Žinių ekonomikoje inovacijos tampa vienu svarbiausių
verslo sėkmės veiksnių. XXI a. išsivysčiusių šalių ekonomika įžengė į žinių
ekonomikos etapą, todėl niekas neabejoja inovacijų svarba siekiant ekonomikos
augimo. Tačiau bėgant laikui inovacijos samprata keičiasi. Nors inovacijų
teorija kaip atskira disciplina susiformavo visai neseniai, pradinė inovacijos
ir jos skatinimo būdų koncepcija nuėjo ilgą evoliucijos kelią. Dabartinis
inovacijos traktavimas gerokai skiriasi nuo pirminio. Iš pradžių inovacija buvo
suvokiama kaip linijinis procesas, prasidedantis naujos technologijos išradimu
ir pasibaigiantis ją naudojant pagamintais produktais. Kiek vėliau buvo pripažinta,
kad į inovacijas derėtų žiūrėti kaip į tęstinį, evoliucinį procesą (Nelson,
1982), veikiamą santykių tarp organizacijų ir individų (Lundvall, 1992;
Grabher, 1997) bei institucinių normų ir socialinių susitarimų (Morgan, 1997).
Vis daugiau dėmesio imta skirti žinių vaidmeniui, jų vadybai, laviruojant tarp
vis labiau kompleksinio žinių pobūdžio ir atskirų įmonių poreikio ypač siaurai
specializuotoms žinioms (Pavitt, 2005). Pastaruoju metu inovacijos sąvoka
suprantama taip plačiai, kad vis dažniau kalbama apie inovacijas, sukurtas
remiantis rinkos poreikiais, nevykdant jokių mokslinių tyrimų (Bloch, 2005).
Inovacijų strategija, skirta sisteminiam ir nuolatiniam veiklos tobulinimui
įgyvendinti, tampa svarbi kiekvienos įmonės ar organizacijos veikloje.
Inovacijos gali pasireikšti kaip naujos technologijos taikymas, naujo produkto
ar paslaugos pasiūlymas vartotojui, kitokių veiklos organizavimo būdų taikymas.
Todėl pagrindinį vaidmenį diegiant inovacijas ima vaidinti ne mokslo įstaigos
ir konsultacinės agentūros, bet patys verslininkai.
Pastaruoju metu inovacijos tapo ypač svarbios žemės ūkio sektoriuje.
Vis dažniau kalbama apie tai, kad po Antrojo pasaulinio karo vyravęs
agroindustrinis aprūpinimo maistu modelis patyrė krizę (Marsden, 2003, Van der
Ploeg, 2010), o žemės ūkio industrializavimo pradžioje labai pažangiu laikytas
intensyvus ūkininkavimas ir žemės ūkio mechanizavimas vis labiau kritikuojamas.
Maisto vartojime reiškiasi naujos tendencijos, kurios maisto rinką dalijo į
dvi dalis. Didelė dalis vartotojų vis dar orientuojasi į pigesnius maisto
produktus, tačiau sparčiai auga vartotojų, kurie dažniau renkasi sveiką ir
gamtai draugiškais būdais pagamintą maistą, skaičius. Be to, prognozuojama, kad
ši tendencija ateityje tik stiprės (European
2006).
Tam, kad būtų
patenkinti nauji vartotojų reikalavimai maisto kokybei, ūkininkams tenka
diegti daugybę inovacijų. Jos turi apimti ne tik naujų gamybos technologijų
naudojimą, taikant ekologinį ar kitus, dar labiau gamtai draugiškus
ūkininkavimo būdus (permakultūrą, biodinaminę, neariminę žemdirbystę ir kt.),
tačiau ir kitus svarbius veiklos aspektus. Taigi ypač aktualiomis tampa
organizacinės inovacijos, skirtos kitokiems marketingo, logistikos, apskaitos,
darbo organizavimo metodams ūkyje diegti. Dauguma jų yra inovacijos tik ūkio ar
nedidelio regiono mastu, tačiau kad jos būtų pradėtos diegti, ūkininkai turi
pradėti mąstyti ir veikti kitaip nei buvo įpratę iki šiol (Van der Ploeg,
2004). Inovacijoms diegti žemės ūkio versle didelis dėmesys skiriamas ir ES
2007-2013 metų laikotarpio kaimo plėtros programoje. Šio laikotarpio paramos
panaudojimo principus apibrėžiančios Kaimo plėtros Bendrijos strateginės gairės
(Europos Sąjungos... , 2006) numatė, kad įgyvendinant kaimo vystymui keliamus
prioritetus, šalys narės turi sudaryti sąlygas inovacijoms ir naudotis
moksliniais tyrimais bei eksperimentine veikla.
Nors daugelis organizacinių inovacijų, kurios šiuo metu diegiamos žemės
ūkyje, būna sėkmingos jas įdiegti pasiryžusiems ūkininkams, psichologiniai
barjerai ir žinių apie verslo vadybą trūkumas išlieka svarbiu veiksniu,
stabdančiu jų diegimą. Lietuvos ūkininkai, neseniai įsisavinę rinkos
ekonomikos pradmenis, ypač bijo rizikuoti ir yra inertiški organizacinių inovacijų
atžvilgiu.
Lietuvoje 2007-2013 metais inovacijų sklaidą rėmė Kaimo plėtros
programa (2007). Joje inovacija apibrėžta kaip nauja technologija, idėja ar
metodas, skirtas naujiems procesams, technologijoms, techninėms priemonėms,
žaliavoms ir produktams sukurti arba esamiems tobulinti. Tačiau konkrečiose
priemonėse inovacijos buvo suprantamos siauriau. Lietuvoje inovacijoms diegti
buvo taikoma priemonė „Profesinio mokymo ir informavimo veikla", kuria
buvo siekiama didinti žemės ir miškų ūkio konkurencingumą, stiprinant
žmogiškuosius išteklius ir diegiant pažangias technologijas ir inovacijas.
Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programa finansavo parodomųjų bandymų
rengimą, seminarų, lauko dienų ir kt. informavimo veiklų organizavimą, žemės
ir miškų ūkio veiklos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ūkyje mokslo žinių ir
inovacinės praktikos sklaidą. Toks inovacijų diegimo būdas yra tinkamiausias
technologinių inovacijų, kurias galima tiražuoti, sklaidai, tačiau nėra
tinkamas organizacinėms inovacijoms diegti. Ne mažiau svarų indėlį į inovacijų
kūrimo ir diegimo procesą žemės ūkyje turėjo įnešti priemonė „Žemės ūkio valdų
modernizavimas", skirta paremti investicijoms į žemės ūkio gamybą.
Projekto inovatyvumas buvo vienas iš projekto atrankos kriterijų, tačiau pagal
šią priemonę buvo remiamas tik naujos žemės ūkio technikos, transporto
priemonių, pagamintai produkcijai transportuoti ir įrangos, technologinių
įrengimų, kompiuterinės ir programinės įrangos, skirtų projekto reikmėms,
pirkimas (Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programa, 2007). Dėl to
2007-2013 metais inovacijų diegimas ūkininkų ūkiuose buvo remiamas tik viename
iš maisto tiekimo grandinės etapų - pirminėje žemės ūkio gamyboje, o prioritetas
buvo suteiktas technologinėms inovacijoms, leidžiančioms padidinti gamybos
produktyvumą ir sumažinti sąnaudas. Ūkininkams, kurie rinkoje konkuruoja gamindami
ne pigią, standartinę produkciją, bet orientuojasi į išskirtinį, aukštesnės
kokybės produktą ir siekia jį patys pateikti rinkai, pačios svarbiausios yra
produkto kokybę ir išskirtinumą kuriančios bei organizacinės inovacijos.
Straipsnio tikslas - ištirti inovacijų diegimo motyvus ir barjerus Lietuvos žemės ūkyje
bei pateikti pasiūlymus inovacijų politikai formuoti, atsižvelgiant į augančią
organizacinių inovacijų, kaip naujo ūkininkavimo sėkmės veiksnio, reikšmę.
Tyrimas buvo
atliktas taikant sisteminės analizės ir anketavimo metodus.
Anketuojant surinkta ir susisteminta informacija leidžia identifikuoti pagrindines inovacijų diegimo sritis, diegimo motyvus ir barjerus žemės ūkyje.
Tyrimo rezultatai gali pasitarnauti rengiant inovacijų strategiją Lietuvos
žemės ūkyje.
Tyrimo metodika
Tyrimo duomenys surinkti naudojant klausimyną,
parengtą atsižvelgiant į tyrimui keliamus tikslus. Klausimai suformuluoti
siekiant įvertinti, ar Lietuvos ūkininkai suvokia inovacijas kaip ūkio sėkmės
veiksnį, kokie yra inovacijų diegimo motyvai, kokios inovacijos (technologinės,
produkto ar organizacinės) dažniausiai diegiamos ūkininkų ūkiuose bei kokios
priežastys trukdo jas diegti. Siekiant išsiaiškinti pačius efektyviausius
informacijos apie inovacijas šaltinius, anketoje buvo vertinamas įvairių
institucijų indėlis į inovacijų skatinimo procesą. Respondentų taip pat buvo
prašoma nurodyti, ar jie užsiima tik žemės ūkio gamyba, ar vykdo ir daugiau
veiklų (perdirba ūkyje užaugintą produkciją, rūpinasi jos realizavimu
vartotojams, teikia paslaugas ir kt.), taip pat amžių
ir išsilavinimą.
Tyrimo metu
apklausta 1100 Lietuvos ūkininkų, dalyvaujančių Lietuvos ūkių apskaitos duomenų
tinkle (toliau - ŪADT). ŪADT yra unifikuota visose ES šalyse veikianti
informacinė sistema, atspindinti prekinę žemės ūkio produkciją gaminančių ūkių
veiklą. Ši sistema pradėjo funkcionuoti Europos ekonominėje bendrijoje kartu su
bendrąja žemės ūkio politika. Į ES ŪADT pagal visoms šalims vienodą metodiką atrenkami
ūkiai, pagal tam tikrus požymius atspindintys atskirų šalių ūkių visumą
(Ūkių..., 2012). Toks respondentų imties pasirinkimas užtikrino duomenų reprezenta-tyvumą
ir patikimumą, nes ŪADT struktūra yra formuojama atsižvelgiant į žemės ūkio
surašymo ir žemės ūkio struktūros tyrimus, siekiant parodyti Lietuvos prekinių
ūkių, didesnių nei tam tikras ekonominis dydis, veiklos rezultatus. Kad būtų
atspindėta ūkių visuma, respondentai yra parenkami pagal ekonominio dydžio
klases ir ūkininkavimo tipus iš visų šalies administracinių rajonų. Anketas
ŪADT respondentams išplatino ir surinko Lietuvos žemės ūkio konsultavimo
tarnybos darbuotojai.
Apklausos rezultatai yra analizuojami pagal dvi
respondentų grupes, kurios išskirtos remiantis dviem M. E. Porter pasiūlytomis
konkuravimo strategijomis: mažiausių sąnaudų strategija (angl. Cost leadership) ir diferenciacijos strategija (angl. Differentiation) (Porter, 1980). Pasirinkusi mažiausių sąnaudų strategiją verslo organizacija
siekia pagaminti tinkamos kokybės prekę arba paslaugą pigiau nei jos konkurentai,
tai suteikia galimybę parduoti savo produkciją žemesne kaina nei kitų įmonių.
Pasirinkusi diferenciacijos strategiją verslo organizacija siekia, kad jos
gaminami produktai ar paslaugos skirtųsi nuo konkurentų tam tikromis savybėmis
ir dėl to būtų pirkėjų vertinami kaip geresni nei atitinkami konkurentų
produktai. Tai leidžia gauti už savo produkciją didesnę kainą nei vidutinė
rinkoje.
Pirmajai respondentų grupei buvo priskirti ūkininkai, užsiimantys
pirmine žemės ūkio gamyba ir gaminantys standartinę produkciją, kuri
pateikiama žemės ūkio žaliavą perdirbančioms įmonėms, konkuruojantys naudodami
mažiausių sąnaudų strategiją (toliau - pirmoji respondentų grupė). Antrajai
respondentų grupei buvo priskirti ūkininkai, kurie, siekdami produkto
išskirtinumo, perdirba žemės ūkio produkciją ūkyje, kuria tiesioginius
pardavimo kanalus, teikia paslaugas, konkuruodami naudojant diferenciacijos
strategiją (toliau - antroji respondentų grupė).
Tyrimo rezultatai
Pirmajai respondentų grupei buvo priskirta 76,7 proc.
tyrime dalyvavusių respondentų, o antrajai - 23,3 proc. respondentų. Skirtingų
grupių respondentų charakteristikų analizė rodo, kad antrosios grupės
respondentai buvo aukštesnio išsilavinimo, didesnioji jų dalis - 40-49 ir 50-59
metų amžiaus. Tai rodo, kad diferenciacijos strategiją labiau linkę naudoti
aukštesnio išsilavinimo ir verslo patirtį sukaupę ūkininkai.
Tyrimo rezultatai parodė, kad Lietuvos ūkininkai pripažįsta inovacijų
reikšmę ilgalaikei veiklos sėkmei. Tik 5,5 proc. apklausoje dalyvavusių
ūkininkų teigė, kad naujovių diegimas jiems yra mažai svarbus, o kiti ūkininkai
manė, jog inovacijos yra labai reikšmingas arba reikšmingas sėkmingos ūkinės
veiklos veiksnys (atitinkamai 52,9 ir 41,4 proc.). Inovacijų reikšmę įvertino
tiek pirmosios, tiek antrosios respondentų grupės ūkininkai, tačiau
pastarosios grupės atsakymuose šiam veiksniui buvo suteikta didesnė svarba.
57,1 proc. antrosios grupės respondentų inovacijas pripažino labai
reikšmingomis, o pirmojoje grupėje tokių respondentų buvo apie 5 procentiniais
punktais mažiau - 51,7 proc.
Net 81 proc. visų apklausoje dalyvavusių ūkininkų teigė per pastaruosius
penkerius metus savo ūkyje įdiegę inovacijas. Aktyvesni buvo pirmosios grupės
ūkininkai. 81,9 proc. šios grupės respondentų teigė diegę inovacijas.
Antrojoje grupėje į klausimą, ar per pastaruosius penkerius metus įdiegėte
inovacijas, teigiamai atsakė 78,6 proc. respondentų.
Išanalizavus
inovacijų pobūdį, galime daryti išvadą, kad pirmosios grupės ūkininkai
aktyviau nei antrosios diegė tik vienos rūšies inovacijas - pradėjo naudoti kitokią
techniką. Apklausos rezultatai atspindi 2007-2013 metais susiklosčiusią inovacijų
diegimo praktiką, kai mažiau kuro naudojanti ir mažiau gamtą teršianti žemės
ūkio technika buvo remiama kaip inovacija. (Ramanauskas... , 2009). Tačiau
diegiant naujas augalų auginimo ir gyvulių laikymo ir šėrimo technologijas,
taikant ūkyje naujus darbo organizavimo, logistikos bei rinkodaros metodus ir
diegiant naujoves gamybos ciklui pratęsti aktyvesni buvo antrajai respondentų
grupei priskirti ūkininkai (1 pav.).
1 pav. Ūkininkų diegtos inovacijų rūšys pagal grupes, procentais nuo
visų
ūkininkų, diegusių
inovacijas
Ūkių pasirinkta gamybos strategija lėmė skirtingus
inovacijų diegimo motyvus. Nors respondentų atsakymai į klausimą „Kokių tikslų
siekėte diegdami naujoves?" rodo, kad abiejų grupių respondentai išskyrė
tris tuos pačius svarbiausius inovacijų diegimo motyvus - gamybos apimčių
didinimas, darbo našumo didinimas ir kokybės gerinimas, - tačiau tarp šių
dviejų respondentų grupių atsakymų matyti ir skirtumų. Pirmosios grupės respondentai,
palyginti su antrosios grupės, diegdami inovacijas siekė didinti darbo našumą
ir gerinti darbo sąlygas. Antrosios grupės respondentai gerokai aktyviau nei pirmosios diegė produkto ir organizacines inovacijas
(siekė sumažinti sandėliavimo ir transportavimo išlaidas, rasti naujų
nuolatinių pirkėjų, turėti išskirtinę prekę, pagerinti produkcijos kokybę).
Svarbu pažymėti, kad respondentų, pasirinkusių kai kuriuos atsakymus, dalis
skirtingose respondentų grupėse skyrėsi net kelis kartus. Pavyzdžiui, nurodydami
inovacijų diegimo tikslą susirasti naujų pirkėjų, tai įvardijo 30 proc.
antrosios grupės ir tik 12,3 proc. pirmosios grupės respondentų, o siekį turėti
išskirtinę prekę ar paslaugą - 11,7 proc. antrosios ir 5,7 proc. pirmosios
grupės respondentų (2 pav.).
Tyrimas rodo, kad abiejų respondentų grupių atstovai dažniausiai informacijos apie inovacijas gavo konferencijose, prekybinėse mugėse ir parodose. Šiuose renginiuose organizuojami įvairūs seminarai bei mokymai, skirti supažindinti su nauja įranga bei technologijomis, ūkininkų yra gerai vertinami. Antrasis pagal reikšmingumą informacijos šaltinis apie inovacijas yra tiekėjai. Šiuos du šaltinius paminėjo beveik vienoda abiejų grupių respondentų dalis (3 pav.).
Vertinat kitus informavimo šaltinius, skirtingoms grupėms priklausančių
respondentų nuomonės smarkiai skiriasi. Be to, tyrimas rodo, kad antrosios
grupės respondentai yra gerokai aktyvesni už pirmosios grupės respondentus
ieškodami informacijos apie inovacijas. Aukštesnis antrosios ūkininkų grupės
išsilavinimas lėmė, kad net 36,2 proc. respondentų informacijos apie inovacijas
ieškojo moksliniuose ir profesiniuose leidiniuose, 35,7 proc. naudojosi
konsultantų paslaugomis, 18,3 proc. informacijos gavo iš produkcijos vartotojų
ir klientų. Būtina paminėti ir svarų kooperatyvų indėlį skatinant inovacijas.
Net 10 proc. respondentų paminėjo kooperatyvus kaip dalyvaujančius informacijos
apie inovacijas sklaidos procese.
3 pav. Ūkininkų informacijos apie inovacijas šaltiniai pagal grupes,
procentais nuo visų ūkininkų, diegusių inovacijas
Analizuojant priežastis, kodėl ūkininkai nediegė
inovacijų, beveik pusė abiejų grupių respondentų atsakė, kad vengia naujovių,
nes jų diegimas yra susijęs su rizika. Kadangi daugelio ūkininkų diegtos
inovacijos apsiribojo naujos technikos bei kitų įrengimų įsigijimu, o šioms
investicijoms ūkininkams teko skolintis iš bankų, ši patirtis tarp ūkininkų
suformavo požiūrį, kad inovacijos yra brangus ir rizikingas dalykas. Nemaža
dalis inovacijų pastaruosius penkerius metus nediegusių ūkininkų mano, jog ūkis
veikia sėkmingai ir be naujovių. Tokią nuomonę išreiškė 22,9 proc. pirmosios
grupės ir 24,1 proc. antrosios grupės respondentų (4 pav.).
4 pav. Ūkininkų inovacijų
diegimo barjerai pagal grupes, procentais nuo visų
ūkininkų, nediegusių
inovacijas
Siekiant paskatinti inovacijų sklaidos procesą,
ypatingą dėmesį reikia atkreipti į tuos respondentus, kurie nediegė inovacijų,
nes trūko laiko jas diegti, neturėjo idėjų, kokių inovacijų reikia jų ūkiui,
arba trūko patirties savarankiškai įgyvendinti naujoves. 37,8 proc. pirmosios
grupės ir 38,0 proc. antrosios grupės respondentų dalyvautų diegiant
inovacijas, jei sulauktų pagalbos organizuojant inovacijų diegimo procesą bei
idėjų, kokios inovacijos jiems būtų tinkamos.
Išvados
1.
Pastaraisiais
metais Lietuvos kaimo politikos inovacijų sklaidos priemonių prioritetas buvo
teikiamas technologinėms inovacijoms, sukuriant į mažų išlaidų konkuravimo
strategiją besiorientuojantiems ūkininkams sąlygas didinti darbo našumą ir
gamybos produktyvumą.
2.
Sparčiai augant
vartotojų, kurie apsisprendžia rinktis sveikus ir gamtai draugiškais būdais
pagamintus maisto produktus, skaičiui, ūkininkams atsiranda naujų galimybių
nuo standartinės produkcijos pereiti prie kokybiško ir išskirtinio produkto,
pateikiamo galutiniam vartotojui. Siekiant daugiau ūkininkų paskatinti
prisitaikyti prie naujų rinkos galimybių ir konkuruoti įgyvendinant
diferenciacijos strategiją, greta naujų gamybos technologijų vis labiau
aktualiomis tampa organizacinės inovacijos, skirtos naujiems marketingo,
logistikos, apskaitos, darbo organizavimo metodams ūkyje diegti. Dėl šios
priežasties ateityje įgyvendinant Lietuvos inovacijų politiką žemės ūkyje,
būtina didesnį dėmesį skirti organizacinėms inovacijoms.
3. Sugrupavus ūkininkus į dvi grupes, atsižvelgiant į
jų pasirinktą konkuravi-mo strategiją, išryškėjo skirtingas šių grupių
respondentų požiūris į inovacijas. Skiriasi jų inovacijų diegimo motyvai ir
barjerai, įgyvendintų inovacijų pobūdis bei informacijos apie jas šaltiniai.
Todėl ateityje, siekiant padidinti Lietuvos inovacijų politikos veiksmingumą,
paramos priemonės turėtų būti diferencijuojamos atsižvelgiant į dvi skirtingas
konkuravimo strategijas įgyvendinančių ūkininkų poreikius.
Literatūra
1.
Bloch, C. (2005). Innovation measurement:
present and future challenges. Paper prepared for the Eurostat Conference.
Knowledge Economy - Challenges for Measurement
Luxembourg.
2.
European Foundation for the
Improvement of Living and Working Conditions. (2006). Trends
and drivers of change in the food and beverage industry in Europe: Mapping
report. -http://www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/esl/06/ef0637_en.pdf
[2013 01 31].
3.
Europos Sąjungos
Tarybos 2006 m. vasario 20 d. sprendimas „Dėl kaimo plėtros Bendrijos
strateginių gairių (2007-2013 m. programavimo laikotarpis" - http://eurlex.
europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:055:0020: 0029:LT:PDF [2013 01
25].
4.
Grabher, G., Stark, D. (1997). Organising Diversity: Evolutionary Theory, Network Analysis and
Post-socialism. Regional Studies. Vol. 31.
5. Lietuvos
kaimo plėtros
2007-2013 metų programa.
(2007). -http://www.zum.lt/min/failai/Oficialus_KPP_2007-2013_bendroji_dalis_final1vert_LT.pdf [2013
01
25].
6.
Lietuvos kaimo
plėtros 2007-2013 metų programos priemonės „Žemės ūkio valdų modernizavimas"
antrosios ir trečiosios veiklos sričių įgyvendinimo taisyklės. Lietuvos
Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. spalio 31 d. įsakymas Nr. 3D-480. -http://www.zum.lt/index.php?1428545306
[2013 01 25].
7.
Lundvall, B. A.
(1992). National Systems of Innovation: Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning. - London: Pinter Publishers.
9. Morgan,
K. (1997). The Learning Region: Institutions, Innovation and Regional Renewal // Regional
Studies. Vol. 31.
10. Nelson,
R.
R., Winter, S. G. (1982). An
Evolutionary Theory of Economic Change. Harvard University Press. - Cambridge,
Mass.
11. Pavitt,
K. (2005).
The Process of Innovation.! Fagerberg, D.
Mowery and R.
R. Nelson. The Oxford Handbook of Innovation.
- Oxford: Oxford University Press.
12.
Porter, M. E. (1980). Competitive
Strategy. -
New York: Free Press.
13. Ramanauskas, J., Kirstukas, J. (2009). Inovacijų plėtra modernizuojant ūkininkų ūkius // Management
theory and studies for rural business and infrastructure development. Nr. 18
(3).
14. Ūkių veiklos rezultatai (ŪADT tyrimo duomenys). (2012). FADN survey results 2011. -Vilnius: Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas.
15. Van
der
Ploeg, J. D., Bouma, J., Rip,
A., Rijkenberg,
FHJ, Ventura, F., Wiskerke,
JSC. (2004). On Regimes, Novelties and Co-Production. Wiskerke JSC, Ploeg van
der JD, Seeds of Transition. - Van Gorcum, Assen.
Van der Ploeg, J., Jingzhong,
Y., Schneider, S. (2010). Rural development reconsidered: building on comparative perspectives
from China, Brazil and the European Union // Rivista di economia agrarian. Nr.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą