2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Lietuvos pinigų politikos raida



Nors ir 1990-1992 metų laikotarpyje Lietuva vis dar priklausė rublio zonai pagrindinės Lietuvos banko pastangos buvo įsivesti savo valiutą. Jau nuo 1992-ųjų metų buvo įvesti laikinieji pinigai - talonai, kurie leido centriniam bankui imtis aktyvios pinigų politikos. Jau kitais metais buvo įvestas litas, tai pat pavyko sumažinti labai aukštą infliacijos lygį bei išlaikyti lito kursą stabilų (Lietuvos Centrinis Bankas, 2012).

Siekiant, kad lito kursas išliktų stabilus ilgesniam laikotarpiui buvo priimtas sprendimas pririšti litą prie JAV dolerio. Nors jau ir buvo numatoma tolimesnė Lietuvos integracija į Europos Sąjungą rezervinė lito valiuta buvo pasirinkta JAV doleris. Viena iš tokio sprendimo priežasčių kaip nurodo LLRI (2004) buvo ta, kad tuo metu beveik visos tvirtos valiutos atsargos Lietuvos banke buvo JAV doleriais. Dar viena priežastis buvo ta, kad JAV doleris buvo pagrindinė valiuta, kuria buvo sudarinėjami prekybiniai sandoriai tarp Lietuvos ūkio subjektų ir užsienio partnerių. Tai pat dar buvo mažai tikėtina, kad Lietuva jau nuo 2004 metų galėtų būti Europos Sąjungos (ES) nare, o ir pats euras kaip vieninga daugelio ES šalių atsiskaitymo priemonė naudojama tik nuo 2002 metų (Lietuvos laisvosios rinkos institutas, 2004). Taigi 1994 metais buvo priimtas Lito patikimumo įstatytas, kuriame buvo įtvirtinamas fiksuotas lito kursas dolerio atžvilgiu, numatoma, kad Lietuvos banko išleisti litai privalo šimtu procentų būti padengti aukso ir konvertuojamosios valiutos atsargomis (Lietuvos Centrinis bankas, 2012). Kitaip tariant, Lietuvoje pradėjo veikti valiutų valdybos modelis (VVM). Lietuvos atveju valiutos valdybos modelis buvo priimtinas, kaip stabilizuojantis veiksnys, padėjęs užtikrinti lito patikimumą ir stabilumą. Vienas iš VVM argumentų buvo tas, kad įtvirtinus fiksuotą valiutos kursą JAV dolerio atžvilgiu, buvo norima apriboti Lietuvos centrinio banko vykdomą politiką nuo įvairių interesų grupių. Tai pat buvo siekiama sumažinti ir politinių institucijų galimą įtaką pinigų emisijai, kadangi esant VVM negalima išleisti į apyvartą daugiau pinigų negu turimos aukso ir užsienio valiutos atsargos. Tai pat veikiant valiutų valdybos modeliui, vyriausybė negalėjo skolintis iš centrinio banko, dėl to vyriausybė privalėjo ieškoti kitų būdų kaip subalansuoti biudžeto politiką (Vinkus M., 2002).
Nuo 2004 metų, kai Lietuva tapo Europos Sąjungos nare, ji įsipareigojo ateityje litą pakeisti euru, tačiau tai padaryti galės tik tada kai atitiks konvergencijos kriterijus. Antrasis valiutų kurso mechanizmas (VKM II) pradėjo veikti nuo 1999 metų sausio 1 dienos ir pakeitė iki to laiko veikusį Europos Pinigų Sistemos valiutų kurso mechanizmą. Pagrindinis VKM II bruožas - valstybėms, kurios dar neįsivedusios euro, nustatomas nacionalinės valiutos ir euro pagrindinis kursas, bei leistinos svyravimo ribos, kurios neturėtų būti didesnės arba mažesnės negu 15 procentų pagrindinio kurso (Lietuvos centrinis bankas, 2012). Svyravimo ribos veikiant VKM buvo kur kas mažesnės t.y. tik +/-2.25 procento, tačiau nuo 1993 metų gana daug padidintos, dėl ko sumažėjo svyravimo ribų kriterijaus reikšmė. Tai pat svarbu paminėti, kad valstybės norinčios įsivesti eurą privalo dalyvauti VKM II ne mažiau kaip du metus (Lietuva Europos Sąjungoje, 2007).

Nuo 2004 metų birželio 24 dienos Lietuva dalyvauja VKM II, išlaikydama griežtai fiksuotą lito kursą euro atžvilgiu anksčiau nustatytu kursu. Prieš įstodama į VKM II, Lietuva prisiėmė ir tam tikrus ekonominės politikos įsipareigojimus, kurių vykdymą reguliariai vertina Europos komisija ir Europos centrinis bankas. Pagrindinis Lietuvos valdžios įsipareigojimas yra vykdyti patikimą fiskalinę politiką, kuri padėtų palaikyti makroekonominį stabilumą ir konvergencijos proceso tvarumą. Kaip papildomus Lietuvos vyriausybės institucijų įsipareigojimus galima įvardyti subalansuoto biudžeto vidutinėje perspektyvoje laikymasis, subalansuoto vidaus kredito augimas, struktūrinių reformų įgyvendinimas, efektyvesnės finansinės priežiūros stiprinimas, kas padėtų užtikrinti einamosios sąskaitos balanso tvarumą, ekonomikos lankstumo ir prisitaikomumo užtikrinimas, kas padėtų išlaikyti ekonomikos konkurencingumą ir sustiprinti vidaus palaikymo mechanizmą (Lietuvos Bankas, 2012).

Be anksčiau minėto reikalavimo dalyvauti VKM II ne mažiau kaip du metus, Lietuvai norint įsivesti eurą reikia atitikti ir kitus Mastrichto kriterijus. Šie kriterijai dar kitaip įvardijami kaip konvergencijos kriterijai pagal kuriuos nustatoma ar šalys gali sėkmingai pereiti į trečią Europos ekonominės ir pinigų sąjungos (EMU) etapą t.y. įsivesti eurą. Europos sąjungos sutarties 121 (1) straipsnyje yra įvardijami keturi pagrindiniai kriterijai, kurių pagrindinis tikslas yra išlaikyti stabilias kainas Euro zonoje. Lietuva Europos Sąjungoje (2007) nurodoma, kad šalys norinčios įsivesti eurą turi atitikti šiuos kriterijus:
1.            Infliacija negali būti daugiau negu 1.5 procentinio punkto lyginant su trijų mažiausią infliaciją turinčių ES šalių infliacijos rodiklių vidurkiu. Toks kainų stabilumas turi būti ilgalaikis.
2.            Metinis šalies biudžeto deficitas negali būti didesnis negu 3 procentai bendrojo vidaus produkto praėjusių metų pabaigoje. Išimtys ir išskirtiniai atvejai yra leidžiami tik tam tikrais atvejais, kai deficitas nuosekliai mažėja ir artėja prie nustatyto tikslo.
3.            Valstybės skola negali viršyti 60% bendrojo vidaus produkto (BVP) praėjusių metų pabaigoje. Jei dėl tam tikrų priežasčių šis rodiklis negali būti pasiektas, jis turi bent jau būti ryškiai mažėjantis ir atitinkamas lygis turi būti pasiekiamas greitu laiku. Tai pat atsižvelgiama į ankstesnę pažangą mažinant biudžeto nesubalansuotumą ir į laikinus veiksnius, dėl kurių atsiranda biudžeto nesubalansuotumas.
4.            Valstybė turi dalyvauti Valiutų kursų mechanizme (VKM II) du metus ir per šį laikotarpį turi būti nedevalvavusi savo valiutos. Vertinant ar šis kriterijus yra vykdomas pirmiausia yra atsižvelgiama, ar valiutos kursas yra panašus į ankščiau nustatytą kursą euro atžvilgiu, tai pat įvertinama ar nebuvo veiksnių, kurie galėjo lemti valiutos kurso padidėjimą arba sumažėjimą.
5.            Nominali ilgalaikių palūkanų norma negali būti didesnė negu 2 procentai lyginant su trimis geriausius infliacijos rodiklius turinčiomis valstybėmis narėmis. Tuo atveju jei investuotojai nepasitiki ekonomikos perspektyvomis arba yra aukšta infliacija šalyje, jie nori, kad valstybės vertybinių popierių (VVP) ilgalaikė palūkanų norma būtų kuo didesnė, kad atpirktų investavimo riziką.

Taigi, šiuo metu Lietuva formuoja savo pinigų politiką fiksuoto valiutos kurso sąlygomis, pasirinkdama bazinę valiutą - eurą. Kaip teigiama 2009 metų Lietuvos konvergencijos programoje, toks valiutos kurso rėžimas didina pasitikėjimą Lietuvos ekonomine politika ir leidžia siekti santykinio kainų stabilumo ilguoju laikotarpiu. Pagrindiniai Lietuvos ekonomikos bruožai leidžiantys sėkmingai taikyti fiksuotą valiutos kursą yra ekonomikos atvirumas, santykinis kainų ir darbo užmokesčio lankstumas bei valiutos kurso svarba kainų stabilumui (Lietuvos konvergencijos programa, 2009).
Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) nuomone (2012), siekis ir sutartinis įsipareigojimas įsivesti eurą turi teigiamos naudos, nes įsipareigojimai dėl valdžios skolos ir biudžeto deficito veikia kaip deficitą ribojantys veiksniai. Be fiskalinės drausmės, euro įsivedimas turi ir daugiau privalumų:
         Nėra lito-euro konvertavimo sąnaudų;
         Maža politinė lito devalvavimo rizika;
         Mažesnė skolinimosi kaina;
         Didesnis investuotojų pasitikėjimas ir tuo pačiu šalies konkurencingumas.

Pinigų politiką Lietuvoje vykdo Lietuvos Centrinis Bankas. Pagrindinis Lietuvos Centrinio Banko tikslas yra palaikyti kainų stabilumą šalyje. Pinigų politika padeda siekti pagrindinio tikslo netiesioginiu būdu t.y. fiksuotas valiutos kursas palaiko eksporto ir importo kainas stabiliasnes, padeda formuoti ne per didelius infliacijos lūkesčius, bei palaiko bendrą pasitikėjimą Lietuvos ekonomika. Siekdamas savo pagrindinio tikslo Lietuvos bankas yra nepriklausomas nuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės bei kitų įstaigų (Lietuvos Centrinis bankas, 2012).

Lietuvos Respublikos Lito patikimumo įstatyto 1-ajame straipsnyje „Lito patikimumo užtikrinimas" nurodoma, kad Lietuvos banko išleisti į apyvartą litai yra visiškai padengti aukso atsargomis ir Lietuvos banko konvertuojamos užsienio valiutos rezervu. 2-ajame Lito patikimumo įstatymo straipsnyje nurodomas litų kiekis apyvartoje. Lietuvos bankas garantuoja, kad bendras išleidžiamų į apyvartą litų kiekis bet kuriuo metu neviršytų Lietuvos banko laikomų aukso atsargų (rinkos kainomis) ir konvertuojamos užsienio valiutos rezervo (pagal oficialų lito kursą). Įstatyme nurodoma, kad bendrą išleistų į apyvartą litų kiekį sudaro:
         Banknotai ir monetos, esantys apyvartoje;
         Lietuvos banke laikomų kitų bankų ir sąskaitų turėtojų litais nominuojamų sąskaitų kreditinių likučių suma;
         Lietuvos banko vertybinių popierių ir kitų skolinių įsipareigojimų litais suma.
         Lito patikimumo įstatyme tai pat nurodoma, kad užsienio valiutos rezervą sudaro:
         Lietuvos banko turimi konvertuojamos valiutos banknotai ir monetos;
         Lietuvos banko korespondentinėse sąskaitose užsienio bankuose ir Tarptautiniame valiutos fonde esanti konvertuojamos valiutos suma;
         Lietuvos banko turimi skoliniai įsipareigojimai, depozitų sertifikatai, obligacijos ir kiti skolos vertybiniai popieriai, mokėtini konvertuojama valiuta.

Trečioje Lito patikimumo įstatymo dalyje nurodoma, kad Lietuvos bankas, suderinęs su Lietuvos Respublikos Vyriausybe, gali keisti bazinę valiutą arba oficialų lito kursą, tik esant nepaprastoms aplinkybėms, kai nustatyto lito kurso tolesnis išlaikymas žlugdytų ekonomikos stabilumą (Lito patikimumo įstatymas, 1994).

Išanalizavus Lito patikimumo įstatymą galime daryti išvadą, kad Lietuvos bankui yra apribota lito emisijos galimybė. Bankas gali keisti litų kiekį tik atitinkamai keisdamas aukso atsargas ir keičiamos užsienio valiutos rezervą.

1.3. Maža atvira ekonomika esant fiksuotam valiutos kursui.

Toliau darbe bus nagrinėjamas Mandelo-Flemingo modelis esant fiksuotam valiutos kursui dar kitaip vadinamas IS-LM-BP modeliu. Šis modelis remiasi nelanksčiomis kainomis ir prekių bei pinigų rinkų sąryšiu. Viena iš modelio prielaidų - nagrinėjama šalis yra tokia maža, kad gali gauti arba teikti bet kokio dydžio kreditus pasaulinėje finansų rinkoje nepaveikdama pasaulinės palūkanų normos.

Mandelo-Flemingo modelio pagalba galima spręsti, kas atsitinka su šalies gamyba ir valiutos kursu trumpuoju laikotarpiu, kai centrinis bankas padidina arba sumažina pinigų pasiūlą, kai vyriausybė nusprendžia didinti arba mažinti mokesčius, valstybės išlaidas (Jakutis A. ir kt., 1999).
1.3.1. Fiskalinė politika esant fiksuotam valiutos kursui.


LM

LM i









ef

Eo      \
Ei



\^









ISi





ISo


O
Yeo
Yei

Y


4 pav. Skatinančioji fiskalinė politika Mandelo-Flemingo modelio Y-e grafike, esant
fiksuotam valiutos kursui.

Šaltinis: Parengta autorės, remiantis Snieška V. ir kt., 2001, p. 326

Kaip pavaizduota 4-ajame grafike valstybės palaikančios fiksuotą valiutos kursą ir vykdančios skatinančiąją fiskalinę politiką t.y. didinant valstybės išlaidas arba mažinant mokesčius, IS kreivė pasislinks į dešinę, kas padidins valiutos kursą. Kadangi pinigų pasiūla keičiasi taip, kad išlaikytų nepakitusį valiutos kursą, tai ji padidėja, kas pastumia LMo kreivę į dešinę. Galutinis rezultatas yra tas, kad Y (pajamos) padidėja. Taigi galime daryti išvadą, kad skatinančioji fiskalinė politika esant fiksuotam valiutos kursui automatiškai sukelia skatinamąją monetarinę politiką (Snieška V. ir kt., 2001).











5 paveikslas. Skatinančioji monetarinė politika Mandelo-Flemingo modelio Y-e grafike, esant fiksuotam valiutos kursui.

Šaltinis: Parengta autorės, remiantis Snieška V. ir kt., 2001, p. 127

Kaip pavaizduota 5-rajame paveiksle valstybės, palaikančios fiksuotą valiutos kursą ir vykdančios skatinamąją monetarinę politiką t.y. didinant pinigų pasiūlą, LMo kreivė pasislinks į dešinę. Dėl to nacionalinės valiutos kursas sumažės. Kadangi nacionalinės valiutos kursas yra fiksuotas, spekuliantai pasinaudoja situacija ir parduoda valiutą. Dėl to padidėjusi pinigų pasiūla vėl sumažėja ir LM1 grįžta į pradinę būseną. Taigi, esant fiksuotam valiutos kursui monetarinė politika neturi įtakos (Snieška V. ir kt., 2001).

1.3.3. Valiutos devalvacija ir revalvacija

Esant fiksuotam valiutos kursui galimas tik vienas monetarinės politikos tipas t.y. valiutos devalvacija arba revalvacija. Devalvacija apibrėžiama kaip mažesnės šalies valiutos kurso vertės užsienio valiutų atžvilgiu nustatymas valstybėse palaikančiose fiksuotą valiutos kursą (Snieška ir kt., 2001).


6 pav. Devalvacija esant fiksuotam valiutos kursui.

Šaltinis: Parengta autorės, remiantis Mankiw G. Economics, 2007, p. 320

Remiantis 6-ajame paveiksle pavaizduotu Mandelo-Flemingo modeliu, valiutos devalvacijos atveju LM kreivė pasistumia į dešinę (tolygu pinigų paklausos padidėjimui esant plaukiojančiam valiutos kursui) dėl ko grynasis eksportas ir bendrasis nacionalinis produktas padidėja. Priešingas devalvacijai procesas yra revalvacija kai nustatomas aukštesnis valiutos kursas. Valiutos revalvacijos atveju kai valiutos kursas sumažėja rezultatas priešingas: LM kreivė pasistumia į kairę ir grynasis eksportas ir bendras nacionalinis produktas sumažėja (Mankiw G., 2007).

Sencicek M. ir Upadhyaya K. P. (2012) nurodo, kad devalvacija dažniausiai naudojama kaip priemonė sumažinti einamosios sąskaitos deficitą. Vykdant devalvaciją išauga importo kainos, kadangi vartotojai gali nusipirkti mažiau prekių už tą pačią pinigų sumą dėl ko išauga paklausa vietinėms prekėms. Taigi, kaip teigia Snieška V. ir kt. (2001) tuo atveju jei kainos ir atlyginimai prisitaiko lėtai, beveik iškart po devalvacijos pabrangsta importas ir atpinga eksportas dėl ko išauga šalies konkurencingumas. Tačiau nors ir devalvacija skatina (X-Z), šis didėjimas gali būti gana lėtas, nes gali būti daug neįvykdytų ilgalaikių sandorių bei reikėtų įvertinti ir tai, kad patiems pirkėjams reikia laiko prisitaikyti prie kainų pasikeitimo. Tai pat reikalingas laikas ir patiems eksportuotojams padidinti savo pajėgumus, kad būtų pradėti gaminti importo pakaitalai (Snieška V. ir kt., 2001).

Devalvacija kaip priemonė sumažinti einamosios sąskaitos deficitą trumpuoju laikotarpiu gali turėti netgi ir priešingą efektą. Taip atsitinka tuomet kai vidinės kainos dėl devalvacijos trumpuoju laikotarpiu nespėja persitvarkyti ir eksportas padidėja labai nedaug, o importo vertė nesikeičiant jos apimčiai dėl valiutos devalvacijos išauga daug daugiau. Taigi bendras rezultatas trumpuoju laikotarpiu gali būti netgi padidėjąs einamosios sąskaitos deficitas (Snieška V. ir kt., 2001).

Tačiau ilguoju laikotarpiu, kai importuotojai jau prisitaiko prie aukštesnių kainų, o eksportuotojai prie padidėjusios paklausos skirtumas tarp eksporto ir importo padidės, dėl ko sumažės einamosios sąskaitos deficitas. Taigi apibendrinus galima teigti, kad devalvacija trumpuoju laikotarpiu didina einamosios sąskaitos deficitą, o ilguoju laikotarpiu mažina (Snieška V. ir kt., 2001).

Žemiau yra pateikiamas grafikas, kuriame pavaizduota J kreivės reakcija t.y. einamosios sąskaitos būsena, kai iš pradžių dėl devalvacijos būna kritimas, o vėliau pakilimas aukščiau pradinio taško.





















7 pav. Einamosios sąskaitos būsenos kitimas, pagal J kreivę. Šaltinis: Parengta autorės, remiantis Snieška V. ir kt., Makroekonomika, 2001, p. 483
Taigi kaip pavaizduota 7-ajame paveiksle, pradinis einamosios sąskaitos deficitas (AB) po valiutos devalvacijos gali pablogėti ir pasiekti maksimalų deficitą, grafike pavaizduotą kaip CD kreivė ir pasiekti tašką D. Ilgesniu laikotarpiu deficitas mažėja (taške E likviduojamas) ir taške J netgi tampa teigiamas.

Svarbu paminėti, kad devalvacija turi įtakos ne tik einamosios sąskaitos deficitui, tačiau ir bendrajai pasiūlai Y. Devalvacija gali turėti dvejopą poveikį bendrajai paklausai. Pirmuoju atveju jei pagrindiniame ekonomikos taške buvo nedarbas ir laisvi rezervai, padidėjus bendrajai paklausai (AD), pagaminama daugiau papildomų prekių bei mažėja nedarbo lygis. Antruoju atveju, jei pagrindiniame ekonomikos taške yra visiškas užimtumas, padidėjus bendrajai paklausai (AD), staigiai padidėja kainos ir atlyginimai. Dėl šių priežasčių sumažėja šalies konkurencingumas ir sumažėja grynasis eksportas. Realus valiutos kursas ir konkurencingumas sugrįžta į pradinį lygį, kai kainos ir atlyginimai padidėja tokiu procentu kiek buvo devalvuota valiuta (Snieška V. ir kt., 2001).

Taigi išanalizavus šiuos du atvejus, galima daryti prielaidą, kad valstybė, kuri nori paveikti einamosios sąskaitos deficitą naudojant devalvaciją turėtų tai pat lygiagrečiai sumažinti vidinę absorbciją (C+I+G) t.y. didinti mokesčius. Tokiu būdu vidutiniuoju laikotarpiu nebūtų vidinių kainų kilimo spaudimo ir būtų išlaikytas eksporto konkurencingumas ir žemesnis realus kursas. Nors ir devalvacija vienas iš greičiausių būdų greitai pakeisti šalies konkurencingumą, svarbu pabrėžti, kad ilguoju laikotarpiu realieji dydžiai sugrįžta į savo pusiausvyros reikšmes, taigi tai yra tik laikina priemonė (Snieška V. ir kt., 2001).

Išanalizavus Mandelo-Flemingo modelį esant fiksuotam valiutos kurso režimui galime daryti išvadą, kad įtaką Y (bendroms nacionalinėms pajamoms) daro tik fiskalinė politika, o monetarinė politika neturi įtakos, kadangi centrinis bankas negali kontroliuoti pinigų pasiūlos. Bendroms nacionalinėms pajamoms įtaką daryti naudojant monetarinę politiką įmanoma tik vykdant valiutos devalvaciją arba revalvaciją. Tai pat valiutos devalvacija dažnai naudojama kaip priemonė greitai padidinti šalies konkurencingumą ir sumažinti einamosios sąskaitos deficitą ilguoju laikotarpiu.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą