Viešojo administravimo institucijos yra socialiai atsakingos ne tik už
socialinės reklamos iniciatyvą, bet ir už jos vykdymą. Viešojo administravimo
institucijų vykdoma socialinė reklama privalo ne tik daryti įtaką visuomenės
problemų sprendimams, tačiau svarbiausias jos tikslas yra poveikis socialinei
problemai panaikinti ar bent ją sumažinti. Viešojo administravimo institucijų
vykdomos socialinės reklamos misija - atkreipti visuomenės dėmesį į pamirštas
problemas. Socialinė reklama apeliuoja į žmogiškumą, ja stengiamasi paveikti
žmonių jausmus taip stipriai, kad priverstų susimąstyti (Weinreich, 1999, p.
15-17). Teigiama, kad socialinės
reklamos paskirtis - padėti socialinę
politiką vykdančioms institucijoms efektyviai spręsti visuomenėje kylančias
problemas. Galima išskirti socialines problemas, kurioms spręsti yra naudojama
socialinė reklama pagal tam tikras sritis (žr. 3 lent.).
3 lentelė
Socialinės problemos,
kurioms spręsti naudojamos socialinė reklama
SRITIS
|
SOCIALINE PROBLEMA
|
SRITIS
|
SOCIALINĖ PROBLEMA
|
Sveikatos apsauga
|
Tabako naudojimas
|
Žalos prevencija
|
Vairavimas išgėrus
|
Alkoholizmas
|
Eismo saugumas
|
||
Alkoholio naudojimas nėštumo metu
|
Važiavimas neprisisegus saugos diržų
|
||
Fizinis neaktyvumas
|
|||
Paauglių nėštumas
|
Vaiko
kėdučių naudojimas
automobiliuose
|
||
Lytiniu keliu plintančios ligos
|
|||
Riebalų vartojimas
|
Savižudybės
|
||
Mažas vaisių ir daržovių vartojimas
|
Seksualiniai nusikaltimai
|
||
Aukštas cholesterolio lygis
|
Nuskendimai
|
||
Nutukimas
|
Smurtas šeimoje
|
||
Trumpas maitinimo krūtimi laikotarpis
|
Nesaugus ginklų laikymas
|
||
Krūties vėžys
|
Gaisrai
|
||
Prostatos vėžys
|
Apsinuodijimai
|
||
Gaubtinės žarnos vėžys
|
Atliekų rūšiavimas
|
||
Osteoporozė
|
Aplinkos apsauga
|
Floros ir faunos naikinimas
|
|
Odos vėžys
|
Miškų nykimas
|
||
Burnos higiena
|
Toksinės trąšos ir pesticidai
|
||
Diabetas
|
Oro tarša
|
||
Kraujo spaudimas
|
Netyčiniai gaisrai
|
||
Valgymo sutrikimai
|
Per didelis energijos suvartojimas
|
||
Visuomenės
įsitraukimo
skatinimas
|
Organų donorystė
|
||
Kraujo donorystė
|
Siukšlinimas
|
||
Dalyvavimas rinkimuose
|
Rūgštūs lietūs
|
______________________________________________ I____________________ I_____ ^_______________
Šaltinis: sudaryta
darbo autorės pagal Kotler ir kt., 2002.
Darbo autorės nuomone,
šiandieninė visuomenė turi daug problemų: ilgalaikė priklausomybė dėl mažų
pajamų, nuolatinis nedarbas, pavojingas, žemos kvalifikacijos darbas, menkas
išsilavinimo lygis, kompiuterinis neraštingumas, asociali šeima, negalia,
prasta sveikata, priklausymas tautinėms mažumoms, rasizmas, alkoholizmas,
narkomanija, informacijos stoka ir kt. Todėl daugelis visuomenės narių suteikia
socialinei politikai atsakomybę už socialinių bei ekonominių problemų
identifikavimą, jų sprendimų strategijų paieškas ir įstatyminį pagrindimą.
Socialinės problemos, kurioms spręsti yra naudojama socialinė reklama, apima
tokias visuomenės sritis: sveikatos apsauga, visuomenės įsitraukimo skatinimas,
aplinkos apsauga bei žalos prevencija.
Pasaulyje socialinė
reklama, sprendžiant sveikatos apsaugos ir žmonių sveikatos stiprinimo
problemas, yra plačiai naudojama ir pamažu tampa „sveikatos apsaugos
dalimi" bei „daro vis didesnę įtaką visuomenės sveikatai" (Ling ir
kt., 1992, p. 360-358). Taigi, šiandieniniame pasaulyje socialinė reklama
naudojama vis didesniam skaičiui sveikatos apsaugos programų ir veiklų - nuo
saugaus vandens vartojimo programų Madagaskare iki tinklelių nuo uodų naudojimo
Nigerijoje skatinimo (Cheng ir kt 2009). Socialinė reklama profesionaliai siūlo
„veiksmingiausią būdą plėtoti programas, skirtas skatinti sveikos gyvensenos
įpročius" (Coreil ir kt., 2001, p. 231). Socialinė reklama sveikatos
apsaugą visuomenei pateikia kaip „naują institucinę mąstyseną",
daugiausiai remiantis moksliniais tyrimais, pagal kurią „problemų sprendimas
priklauso nuo vartotojų požiūrio ir elgsenos" (Coreil ir kt., 2001, p.
231). Organizacijos ir individai turi priimti socialinės reklamos mąstyseną,
nuolat vertinti ir analizuoti savo elgesį, taip siekiant didinti geresnę
sveikatos apsaugos tikimybę nuolat kintančioje aplinkoje.
H. Cheng ir kt. (2009)
nurodė pagrindines devynias tendencijas, kaip socialinė reklama yra taikoma
visuomenės sveikatos apsaugoje, remiantis 15 šalių patirtimi. Šios tendencijos
apima socialinės reklamos taikymą sveikatos apsaugoje pasauliniu mastu,
socialinės reklamos teigiamą poveikį tikslinėms grupėms ar jos aplinkai,
partnerystės vystymą tarp viešojo ir komercinio sektorių, visuomeninių organizacijų,
atskirų individų ir pan. dėka socialinės reklamos, komercinių organizacijų
skatinimą remti socialinę reklamą, visuomenės švietimą sveikatos apsaugos
klausimais, produktų, reikalingų sveikatos apsaugos ir sveikatos stiprinimo
sistemos užtikrinimui, vystymą, įvairių komunikacijos formų ir žiniasklaidos
integravimą kuriant socialinės reklamos kampanijas bei rinkodaros tyrimų
vykdymą.
Socialinės reklamos
taikymas sveikatos apsaugoje pasauliniu mastu. Nors socialinė reklama atsirado JAV XX amžiuje ir socialinės reklamos
terminas sukurtas JAV mokslininkų, šiandien socialinė reklama plačiai taikoma
visame pasaulyje. Šalys yra aktyvios sveikatos apsaugoje taikydamos socialinės
rinkodaros metodus, socialinės reklamos pateikimas skiriasi tik, priklausomai nuo
šalies ekonominio, technologinio išsivystymo lygio, socialinės, kultūrinės ir
įstatyminės aplinkos.
Socialinė reklama
teigiamai veikia tikslinę grupę ir jos aplinką. Socialinė reklama vadinama „administravimo teorijos" sritimi,
kadangi ji suvokiama kaip „dominuojantis viešosios/socialinės politikos
įgyvendinimo šaltinis" (Baran, Davis, 2009, p. 259). Teigiama, kad
socialinė reklama „prisiima visą atsakomybę už socialinius pokyčius, vykstančius
visuomenėje" (Baran, Davis, 2009, p. 259). A. R. Andreasen (2006) teigia,
kad socialinė reklama „daro pasaulį geresne vieta gyventi - net tik
investitoriams ar valstybės tarnautojams, bet ir visiems žmonėms" (p. 11).
Socialinė reklama įtakoja sveikatos apsaugą tiek vertikaliu lygmeniu
(nustatoma, iš kur kyla socialinė problema bei tikslinė grupė), tiek
horizontaliu lygmeniu (numatomi pokyčiai, kurie atsiras po socialinės reklamos
poveikio). Socialinė reklama taip pat teigiama veikia ne tik tikslinę grupę, bet
ir jos atstovų šeimos narius, kaimynus, bendradarbius, draugus.
Partnerystės vystymas. Visuomenės sveikatos klausimai kartai būna tokie sudėtingi, kad viena
institucija nėra pajėgi jų išspręsti. Todėl dauguma marketologų socialinėms
problemoms spręsti ir socialinei reklamai vystyti labai didelę reikšmę teikia
partnerystės skatinimui (Weinreich, 2006, p. 1). Partneriais socialinės
reklamos kūrime gali būti ne pelno siekiančios organizacijos (vietinio,
nacionalinio ar internacionalinio lygmens), privatus sektorius, vyriausybės,
žiniasklaidos organizacijos, vietinės bendruomenės (interaktyvios bendruomenės)
ir netgi pavieniai asmenys (pavyzdžiui, savanoriai).
Organizacijų
iniciatyvos remti socialinės reklamos kampanijas apima šias stambias galimybes (Kolter, Lee, 2005, p. 3):
-
teikia nuolaidas
socialinei reklamai ir vykdo akcijas, susijusias su socialinėmis iniciatyvomis;
-
tam tikrų produktų
pardavimas, kaip auka socialinei tikslinei grupei remti (susiję su socialine
reklama);
-
organizacijų
reklaminės kampanijos panašėja į socialines reklamines kampanijas;
-
organizacijų
dalinama labdara vykdant socialines reklamos kampanijas;
-
reklamos agentūrų
darbuotojų iniciatyvos tapti tam tikrų bendruomenių savanoriais, kuriant
socialines reklamas.
Socialinės reklamos
naudojimas sveikatos apsaugoje yra daugiau nei visuomenės informavimas apie
sveikatos problemas, t.y. ir produktų
vystymas (pavyzdžiui, kontraceptikų ar prezervatyvų naudojimo skatinimas,
siekiant išvengti neplanuoto/ankstyvo nėštumo bei lytinių keliu plintančių
ligų), ir siekimas įtraukti visą visuomenę užkertant kelią socialinei problemai
(pavyzdžiui, kviečiami visi vyrai virš 50 metų ir jų artimieji pasiūlyti vyrams
pasitikrinti dėl prostatos vėžio).
Įvairių komunikacijos
formų ir žiniasklaidos integravimas. Socialinės reklamos kampanijos sėkmę lemia įvairių komunikacijos formų
(pavyzdžiui, viešųjų paslaugų reklama; viešieji ryšiai, įvairūs renginiai,
informacijos perdavimas „iš lūpas į lūpas" ir t.t.) bei žiniasklaidos
(tradicinės žiniasklaidos, t.y. socialinė reklama laikraščiuose, žurnaluose,
radijuje, televizijoje, reklaminiai skydai ir t.t.; netradicinės žiniasklaidos,
t.y. plakatai, reklama ant puodelių, marškinėlių, atšvaitų gamyba ir kt.;
adresuojamos žiniasklaidos, t.y. skrajutės, lankstinukai, bukletai ir kt.;
interaktyvios žiniasklaidos, t.y. internetas, video žaidimai, socialinė reklama
DVD, mobiliuosiuose telefonuose ir kitur) naudojimas (Schultz, Schultz, 2004).
Pramogų organizavimas
kartu su šviečiamąją programa. Pramogos kartu su socialinėmis „pamokomis", kurios gali būti
pateikiamos reklamos pavidalu, skiriamos tikslinei auditorijai, pavyzdžiui, TV
šou, radijo laidos, kompiuteriniai ir video žaidimai, filmai, internetiniai
puslapiai ar tam tikri pranešimai internete (Merriam-Webster, 2009).
Rinkodaros tyrimai rodo, kiek efektyvi ir veiksminga buvo socialinė reklama, kokią
auditoriją ji pasiekė, kokį poveikį padarė (Kotler, Lee, 2008, p. 74). Minėti
tyrimai gali būti skirstomi į formuojančius (prieš socialinės reklamos kampaniją),
monitoringo (socialinės reklamos kampanijos metu) ir vertinimo (po socialinės
reklamos kampanijos).
Socialinę reklamą,
susijusią su sveikatos apsauga bei
prevencinės sveikatinimo programų {gyvendinimu, gali koordinuoti ir vykdyti atitinkama vykdomosios valdžios institucija
(pvz. Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerija). Ji aktyviai vykdo
įvairias socialines akcijas: AIDS ir ŽIV prevencija, akcijos prieš abortą,
prieš alkoholio ir narkotikų vartojimą, „kova prieš vėžį", paauglių nėštumo
mažinimas, vaisių ir daržovių vartojimo skatinimas, ilgesnio maitinimo krūtimi
skatinimas, vaikų išsigimimų mažinimas, diabeto prevencija, aukšto
kraujospūdžio prevencija, valgymo sutrikimai.
Reziumuojant reikia pažymėti, kad socialinės reklamos
paskirtis — padėti viešąją politiką vykdančioms viešojo administravimo
institucijoms efektyviai spręsti visuomenėje kylančias socialines problemas.
Socialinė reklama gali būti naudojama socialinės apsaugos, žalos prevencijos,
aplinkos apsaugos bei visuomenės iniciatyvų ir įsitraukimo srityse. Socialinę
reklamą, susijusią su sveikatos apsauga ir sveikatos stiprinimu, vykdo
atitinkamos viešojo administravimo institucijos, siekdamos užkirti kelią
socialinės problemoms visuomenėje. Tačiau tam, kad būtų gali identifikuoti
socialinės reklamos poveikį visuomenės nariams, būtina atlikti mokslinius
tyrimus, atskleidžiančius socialinės reklamos poveikio ypatumus nacionaliniu ar
net vietos lygmeniu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą