
yra neginčytinas įstatymas. Pasak Z.Bajoriūno autoritarinėje šeimoje vaikas
žino teises ir pareigas, suvokia, ko jam negalima daryti ir ką galima, tačiau
kraštutinis autoritarinis vaiko auklėjimo stilius riboja vaiko savarankiškumą
ir iniciatyvą (Bajoriūnas, 1997:269). Tokioje šeimoje vaikai yra griežtai
baudžiami, o tėvai atrodo nutolę nuo savo vaikų, bijo jiems parodyti švelnumą
ar apdovanoti.
Liberalus vaiko auklėjimo stilius (viską leidžiantis). Tėvai pateikia vaikams iškart keletą reikalavimų
ir neverčia jų laikytis slėpdami nekantrumą. Tokioje šeimoje nėra disciplinos,
dažnai vyrauja anarchija. Pasak Z.Bajoriūno vaikui duodama visiška laisvė,
sudaromos tinkamos sąlygos, jis yra mylimas, jautriai su juo elgiamasi. Į vaiko
gyvenimą tėvai kišasi tik tada, kai jis drastiškai pažeidžia visuomenės elgesio
normas (Bajoriūnas, 1997:269). Pastebėtina, kad tokių tėvų dukterys ir sūnūs
dažniausiai socializuojasi pavėluotai. Demokratinis vaiko auklėjimo stilius. Šis stilius palankus vaiko asmenybės vystymuisi. Būdingas šio auklėjimo
stiliaus bruožas - vaiko įtraukimas į kasdienius šeimos reikalus, palaikant jo
iniciatyvą ir savarankiškumą. Vaikas žino savo pareigas, bet jos jam nėra
primestos. Pastebėtina, kad tėvai iš dalies panašūs į autoritarinius tėvus, nes
jie taip pat nustato tam tikras elgesio ribas ir taisykles, tačiau, skirtingai
nuo autoritarinio stiliaus tėvų, jie linkę jautriai išklausyti ir atsižvelgti į
savo vaiko prašymus ir klausimus.
Z.Bajoriūno teigimu
aptartieji vaiko auklėjimo stiliai neegzistuoja gryni, tačiau vienas iš jų
visada vyrauja, kurdamas savitą šeimos gyvenimo atmosferą (Bajoriūnas,
1997:269). Todėl teigtina, kad vienas ar kitas vaiko auklėjimo šeimoje stilius
nėra vienintelis vaiko asmenybę lemiantis veiksnys, nes jis įgyja tam tikrą
reikšmę kartu su bendruoju tėvų elgesiu, emociniais šeimos narių ryšiais ir
bendra jo gyvenimo atmosfera. Tam ypatingumo, originalumo ir savitumo suteikia
šeimos tradicijos, papročiai.
1.2.5. Vaikų auklėjimo šeimoje tradicijos
Lietuvių etnografai: A.Vyšniauskaitė, P.Kalnius, R.Paukštytė pastebi
šeimos ir tautos nykimo tendencijas mažėjant jų skaičiui, blunkant tautiniui
savitumui bei pabrėžia: „Visoms negausioms tautoms pražūtinga ne tik
depopuliacija, asimiliacija, bet ir tautinio savitumo praradimas atsisakant per
šimtmečius šeimoje gyvavusių papročių ir tradicijų." (Vyšniauskaitė;
Kalnius; Paukštytė: 1995:8).
Pasak Z.Bajoriūno ir
K.Miškinio lietuvių šeimų, ypač kaimo, auklėjimo tradicijos yra senos ir
prasmingos. Jose sukaupta ne tik kultūrinė, bet ir pedagoginė tėvų išmintis.
Tėvų pamokymai vaikams ir dabar nepraranda vertės, gaivina tautos dorovę.
Tautinės vaikų auklėjimo tradicijos natūraliai brandina šeimos narių, savųjų
pajautimą, ugdo etninį šeimos tipą (Bajoriūnas, 1997:274; Miškinis, 2003:62).
K.Miškinis pabrėžia, kad
tautinės vaikų auklėjimo tradicijos įvertina lietuvių rimtumą, tvirtumą,
ramumą, atsakingą požiūrį į šeimą. Šeimos tvarka, grindžiama tauriomis vaikų
auklėjimo tradicijomis, yra svarbiausia doro žmogaus, tautiečio, tėvynainio
individualybės ugdymo sąlyga. Tauriausios auklėjimo idėjos, kurias puoselėjo
mūsų senoliai ir tėvai, pirmiausia diegiamos šeimoje. Ypač svarbus yra motinos
vaidmuo šeimoje. Ji ne tik tenkino vaiko biologinius poreikius, bet labai daug
dėmesio skyrė jausmams ugdyti. Augdami vaikai turėjo išmokti padėti, atjausti,
užtarti, globoti ir pan. (Miškinis, 2003:62).
Remiantis lietuvių etnografų ir pedagogų teiginiais pastebėtina, kad
svarbiausias senovės lietuvių šeimos auklėjimo principas buvo visiškas
atsidavimas mylimo žmogaus, t.y. vaiko, laimei. Tradicinė liaudies pedagogika
buvo pagrįsta siekimu išugdyti fizines ir psichines vaikų savybes esminiams
žmogaus gyvenimo tikslams - gerai dirbti, pratęsti šeimą ir sugyventi su visa
supančia aplinka.
Z.Bajoriūnas pateikia
vaikų auklėjimo tradicijų senoje lietuvių šeimoje klasifikaciją, o K.Miškinis
ją praplečia.(Bajoriūnas, 1997:275-276; Miškinis, 2003:63-65). Remiantis minėtų
autorių studijomis galime įvardinti visus galimus tradicinius auklėjimo būdus
ir priemones:
1. Auklėjamosios aplinkos išnaudojimas. Senoji karta mokė vaikaičius pagarbiai ir
jautriai elgtis gamtoje. Ji mokė vaikus gerbti kiekvieną gyvą padarą ir jo be reikalo
nežudyti, neskriausti gyvulių. Kaimo žmogui gamta ir jos objektai buvo sakralūs. Žmonės
manė, kad pažeidus sakralumą, nuskriaustoji gamta žmogui atkeršija.
jautriai elgtis gamtoje. Ji mokė vaikus gerbti kiekvieną gyvą padarą ir jo be reikalo
nežudyti, neskriausti gyvulių. Kaimo žmogui gamta ir jos objektai buvo sakralūs. Žmonės
manė, kad pažeidus sakralumą, nuskriaustoji gamta žmogui atkeršija.
Senovės lietuviai prie
vaikų piktai nekalbėdavo, nesikeikdavo, nesibardavo, nepriekaištavo vieni
kitiems, neapkalbinėdavo. Šeimoje buvo diegiama moralinio elgesio abėcėlė,
kurioje mokoma: gražiai sugyventi su broliais, seserimis, giminėmis, kaimynais;
gerbti ir mylėti tėvus, senatvėje juos globoti; gerbti svetimą nuosavybę;
mylėti savo namus, gimtinę, tėvynę.
Valstiečių šeimoje, to
neapibrėžiant, jaunajai kartai buvo perduodamos etninės kultūros vertybės: nuo
mažens vaikai stebėjo kaime vykstančias vestuves, laidotuves, talkas, šventes,
darbų pradžios ir pabaigos apeigas, buvo mokami žaidimų, šokių, dainų, klausėsi
močiutės pasakų, mindavo mįsles. Taip lietuvių šeima pagal paveldėtą iš tėvų ir
protėvių jaunosios kartos ugdymo ir auklėjimo sistemą mokė savo vaikus
pagarbiai elgtis su žmogų supančia aplinka, žmonėmis ir savo doru elgesiu
pelnyti kitų pagarbą. Šeimos darna buvo pagrįsta aukšta to meto žmonių morale,
tarpusavio supratimu ir pagarba.
Šiandieninėje Lietuvoje,
atgimsta tradicijos ir papročiai, šeimos juos perima iš savo tėvų arba sukuria
savas, nors atotrūkis nuo pagrindinių iš kartos į kartą perduodamų tradicijų
dar yra, daugelis tėvų jas atgaivina savo šeimose ir sėkmingai perduoda savo
vaikams.
2. Religinis auklėjimas. Lietuvių šeimoje vaikus iš mažens mokė žegnotis, pratino kas
rytą, vakarą kalbėti poterius drauge su visa šeima. Religines krikščioniškąsias tiesas vaikui
perteikdavo suprantamai, įtaigiai. Kiekvieną sekmadienį ir per visas didžiąsias šventes
motinos vaikus vesdavosi į bažnyčią, kurios aplinka, šventųjų paveikslai veikdavo mažųjų
vaizduotę, ugdydavo norą būti geresniems.
rytą, vakarą kalbėti poterius drauge su visa šeima. Religines krikščioniškąsias tiesas vaikui
perteikdavo suprantamai, įtaigiai. Kiekvieną sekmadienį ir per visas didžiąsias šventes
motinos vaikus vesdavosi į bažnyčią, kurios aplinka, šventųjų paveikslai veikdavo mažųjų
vaizduotę, ugdydavo norą būti geresniems.
Prie vaikų religinio auklėjimo prisidėjo ir kaimo bendrijos atliekamos
religinės apeigos (Gegužinės ir Birželinės pamaldos, rožinio kalbėjimas spalio
mėnesį, Kryžiaus dienos, Žolinės ir kitos krikščioniškosios šventės). Daugelyje
tokių religinių apeigų dalyvaudavo ir vaikai. Visa tai turėjo neabejotinos
įtakos jų doroviniam auklėjimui.
3. Darbinis auklėjimas. Lietuvių šeimoje buvo rūpinamasi, kad vaikai užaugtų geri ir
darbštūs žmonės. Iš mažens jie buvo pratinami dirbti įvairius darbus, padėti tėvams.
Drauge dirbdami vaikai artimai bendravo su tėvais ir vyresniais šeimos nariais. Toks
bendravimas buvo labai reikšmingas vaiko socializacijai - vaikas tiesiogiai perimdavo
valstiečio šeimos bendravimo būdą ir normas. Ugdytas tvarkingumo jausmas, visada
apeliuojant į vaiko sąmonę nederamo elgesio padariniais, atnešdavo teigiamų vaikų
auklėjimo rezultatų.
darbštūs žmonės. Iš mažens jie buvo pratinami dirbti įvairius darbus, padėti tėvams.
Drauge dirbdami vaikai artimai bendravo su tėvais ir vyresniais šeimos nariais. Toks
bendravimas buvo labai reikšmingas vaiko socializacijai - vaikas tiesiogiai perimdavo
valstiečio šeimos bendravimo būdą ir normas. Ugdytas tvarkingumo jausmas, visada
apeliuojant į vaiko sąmonę nederamo elgesio padariniais, atnešdavo teigiamų vaikų
auklėjimo rezultatų.
Kaip žinia, daugelis
vaikų daugiavaikėse šeimose pratinami prie darbo nuo mažens, turi pareigas ir
ugdosi darbštumo, atsakingumo jausmą.
4. Patarimai. Motinai malonu, kai giriami jos vaikai, tačiau liaudies tradicijos
reikalavo, kad motinos būtų kuklios, nerodytų savo vaikų nepažįstamiems, ypač
perėjūnams. Patarimai lietė ne tik motinas, bet ir vaikus.
5. Draudimai. Šeimų vartojamų tradicinių draudimų buvo gana daug. Jų tikslas
-apsaugoti vaikus nuo netinkamų įpročių, polinkių. Buvo draudžiama
prasivardžiuoti, juoktis iš fizinių trūkumų, rodyti liežuvį ir kt. Tėvai mokė
vaikus nemeluoti, nesikišti į suaugusiųjų pokalbį, atsikalbinėti.
6. Baudimas. Auklėjimo tradicijos nebuvo labai liberalios. Tarp draudimo ir
bauginimo dar buvo taikomas bauginimas. Kaimo bendruomenėje laikytasi
nuostatos, kad nusikaltusį vaiką būtina nubausti, nes nenubaustas kitą kartą
jis vėl nusikals.
Švelnus baudimas kasdien
buvo tėkštelėti per minkštą vietą, rimtesnis - plakimas rykšte, o didžiausia
bausmė - tėvo diržas. Baudžianti ranka buvo ir mylinti, tad vaikas turėjo ją
pabučiuoti. Kartais vaikai išsipirkdavo atsiprašydami tėvų, pabučiuodami ranką.
Pastebėtina, kad
nykstančios lietuvių auklėjimo šeimoje tradicijos yra svarbus veiksnys, dėl
kurio akivaizdžiai pablogėjo sūnų ir dukterų auklėjimas. Dauguma senųjų šeimos
gyvenimo ir auklėjimo tradicijų ilgainiui buvo paneigtos arba išnyko, nes pasikeitė
pats gyvenimas: padidėjo tempas, sumažėjo laisvo laiko, pasikeitė darbų
pobūdis, gyvenimo sąlygos, žmonių pasaulėjauta.
Manoma, kad šiuolaikinėje
šeimoje tėvai dažniausiai nenori bausti savo vaikų ir stengiasi juos auklėti
liberaliai, tačiau pasitaiko šios auklėjimo nuostatos nepripažinimo ir vaikus
tėvai baudžia fizinėmis bausmėmis, nesusimąstydami, kad agresija gimdo
agresiją. Dėl to vaikai dažnai pakelia ranką prieš bendraamžius, daro kitokio
pobūdžio nusikaltimus.
Šeimos turėtų perimti
papročiuose ir tradicijose įsikūnijusią liaudišką gėrio ir grožio sampratą,
kuriant šiuolaikišką stilių, gyvenimo būdą, vertybių pasaulį ir kt.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą