Vietos savivalda Lietuvoje nėra naujiena. Ji turi istorines šaknis,
siekiančias pirmykštę bendruomenę ir viduramžius, yra buvusi kelių formų,
gyvavusi ir okupacijos sąlygomis, ir laisvoje Lietuvoje, veikiama tiek vietos įstatymų,
tiek ir tarptautinių dokumentų. Vietos savivaldos sistemą ir jos finansus
nagrinėjo Algirdas Astrauskas, Gediminas Davulis, Rimantas Lazdynas, Romas
Stačiokas, Justinas Rimas, Violeta Naraškevičiūtė, Eugenija Buškevičiūtė, Olga
Buckiūnienė, Paulius Puzinauskas, Vitoldas Miedūnas ir kt.
1.1. Savivaldybės ir vietos savivaldos samprata
bei funkcijos
A. Astrausko (2011, p. 294) pastebėjimu, visuose šiuo metu
galiojančiuose teisės aktuose savivaldybės apibrėžimas yra pateikiamas
skirtingai (žr. 1.1 lent.) ir tai „rodo, kad nėra vieno požiūrio į šį sudėtingą
politinį socialinį fenomeną."
1.1 lentelė
Savivaldybės apibrėžimai
Lietuvos Respublikos teisė aktuose
Teisės aktas
|
Savivaldybės apibrėžimas
|
Lietuvos teritorijos administracinių vienetų ir jų
ribų įstatymas (1994-07-12)
|
Tai LR teritorijos
administracinis vienetas, kurį valdo jo gyventojų bendruomenės išrinktos
savivaldos institucijos pagal LR Vietos savivaldos ir kt. įstatymus.
|
LR konstitucinio teismo 2002 m. gruodžio 24 d.
nutarimas
|
Tai įstatymu numatyto valstybės teritorijos
administracinio vieneto bendruomenė, turinti Konstitucijos laiduotą
savivaldos teisę.
|
Vietos savivaldos įstatymas (red. 2008-09-15)
|
Tai įstatymo numatytas
valstybės teritorijos administracinis vienetas, kurio bendruomenė turi
Konstitucijos laiduotą savivaldos teisę, įgyvendinamą per to valstybės
teritorijos administracinio vieneto nuolatinių gyventojų išrinktą
savivaldybės tarybą ir jos sudarytas, jai atskaitingas vykdomąją bei kitas
savivaldybės institucijas ir įstaigas. Savivaldybė yra viešasis juridinis
asmuo.
|
Šaltinis: Sudaryta darbo autorės, remiantis A.
Astrausko (2011, p. 294) pateikta savivaldybės apibrėžimų analize.
|
Visuose teisės aktuose apibrėžimo pagrindą sudaro frazė „valstybės
teritorijos administracinis vienetas", kurią galima laikyti pagrindiniu
savivaldybės požymiu (apibrėžta teritorija). Toliau yra interpretuojami kiti
savivaldybės požymiai:
1. Juridinio asmens statusas, kurio veiklą reglamentuoja įstatymai;
2.
Bendras tikslas -
socialinių ir ekonominių gyvenimo sąlygų gerinimas. Šis tikslas įgyvendinamas
renkant savivaldybės tarybą, kuri sudarydama atskaitingus organus, siekia
bendro tikslo;
3.
Gyventojų bendrumo
pagrindas - jų gyvenimas toje pačioje teritorijoje. Tai reiškia, kad
savivaldybė yra savarankiška ir nepriklausoma nuo kitoje teritorijoje
gyvenančių žmonių socialinių susivienijimų.
Vietos savivaldos ir savivaldybės apibrėžimų turinį analizuodamas A.
Astrauskas (2011, p. 283) pabrėžė, kad „vietos savivalda turi daug
„veidų":
•
tai ir valstybės
teritorijos administracinio vieneto nuolatinių gyventojų bendruomenei laiduota
savivaldos teisė;
•
tai ir valstybės
teritorijos administracinio vieneto nuolatinių gyventojų bendruomenės, kuri
turi Konstitucijos laiduotą savivaldos teisę, savitvarka ir savaveiksmiškumas;
•
tai ir teritorinių
bendruomenių valdžia, kuri nėra tiesiogiai pavaldi valstybės valdžiai;
•
tai ir vietinė
viešojo administravimo sistema, funkcionuojanti kitais nei valstybės valdžia
teisiniais pagrindais;
•
tai ir specifinė
Valstybės Tautai priklausančio suvereniteto pasireiškimo forma;
•
ir t. t.
Apibendrinant visus apibrėžimus, galima teigti kad „vietos savivalda -
tai savivaldybės bendruomenės ir jos išrinktų atstovų bei jų suformuotų ir
kontroliuojamų viešojo administravimo institucijų teisė ir galia savarankiškai
tvarkyti ir valdyti bendruomenės viešuosius reikalus" (Lazdynas, 2005, p.
140).
Vietos savivaldos raidą užsienio šalyse tyrinėję R. Stačiokas ir J.
Rimas (2002, p. 144), padarė išvadą, kad savivalda yra gimininga federalizmui,
nes vietiniai valdžios organai ir savivaldos federalizmo sąlygomis yra
formuojami visuotinių rinkimų pagrindu ir demokratiškai išrinktoms valdymo
struktūroms pripažįstamos juridinio asmens teisės. Anot autorių, pagrindinis
skirtumas - administracinės teritorijos atlieka tik administracinę funkciją, į
jų kompetenciją neįeina konstitucinė ar įstatymų leidimo funkcija. Vadinasi,
centrinė valdžia sprendžia politinius uždavinius (gynyba, užsienio politika,
nacionaliniai finansai ir pan.), o vietinė valdžia vykdo tam tikras valdymo
funkcijas (švietimas, kelių priežiūra, viešosios tvarkos saugojimas ir pan.).
„savivaldybės funkcijos - tai savivaldybių konkrečios veiklos poreikis
nuolat jų valdomose teritorijose vykstantiems socialiniams - ekonominiams
procesams. Būtent funkcijų sistema turi didžiulį poveikį savivaldos sistemos
struktūrai" (Naraškevičiūtė, 2008, p. 152).
![]() |

1.1 pav. Lietuvos savivaldybių
funkcijos
Šaltinis: Sudaryta
darbo autorės, remiantis E. Buškevičiūtės (2006, p. 126) pateiktu savivaldybių
funkcijų modeliu.
Savarankiškos funkcijos kitaip dar vadinamos autonominėmis, prigimtinėmis. R. Lazdyno (2005, p.
56) teigimu, šias funkcijas savivaldos institutas paveldėjo iš bendruomenės
santvarkos. „Savarankiškasias funkcijas savivaldybės atlieka pagal įstatymų
suteiktą kompetenciją, įsipareigojimus savo bendruomenei ir jos
interesams" (Astrauskas, 2003, p. 20). joms priskiriama ikimokyklinių
vaikų ugdymas, vaikų ir jaunimo papildomas ugdymas bei užimtumas, profesinis
mokymas, maitinimo paslaugų teikimas ikimokyklinio ugdymo bei bendrojo lavinimo
įstaigose, suaugusiųjų neformalusis švietimas, socialinių paslaugų įstaigų
steigimas bei išlaikymas, sveikatos priežiūros rėmimas iš savivaldybės
biudžeto, dalyvavimas užtikrinant viešąją tvarką ir gyventojų rimtį, turizmo ir
poilsio organizavimas, gamtos bei kultūros paveldo objektų saugojimas, sąlygų
verslo plėtrai sudarymas ir kitos funkcijos. Šių funkcijų vykdymo nekontroliuoja
valstybė. Savivaldybės gali pačios savarankiškai spręsti jų vykdymo (ar
nevykdymo) klausimus.
Priskirtosios funkcijos dar vadinamos ribotai savarankiškomis. Anot A. Astrausko (2003, p. 21),
vykdant šias funkcijas atsiranda minimali kontrolė, nes savivaldybės nebegali
jų nevykdyti. Turi būti skiriamas bent minimalus finansavimas šiose srityse:
vaikų, jaunimo ir suaugusiųjų bendrojo lavinimo organizavimas, vaikų ir jaunimo
teisių apsauga, pirminė asmens ir visuomenės sveikatos priežiūra, šilumos ir
vandens tiekimo bei valymo organizavimas, vietinės reikšmės kelių ir gatvių
priežiūra ir daugelis kitų funkcijų.
Valstybinės funkcijos - tai perduotos savivaldybėms valstybės funkcijos. Vykdant šias
funkcijas, savivaldybės yra dar labiau suvaržytos. jų vykdymui skiriamos lėšos
iš valstybės biudžeto specialiųjų dotacijų forma. Nepanaudota specialiųjų
dotacijų dalis, pasibaigus biudžetiniams metams, gražinama į valstybės
biudžetą. Šioms funkcijoms priskiriama: civilinės būklės aktų registravimas,
savivaldybės priešgaisrinių tarnybų organizavimas, socialinių išmokų
apskaičiavimas ir mokėjimas, valstybinės žemės ir kito valstybės turto
valdymas, naudojimas ir disponavimas juo pasitikėjimo teise, statistikos
duomenų teikimas ir kitos įstatymų perduotos funkcijos.
Sutartinės funkcijos - tai tokios, kurias įmonės ir organizacijos atlieka pagal sutartis su
savivaldybe. „Tai įvairūs bei atskiri pavieniai darbai, kuriuos sunku iš anksto
numatyti. Pvz., vasaros lauko kavinių įrengimo sutartys, reklaminės sutartys, ilgalaikio
turto nuomos ir pardavimo sutartys ir t.t." (Buškevičiūtė, 2006, p. 125).
Viešojo administravimo funkcijas atlieka savivaldybės taryba, savivaldybės kontrolierius, valdyba,
meras, savivaldybės administracija ir tarnybos bei tarnautojai.
Viešąsias paslaugas teikia savivaldybių įsteigti paslaugų teikėjai arba fiziniai ir
juridiniai asmenys pagal sutartis, sudarytas su savivaldybėmis. Viešosios
paslaugos teikiamos nemokamai arba už tokį mokestį, kuris padengtų tik su
paslaugų teikimu susijusias išlaidas. Viešųjų paslaugų teikimas negali būti
susijęs su pelno siekimu.
Tirdami Lietuvos
politinę sistemą, A. Krupavičius ir A. Lukošaitis (2004, p. 490) aiškiai
išskyrė vietos savivaldos ir savivaldybės sąvokų esmę ir skirtumus: vietos
savivalda - tai teisė laisvai ir savarankiškai tvarkytis, o savivaldybė - tai
valstybės teritorijos administracinis vienetas, turintis šią teisę. Tačiau tai
nereiškia, kad savivaldybė, turėdama savivaldos teisę, gali visiškai laisvai
valdyti valstybės apibrėžtą teritoriją. Ši teisė yra reglamentuojama Lietuvos
Respublikos Vietos savivaldos įstatymo (1994), kuris „nustato savivaldybių
institucijų sudarymo ir veiklos tvarką įgyvendinant Lietuvos Respublikos
Konstitucijos ir Europos vietos savivaldos chartijos nuostatas, apibrėžia vietos
savivaldos principus, savivaldybių institucijas, jų įgaliojimus ir funkcijas,
savivaldybės tarybos nario statusą, savivaldybių ūkinės ir finansinės veiklos
pagrindus."
Apibendrinant galima pasakyti, kad savivaldybė yra apibrėžiama kaip
laisvas ir savarankiškas viešasis juridinis asmuo, kuriam LR Konstitucija
suteikia savivaldos teisę. Tačiau „savivaldybės negali savarankiškai nustatyti
savo kompetencijos. Jų kompetenciją nurodo valstybės valdžios
institucijos" (Krupavičius, Lukošaitis, 2004, p. 505). Savivaldos galią
minimizuoja LR Vietos savivaldos įstatyme 5 straipsnyje numatytos savivaldybių
funkcijos, aiškiai apibrėžiančios ribotą savivaldos laisvę.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą