2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Doros daugiavaikės šeimos gyvenimo organizavimas auklėjant vaikus



Šeima yra vienintelė institucija nuo kurios prasmingo ir darnaus gyvenimo organizavimo priklauso kokį žmogų išaugins kaip jį išauklės. Doros, dvasiškai tvirtos, gyvybingos šeimos įvairiapusiška veikla glaudžiai susijusi su tautos dvasia, kultūra ir tradicijomis. Visi visuomenėje vykstantys pokyčiai atsispindi šeimų gyvenimo būde ir vaikų auklėjime.
Manytina, kad sėkmingas daugiavaikės šeimos gyvenimo organizavimas didele dalimi priklauso nuo šeimos materialinės padėties, tėvų amžiaus, išsilavinimo, jų asmeninės patirties, kurią jie įgijo augdami pas savo tėvus.
Antrame tyrimo etape interviu metu pasidomėjome apie šeimos gyvenimo organizavimą auklėjant vaikus.
Respondentų charakteristika

Interviu apklausoje dalyvavo 40 respondentų (20 tėvų ir 20 motinų) pilnose, daugiavaikėse šeimose auginančių ir auklėjančių keturis ir daugiau vaikų. Išanalizavus respondentų amžių paaiškėjo, kad didžiausią procentą sudaro 40 - 45m. ir 45m. ir daugiau tėvai (po 35%) ir 35 - 40m. motinos (40%) ( 1 lentelė).



1 lentelė. Respondentų amžius


Amžius
Tėvai
Motinos
skaičius
procentai
skaičius
procentai
20-25 m.
0
0
0
0
25-30 m.
0
0
1
5
30-35 m.
1
5
2
10
35-40 m.
5
25
8
40
40-45 m.
7
35
6
30
45 m. ir daugiau
7
35
3
15





Kaip žinia, tėvų pedagoginę kultūrą tam tikra prasme rodo intelektas, išsilavinimas. Aukštesnio išsilavinimo tėvai geriau moka vadovauti vaikų auklėjimui, tačiau pasitaiko atvejų kai labai išsilavinę tėvai patiria didelių auklėjimo nesėkmių arba patiria auklėjimo sėkmę įvairaus išsilavinimo tėvai. Pažymėtina, kad ne visi tėvai dėl susiklosčiusių šeimos aplinkybių galėjo siekti geresnio išsilavinimo, todėl vaikams paaugus ir pradėjus lankyti mokyklą, jiems atsirado tokia galimybė. Apklausa parodė, kad 25% tėvų ir 45% motinų turi aukštąjį, 10% tėvų ir 30% motinų - aukštesnįjį, 40% tėvų ir 15% motinų - specialų vidurinį išsilavinimą (2 lentelė).
Išsilavinimas yra viena sėkmingų sąlygų susirasti darbą, tačiau pokalbio su respondentais (motinomis) metu tapo aišku, kad įgytas išsilavinimas po dešimties metų nedarbo (augino vaikus) tapo sudėtinga sąlyga norint rasti darbą, nes turima kvalifikacija nebeatitinka šio laikmečio reikalavimų.


3 lentelė. Vaikų skaičius šeimose


Vaikų skaičius
Respondentų šeimose auga vaikų
Tėvų šeimose augo vaikų
Motinų šeimose augo vaikų
skaičius
procentai
skaičius
procentai
skaičius
procentai
Vienas
0
0
0
0
4
20
Du
0
0
8
40
3
15
Trys
0
0
7
35
3
15
Keturi
10
50
1
5
8
40
Penki
4
20
3
15
1
5
Šeši
2
10
1
5
0
0
Septyni
4
20
0
0
1
50



Respondentų šeimose auga 4 vaikai (50% ), 5 vaikai ir 7 vaikai (po 20% ), 6 vaikai (10%). Dauguma respondentų šeimų augina 5 ir daugiau vaikų (3 lentelė).
Pastebėtina, kad 15 tėvų, įgijusių aukštąjį išsilavinimą, 37 - augę pilnose šeimose, nors vienas iš tėvų augęs kartu su broliais ir seserimis, ryžtasi turėti didelę šeimą ir nebijo sunkumų. 3 respondentai , augę savo šeimose su vienu iš tėvų, teigė, kad jų tėvai mirė, todėl juos auklėjo tik motina arba tėvas. Pilnose, didelėse daugiavaikėse savo tėvų šeimose augę respondentai savo šeimose gyveno gana sunkiai, nepasiturinčiai, tačiau jiems netrūko šilumos ir meilės, daugelis iš jų įgijo gerą išsilavinimą, todėl turi darbą. Tėvai jiems įdiegė svarbiausias bendražmogiškas vertybes: darbštumą, sąžiningumą, pareigingumą.


Bendražmogiškų vertybių svarba šeimos gyvenime

Kaip žinia, šeimoje tėvai pirmieji tampa savo vaikų auklėtojais ir perduoda jiems žmogiškąsias vertybes. Manoma, kad vaikai, nuo pirmųjų dienų patyrę savo šeimos meilę, vieni kitų pagarbą, išmoksta gerbti ir mylėti kiekvieną žmogų, bendrauti ir bendradarbiauti su kitais. K.Miškinis teigia: „Vertybės - tai dalykai, kuriuos asmenybė (ar visuomenė) labiausiai vertina" (Miškinis, 2003:9). Didžiausią žmogaus vertingumą nulemia jo dorovingumas, todėl tyrime dalyvavusių dorų šeimų puoselėjamos ir savo vaikams diegiamos vertybės yra aukščiausia sėkmingo auklėjimo išraiška.

Siekiant sužinoti kokias vertybes tėvai gali perduoti savo vaikams, tėvų paprašėme nurodyti kokias vertybes jie atsinešė iš savo šeimos ir kokias žmogiškąsias vertybes vienas kitame įžvelgė kurdami savo šeimas.



Text Box: □	Tėvai
□	Motinos

60%
100%



0%


75%
85%




65%
55%_____ ,
55%55%






























kita
Text Box: meilę vaikamstarpusavio supratimą




13 pav. Vertybės, įgytos respondentų šeimose
90% 80%
   meilę
   darbštumą
   pareigingumą
   kita
40% 30%
Tėvai

Remiantis tyrimo duomenimis teigiame, kad respondentai (tėvai ir motinos) labiausiai vertina iš savo šeimų atsineštas vertybes: meilę vaikams 75% ir 85% , tarpusavio supratimą 55% ir 65%, kitas vertybes paminėjo 55% tėvų (13 pav.). Interviu metu respondentai įvardijo svarbias vertybes, kurias jie įgijo savo šeimose ir linkę jas perduoti savo vaikams. Jų manymu, pagarba vaikų savarankiškumui, tvarkingumas, stropumas, ištikimybė, meilė darbui ir žmogui, sąžiningumas, darbštumas, pagarba tėvams, optimizmas, kūrybingumas, meilė grožiui, ūkiškumas buvo svarbios vertybės, kurias jiems diegė jų tėvai.




70%
















40%


30%         30%
25%

30%









20%






















Motinos

14 pav. Svarbiausios vertybės, kuriant šeimas
Norint išsiaiškinti kas turėjo didžiausią reikšmę respondentams kuriant savo šeimas, paprašėme išvardinti vertybes, kurios jiems tuo metu buvo svarbios. Gauti rezultatai rodo, kad tėvai ir motinos įvardijo meilę - 70% ir 85%, darbštumą - 30% ir 30%, pareigingumą - 25% ir 40% , kitas vertybes paminėjo - 30% ir 20% tėvų (14 pav.). Vienas kitame įžvelgę požiūrių artumą, atsakomybę, žmogiškumą, draugiškumą, taupumą, darbštumą, sąžiningumą, pasitikėjimą, sugebėjimą bendrauti, ištikimybę, jie sukūrė tvirtas šeimas ir augina keturis ir daugiau vaikų.
Manytina, kad tvirta, darni šeima yra viena iš sėkmingo vaikų auklėjimo prielaidų. Kaip teigia M.Gaigalienė tik darnioje, pagarbaus bendravimo aplinkoje, supamas meilės vaikas gali įgyvendinti savo poreikius, perimti dvasines vertybes. Užaugę tokie vaikai vadovaujasi įskiepytomis vertybėmis - meile, tikėjimu ir pasitikėjimu, teisingumu ir sąžiningumu. Šeima atlieka vaiko socializacijos funkciją - gyvendami kartu, vaikai stebi kasdienį tėvų gyvenimą, perima elgesio normas, gyvenimo vertybes, identifikuojasi su būsimu tėvo ir vyro, motinos ir žmonos vaidmeniu (Gaigalienė, 2001:12). Analizuodami perduodamas iš kartos į kartą vertybes , matome kokia tai neįkainuojama ir neišmatuojama patirtis ir tvirtos šeimos garantas.



Šeimos gyvenimo organizavimo ypatumai

Šiandieninė šeima ir jos padėtis visuomenėje skiriasi nuo šeimos, kurioje motina buvo pagrindinė vaikų auklėtoja, o tėvas tik padėdavo jai. Kalbant apie daugiavaikę šeimą, svarbu paminėti, kad esant sunkiai dabartinei ekonominei situacijai, jei turi darbus, dirba abu tėvai, todėl šeimos gyvenimas turi būti organizuojamas tinkamai, sutariant įvairiais klausimais.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą