2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui tyrimas



Atliekant socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui tyrimą Lietuvos sveikatos apsaugos politikos kontekste, pirmiausia buvo nustatyta tyrimo eiga (žr. 7 pav.).


I       etapas. Socialinės reklamos panaudojimo sveikatos apsaugos politikoje teorinis kontekstas vertinamas atliekant mokslinės lietuvių ir užsienio autorių literatūros analizę, sintezę, sisteminimą ir apibendrinimą apie socialinės reklamos teoriją ir praktiką (Jokubauskas, 2003; Pruskus, 2003; Toleikienė, Karpinaitė, 2008; Učkorienė, 2008; Kotler ir kt., 2002, Tucker, 2012; Plessis, Brown, 2005; Yemic, 2001 ir kt.), viešosios politikos, sveikatos apsaugos politikos ir prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimo aspektus (Lazutka, 2005; Raipa, 2007; Albaekas, 2004; Weinreich, 1999; Merson ir kt., 2006; ir kt.) bei socialinės reklamos kaip viešosios politikos ir sveikatos apsaugos politikos įgyvendinimo priemonės įvertinimą (Cheng ir kt., 2009; Ling ir kt., 1992, Coreil ir kt., 2001 ir kt.). Taipogi, teorinio konteksto analizei atliekama ir dokumentų analizė: LR teisės norminių aktų, reglamentuojančių socialinės reklamos veiklą, vertinimas, Lietuvos viešųjų institucijų strateginių planų ir kitų dokumentų analizė.
II     etapas. Lietuvos sveikatos apsaugos sistema vertinama atliekant statistinę duomenų analizę apie Lietuvos sveikatos apsaugos situaciją. Galima išskirti tokius rodiklius, kurie bus analizuojami atliekant statistinę duomenų analizę:

1)         vidutinė gyvenimo trukmė pagal lytį;
2)         mirtingumas nuo mediciniškai pagydomų ligų (pagal Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012).
Statistinė duomenų analizė padės įvertinti pagrindines problemas sveikatos apsaugos srityje bei nustatyti kokia linkme turi būti nukreipiamos prevencinės sveikatinimo programos, kad sveikatos problemų visuomenėje sumažėtų.
III      etapas. Šio etapo metu analizuojami dokumentai, internetiniai puslapiai, vykdomas lauko reklamų stebėjimas Šiaulių mieste, ir minėtos analizės pagrindu išdėstomi pagrindiniai socialinės reklamos pavyzdžiai pagal iš anksto sugrupuotas dalis, nustatytas įvertinus Lietuvos sveikatos apsaugos situaciją bei apibrėžus Lietuvoje įgyvendinamas prevencines sveikatinimo programas.
IV       etapas. Siekiant įvertinti socialinės reklamos poveikį prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui, vykdyta apklausa grupinės diskusijos metodu (angl. k. Focus group research). Šis metodas efektyvus nagrinėjant problemą, nustatant savybes, atrandant geriausius variantus. Šis metodas sėkmingai taikomas norint įvertinti analizuojamo objekto savybes, geriausiai atitinkančias tam tikros tikslinės grupės poreikius (Dikčius, 2005). Grupinių diskusijų metodika remiasi interviu, kuris atliekamas ne su vienu žmogumi, o vienu metu - su grupe žmonių, kurių tam tikros socialinės charakteristikos panašios (grupės vienalytiškumas). Grupes dažniausiai sudaro 6-12 asmenų grupės, pašnekesys trunka apie 1,5-2 val., grupinei diskusijai pagal sudarytą planą turi vadovauti interviuotojas. Pagrindiniai grupinių diskusijų privalumai:
1.       Sinergizmas. Suvedus grupę žmonių, gaunama platesnio pobūdžio informacija, požiūriai ir idėjos, nei apklausiant pavienius žmones.
2.       Saugumas. Kadangi vienų dalyvių jausmai yra panašūs į kitų dalyvių jausmus, tai respondentai jaučiasi patogiai ir noriai išreiškia savo mintis.
3.       Įrašinėjimas. Toks interviu būdas dažnai naudoja audio bei video aparatūrą, kurios pagalba yra fiksuojama sesija ir vėliau yra galimybė patogiai bei tiksliai analizuoti duomenis.
4.       Greitis. Kadangi vienu metu yra apklausiama tam tikras respondentų skaičius, tai duomenų rinkimo procedūra labai pagreitėja (Dikčius, 2005).
Pagrindiniais šio metodo trūkumais įvardijama: ribotas panaudojimas, kadangi šis metodas gali būti panaudotos kaip žvalgybinis tyrimas, tačiau netinka aprašomajam tyrimui; grupinės diskusijos vedimo sunkumas ir sudėtingumas, reikalaujantys tam tikrų moderatoriaus sugebėjimų (tyrimo rezultatai labai priklauso nuo moderatoriaus darbo kokybiškumo); nereprezentatyvumas, t. y. kadangi pasirenkamas nedidelis skaičius respondentų, tai sunku tikėtis, jog jie atspindės visas nuomones (Dikčius, 2005).
Grupinei diskusijai pasirinktas struktūrizuotas (standartizuotas, formalizuotas) kokybinis interviu dėl objektyvių priežasčių: siekiant išlaikyti grupinėje diskusijoje dalyvaujančiųjų dėmesį, užtikrinti tyrėjo kompetentingumą identifikuoti tyrimo duomenis ir gebėti juos susisteminti. „Struktūrizuotas interviu - klausimai ir visa procedūra numatomi iš anksto, interviu eigoje mažai kas keičiama, situacija yra apibrėžta" (Kardelis, 2002, p. 196). Kadangi kokybiniai tyrimo metodai pasirenkami tuomet, kai yra mažai išanalizuota tiriama sritis, tai grupinei diskusijai buvo pasirinktas struktūrizuotas kokybinis interviu metodas.
Tyrimo tikslinės grupės. Respondentų atranka yra pagrįsta kiekybinių tyrimų patogios atrankos metodika, kai apklausiami tie, kuriuos lengva rasti: artimieji, pažįstami, bendradarbiai ir t.t., bei tikslinės atrankos metodika, kai pasirenkama nedaug asmenų, atitinkančių kriterijus, turinčių vienodas savybes (Valackienė, 2007, p. 80). Atliekant socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui tyrimą, pasirinktos ir apklausiamos tiriamųjų grupės, besiskiriančios šiomis savybėmis:
-          Grupė Nr. 1 - jauni rūkantys asmenys;
-          Grupė Nr. 2 - jauni nerūkantys asmenys;
-          Grupė Nr. 3 - virš 50 metų asmenys ir pensininkai, esantys rizikos grupėje susirgti tam tikromis ligomis (padidėjęs kraujospūdis, nutukimas, širdies ligos ir kt.).
Tyrimo imtis. Grupės Nr. 1 imtis - 6 asmenys iš minėtos tikslinės grupės, Grupės Nr. 2 imtis - 5 asmenys iš minėtos tikslinės grupės, Grupės Nr. 3 imtis - 4 asmenys iš minėtos tikslinės grupės.
Tyrimo duomenų rinkimo metodas - struktūrizuotas kokybinis interviu iš anksto paruoštų uždarų ir atvirų klausimų pavidalu (žr. 2 priedą). Ruošiantis vykdyti ir vykdant tyrimą, buvo laikomasi struktūruotam interviu keliamų reikalavimų (Luobikienė, 2010): susisiekus telefonu su respondentais arba sutikus juos „akis į akį" suderintas jiems tinkamas laikas, numatyta apytikrė interviu trukmė (su grupe buvo susitarta kalbėtis apytikriai vieną valandą), pasirengta interviu duomenų fiksavimui (respondentams sutikus, paties pokalbio metu buvo raštu fiksuojamos darbo autorei reikšmingos respondentų mintys), laikytasi tyrėjui rekomenduojamo etiketo, susitarta dėl respondentų anonimiškumo.
Ruošiant instrumentą - parengiant numatomus klausimus respondentams - buvo taip pat laikomasi atitinkamų reikalavimų. Klausimų formuluotėse buvo vengiama nurodyti, kokio atsakymo yra tikimasi, klausimai formuluoti taip, kad informantai negalėtų į juos atsakyti taip, kaip į uždaro tipo klausimus - „taip" arba „ne". Klausimai buvo siejami su darbo uždaviniais, spręstais teorinėje jo dalyje ir orientuoti į pagrindinį tyrimo tikslą - išsiaiškinti, kaip respondentai iš įvairių iš anksto nustatytų grupių vertina socialinės reklamos poveikį įvairių sveikatinimo priemonių įgyvendinimui ir jų viešinimui. Siekiant šio tikslo, numatytuose užduoti klausimuose buvo nustatytos penkios esminės respondentų požiūrį detalizuojančios sritys, į kurias buvo orientuoti užduodamieji klausimai (žr. 2 priedą):
1.       Demografinių duomenų surinkimas apie respondentą: lytis, amžiaus grupė, ar jis (ji) rūko, vartoja alkoholį, serga nurodytomis ligomis, sveikai maitinasi, sportuoja (1-7 klausimai).
2.       Respondentų nuomonė apie rūkymo, alkoholio, narkotikų vartojimų bei tikimybės užsikrėsti ŽIV/AIDS ligomis prevencinių socialinių reklamų pakankamumą, transliuojamumą, perdavimo priemones, pobūdį bei poveikį jiems, tikslinei auditorijai ir aplinkiniams asmenims (8-12 klausimai).
3.       Respondentų nuomonė apie onkologinių, kraujospūdžio ir širdies susirgimų prevencinių socialinių reklamų pakankamumą, transliuojamumą, perdavimo priemones, pobūdį bei poveikį jiems, tikslinei auditorijai ir aplinkiniams asmenims (13-16 klausimai).
4.       Respondentų nuomonė apie sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo skatinimo socialinių reklamų pakankamumą, transliuojamumą, perdavimo priemones, pobūdį bei poveikį jiems, tikslinei auditorijai ir aplinkiniams asmenims (17-20 klausimai) .
5. Respondentų požiūris į socialinės reklamos panaudojimą bei jų poveikio sveikatos apsaugos problemų sprendimui ir sveikatinimo programų įgyvendinimui bei viešinimui efektyvumą (21-24 klausimai). Tyrimo data, laikas ir vieta. Struktūrizuotas interviu su trimis tikslinėmis grupėmis buvo vykdomas 2013 m. balandžio mėnesį Šiaulių mieste, su kiekviena grupe grupinė diskusija užtruko po 1 valandą.
Socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui vidinė analizė atliekama pasitelkus SSGG analizės metodą - tiriamojo objekto stiprybių ir silpnybių, galimybių ir grėsmių analizė. SSGG metodo logika būtų tokia (Jucevičius, 1998, p. 231):
1)       pagrindinių tiriamojo objekto veiklos aplinkos galimybių identifikavimas;
2)       pagrindinių grėsmių, galinčių kilti šioje aplinkoje, identifikavimas;
3)       tiriamojo objekto  stipriųjų pusių,  esminio konkurencinio pranašumo veiksnių nustatymas;
4)       tiriamojo objekto strateginio pažeidžiamumo, jos silpnųjų savybių identifikavimas.
V etapas. Socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui sveikatos apsaugos politikos kontekste plėtros galimybės bus nustatomos atliekant viso tyrimo apibendrinimus, formuluojant išvadas ir pateikiant praktines rekomendacijas.
Apibendrinant reikia pažymėti, kad socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui tyrimas susideda iš penkių etapų: teorinio konteksto įvertinimo, Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos statistinio įvertinimo, socialinių reklamų pavyzdžių nustatymo, socialinėms reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui, tyrimo bei išvadų formulavimo ir rekomendacijų teikimo. Tyrimo eigoje bus naudojami tokie metodai: statistinė duomenų analizė, grupinės diskusijos metodas (panaudojant struktūrizuotą kokybinį interviu) bei SSGG analizė.



2.2. Socialinės reklamos ypatumai, įgyvendinant prevencines sveikatinimo
programas Lietuvoje

Siame skyriuje pateikiamos įžvalgos Lietuvos sveikatos apsaugos politikos raidos aspektu ir identifikuojami pagrindiniai rodikliai, atspindintys sveikatos apsaugos tikslus. Taip pat nagrinėjama Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos situacija, nustatomos pagrindinės visuomenės sveikatos problemos, siekiant įvertinti, kokios ir ar tikslingai vykdomos prevencinės sveikatinimo programos Lietuvoje bei su jomis susijusios socialinės reklamos.
2.2.1. Lietuvos sveikatos apsaugos politikos raida
Pasaulio Sveikatos Organizacija sveikatos apsaugą apibrėžia kaip sistemą, įtraukiančią „visas veiklas, kurių pirminis tikslas yra skatinti, sugrąžinti arba išlaikyti sveikatą" (World Health Organization, 2000, p. 5). Tai apima ne tik formalųjį sektorių, atsakingą už asmens sveikatos priežiūrą, bet įtraukia ligonių slaugymą namuose, vaistų vartojimą (įskaitant tuos atvejus, kai jie vartojami be gydytojų žinios), visuomenės sveikatinimą, taip pat viešosios politikos priemones, kaip antai saugaus eismo užtikrinimas, medicinos darbuotojų profesinis rengimas, moksliniai tyrimai ir kita. Taigi, sveikatos apsauga apima labai platų veiklų spektrą ir gali būti įvairių formų. Iš esmės bet kuri pasaulio šalis turi tam tikrą sveikatos apsaugos sistemą - net ir tokiu atveju, kai ji yra tik neformali arba labai fragmentiška.
Už sveikatos apsaugą Lietuvoje yra atsakinga LR Sveikatos apsaugos ministerija, kuriai vadovauja Sveikatos apsaugos ministras.
Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, buvo atliktos esminės sveikatos apsaugos reformos. 1991 metais vos 7 proc. gyventojų buvo patenkinti sveikatos apsaugos kokybe ir net 80 proc. pasisakė už esmines reformas šioje srityje (Černiauskas ir kt., 2000, p. 65). Tuo metu kokybiškų sveikatos paslaugų prieinamumas buvo mažas, pirminė asmens sveikatos priežiūra buvo neišplėtota, paplitę neformalūs mokėjimai, gydytojų algos buvo mažos, trūko vaistų, o privati gydymo praktika buvo uždrausta. 1991 m. spalį Aukščiausioji Taryba patvirtino nacionalinę sveikatos koncepciją, perorientavo sveikatos politiką link pirminės sveikatos priežiūros ir sukūrė mišrų finansavimo modelį, paremtą privalomojo draudimo įmokomis ir biudžetiniais asignavimais (Gudžinskas, 2012).
Iki 1997 m. didžioji sveikatos apsaugos išlaidų dalis buvo finansuojama valstybės biudžeto lėšomis. Dalis 1991 metais įvesto socialinio draudimo įmokų buvo skirta tam tikroms sveikatos išlaidoms, pirmiausia vaistams kompensuoti ir gydyti pacientus sanatorijose. Kadangi vaistų iš Vakarų buvo importuojama vis daugiau, šios socialinio draudimo skiriamos lėšos sveikatos apsaugai padidėjo nuo 3 proc. viso socialinio draudimo biudžeto 1991 m. iki 10 proc. 1995 m.
(Gudžinskas, 2012).
Dar viena svarbi Lietuvos sveikatos apsaugos raidos iki 1997 m. ypatybė susijusi su tuo, kad apie 60 proc. sveikatos priežiūros įstaigų kontrolės buvo atiduota savivaldybėms. Tai apėmė visas ambulatorines paslaugas, daugumą poliklinikų bei vidutinio dydžio ir mažų ligoninių. Sveikatos apsaugos ministerija savo žinioje pasiliko Vilniaus ir Kauno universitetines ligonines. Teikiant išskirtinį dėmesį šių ligoninių plėtrai, susiklostė ligoninių grandis, kurios prieinamumas visiems gyventojams išliko ribotas.
Privalomojo sveikatos draudimo reforma taip pat įgyvendinta uždelstai (1997 m.) ir nenuosekliai. 1997 m. buvo nustatyta, kad darbdaviai turi sumokėti 3 proc. apskaičiuoto darbo užmokesčio. Be to, į privalomojo sveikatos draudimo biudžetą buvo skiriama 30 proc. surenkamo gyventojų pajamų mokesčio. Kitaip tariant, buvo pasirinktas vadinamasis „kompromisinis" variantas, kur tik nedidelę dalį įplaukų (apie 20 proc.) sudarė draudimo įmokos, o likusią -valstybės biudžeto lėšos. Taigi, sveikatos apsaugos sistema iš esmės rėmėsi daugiausia lėšomis, surinktomis iš bendrųjų mokesčių. Kartu buvo įkurta Valstybinė ligonių kasa (VLK) (turinti dešimt teritorinių padalinių kiekvienoje iš apskričių). Iš pradžių VLK buvo pavaldi Vyriausybei, vėliau - Sveikatos apsaugos ministerijai (Gudžinskas, 2012).
Pirminės priežiūros reforma iš esmės prasidėjo tik 1999-2000 m. Įgyvendinant reformą pagrindinis trukdis buvo tam tikras vietos savivaldybių ir jų teritorijose esančių poliklinikų ir antrosios grandies ligoninių, besistengusių išlaikyti visą specializuotos pagalbos „monopolį", pasipriešinimas. Pirminės priežiūros reformos taip pat neskatino menkas šeimos gydytojo specialybės prestižas ir sąlyginai prastai apmokamas darbas. Reforma tam tikrą „persilaužimą" Lietuvoje pasiekė tik 2004 metais, kai bendrosios praktikos gydytojai ambulatorines paslaugas teikė jau 66 proc. šalies gyventojų (Bankauskaitė, O'Connor, 2008, p. 158).
Ligoninių tinklo restruktūrizacija taip pat vėlavo. Nors ligoninių lovų skaičius nuo 1991 iki 1999 m. sumažėjo 22 proc., pačių ligoninių skaičius per šį laikotarpį sumažėjo tik nuo 187 iki 184 (Davis, 2010, p. 57). Tuo pačiu metu Lietuvos sveikatos apsauga išgyveno finansų krizę ir, palyginti su nepriklausomybės pradžia, apie 1994-1995 m. buvo finansuojama 20-30 proc. mažiau. Valstybei negalint vykdyti prisiimtų įsipareigojimų, vis daugiau už oficialiai nemokamas paslaugas tekdavo susimokėti patiems gyventojams.
Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto išlaidos 1998-2000 m. neviršijo plano, tačiau dėl didelio planuotų pajamų trūkumo faktinės išlaidos buvo didesnės už faktiškai gautas pajamas, todėl ligonių kasa vis daugiau įsiskolino gydymo įstaigoms ir vaistinėms. Vėliau, pasitaisius šalies ekonominei situacijai, sveikatos biudžeto deficitas tapo nebe tokia aštri problema. 2005 metais PSDF biudžeto turimos lėšos jau viršijo PSDF įsipareigojimus ligoninėms, ambulatorinėms gydymo įstaigoms ir vaistinėms, tačiau 2008 metais ištikus naujai ekonomikos krizei tapo aišku, kad toliau tokia sveikatos apsaugos finansavimo sistema egzistuoti nebegali. Valdžiai sumanius sumažinti gyventojų pajamų mokestį tam, kad padidintų šalies konkurencingumą ir pagyvintų verslą, būtų smarkiai nukentėjęs sveikatos biudžetas (Černiauskas, Panovas, 2010, p. 251). Todėl nuo 2009 m. sausio 1 d. įvestos 9 proc. PSD įmokos nuo asmeniui apskaičiuotų pajamų, nuo kurių skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos. Po šio pakeitimo pagaliau PSD įmokos tapo pagrindiniu sveikatos biudžetą formuojančiu šaltiniu (apie 56-59 proc. viso sveikatos biudžeto).
Pagal Pasaulio Sveikatos Organizacijos (PSO) rekomendacijas yra skiriami trys pagrindiniai sveikatos apsaugos tikslai (World Health Organization, 2000, p. 5):
S geresnė visuomenės sveikata;
S finansinis nešališkumas ir apsauga nuo katastrofiškų gydymo išlaidų; S atliepimas (jautrumas) žmonių lūkesčiams. Lietuvoje minėti sveikatos apsaugos tikslai įgyvendinami siekiant atitinkamų rodiklių (žr. 4 lentelę).
4 lentelė
Sveikatos sistemos tikslų įvertinimas Lietuvoje

Sveikatos sistemos tikslas
Rodikliai
Geresnė visuomenės sveikata
Vidutinė tikėtina gyvenimo trukmė; Gyvenimo trukmės pasiskirstymas pagal lytį; Mirtingumas nuo mediciniškai pagydomų ligų
Finansinis saugumas ir nešališkumas
Mokėjimų iš savo kišenės lygis; Neformalių mokėjimų lygis.
Atliepiamumas pacientų lūkesčiams
Pacientų apklausos
Šaltinis: sudaryta darbo autorės pagal Gudžinsku, 2012
Remiantis aukščiau pateiktoje lentelėje esančiais geresnės visuomenės sveikatos rodikliais, bus atliekamas Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos vertinimas, t.y. analizuojama žmonių vidutinė gyvenimo trukmė pagal lytį bei žmonių mirtingumas nuo mediciniškai pagydomų ligų (žr. 2.2.2 skyrelį).
Galima teigti, kad faktas, jog Lietuva po nepriklausomybės atkūrimo tik po 18 metų įvedė privalomuoju sveikatos draudimo pagrįstą sveikatos apsaugos finansavimą sąlygojo pavėluotą sveikatos apsaugos sistemos politikos skaidrumą, solidarumą ir efektyvesnį valdymą. Pagrindiniai Lietuvos sveikatos apsaugos politikos tikslai yra geresnė visuomenės sveikata, finansinis saugumas ir nešališkumas bei atliepiamumas pacientų lūkesčiams. Geresnės visuomenės sveikatos pagrindiniai rodikliai yra vidutinė gyvenimo trukmė ir mirtingumas nuo mediciniškai pagydomų ligų.

2.2.2. Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos vertinimas
Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos vertinimas atliekamas analizuojant žmonių vidutinę gyvenimo trukmę pagal lytį bei žmonių mirtingumą nuo mediciniškai pagydomų ligų.
Vidutinė gyvenimo trukmė - vienas pagrindinių gyventojų sveikatos rodiklių, tiksliausiai parodantis gyventojų mirtingumo skirtumus. Vidutinė gyvenimo trukmė priklauso ne tik nuo sveikatos priežiūros, higienos, mitybos, gyvenimo būdo, bet ir nuo ekonominių bei socialinių
sąlygų.
Bendra Lietuvos gyventojų gyvenimo trukmė 2011 m. buvo 73,65 metai, nuo 1990 m. ji padidėjo per 2,19 metų; 2011 m. vyrų vidutinė gyvenimo trukmė buvo apie 11 metų mažesnė nei moterų, nuo 1990 m. vyrų gyvenimo trukmė padidėjo mažiau (per 1,61 metų) nei moterų (per 2,87 metų) (žr. 8 pav.).
1995 m., lyginant su 1990 m., labai sumažėjo bendra Lietuvos gyventojų vidutinė gyvenimo trukmė. Viena iš šio mažėjimo priežasčių buvo pavėluotai ir ilgai vykdoma sveikatos apsaugos reforma po nepriklausomybės paskelbimo, taip pat šalyje buvusi socialinė-ekonominė suirutė. Nuo 1995 m. iki 2004 m. su nežymiais pakitimais vidutinė gyvenimo trukmė didėjo, o 2005-2007 m. vėl ėmė mažėti.


Vidutinė gyvenimo trukmė



8 pav. Vidutinė gyvenimo trukmė 1990-2011 metais Lietuvoje, metais
Šaltinis: sudaryta darbo autorės pagal Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012.

Lietuva 2005 m. ES sveikatos politikos dokumentuose priskiriama labiausiai atsilikusių šalių grupei, nes Lietuvos vyrų vidutinė gyvenimo trukmė buvo 65,31 metų, moterų - 77,06 metų. Pagal šį rodiklį Lietuvos vyrai gyvena vidutiniškai daugiau nei 10 metų, o moterys - apie 5 metus trumpiau nei 15-oje ES šalių senbuvių. Tai vienas blogiausių rodiklių visoje ES.
Mirtingumas. Nepalankius Lietuvos vidutinės tikėtinos gyventojų trukmės rodiklius sąlygoja itin didelis kai kurių sociodemografinių gyventojų grupių mirtingumas.
Lietuvoje 2012 m. mirė 40 938 žmonės, t. y. 99 asmenimis mažiau negu 2011 m. Išankstiniais duomenimis 1000 gyventojų 2012 m. teko 13,7 mirusiojo (2011 m. - 13,5/1000 gyventojų). Lietuvos gyventojų mirties priežasčių struktūra jau daugelį metų išlieka nepakitusi. Trys pagrindinės mirties priežastys - kraujotakos sistemos ligos, piktybiniai navikai ir išorinės mirties priežastys 2012 m. sudarė 85,1 proc. visų mirties priežasčių. Nuo kraujotakos sistemos ligų mirė daugiau nei pusė, t.y. 56,6 proc., nuo piktybinių navikų - 19,5 proc., o nuo išorinių mirties priežasčių - 8,9 proc. visų mirusiųjų. Daugiausia (47,8 proc.) vyrų mirė nuo kraujotakos sistemos ligų (žr. 9 pav.), nuo piktybinių navikų 2012 m. Lietuvoje mirė 21,6 proc. visų mirusių vyrų; trachėjos, bronchų ir plaučių vėžys sudarė 24,6 proc., priešinės liaukos - 13,1 proc., skrandžio - 8,6 proc. mirusių nuo piktybinių navikų vyrų.

9 pav. Vyrų mirtingumo priežastys 2012 m., proc.
Saltinis: sudaryta darbo autorės pagal Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012.

Nuo trachėjos, bronchų ir plaučių piktybinių navikų vyrų mirė 4 kartus daugiau negu moterų. Galima daryti prielaidą, kad būtent rūkymas yra minėtų ligų ir mirčių priežastis. 13,5 proc. visų 2012 m. mirusių vyrų žuvo dėl išorinių mirties priežasčių (apima transporto įvykius, nukritimus, paskendimus, atsitiktinius apsinuodijimus, savižudybes). Nuo išorinių mirties priežasčių mirė 3,2 karto daugiau vyrų negu moterų. Ketvirtoje vietoje vyrų mirties priežasčių struktūroje yra virškinimo sistemos ligos. 2012 m. nuo jų mirė 5,6 proc. visų mirusių vyrų. Nuo virškinimo sistemos ligų kas antram mirusiam vyrui pagrindinė mirties priežastis buvo lėtinė kepenų liga. Galima daryti prielaidą, kad būtent alkoholio vartojimas yra minėtų ligų ir mirčių priežastis.

10 pav. Moterų mirtingumo priežastys 2012 m., proc.
Saltinis: sudaryta darbo autorės pagal Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012.

2012 m. Lietuvoje mirė 20 247 moterys, lyginant su 2011 m. - 154 moterimis daugiau. Daugiausia moterų (65,6 proc.) mirė nuo kraujotakos sistemos ligų. Nuo piktybinių navikų 2012 m. mirė 17,4 proc. moterų. Iš jų daugiausia mirė nuo krūties, skrandžio ir storosios žarnos piktybinių navikų. Trečioje vietoje moterų mirties priežasčių struktūroje yra virškinimo sistemos ligos (4,5 proc. visų mirusių moterų). Moterų, taip pat kaip ir vyrų, mirčių nuo virškinimo sistemos ligų dažniausios priežastys yra lėtinės kepenų ligos (alkoholio vartojimo pasekmė). Nuo išorinių mirties priežasčių 2012 m. mirė 4,3 proc. moterų (žr. 10 pav.).
Daugiausia darbingo amžiaus vyrų mirė nuo išeminių širdies ligų (19,0 proc.), tyčinių susižalojimų (7,6 proc.), kepenų ligų (6,5 proc.). Darbingo amžiaus moterų mirė 2,7 karto mažiau negu darbingo amžiaus vyrų. Nuo išeminių širdies ligų mirė 12,1 proc. 16-64 m. amžiaus moterų, moters lyties organų piktybinių navikų - 8,3 proc., kepenų ligų -8,2 proc.
2012 m. mirė 124 1 -17 metų amžiaus vaikai (83 berniukai ir 41 mergaitė). Pagrindinės 1 -17 metų amžiaus vaikų mirties priežastys buvo išorinės mirties priežastys (53,2 proc.), piktybiniai navikai (15,3 proc.) ir nervų sistemos ligos (9,7 proc.).
2012 m. mirė 118 kūdikių, lyginant su 2011 m. - 26 kūdikiais mažiau. Pagrindinės kūdikių mirties priežastys buvo perinatalinio laikotarpio ligos (43,2 proc.), įgimtos formavimosi ydos (28,8 proc.) ir kvėpavimo sistemos ligos (7,6 proc.).
Apibendrinant galima teigti, kad Lietuvos gyventojų mirties priežasčių struktūra jau daugelį metų išlieka nepakitusi: daugiausia žmonių Lietuvoje miršta nuo kraujotakos sistemos ligų (moterų ženkliai daugiau nei vyrų), antroje vietoje - nuo piktybinių navikų, trečioje vietoje -mirtingumą lemia išorinės mirties priežastys (vyrų ženkliai daugiau nei moterų). Pastebėtina, kad pastaruoju metu sparčiai didėja mirtingumas nuo virškinimo sistemos ligų. Taip pat vyrų mirtingumas nuo trachėjos, bronchų ir plaučių piktybinių navikų yra ženkliai didesnis nei moterų, tai sąlygojo vyrų rūkymo įpročiai. Mirtingumą nuo lėtinių kepenų ligų dažniausiai sąlygoja gausus alkoholio vartojimas, tiek vyrams, tiek moterims ši problema yra pakankamai aktuali.
Išanalizavus sveikatos apsaugos situaciją Lietuvoje, galima daryti išvadą, kad prevencinės sveikatinimo programos (kaip ir socialinė reklama) turi būti nukreiptos { tokias sveikatos apsaugos sritis prioritetine tvarka:
S kraujotakos sistemos ir širdies ligų mažinimą; S susirgimų piktybiniais navikais mažinimą; S rūkymo mažinimą; S alkoholio vartojimo mažinimą.


2.2.3. Lietuvoje {gyvendinamų prevencinių sveikatinimo programų aspektai
Viena iš Sveikatos apsaugos ministerijos funkcijų yra rūpintis visuomenės sveikata. Lietuvoje vyksta laipsniška ir kryptinga visuomenės sveikatos priežiūros sistemos reforma, besiremianti tarptautine patirtimi. Minėtos reformos tikslas - užtikrinti efektyvų ligų prevencijos ir kontrolės sistemos funkcionavimą, sveikatos ugdymą ir informacijos sistemų plėtrą, skatinant profesinį tobulėjimą, įgyvendinti visuomenės sveikatos sistemos reformą, atitinkančią ES teisės reikalavimus.
Lietuvoje visuomenės sveikatos priežiūrą formuoja ir vykdo Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamentas su jai pavaldžiomis nacionalinio lygio institucijomis, teritoriniais visuomenės sveikatos centrais ir jų filialais rajonuose. Visuomenės sveikatos politiką įgyvendina Radiacinės saugos, Ekstremalių sveikatai situacijų centrai, mokslo statusą turintis Higienos institutas, kuriame yra Visuomenės sveikatos tyrimų centras, Profesinės sveikatos tyrimų centras, Sveikatos informacijos centras ir kt. institucijos (Visuomenės sveikata, 2012).
Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) teigia, kad 10 proc. žmogaus sveikatos lemia sveikatos priežiūra, po 20 proc. - paveldimumas ir aplinka, 50 proc. - gyvenimo būdas (World Health Organization, 2000). Lietuvos Respublikos Seimas 2013-uosius paskelbė Sveikatingumo metais. Šalies Vyriausybė yra pasiryžusi nuosekliai įgyvendinti visas numatytas visuomenės sveikatos stiprinimo priemones.
Sveikatos apsaugos ministerija įgyvendina tokias visuomenės sveikatos stiprinimo priemones (Visuomenės sveikata, 2012):
1.     Visuomenės sveikatos sauga apima:
a)       radiacinę saugą;
b)       vaikų ir jaunimo sveikatą;
c)       žalingų veiksnių prevenciją (rūkymo, alkoholio, narkomanijos prevenciją);
d)       traumatizmo profilaktiką;
e)       psichikos sveikatos stiprinimą.

2.       Ligų prevencija.
3.       Mityba ir fizinis aktyvumas.
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2012-2014 m. strateginiame veiklos plane yra numatyta Visuomenės sveikatos stiprinimo programa, kuria įgyvendinama LR Vyriausybės prioriteto „Modernus valstybės valdymas siekiant naujos paslaugų kokybės" kryptis „Struktūrinė sveikatos apsaugos, švietimo ir socialinės apsaugos sričių pertvarka, siekiant geresnės paslaugų kokybės" (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro    2012).
Strateginis minėtos programos tikslas - „saugoti ir stiprinti sveikatą, vykdant ligų prevenciją, mažinant sergamumą ir mirtingumą" (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro    2012).
Taigi, pagrindinis programos siekis - užtikrinti visuomenės sveikatos priežiūros viešojo administravimo ir viešųjų paslaugų, mažinančių gyventojų sergamumą, ligotumą, neįgalumą ir mirštamumą, teikimą, gerinant jų prieinamumą, efektyvumą, racionalų lėšų naudojimą, formuojant sveikas gyvensenos nuostatas bendruomenėje.
Pradėjus įgyvendinti visuomenės sveikatos sistemos pertvarką, t.y. atskyrus visuomenės sveikatos viešojo administravimo funkcijas nuo paslaugų teikimo, visuomenės sveikatos paslaugų teikimui bendruomenėse užtikrinti pradėti steigti savivaldybių visuomenės sveikatos biurai. Vykdant ES struktūrinės paramos lėšomis finansuojamus projektus, numatoma atlikti visuomenės sveikatos priežiūros viešųjų paslaugų savivaldybėse reguliavimo, administravimo, prieinamumo, savivaldybių visuomenės sveikatos programų valdymo vertinimus. Atliktų analizių ir rekomendacijų pavyzdžiu numatoma parengti teisinę bazę, užtikrinančią visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą visiems gyventojams (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro    2012).
Visuomenės sveikatos stiprinimo programa yra tęstinė, prioritetinė įgyvendinant sveikatos politiką ir ES reikalavimus sveikatos priežiūros srityje, formuojant nuostatą, kad visuomenės sveikata taptų valstybės ilgalaikių ekonominių interesų objektu. Į sveikatos išsaugojimą ir stiprinimą turi būti atsižvelgiama formuojant kitų ūkio šakų politikas. Visuomenės sveikatos stiprinimo programos rezultatai yra ilgalaikiai, nulemiantys šios ir ateinančių gyventojų kartų sveikatos būklę. Visuomenės sveikatos stiprinimo programos vykdytojai yra (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012): Ekstremalių sveikatai situacijų centras; Higienos institutas; Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras; Radiacinės saugos centras; Valstybinis psichikos centras; Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras; Slaugos darbuotojų tobulinimo ir specializacijos centras; Nacionalinė sveikatos priežiūros laboratorija; Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžios teritorinės visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos; Lietuvos medicinos biblioteka.
Apibendrinta Visuomenės sveikatos stiprinimo tikslų, uždavinių ir priemonių suvestinė pateikiama lentelėje (žr. 5 lent.). Šioje lentelėje galima išskirti tokias prevencines sveikatinimo programas, kurios turėtų būti vykdomos Lietuvoje 2012-2014 metų laikotarpyje (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro    2012):
S jaunimo ir vaikų psichikos sveikatos ligų prevencijos programos;
S sveikos mitybos principų plėtojimo programos, ypatingai vaikų ir jaunimo tarpe;
         gyventojų fizinio aktyvumo skatinimo ir nutukimo prevencijos programos;
         psichoaktyvių,   psichotropinių  medžiagų  ir  narkotikų  vartojimo  prevencijos programos;
         kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros ir prevencijos programos;
         per maistą ir vandenį plintančių užkrečiamų ligų epidemiologinės priežiūros ir prevencijos programos;
         retų ir pernešėjų platinamų ligų, parazitozių epidemiologinės priežiūros ir prevencijos programos;
S užkrečiamų  ligų  vakcinavimo  ir  epidemiologinės  priežiūros  ir  prevencijos programos;
S ŽIV/AIDS, lytiškai plintančių ir per kraują plintančių ligų epidemiologinės priežiūros ir prevencijos programos bei kitos.
5 lentelė
Visuomenės sveikatos stiprinimo programos tikslų ir uždavinių suvestinė








Tikslas
Uždavinys
I. Gerinti gyventojų sveikatą, plėtojant ligų prevenciją bei mažinant žalingų veiksnių poveikį
1. Saugoti sveikatą nuo kenksmingų veiksnių poveikio.
2. Sudaryti sąlygas žmonėms gyventi psichosocialinėje aplinkoje, mažinti mitybos sąlygotą žmonių sergamumą
3. Vykdyti visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijavimą
II. Formuoti sveikos gyvensenos pagrindus, tobulinant visuomenės sveikatos informacijos valdymą ir sklaidą.
1. Vykdyti sveikatos informacijos sklaidą.
2. Tobulinti sveikatos stebėsenos sistemą.
3. Tobulinti visuomenės sveikatos priežiūros specialistų gebėjimus.
III. Skubiai ir koordinuotai reaguoti į grėsmes visuomenės sveikatai.
1. Apriboti ir kontroliuoti infekcinių ligų plitimą.
2. Užtikrinti sveikatos sistemos valdymą ekstremalių situacijų atvejais.
3. Garantuoti gyventojų ir aplinkos radiacinę saugą.
IV. Įgyvendinti visuomenės sveikatos priežiūrą ligų profilaktikos srityje, užtikrinant   visuomenės   sveikatos saugą,    atliekant    laboratorinius tyrimus
1. Vykdyti valstybinei visuomenės sveikatos priežiūrai reikalingus tyrimus.
V. Mažinti paslaugų, gaminių, aplinkos veiksnių neigiamą poveikį ir riziką gyventojų sveikatai
1. Mažinti žalingo aplinkos poveikio gyventojų sveikatai riziką.
2. Didinti Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos ir jai pavaldžių teritorinių visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų efektyvumą ir kokybę.
VI.  Formuoti Lietuvos medicinos bibliotekos   fondus    ir    skleisti medicinos mokslo žinias.
1. Plėtoti bibliotekos paslaugas, užtikrinant prieigą prie mokslinės medicinos informacijos bei ugdyti informacinius vartotojų gebėjimus.
____________________________________ I_______________________________________________________________________________________
Šaltinis: sudaryta darbo autorės pagal LR sveikatos apsaugos ministro    2012

Šiuo metu Lietuvoje iš viso yra šešios ligų prevencinės programos (Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, 2012):
S atrankinė mamografinė patikra dėl krūties vėžio programa vykdoma nuo 2005 m. ir yra skirta 50-69 m. amžiaus moterims, programos prevencinės priemonės taikomos kartą per dvejus metus;
S gimdos kaklelio piktybinių navikų prevencijos priemonių programa įgyvendinama nuo 2004 m., skirta moterims nuo 25-60 m. amžiaus, taikoma kartą per trejus metus;
S priešinės liaukos vėžio ankstyvosios diagnostikos programa vykdoma nuo 2006 m. ir yra skirta vyrams nuo 50-75 m. amžiaus, tačiau vyrams, kurių tėvai ar broliai yra sirgę prostatos vėžiu, programa taikytina nuo 45 m.; ši programa taikoma kartą per dvejus metus;
S asmenų, priskirtinų širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos grupei, atrankos ir prevencinių priemonių programa vykdoma nuo 2006 m., taikytina vyrams nuo 40-55 metų, o moterims nuo 50-65 metų; ši programa taikoma dažniausiai - kartą per metus;
S vaikų dantų dengimo silantinėmis medžiagomis programa skirta vaikų nuo 6 iki 14 metų nuolatinių  krūminių  dantų  kramtomųjų  paviršių  ėduonies  prevencijai;   pradėta įgyvendinti nuo 2005 m.; S storosios žarnos ankstyvosios diagnostikos programa pradėta įgyvendinti 2009 m., skirta
gyventojams nuo 50-74 metų ir taikoma kartą per dvejus metus. Reziumuojant reikia pažymėti, kad Sveikatos apsaugos ministerija įgyvendina tokias visuomenės sveikatos stiprinimo priemones: visuomenės sveikatos sauga (radiacinė sauga, vaikų ir jaunimo sveikata, žalingų veiksnių prevencija (rūkymo, alkoholio, narkomanijos prevencija), traumatizmo profilaktika, psichikos sveikatos stiprinimas, ŽIV/AIDS ligos), ligų prevencija (moterų krūties, gimdos kaklelio vėžio, vyrų prostatos vėžio, širdies ir kraujagyslių ligų prevencija, storosios žarnos ankstyvosios diagnostika ir vaikų dantų dengimas silantinėmis medžiagomis), mityba ir fizinis aktyvumas.


2.2.4. Socialinės reklamos panaudojimas prevencinių sveikatinimo programų
įgyvendinime Lietuvoje
Išanalizavus LR Sveikatos ministerijos Lietuvoje įgyvendinamas visuomenės sveikatos stiprinimo programas, nustatyta, kad jos skirstomos į tris dideles grupes (Visuomenės sveikata,
2012):
1)       visuomenės sveikatos sauga;
2)       ligų prevencija;
3)       mityba ir fizinis aktyvumas.
Išnagrinėjus sveikatos apsaugos situaciją Lietuvoje, nustatyta, kad didžiausias mirtingumas šalyje prioriteto tvarka yra nuo (Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012):
1)       kraujotakos sistemos ligų;
2)       piktybinių navikų;
3)       rūkymo sąlygotų ligų;
4)       per didelio alkoholio vartojimo sąlygotų ligų.
Atsižvelgiant į tai, jog iškyla poreikis identifikuoti, kokių sričių analizei bus skirtas socialinės reklamos poveikio prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinime tyrimas (šiuo atveju - kokios sveikatos apsaugos problemos yra skaudžiausios ir dažniausiai pasikartojančios mūsų visuomenėje) bei į Lietuvos sveikatos apsaugos situaciją, išskiriamos tokios svarbiausios sveikatos problemos, kurios bus nagrinėjamos tyrimo eigoje:
1)       visų amžiaus grupių rūkymo, alkoholio vartojimo ir narkomanijos, ŽIV/AIDS ligų prevencija;
2)       vyresnių asmenų onkologinės, kraujospūdžio ligos;
3) mityba ir fizinis aktyvumas, išskiriant vaikų ir paauglių amžiaus grupes.
Lietuvoje sveikatos apsaugos problemomis, kurios yra dalis socialinių ir visuomeninių problemų, rūpinasi ir socialines kampanijas atlieka šios organizacijos: Lietuvos AIDS centras, Lietuvos savivaldybės, Nacionalinis organų transplantacijos biuras, Lietuvos jaunimo organizacijų tarnyba, narkotikų kontrolės departamentas, ir kt. Kiekviena iš aukščiau paminėtų institucijų, vykdydamos socialinę reklamą, pačios turi finansuoti jos įgyvendinimą.
Rūkymo problema visuomenei yra aktuali tuo, kad rūkantieji dažniau serga kvėpavimo ir kraujotakos sistemos ligomis, kas sąlygoja papildomas sveikatos apsaugos bei priežiūros išlaidas, taip pat tabako naudojimas ir jo sukeltos pasekmės sąlygoja didesnės rizikos grupės dalies mirtingumą. Tabako vartojimas įtakoja piktybinių navikų (lūpų, burnos ertmės, ryklės, gerklų, trachėjos, bronchų, plaučių) žmogaus organizme atsiradimą, kraujotakos ir kvėpavimo sistemos ligas; kasmet nuo piktybinių navikų miršta 1600-1700 žmonių Lietuvoje. Lietuvoje rūko 34,0 proc. 20-64 metų vyrų ir 15,0 proc. to paties amžiaus moterų; lyginant su 2008 metais vyrų tarpe rūkančiųjų skaičius sumažėjo per 9,4 proc., moterų tarpe - padidėjo per 0,5 proc. (Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012).
2007 metais Lietuvos medicinos studentų asociacijos (LiMSA) nariai sukūrė socialinę reklamą jaunimui vienai iš svarbiausių prevencinių temų - rūkymui (žr. 1 priedo I dalies 1 pav.). Kuriant socialinę reklamą LiMSA nariai bendravo su Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės centru, psichologais, agentūros „Euro RSCG MIA" darbuotojais. Socialine reklama raginama susimąstyti, kad rūkymas sukelia impotenciją, apsigimimus, blogą burnos ir rankų kvapą.
Lietuvos sveikatos ministerija inicijavo socialinės reklamos „Rūkai? Nepakartojamas kvapas", „Rūkai - save žudai", „Nežinau, kuri bus paskutinė" (žr. 1 priedo I dalies 2 pav.) kūrimą. Šios reklamos skaitomos esančios efektyviausios, nes socialinės reklamos apie rūkymo žalą žmogaus organizmui tiek nepaveikia rūkančių asmenų, kiek blogas burnos ir rankų kvapas ar rūkymo sąsaja su mirtimi.
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija (NTAKK) ir Nacionalinis tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) išleido leidinį „Rūkymo įtaka mamos ir vaiko sveikatai" skirtą nėščiosioms, moterims planuojančioms turėti vaikų ir jau auginančioms vaikus, supažindinti su rūkymo įtaka vaisiui ar kūdikiui ir pačios moters organizmui.
NTAKK ir NTAKD organizuoja akciją „Nerūkai - sutaupai. Sužinok kiek", kurios tikslas -padėti rūkantiems asmenims sužinoti, kiek jie sutaupytų pinigų nerūkydami per atitinkamą laiką.
NTAKK ir NTAKD organizuoja socialinę akciją „Išgyvendinkime rūkymą iš savo laiptinių" (pagal LR Tabako kontrolės įstatymo 19 str. 1 d. 3 p. numatyta, kad „...rūkyti draudžiama bendrose gyvenamosiose ar kitose bendro naudojimo patalpose t.y. ir namų laiptinėse, kuriose nerūkantieji gali būti priversti kvėpuoti tabako dūmais užterštu oru...").
Minėtos institucijos teikia informacija apie tai, kad jei daugiabučių namų bendrijos laiptinėse kyla problemos, susijusios su rūkymu, galima pakabinti ženklus, įspėjančius apie draudimą rūkyti ir galimybe susipažinti su galimomis nuobaudomis.
NTAKK ir NTAKD taip pat organizuoja socialinę prevencinę akciją „Ragink savo savivaldybę kurti nerūkymo zonas tavo mieste", kuria Lietuvos savivaldybės siekia, kad nerūkymas taptų tautiečių kultūros dalimi, taip siekiant pakeisti rūkorių įpročius, formuoti sveikesnes visuomenės tradicijas (pagal LR Tabako kontrolės įstatymą savivaldybių tarybos turi teisę uždrausti rūkyti viešose ir kitose jų valdymo kompetencijai priklausančiose vietose).
Alkoholio vartojimas sukelia sergamumą priklausomybės ligomis, mirtingumą, didina visuomenės narių susvetimėjimą, nelaimingus atsitikimus darbe, smurtą, eismo įvykius ir pan. 2010 metais 20-64 metų amžiaus grupėje stiprius alkoholinius gėrimus bent kartą per savaitę naudojo 24 proc. vyrų ir 9 proc. moterų, alų - 51 proc. vyrų ir 12 proc. moterų (Mirties priežastys (išankstiniai duomenys), 2012). Alkoholio vartojimas sukelia alkoholinę psichozę, lėtinį alkoholizmą. Mirtingumo priežastys, susijusios su alkoholio vartojimu, yra alkoholinė kardiomiopatija, alkoholinė kepenų liga, atsitiktiniai apsinuodijimai ir jų poveikis, taip pat mirtys eismo įvykiuose, kurių kaltininkai yra neblaivūs vairuotojai.
NTAKD duomenimis, 2011 m. Europos mokyklose atliktas tyrimas parodė, kad Lietuvoje 95 proc. 15-16 metų moksleivių yra ragavę alkoholinių gėrimų. 1994-2010 m. reguliariai vartojančių alkoholį penkiolikmečių berniukų dalis išaugo dvigubai, o mergaičių - tris kartus. Lietuvoje 67 proc. paauglių nors kartą gyvenime buvo nusigėrę, kai ES vidurkis - 47 proc.
2008 metais prasidėjo, o 2012 metai atgimė socialinė reklamos kūrimo programa „Išpilk" (žr. 1 priedo I dalies 3 pav.), kurią inicijuoja Lietuvos moksleivių sąjunga ir kurios pagrindinis tikslas - skatinti visos Lietuvos moksleivius imtis pačių efektyviausių priemonių, skirtų atkreipti visuomenės ir bendraamžių dėmesį į alkoholio vartojimą bei prieinamumą nepilnamečiams ir daromą alkoholio žalą jaunam organizmui. Programa „Išpilk" skatina kurti prevencinius plakatus, prevencinių-edukacinių reklamų scenarijus prieš alkoholio vartojimą, iš kurių bus išrinktas geriausias scenarijus, kurio pagrindu sukurta socialinė reklama. Galima daryti išvadą, kad tikslingų reklamų prieš alkoholio vartojimą šiuo metu Lietuvoje nėra.
NTAKD informuoja, kad vairavimas išgėrus yra viena iš trijų pagrindinių žudikų Europoje. S kaičiuojama, kad ES su neleistina alkoholio koncentracija kraujyje yra nuvažiuota 2 proc. visų kilometrų skaičiaus. Socialinė reklama „Rezervuota girtiems" (žr. 1 priedo I dalies 4 pav.) pagrindinis akcentas - karstų nuotraukos automobilyje, yra finansuojama Lietuvos aludarių asociacijos. Tai rodo verslo įmonių socialinę atsakomybę.
Socialinėje reklamoje „Už jaunimo saviraišką be alkoholio" reklamuojamas skatinimas atsisakyti alkoholio ir rinktis naudingą veiklą, siekti gyvenime savo tikslų (žr. 1 priedo I dalies 4 pav.). Vaizdo klipe filmuojasi perspektyviausias ir aukščiausią reitingą kada nors turėjęs lietuvis tenisininkas Ričardas Berankis, kiti žymūs sportininkai. Kadangi jie yra nemažai pasiekę savo srityje ir tai puikus įrodymas, jog jie nesirinko alkoholio. Reklama skirta daugiausiai paauglių auditorijai, kurią sudaro daugiausiai iki 18 metų amžiaus asmenys. Minėtą reklamą inicijavo taipogi Lietuvos aludariai.
Narkotikų vartojimas sukelia sergamumą priklausomybės ligomis, mirtingumą, didina visuomenės narių susvetimėjimą, degradaciją, smurtą, nusikalstamumą, kas sąlygoja papildomas valstybės išlaidas šioms pasekmėms mažinti ar naikinti. Tai yra jaunimo problema, nes didžioji dalis (apie 81 proc.) besigydančių Lietuvoje yra 20-34 metų amžiaus žmonės. Narkotikų vartojimas Lietuvoje yra nusikalstama veika. Remiantis LR Policijos departamento duomenimis (2008-2010 metų), Lietuvoje kasmet yra sulaikomi vidutiniškai 11746 neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojai.
1971 m. Europos Taryboje įkurta Pompidou grupė, įgyvendinanti Europos Tarybos politiką, kuria siekiama stiprinti narkomanijos prevenciją ir narkotikų kontrolę. Grupės tikslas - keistis informacija apie šalių veiklą narkotikų kontrolės srityje, vykdomą politiką bei programas, rengti tarpžinybines konferencijas narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės klausimais. Šiuo metu Pompidou grupė vienija 35 šalis. Lietuva Pompidou grupės nare tapo 2002 m. Pompidou grupė sukūrė prevencinį vaizdo klipą „Narkotikai ir vairavimas" (žr. 1 priedo I dalies 5 pav.). Ši socialinė reklama, skirta psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijai (informacija pateikiama internete adresu http://www.youtube.com/watch?v=NJzNClFtnAQ), jau pasiekė Lietuvos piliečius prekybos centruose MAXIMA.
Pastaruoju metu lauko reklamos stenduose yra matoma socialinė reklama, skirta narkotikų vartojimo prevencijai „Nevartok" (žr. 1 priedo I dalies 6 pav.).
NTAKD ir JAV Nacionalinis priklausomybių nuo narkotikų institutas (NIDA) inicijuoja socialinę akciją, pristatydami bukletą „Sugriauk mitus apie psichoaktyvias medžiagas", kuriame vizualiai pateikiami atsakymai į dažniausiai paaugliams kylančius klausimus apie narkotikus ir jų vartojimą, bei socialinį bukletą „Kanapės - faktai paaugliams", kuriame taipogi dažniausiai vizualiai paaugliams pateikiami atsakymai į užduodamus klausimus apie marihuaną, paaiškinama, koks narkotikas yra šis augalas, kaip jis veikia asmens sveikatą ir psichiką tiek po trumpalaikio, tiek po ilgalaikio jo vartojimo; apie kanapių vartojimą minėtos institucijos leidžia ir socialinius bukletus ir tėvams. Bukletuose narkotikų vartojimas yra susiejamas su galimybe užsikrėsti AIDS/ŽIV ligomis, todėl šiame sveikatos apsaugos problemų bloke bus nagrinėjamos ir prevencinės sveikatinimo programos, siekiant užkirsti kelią AIDS/ŽIV ligoms.
2012 metais Lietuvoje žmogaus imuno deficito virusu (ŽIV) užsikrėtė 34 asmenys, per 2011 metus - 29 asmenys. Iš viso iki 2013 m. balandžio 1 d. Lietuvoje diagnozuoti 2097 ŽIV užsikrėtę asmenys, iš kurių 1712 vyrų ir 385 moterys. Pagal amžių, dauguma šiemet naujai užsikrėtusiųjų ŽIV priklauso 30-34 metų amžiaus grupei. Per visą ŽIV infekcijos registravimo laikotarpį Lietuvoje, registruoti du vaikai, kurie ŽIV užsikrėtė nuo ŽIV infekuotos motinos (perinatalinis perdavimas).
„Užteks tylėt" - socialinė kampanija, inicijuojama Užkrečiamų ligų ir AIDS centro, orientuota į jaunimą ir skatinančią prabilti apie ŽIV/AIDS problemas. „Ar žinai, kad..." -socialinė reklama, inicijuojama Užkrečiamų ligų ir AIDS centro (žr. 1 priedo I dalies 7 pav.). „Užteks tylėt" socialinis projektas yra vykdomas flash mobo akcijų pagrindu, siekiantis naikinti ŽIV stigmą, skatinti žmones pasitikrinti dėl ŽIV nemokamai šalies medicinos centruose.
Dažniausios Lietuvoje pasitaikančios onkologinės ligos yra moterų krūties vėžys ir vyrų prostatos vėžys. Moterų krūties vėžys yra dažniausia moterų vėžio rūšis išsivysčiusiose šalyse, dažniausiai juo serga 55-65 metų moterys, nors gali sirgti ir jaunesnės moterys, be to, ligos ypatumai priklauso nuo gyvenamosios vietos. Laiku diagnozavus krūties vėžį, išgelbėti galima daugiau nei 90 proc. moterų. Nustačius 0 ir I stadijos krūties vėžį, pasveiksta 95 proc. susirgusiųjų, II stadijos - 85 proc. Lietuvoje jie dažniausiai diagnozuojami II ir III stadijos. Dažniausia vyrų onkologinė liga Lietuvoje - prostatos vėžys, per metus nustatoma apie 2000 naujų atvejų, sergamumas šia liga nuolat auga. Prostatos vėžys paprastai aptinkamas vyrams, turintiems daugiau kaip 50 metų, iki to amžiaus pasitaiko retai (Vėžio informacijos centras,
2012).
Moterų krūties vėžio prevencijos rožinio kaspino socialinė reklama „Nedelsk" (žr. 1 priedo II dalies 1 pav.) skatina pasitikrinti moteris dėl krūties vėžio, socialinės akcijos iniciatorė - A. Zuokienė 2003 metais. Projekto „Nedelsk" tikslas - siekti, kad moterys būtų sąmoningos, daugiau dėmesio skirtų savo sveikatai, turėtų žinių apie vėžio ligų prevenciją, sveikos gyvensenos svarbą ir reguliariai krūtis tikrintųsi pačios bei pas gydytojus. Reklamos plakate rožinis kaspinas - 1993 metais kosmetikos kompanijos „Avon" pradėtos socialinės reklamos simbolis. Reklamos žinutės tekstas „laiku nustačius krūties vėžį išgelbėti galima beveik 90 procentų moterų" iškarto nurodo į sveikatos problemos sprendimą. Reklamos plakate pavaizduotos dvi greipfruto pusės, kurios simbolizuoja moters krūtis, viena iš jų sultinga ir prisirpusi, kita - tuščia ir išdžiūvusi. Šia metafora bandoma pasakyti, kokios galimos ligos pasekmės, pateikiama informacija, kur ieškoti pagalbos.
Vyrų prostatos onkologijos prevencijai skirti socialinės reklamos plakatai pateikiami 1 priedo II dalies 2 paveiksle. Socialinę reklamą „Nelauk! Tikrinkis" inicijuoja Lietuvos sergančiųjų prostatos vėžiu draugija, socialinę reklamą „Išsaugokime vyrus" - Prostatos vėžio prevencijos paramos ir labdaros fondas. Prostatos vėžio prevencijos socialinės reklamos simbolis - melsvasis kaspinas, reklamos kūrėjai pasinaudoja žymių žmonių dalyvavimu reklaminėje kampanijoje (pavyzdyje - aktorius Rimantas Bagdzevičius), apeiliuojama į vyrams artimų žmonių (žmonų, dukrų, sesių, draugių) jausmus, siekiant skatinti vyresnio amžiaus vyrus dažniau tikrintis nuo prostatos vėžio.
Darbe atlikto statistinio tyrimo duomenimis, Lietuvoje kraujospūdžio ligos yra pagrindinė žmonių mirtingumo priežastis (tiek moterų, tiek vyrų). Šiuo metu yra sukurtas socialinės reklamos vaizdo klipas „Raudona suknelė" (žr. 1 priedo II dalies 3 pav.) ir vykdoma tokio paties pavadinimo socialinė akcija, kurios iniciatorius - Lietuvos širdies asociacija kartu su Pasauline širdies federacija (WHF) ir Europos širdies tinklu (EHN). Raudona suknelė yra universalus tarptautinis moterų, sveikatos, gyvybės ir dinamiškumo simbolis, t.y. raudonas pavojaus signalas, skatinantis moteris rūpintis savo širdies sveikata.
Vaikų, paauglių ir jaunimo mityba ir fizinis aktyvumas yra dar viena pastaruoju metu didėjanti sveikatos problema, nes nesveiki maisto produktai didina ligų pavojų, o vis didėjantis žmonių nutukimas taipogi tampa didele sveikatos problema.
Pagal PSO rekomendacijas, vaikai ir paaugliai turi dalyvauti vidutinio intensyvumo fizinėje veikloje ne mažiau kaip 60 minučių kasdien, suaugusieji - ne trumpesnėje nei 30 minučių vidutinio intensyvumo fizinėje veikloje. 2013-ieji metai Lietuvoje yra paskelbti Sveikatingumo metais, nes Visuomenės sveikatos stiprinimo priemonių plane skatinama sveika mityba ir fizinis aktyvumas.
Sveikatos apsaugos ministerija kartu su VU Medicinos fakulteto, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Medicinos akademijos bei Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro specialistais yra parengę naują vaizdinę priemonę (socialinę reklamą): „Maisto pasirinkimo piramidę", skirtą gyventojų (ypač vaikų) teisingos mitybos įpročių ugdymui (žr. 1 priedo III dalies 1 pav.). Piramidės apačioje yra 8 stiklinės vandens (tai vidutinis privalomas skysčių per parą suvartojimo kiekis), aplink piramidę - fizinio aktyvumo figūros, nes mityba ir fizinis aktyvumas yra glaudžiai susiję, juk mityba - maisto medžiagų ir energijos gavimas, fizinis aktyvumas - eikvojimas. Nesilaikant šio balanso - kaloringai maitinantis ir mažai judant - gresia antsvoris, nutukimas, širdies ir kraujagyslių bei kitos lėtinės ligos. Apatinės piramidės aukštas suskaldytas į du sektorius - viename grūdiniai produktai ir bulvės, kitame - vaisiai ir daržovės (400-500 gramų). Antrame piramidės aukšte - mėsos ir pieno produktai, nedidelę šio aukšto dalį užima aliejus bei riešutai. Šių produktų reikia vartoti kiekvieną dieną, bet saikingai. Piramidės viršūnėje yra tie produktai, kuriuos rekomenduojama vartoti retai ir mažais kiekiais (saldainiai, sviestas, pyragaičiai, cukrus ir druska).
2010 metais prasidėjo inicijuojamas projektas „Sveikatiada" (buvęs pavadinimas „Sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo ugdymas mokyklose") - socialinė iniciatyva, kuria siekiama formuoti sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo įgūdžiais pagrįstą kultūrą mokyklose. Mokyklų

bendruomenės yra skatinamos patraukliomis priemonėmis - žaidynėmis, viktorinomis, netradicine aktyvia veikla per pamokas, pertraukas ar po pamokų - ugdyti supratimą apie mitybą ir fizinį aktyvumą.
Apibendrinant reikia pažymėti, kad prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui Lietuvoje yra skirta nemažai socialinių reklamų, bukletų, akcijų bei iniciatyvų. Visos jos yra inicijuojamos atitinkamą socialinę problemą sprendžiančių institucijų, asociacijų, klubų, draugijų. Daugiausia socialinių reklamų yra skirta onkologinių ligų prevencijai, rūkymo, alkoholio vartojimo prevencijai; pastaruoju metu daugėja socialinių reklamų, skirtų narkotikų vartojimo prevencijai, ŽIV/AIDS ligų prevencijai, tačiau mažai socialinių reklamų sutinkama skirtų kraujotakos ir širdies ligų prevencijai, nutukimo problemai ir mažo fizinio aktyvumo lygio problemai visuomenėje spręsti.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą