Vaiko teisių konvencijoje
pažymėta, kad pagrindinės institucijos, atsakančios už vaiko ugdymą, jo
asmenybės tarpsmą yra šeima ir mokykla. Šeimos ir mokyklos svarba buvo aktuali visas laikmečiais.
Šiandien vėl atsigręžiama į šeimą ir pabrėžiamas jos statusas visuomenėje. LR
Konstitucijoje teigiama: „Valstybė globoja šeimas, auginančias ir auklėjančias
vaikus namuose, įstatymo nustatyta tvarka teikia joms paramą" (LR
Konstitucija, 1996: 39 str. 16).
Patys seniausi rašytiniai
šaltiniai teikią duomenų apie lietuvių šeimą, turtinius jos narių santykius,
buities smulkmenas pasirodė XIII amžiuje. Daug dėmesio vaikų auklėjimui šeimoje
XIX- XX amžiuje skyrė žymūs mūsų šalies pedagogai ir mokslininkai: P.Vileišis,
J.Šliūpas, G.Petkevičaitė-Bitė, Vydūnas, M.Pečkauskaitė, vėliau -
J.Vabalas-Gudaitis, S.Šalkauskis, A. Maceina, J. Laužikas, A. Šerkšnas ir kiti.
Kaip psichologui ir
pedagogui J.Vabalui-Gudaičiui pirmiausia rūpi vaikų auklėjimo šeimoje
efektyvumas. Vienas žymiausių Lietuvos mokslininkų, aktyviai dirbusių
filosofijos ir edukologijos srityse, S.Šalkauskis atskleidė šeimos vaidmenį
vaiko asmenybės socializacijoje - šeimai jis skiria pirmą vietą tarp pašauktųjų
ugdymo veiksnių (tokių kaip Bažnyčia, mokykla, pedagogai, visuomenė).
Šeimos svarbą normaliam
vaikų vystymuisi akcentavo užsienio pedagogai ir mokslininkai K.Ušinskis,
P.Kapterevas, P.Lesgaftas. A.Makarenkos ir J.Komenskio studijos išryškina
darbinio auklėjimo šeimoje prioritetus, o vaikų auklėjimo daugiavaikėje šeimoje
ypatumais savo darbuose domėjosi A.Makarenka ir V.Titarenko. Šeimos ir mokyklos
glaudžias sąsajas įžvelgė ir savo mokslinę veiklą tam paskyrė užsienio
pedagogai M.Aderis, V.Krumas, A.Faber, E. Mazlish, R.Arends, L. Stoll, D.Finh
ir kiti.
Šeimos ugdomajai veiklai
visais laikmečiais ypatingą dėmesį skyrė Lietuvos švietėjai ir mokslininkai
Z.Bajoriūnas, J.Uzdila, K.Miškinis, J.Litvinienė, visais kaitos tarpsniais
šeimos problemas savo moksliniuose darbuose nagrinėjo daugelis lietuvių
pedagogų: M.Gaigalienė, M.Barkauskaitė, V.Aramavičiūtė, B.Bitinas, J.Jovaiša,
R.Braslauskienė, P.Dereškevičius ir kiti.
Lietuvos šeimos, kaip pagrindinės
visuomenės institucijos, santykius reglamentuoja LR Konstitucija, LR civilinis
kodeksas ir kiti įstatymai, taip pat LR tarptautinės sutartys. LR
Konstitucijoje teigiama: „Šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas. Valstybė
globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę" (LR Konstitucija, 1996: 38
str. 116).
Remdamiesi LR Konstitucija galime teigti, kad valstybė turėtų skirti
ypatingą dėmesį šeimai, kaip visuomenės ir valstybės pagrindui.
Lietuvoje šeimos padėtis
ir jos raidos kryptys šiandien yra sudėtingos. Sparčiai nyksta tradiciniai
lietuviškos šeimos bruožai, labai mažas gimstamumas nebeužtikrina kartų kaitos,
nerimą kelia vis didėjantis socialinės rizikos šeimų ir beglobių vaikų
skaičius. Tai galima teigti iš spaudoje pasirodančių duomenų ir faktų,
sudėtingų ugdymo problemų mokyklose, didėjančio vaikų nusikalstamumo ir kt.
Analizuojant bendrą
statistinę demografinę situaciją, reikia pastebėti, kad lyginant su 1990 metais
ji pasikeitė iš esmės. Šią situaciją lemia įvairūs procesai: laisvosios rinkos
formavimas, įvairių reformų vykdymas, taip pat valstybės ir visuomenės požiūris
į daugiavaikę šeimą. Šiandieninėje visuomenėje daugiavaikė šeima yra tapatinama
su socialinės rizikos šeima. Tiesa, tyrimai rodo, kad pakankamai didelis procentas
daugiavaikių šeimų priklauso socialinės rizikos šeimų grupei, o ir pati
visuomenė pradeda kelti problemą, kad šios šeimos naudojasi visomis valstybės
privilegijomis (jų vaikai išlaikomi savaitiniuose lopšeliuose-darželiuose,
vaikų globos namuose, internatuose, vaikai gauna nemokamą maitinimą mokyklose).
Daugelis daugiavaikių šeimų gyvena iš pašalpų, net nesistengdamos susirasti
darbo, nes tai nuostolinga šeimai, ji neteks lengvatų. Auga antra prašančių ir
savimi nepasirūpinančių šeimų karta. Tačiau tokia situacija nėra visuotina, ką
patvirtina istorinė patirtis, mūsų tyrimai ir gyvenimas.
Reikšminga kita grupė
daugiavaikių šeimų, kurios yra tvarkingos, savais vaikais kaip įmanoma
besirūpinančios, tačiau esant sudėtingai ekonominei situacijai, pastarosioms
ypatingai sunku materialiai išlaikyti savo vaikus, dalyvauti kultūrinio -
šviečiamojo pobūdžio renginiuose, jos neturi galimybės prasmingai pailsėti ar
susipažinti su žymiausiomis mūsų krašto vertybėmis t.y. duoti savo vaikams tai,
ko reikia augančiam žmogui: kaloringo maisto, padoraus rūbo, žaidimo, prasmingų
patirčių, intelektualumo.
Manome, kad šiose šeimose
yra dar likęs tvirtas lietuviškumo pagrindas, kuris šiandieninėje situacijoje
reikalingas ypatingo valstybės ir regioninės politikos dėmesio. Teigiame, kad
tvirtos daugiavaikės šeimos išlikimui šių dienų politika nėra gera, kadangi
dokumentas, pasirašytas V.Blinkevičiūtės teigia, kad vienam iš socialinės rizikos šeimų tipų priklauso šeimos, kurios „per daug laiko praleidžia
darbe"(Įsakymas Nr.A1-207, 2003:1). Tik iš dalies sutikdami su šiuo
teiginiu galime tvirtinti, kad normaliam doros daugiavaikės šeimos fizinių ir
dvasinių reikmių tenkinimui darbas yra vienintelė išeitis, tačiau tokios šeimos
negalime tapatinti su socialinės rizikos šeima.
Darbo autorės, kaip
praktikės, daugiavaikės motinos ir nevyriausybinės organizacijos vadovės,
dirbančios su daugiavaikėmis šeimomis nuomone, daugiavaikės šeimos yra dviejų
tipų: probleminės - socialinės rizikos ir doros - Lietuvos kaimiškų šeimų
tęsinys. Autorę domina pati opiausia problema - kaip išsaugoti lietuvišką
daugiavaikę šeimą, kuri dorai auklėtų savo vaikus ir tęstų tautines tradicijas,
išlaikytų tautines šaknis.
Problema - neteisingas valstybės ir visuomenės požiūris į daugiavaikę šeimą,
gebančią dorai auklėti savo vaikus.
Hipotezė - sėkmingas vaikų auklėjimas įmanomas pilnoje daugiavaikėje šeimoje esant
palankioms valstybės politikos ir padėties visuomenėje sąlygoms.
Tyrimo objektas - šeimos gyvenimo organizavimas pilnoje daugiavaikėje šeimoje, auklėjančioje
keturis ir daugiau vaikų.
Tyrimo tikslas - ištirti daugiavaikės šeimos vaikų auklėjimo galimybes nustatant
sėkmingo auklėjimo prielaidas.
Uždaviniai:
1)
Išanalizuoti
pedagoginę - psichologinę literatūrą vaikų auklėjimo ir ugdymo šeimoje
klausimu.
2)
Susipažinti su LR
Vyriausybės priimtais įstatymais šeimos politikos klausimu.
3)
Nustatyti
daugiavaikės šeimos gyvenimo organizavimo ypatumus.
4)
Ištyrinėti
auklėjimo nuostatas, tradicijas, santykius ir auklėjimo stilių daugiavaikėse
šeimose.
5) Išnagrinėti sėkmingo daugiavaikės šeimos vaikų auklėjimo prielaidas.
Kokybinis iš dalies kiekybinis - fenomeloginis tyrimas.
Kokybinis iš dalies kiekybinis - fenomeloginis tyrimas.
Tyrimo metodai:
Anketinė apklausa buvo taikoma 1- ame tyrimo etape vaikų ugdymo įstaigose (vaikų
darželiuose ir mokyklose) norint išsiaiškinti dėl kurių vaikų iš daugiavaikių
šeimų pedagogai teigiamai atsiliepia.
Interviu - kokybinis tyrimas sistemingas, standartizuotas, taikomas natūralioje
aplinkoje tiesiogiai kalbantis nagrinėjama tema su respondentu. Iš anksto buvo
numatomi pokalbio kontūrai ir klausimų ratas, į kuriuos reikėjo gauti
atsakymus.
Kokybinei informacijai
rinkti panaudota dar vienas būdas - stebėjimas. Duomenys buvo fiksuojami užrašuose.
Sėkmingas vaikų
auklėjimas didele dalimi priklauso nuo valstybės politikos daugiavaikės šeimos
atžvilgiu, todėl aiškinantis šį aspektą panaudota dokumentų analizės metodas.
Imtis:
1.
Tyrime dalyvavo 20
pilnų (tėvas ir motina) daugiavaikių šeimų, auginančių ir auklėjančių keturis
ir daugiau vaikų, gyvenančių Panevėžio mieste ir rajone. Interviu metu buvo apklausta 40 respondentų ( tėvų ir motinų).
2.
Pedagogų, ugdančių
minėtų šeimų 52 ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikus, anketinė apklausa.
3.
20-ies socialinės
rizikos šeimų, auginančių ir auklėjančių keturis ir daugiau vaikų, dokumentų analizė Vaikų teisių apsaugos tarnyboje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą