2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Gyventojų senėjimo rodiklis (indeksas)



Gyventojų senėjimas charakterizuojamas gyventojų senėjimo rodikliu (indeksu), kurį Jungtinių Tautų Organizacija (PSO) rekomenduoja apskaičiuoti pagal 65 metų ir vyresnių žmonių procentą nuo visos populiacijos. Remiantis PSO[1] apibrėžimu, pagyvenę žmonės - nuo 60 iki 74 metų amžiaus, seni žmonės - nuo 75 metų iki 90 metų, o virš 90 metų vadinami ilgaamžiais.
Asmenybės raidos psichologai teigia, kad paskutinioji gyvenimo era kartais prasideda
20
jau peržengus 55 gyvenimo metus, tačiau tikslus laikas priklauso nuo asmens socialinio amžiaus[2].
Nagrinėjant pažintines suaugusiojo raidos ypatybes, R. Žukauskienė išskiria tris pagrindinius periodus: jauno suaugusio (apytikriai 20-40 metų), vidutinio amžiaus arba pagyvenęs
21
asmuo (apytikriai 40-65 metų) ir senatvės (apytikriai nuo 65 metų)[3]. Autorė pabrėžia, kad jaunesni ir neturtingesni žmonės senatvės pradžią linkę paankstinti - nuo 55 metų amžiaus, kai tuo tarpu, vyresni ir labiau pasiturintys žmonės - senatvės pradžia laiko 65 ar net 70 metų amžių. Paprastai vienos ar kitos visuomenės dauguma socialinį amžių suvokia panašiai. Dažniausiai amžiaus ir senėjimo sąvokos yra siejamos su atskiro individo gyvenimu. Be abejo, pragyventų metų skaičius, t.y. kalendorinis amžius, yra universaliausia ir priimtiniausia žmogaus amžiaus traktuotė.
Lietuvoje (ir ne vien) yra keli simboliškai naudojami kriterijai, kuriais remiantis žmogų galima būtų vadinti pagyvenusiu ar senu. Vienas - pensijinis amžius, kitas - žmogus sulaukia vaikaičių. Tiek vienas, tiek kitas liaudyje paplitę kriterijai yra susiję su žmogaus socialinio statuso pasikeitimu ir formaliai - tam tikru amžiumi. Ir jeigu PSO nubrėžtos amžiaus ribos daugiau orientuotos į skaičius (apvalios datos 60, 65, 70), liaudiškasis amžiaus tarpsnių įvardijimas šiuos skaičius daugiau tapatina su socialine žmogaus situacija, nors iš esmės, ir skaitinė jų išraiška labai panaši. Lietuvoje į pensiją žmogus išeina apie 63 metų, anūkų sulaukia apie 50-60 metų, taigi šie skaičiai menkai tesiskiria nuo PSO rekomenduojamųjų.
Darbe norint išvengti pasikartojimų ir nesusipratimų, šios amžiaus grupės - nuo 60 metų amžiaus ir vyresni žmonės - bus sujungtos į vieną grupę, vadinamą senolių, senjorų, senų ar pagyvenusių, garbaus amžiaus žmonių sinonimais.


1.1. Demografinis senėjimas — šiuolaikinės visuomenės iššūkis

Populiacijos senėjimas yra svarbus rodiklis, nes vyresnio amžiaus žmonių dalies didėjimas visuomenėje neišvengiamai turi įtakos socialinės politikos, sveikatos apsaugos, šaliųekonomikos sferoms. Gilintis į gyventojų sudėties pagal amžių problemas būtina, norint laiku ir
22
deramai atsiliepti į pasikeitusios visuomenės poreikius[4]. Senėjančioje visuomenėje būtina numatyti, kad be padidėjusio sveikatos paslaugų poreikio, didėja ir sparčiai keičiasi pagyvenusių
23 24
žmonių poreikiai socialinėje srityje , . Pasauliniu mastu prognozuojamas visuomenės senėjimas reikalauja numatyti valstybių finansinių ir ekonominių resursų kaupimo, investicijų, paskirstymo modelius, socialinės politikos plėtrą, kad didėjantis senų žmonių skaičius nedarytų neigiamos įtakos valstybių ekonominei, politinei ir socialinei gerovei.
Kaip rodo Statistikos departamento duomenys, Lietuva 1990 metais peržengė aukštos demografinės senatvės ribą - tais metais pagyvenę žmonės šalyje sudarė jau apie 16 proc. viso krašto gyventojų (Socialinis pranešimas, 2011-2012). Demografinis senėjimas vyksta ir toliau. Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, kasmet vis didesnę visuomenės dalį sudaro pagyvenę žmonės, t. y. 65 metu ir vyresni gyventojai. 2012 m. tokių asmenų buvo 543,3 tūkst., arba kas penktas Lietuvos gyventojas (Lietuvos statistikos metraštis, 2012).
Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse, kasmet vis didesnę dalį sudaro 60 metų ir vyresni žmonės. 2012 m. duomenimis, Druskininkų savivaldybėje net 24,3 proc. gyventojų yra pagyvenę ir senyvo amžiaus, dar 11 proc. sudaro neįgalieji - ekonominiu požiūriu, šios abi grupės yra nedarbingos ar riboto darbingumo. Ir kartu - abiem ypač svarbi yra kompleksinė socialinė pagalba.
Palyginus Lietuvos ir pasaulio šalių rodiklius, galima teigti, kad Lietuvos gyventojų senatvės lygis artimesnis labiau išsivysčiusių šalių rodikliui. Situacija nėra kritinė (Lietuvos gyventojai šiek tiek jaunesni už artimiausius savo kaimynus latvius bei estus, nors vyresni už kaimyninės Lenkijos gyventojus)[5],[6] tačiau spręstinų problemų daug.
Pagyvenusių žmonių galimybės, siekimas geresnio gyvenimo lygio buvo svarbūs veiksniai demografiniams procesams per pastaruosius 50 metų ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje.
23 Šurkienė G., Stukas R., Alekna V., Melvidaitė A. Populiacijos senėjimas kaip visuomenės sveikatos problema.
Gerontologija 2012; 13(4):235-239.
24 Lazutka R., Žalimienė L., Miklionienė S., Andrejeva L., Skučienė D. Pagyvenusių ir senų žmonių gerovė. Lietuvos
politikos strategijos metmenys. STI, Vilnius, 2004, p.55-78.

Gyventojų senėjimas yra XX a. fenomenas. Vienos konferencija Europos Sąjungos pagyvenusių žmonių klausimais konstatavo, kad ypač senėja Vakarų Europos šalių gyventojai.
Žymiausiuose Europos regionuose populiacija nustojo augti (t.y. mirtingumas susilygino ar aplenkė gimstamumą) jau XX amžiaus pabaigoje. Reikšmingai didėja 65 metų ir vyresnių žmonių skaičius visoje Europoje. Demografiniai pakitimai ryškūs net tose vietovėse, kur demografinės perspektyvos
27
buvo labai skirtingos. Konferencijoje pateikti duomenys , kuriuose parodoma, kad lyginant 60 metų ir vyresnių žmonių demografinius rodiklius, 1965 metais demografiniai rodikliai kito nuo 4,6 procento iki 16,3 procento, o 2025 metais prognozuojama, kad šie rodikliai bus 5,8 procento iki 29,6 procento.
Apibendrinant galima pagrįsti, kad pagyvenusių asmenų užimtumo politika yra valstybių narių kompetencijoje. Tačiau ES gali suvaidinti tam tikrą vaidmenį siekdama abipusiai naudingų užimtumo tikslų. Lietuvoje skatina plėsti senyvų žmonių užimtumą, dalijimąsi patirtimi, mokymais ir idėjomis užimtumo politikos srityje struktūrą. Strategijoje „Europa 2020" nustatyta, kad 2020 metais 20-64 metų amžiaus moterų ir vyrų užimtumas ES sieks 75 proc. Norint pasiekti šį rezultatą, Komisija skatina valstybes nares įdiegti vyresnių žmonių aktyvumo strategijas, kuriose neskatinama naudotis ankstyvo pasitraukimo į pensiją planais ir siekiama palankumo pasilikimui darbe bei pakartotinei vyresnio amžiaus darbininkų integracijai. Viena iš svarbiausių „Europa 2020" iniciatyvų yra Naujų įgūdžių ir darbo vietų darbotvarkė. Tai pabrėžia vyresnio amžiaus darbuotojų, kurie yra itin pažeidžiami ekonomikos restruktūrizavimui, įgūdžių lavinimo ir strategijos, skirtos palaikyti vyresnio amžiaus asmenų perėjimus darbo rinkoje, ypač iš bedarbystės į darbą, svarbą. Mokymosi visą gyvenimą programa šiame kontekste yra itin tinkama.


1.2. Demografinio senėjimo pasekmės ir jų įveikimas Lietuvoje


Lietuvos  Respublikos  Nacionalinėje   gyventojų   senėjimo  pasekmių  įveikimo
28
strategijoje analizuojamos su gyventojų senėjimu šalyje susijusios problemos ir suformuluoti tikslai bei priemonės, siekiant palengvinti senėjimo pasekmes, numatyti uždaviniai ir jų įgyvendinimas. Į populiacijos senėjimo problemą žiūrima kompleksiškai, apimamos įvairios veikos sritys: demografinė padėtis; pajamos ir pajamų garantijos vyresnio amžiaus žmonėms; užimtumas; sveikata ir socialinės paslaugos; visaverčio gyvenimo galimybės - švietimas ir integracija į informacinę visuomenę; būstas ir aplinkos pritaikymas; kultūrinio gyvenimo prieinamumas; aprūpinimas transportu; asmens saugumas; aktyvus dalyvavimas nevyriausybinių organizacijų veikloje ir pagyvenusių žmonių teigiamo įvaizdžio formavimas.
Pranešimas apie žmogaus socialinę raidą Lietuvoje.-Vilnius, 1999, 2000, 2001,2002-2003 Nacionalinė gyventojų senėjimo pasekmių įveikimo strategija //Valstybės žinios. 2004, Nr. 95 (1)-3501

Siekiant ekonomikos augimo, pritaikant prie senėjančios visuomenės socialinio draudimo sistemą ir derinant pagyvenusių žmonių poreikius su būsimais iššūkiais, Lietuvojepasiekta šiokia tokia pažanga. Įvykdyta pensijų reforma, sukūrusi kaupiamąją pensijų pakopą, privačius pensijų kaupimo fondus. Pamažu artėjama prie užsibrėžto tikslo - užtikrinti pagyvenusiems žmonėms stabilias pajamas, garantuojančias turėto dirbant gyvenimo lygio išlaikymą ir leidžiančias gyventi visavertį gyvenimą.
Prie senstančios visuomenės poreikių pritaikant darbo rinką, būtini užimtumo politikos pokyčiai, todėl imtasi priemonių paskatinti pagyvenusių žmonių užimtumą ir verslumą, sudarant galimybes jiems mokytis visą gyvenimą, ir palankias darbo sąlygas pritaikant lanksčius darbo grafikus bei pašalinti diskriminaciją dėl amžiaus. Dėl šiuo metu vykstančios intensyvios migracijos į kitas šalis darbo paieškoms, daugiau pagyvenusių žmonių atsirado galimybė susirasti pageidaujamo darbo. Siekiant garantuoti lygias galimybes ir lyčių lygybę, vykdomos užimtumo ir reintegracijos į darbo rinką priemonės, ypač atkreipiamas dėmesys į socialiai pažeidžiamas moteris, siekiama sudaryti galimybes derinti darbą ir šeimos pareigas.
Pagyvenusių žmonių gyvenimo kokybės garantavimui didinamos pajamos, plečiamas socialinių paslaugų sektorius, siekiama suteikti geros kokybės socialines ir sveikatos paslaugas, stengiantis padėti žmogui kuo ilgiau gyventi jiems įprastoje gyvenamoje aplinkoje. Svarbios sveikatos profilaktikos programos, orientuotos į pagyvenusių žmonių rizikos grupes. Žymiai pagerėjo pagyvenusių žmonių aplinkos pritaikymas, jų aprūpinimas transporto paslaugomis, dalies išlaidų transportui kompensavimas, atleidimas nuo mokesčių už žemės sklypus, pritaikomos priemonės jų saugumui, ypač kaimo vietovėse, užtikrinti.
Vykdant įsipareigojimą padėti šeimos nariams slaugantiems savo artimuosius, įteisinta trumpalaikės socialinės globos paslauga - suteikiamos trumpalaikės socialinės globos paslaugas asmens namuose ar socialinės globos įstaigose, kad šių asmenų šeimos nariai galėtų išvykti atostogauti, ar pasirūpinti savo sveikata. Globojantys neįgalų asmenį, kuriam medicininės gydytojų komisijos sprendimu paskirta speciali priežiūra ar globa, asmenys apdraudžiami valstybės lėšomis.
Akivaizdūs pokyčiai socialinėje pagyvenusių žmonių politikos srityje ir įvaizdžio formavimo klausimu. Pradėtos vykdyti akcijos, kuriomis siekiama formuoti pozityvų pagyvenusio amžiaus asmenų įvaizdį, pabrėžiant kartų bendradarbiavimą ir solidarumą.
29
Strategija[7] parodo, jog šalyje suprantamos senėjimo problemos, pradedamos įgyvendinti atitinkamos politikos kryptys, tam sukurta reikalinga teisinė bazė, ekonomikos kilimas leidžia didinti pensijų ir socialinės apsaugos finansavimą. Tačiau reikia pažymėti, kad socialinei ir sveikatos apsaugai skiriama žymiai mažesnė nei ES vidurkis BVP (bendro vidaus produkto) dalis, dėl ko iškyla problema suderinti dabartinį poreikį didinti pensijas ir kitas socialines išmokas su finansinio pensijų sistemos stabilumo ateityje perspektyva. Tenka pažymėti, kad dėl nepakankamai išvystytos infrastruktūros socialinės paslaugos vis dar sunkiau prieinamos kaimo gyventojams, ypatingai daliai tų pagyvenusių žmonių kurie gyvena atokiuose vienkiemiuose.
Apibendrinant galima konstatuoti, jog Nacionalinėje gyventojų senėjimo pasekmių įveikimo strategijoje numatoma: vykdyti subalansuotą pensijų, užimtumo politiką; formuoti pozityvų pagyvenusių žmonių kaip puikių darbuotojų įvaizdį; plėsti socialines ir sveikatos paslaugas; sudaryti specialias mokymo programas, kurios padėtų priimti konkrečias gyvenimo situacijas ir adaptuotis prie senatvinių praradimų. Tai ypač aktualu, nes tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje stebimos gyvenimo trukmės ilgėjimo ir visuomenės senėjimo tendencijos.


Nuoroda internete: www.sam.lt
Trimakas K. A. Asmenybės raida gyvenime. Vilnius, 1997.
Žukauskienė R. Raidos psichologija.Vilnius, Margi raštai. 2002. - 342-352 p.
Harper, S. Ageing societies: myths, challenges and opportunities. London. A Hodder Arnold Publication, 2006.
[5] Nuoroda Internete http://www.socmin.lt
[6] Pranešimas apie žmogaus socialinę raidą Lietuvoje. Vilnius, 1999, 2000, 2001,2002-2003
[7]Lietuvos gyventojų politikos metmenys. Sudarė V.Stankūnienė: Prieiga per internetą: http://www.demografija.lt/users/www/uploaded/mografijos/turiniai/LTgyvpolstrategmetm2004.pdf, (žiūrėta 2012 gegužės 6

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą