Lietuvoje šiuo metu
labiausiai yra paplitusios Lietuvos Respublikos Vyriausybės skolos vertybiniai
popieriai. LR Vyriausybės išleidžia štai tokius skolos vertybinius popierius:
1.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybės taupymo lakštai. Tai vertybiniai popieriai, kuriuos
pirminėje rinkoje gali įsigyti tik fiziniai asmenys. Lakštais nėra prekiaujama
aukcionuose.
2.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybės iždo vekseliai. Šių vertybinių popierių galiojimo
trukmė išleidimo metu neviršija vienerių metų.
3.
Lietuvos
Respublikos Vyriausybės obligacijos. Vertybiniai popieriai, kurių galiojimo
trukmė išleidimo metu viršija vienerius metus.
Anksčiau Lietuvoje buvo
dažnai išleidžiami trumpalaikiai vertybiniai popieriai. Tai iždo vekseliai.
Paprastai šių vertybinių popierių trukmė 1 mėn., 2 mėn., 3 mėn., 6 mėn., ar 12
mėn.. Šiuo metu daugiau dėmesio yra skiriama obligacijoms. Iki 2004 metų
balandžio 26 dienos buvo išleistos 2, 3, 5, 7 ir10 metų trukmės ilgalaikiai
vertybiniai popieriai - obligacijos. Kadangi Lietuvos Respublikos ekonominė
situacija gerėja, planuojama išleisti ir ilgesnės trukmės obligacijų. Paprastai
LR Vyriausybės leidžiamoms obligacijoms išmokama vieną kartą per metus kupono
norma. Trumpalaikiai vertybiniai popieriai kuponų nemoka, todėl kartais jie
vadinami nulinio kupono obligacijomis
Savivaldybių obligacijos
Lietuvoje dar nebuvo išleistos. Pagrindinė to priežastis sudėtinga miestų
savivaldybių finansavimo sistema. Kiek pinigų gaus konkreti savivalda priklauso
nuo centrinės valdžios, t.y. LR Vyriausybės. Jei savivalda išleistų
obligacijas, tai pinigai patektų į centrinės valdžios sąskaita, kuri savo
ruoštu juos paskirstytų, bet nebūtinai tai savivaldai kuri išleido obligacijas
ir turi įsipareigojimą jas išpirkti.
Bendrovių leidžiamos obligacijos taip pat nėra paplitusios. Bendrovė
norinti išleisti skolos vertybinius popierius turi įvykdyti eilę įstatymuose
numatytų reikalavimų, o pirmoje eilėje viešumo reikalavimus. Esant didelei
konkurencijai dažnai bendrovės vadovai tam nesiryžta ir pasirenka bankų siūlomą
kreditavimą. Per neilgą nepriklausomybės laikotarpį skolos vertybinius
popierius buvo išleidusios šios bendrovės: AB "Lietuvos dujos" (20
proc. kupono norma), AB "Endokrininiai preparatai" (15 proc. kupono
norma), bei kelios kitos bendrovės.
1.2.2 LIETUVOS
RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS SKOLOS
VERTYBINIAI POPIERIAI
Lietuvos Respublikos
Vyriausybės vertybiniai popieriai - Lietuvos Respublikos vardu LR Vyriausybės
serijomis išleidžiami skoliniai įsipareigojimai, patvirtinantys emisijos
sąlygose apibrėžtas teises ir pareigas, naudojami kaip valstybės skolinimosi
būdas įstatymuose nustatytoms reikmėms finansuoti ir galintys būti antrinės
vertybinių popierių apyvartos objektas. Taip bendra prasme yra apibrėžiami
Lietuvos Respublikos Vyriausybės skolos vertybiniai popieriai.
Vertybinius popierius
Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu į pirminę apyvartą išleidžia ir
išperka LR Finansų ministerija. Skoliniai įsipareigojimai išleidžiami
nematerialia forma. Nuosavybės teisės į vertybinius popierius tiesiogiai
įrodoma įrašais asmeninėse vertybinių popierių sąskaitose.
Vertybiniai popieriai
įtraukiami į vertybinių popierių biržų prekybos sąrašus pagal Finansų
ministerijos arba jos įgaliotos institucijos prašymą, jei emisijos sąlygos
nenustato ko kita. Skolos vertybinius popierius gali įsigyti tiek fiziniai,
tiek juridiniai asmenys, jei neprieštaraujama emisijos sąlygoms. Antrinė
vertybinių popierių apyvarta - išleistų į apyvartą vertybinių popierių
įsigijimas arba perleidimas kitiems investuotojams. Antrinė apyvarta gali būti
vykdoma vertybinių popierių biržose pagal jų taisykles ir už jos ribų.
Pirminė vertybinių
popierių apyvarta vykdoma vertybinių popierių aukciono arba kitu Finansų
ministerijos nustatytu būdu. Vertybinių popierių aukciono tikslas - parduoti Lietuvos
Respublikos Vyriausybės vertybinius popierius. Aukcioną organizuoja Lietuvos
bankas, vykdydamas Lietuvos banko ir Finansų ministerijos sutartį. Pagal šią
sutartį bankas rengia aukcionus ir organizuoja vertybinių popierių išpirkimą,
bei atkarpos išmokų mokėjimą. Vertybinių popierių emisijos sąlygas nustato
Finansų ministerija.
Aukcionai gali
būti dviejų rūšių:
1.
Ribinio
pelningumo, kai pasiūlymai tenkinami pagal laimėjusiuose pasiūlymuose siūlytą
didžiausią (ribinį) pelningumą;
2.
Sutartinio
pelningumo, kai pasiūlymai
tenkinami pagal juose siūlytą
(individualų) pelningumą.
Aukcione gali būti priimamos paraiškos su konkurenciniais arba
nekonkurenciniais pasiūlymais. Konkurenciniuose pasiūlymuose nurodoma viso
perkamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekio nominalioji vertė ir
pageidaujamas investicijos į Vyriausybės vertybinius popierius.
Nekonkurenciniuose pasiūlymuose nurodoma tik viso perkamų Vyriausybės
vertybinių popierių kiekio nominalioji vertė.
Aukciono metu sudaromas
konkurencinių pasiūlymų sąrašas. Pasiūlymai išdėstomi pelningumo didėjimo
tvarka. Laimi tie pasiūlymai pradedant nuo sąrašo pradžios, kol bus pasiektas
Finansų ministerijos nustatytas didžiausias pelningumas arba kol bendra
pasiūlymų suma pasieks ribą, kurią sudaro aukcione paskelbta suma, skirta
konkurenciniams pasiūlymams ir papildomai neišnaudota suma, skirta
nekonkurenciniams pasiūlymams. Ribinio pelningumo aukcione konkurenciniai ir
nekonkurenciniai pasiūlymai tenkinami pagal laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose
siūlytą didžiausią (ribinį) pelningumą. Sutartinio pelningumo aukcione
konkurenciniai pasiūlymai tenkinami pagal juose siūlytą (individualų)
pelningumą, o nekonkurenciniai - pagal aritmetinį svertinį laimėjusiuose
konkurenciniuose pasiūlymuose siūlyto pelningumo vidurkį.
Jeigu aukcione parduodami
Vyriausybės vertybiniai popieriai turi atkarpas, bet atkarpos dydis nėra
nustatytas emisijos sąlygose, tai jų atkarpos dydis nustatomas sutartinio
pelningumo aukciono metu pagal aritmetinį svertinį laimėjusiuose
konkurenciniuose pasiūlymuose siūlyto pelningumo vidurkį, o ribinio pelningumo
aukciono metu pagal laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose siūlytą
didžiausią (ribinį) pelningumą.
Aukcionas laikomas
neįvykusiu, jei nebuvo pateikta nei vieno konkurencinio pasiūlymo arba
pasiūlymuose nurodyti pelningumai viršijo Finansų ministerijos nustatytą ribą.
Vienas fizinis ar juridinis asmuo vieno aukciono metu negali įsigyti daugiau
kaip 35 proc. vienos emisijos vertybinių popierių.
Aukciono dalyviais gali
būti Lietuvos komerciniai bankai, finansų maklerio įmonės, užsienio šalių
finansų ir kredito įstaigos. Žinoma, visi dalyviai turi atitikti Lietuvos banko
keliamus reikalavimus aukciono dalyviams. Lietuvos Respublikos Vyriausybės
vertybinių popierių aukcionai vyksta kiekvienos savaitės pirmadieniais.
1.3
PALŪKANŲ NORMŲ MODELIAVIMAS
Palūkanų normų modeliavimo metodų sukurta daugybė. Paprastai
modeliavimas yra labiau tinkamas nusistovėjusiai ekonomikai. Lietuvos sąlygomis
modeliuoti pakankamai sudėtinga, kadangi nėra pakankamos duomenų bazės. Be to
padėtį pablogina ir ekonomikos nuosmukis, infliacija aštuoniasdešimtaisiais
devyniasdešimtaisiais metais.
Palūkanų normoms
nagrinėti parinkau tokius duomenis: iždo vekseliai nuo 1994 metų ir vyriausybės
obligacijas nuo 1999 metų. Užsienio rinkų, tiksliau vakarų šalių, galima
sukaupti žymiai daugiau duomenų, jų rinkos yra nusistovėjusios, galima
nagrinėti palūkanas apie 40 metų laikotarpio. Lietuvoje devinto dešimtmečio
viduryje buvo palyginus labai aukštos palūkanos. Norint prognozuoti palūkanas
šie duomenys nelabai tinka. Reikia paimti tik keleto paskutinių metų duomenis,
kad išvengti klaidingų rezultatų.
Darbe nagrinėjami
svarbiausi palūkanų normų modeliai: Vasicek (1977) ir Cox, Ingersoll bei Ross (CIR 1985)
modeliai. Abiejuose modeliuose priimta, kad palūkanų norma r kinta pagal
atsitiktinį procesą su vienu neapibrėžtumo parametru. Atsitiktinis procesas
apima dreifo ir neapibrėžtumo parametrą, kurie priklauso nuo praeities duomenų
ir nepriklauso nuo laiko.
Abiems modeliams būdingas
grįžimas iki ilgalaikės palūkanų normos. Jei turime palūkanų normą mažesnę už
apibrėžtą ilgalaikę normą, tai modeliai generuoja palūkanas kurios laikui
bėgant didėja iki apibrėžtos ilgalaikės normos, jei turime didesnę normą - sugeneruotos
palūkanos turi tendenciją mažėti iki ilgalaikės normos. Tai grįžimo iki
ilgalaikio vidurkio procesas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą