ES skatina socialines inovacijas kaip vis didėjančios svarbos sąvoką ir
naujų bei kūrybingų socialinių ir visuomeninių iššūkių sprendimų šaltinį. Tai
apima naujų būdų vyresnių žmonių aktyvumui paiešką. Parama teikiama išankstinio
naujų iniciatyvų finansavimo, sėkmingų nedidelės apimties projektų didinimo
rėmimo ir dalijimosi geros praktikos bei novatoriškų idėjų regioniniu ir
nacionaliniu mastu iniciatyvų forma.
Lietuvoje sveikas ir
aktyvus senėjimas taip pat yra socialinės įtraukties strategijos dalis.
Senėjančioje visuomenėje vis aktualesnė tampa ne tik socialinė senų žmonių
apsauga, bet ir jų švietimas bei konsultacijos. Per socialines paslaugas
patenkinami svarbiausi senolių poreikiai, užtikrinantys jiems galimybę kuo
ilgiau gyventi savo namuose.
Visą gyvenimą trunkančiam
mokymuisi tampant realybe, atsiranda vyresnių žmonių aktyvumo galimybė vystant
ir palaikant įgūdžius bei kompetencijas, kurių žmonėms reikia darbe ir
pilnaverčiam visuomeniniam gyvenimui. Už švietimo strategiją atsako valstybės
narės, tačiau ES dirba remdama įnašą, kurį švietimas gali užtikrinti realizuojant
bendruosius ES ekonominius ir socialinius tikslus senstančios visuomenės
kontekste. Švietimas ir mokymai (ET) 2020 užtikrina strateginę šio europinio
bendradarbiavimo struktūrą.
Kiekybinis tyrimas
parodė, jog Druskininkų bendruomenės senjorams aktualu patenkinti dvasinius,
ryšio su gamta ir bendruomene poreikius. Tai atspindi ir darbe analizuoti
gerontologijos, psichologijos, socialinio darbo mokslo tyrimai.
Senolių poreikių (lankyti
pamaldas, kapus, pasivaikščioti gryname ore, lankytis svečiuose ar priimti
svečius, prižiūrėti gėlyną ar augintinį ir kt.) patenkinimui savivaldybės
neturi pakankamai resursų, tačiau yra galimybių organizuoti ir teikti šias
paslaugas kitais būdais.
Daugeliui senų žmonių
aktualūs savirealizacijos, naudingumo bendruomenei klausimai, kuriuos spręsti
galima sutelktoje ir aktyvioje bei socialiai išprususioje bendruomenėje.
REKOMENDACIJOS
Druskininkų bendruomenės senjorams alternatyvias socialines paslaugas
teikti pasitelkiant bendruomenę, savanorius, nevyriausybines organizacijas.
Inicijuoti alternatyvių
(papildomų) poreikių pripažinimą socialinėmis reikmėmis, būtinomis norint
užtikrinti sėkmingą senėjimą.
Organizuoti informacijos apie papildomus poreikius bei galinčius šiuos
poreikius padėti patenkinti duomenų bazės sudarymą ir priežiūrą. Taip pat
rinkti informaciją apie tai, kokias socialines naudas bendruomenei gali teikti
pagyvenę asmenys ir kam šios senjorų paslaugos (veiklos) būtų reikalingos.
Tam tikslui savivaldybių
socialinių paslaugų centrai ar kitos socialinės įstaigos galėtų steigti
socialinio darbo vadybininko ar kuratoriaus pareigybę, kurios tiesioginis
darbas būtų burti bendruomenę, rinkti informaciją ne tik apie senų žmonių
poreikius, bet ir apie žmones bei organizacijas, kurie galėtų padėti šiuos
poreikius patenkinti.
ŠALTINIŲ IR LITERATŪROS SĄRAŠAS
1.
Active ageing solodarity between
generations. A statistical portrait of the European Union 2012 p.7.
2.
Allport G.W. Tapsmas. Vilnius,
1998.
3.
Bagdonienė L.,
Hopenienė R. Paslaugų marketingas ir vadyba: vadovėlis. Kaunas: Technologija,
2005.
4.
Baršauskienė V.,
Leliūgienė I. Sociolkultūrinis darbas bendruomenėje. Kaunas: Technologija;
2001.
5.
Bond, J. Ageing
Society an introduction to social gerontology. London etc: Sage. 2007.
6.
Dėl socialinių
paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo (Nutarimas 2006 m. lapkričio 15 d. Nr. 1132). Valstybės žinios. 2006, Nr. 17-589.
7.
Dėl socialinių
paslaugų priežiūros departamento prie socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
nuostatų patvirtinimo (ministro įsakymas 2006 m. liepos 1 d. Nr. A1-182). [žiūrėta 2013 m. balandžio 19 d.]. prieiga per internetą: http://tar.tic.lt
8.
Druskininkų
savivaldybės plėtros 2004-2013 metų strateginis planas. [žiūrėta 2013 m.
balandžio 15 d.]. Prieiga per internetą: www.infodruskininkai.lt
9.
EYAA 2012-Europa.
Prieiga per internetą: europa.eu/ey2012/BlobServlet%3FdocId%3D7366%26langId%3D...,
[žiūrėta: 2013 m. gegužės 10 d.]
10. ES įnašas į vyresnių žmonių aktyvumą ir kartų solidarumą.
Liuksemburgas: Europos sąjungos leidinių biuras, 2012 p.6.
11.
Europos socialinė
chartija. Lietuvos Respublikos Seimas 1996-05-03// Valstybės žinios, 2001,
Nr.49-1704.
12.
Eurostato tyrimas
dėl vyresnių žmonių aktyvumo. Prieiga per internetą: http://europa.eu
13.
Gvaldaitė L.,
Švedaitė B. Socialinio darbo metodai. Vilnius, VU, 2005.
14.
Harper, S. Ageing
societies: myths, challenges and opportunities. London. A Hodder Arnold
Publication, 2006.
15.
Johnson L. C. Socialinio darbo praktika. Vilnius,
2001, P. 21-24.
16. Kardelis, K. Mokslinių tyrimų
metodologija ir metodai. 2-asis pataisytas ir papildytas leidimas. Kaunas, 2002. p. 34.
17. Lazutka R., Žalimienė L., Miklionienė S., Andrejevą L., Skučienė D.
Pagyvenusių ir senų žmonių gerovė. Lietuvos politikos strategijos metmenys.
STI, Vilnius, 2004, p.55-78.
18. Legkauskas V. Socialinė psichologija. Vilnius. Vaga. 2008, - 90-104.
19.
Lemme BH.
Suaugusiojo raida. Kaunas: Poligrafija ir informatika, 2003.
20.
Lietuvos gyventojų
politikos metmenys. Sudarė V.Stankūnienė: Prieiga per internetą: http://www.demografija.lt/users/www/uploaded/mografijos/turiniai/LTgyvpolstrategmetm2
004.pdf, (žiūrėta 2012
gegužės 6
21. Lietuvos Respublikos Konstitucija // Valstybės žinios. 1992, Nr.
33-1014.
22. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m.
balandžio 5 d.
įsakymas Nr. A1- 94 „Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės
globos poreikio nustatymo metodika"//Valstybės žinios. 2006, Nr.43-1570.
įsakymas Nr. A1- 94 „Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės
globos poreikio nustatymo metodika"//Valstybės žinios. 2006, Nr.43-1570.
23. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įgyvendinimo
įstatymas//Valstybės žinios.1996,
Nr.104-2368.
Nr.104-2368.
24. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymas// Valstybės žinios.
2006 sausio 19 d. Nr. X-493.
25.
Lietuvos
Respublikos vietos savivaldos įstatymas (1994 m. liepos 7 d. Nr. I-533). Valstybės žinios. 1994 Nr. 55-1049
27. LR Piniginės socialinės
paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymas (2011 m. gruodžio
1 d. Nr. XI-1772). [interaktyvus]. [žiūrėta 2013 m. balandžio 19 d.]. Prieiga per internetą:
www.lrs.lt
1 d. Nr. XI-1772). [interaktyvus]. [žiūrėta 2013 m. balandžio 19 d.]. Prieiga per internetą:
www.lrs.lt
28.
Marcel Spierts. Balansavimas ir aktyvinimas.
Metodiškai organizuotas sociokultūrinis darbas. VU Specialiosios psichologijos
laboratorija. Vilnius, 2003.
29.
Miežytė-Tijūšienė
J., Bulotaitė L. Pensinio amžiaus žmonių socialinis aktyvumas bei psichologinė
savijauta. Gerontologija 2012; 13(4):199-205.
30. Mockus A. Sėkmingo senėjimo patyrimas (Žvalgomasis tyrimas).
Psichologijos patyrimai:
klausimai ir atsakymai: konferencijos medžiaga. Vilnius: Vilniaus universitetas, 2011.
klausimai ir atsakymai: konferencijos medžiaga. Vilnius: Vilniaus universitetas, 2011.
31.
Mockus A., Žukaitė
A. Sėkmingas senėjimas: psichologinis aspektas. Gerontologija 2012;
13(4):228-234.
32. Nacionalinė gyventojų senėjimo pasekmių įveikimo strategija //Valstybės
žinios. 2004, Nr. 95 (1)-3501.
33. Pajamų garantijų įstatymas (1991 m. Nr. I-618). [žiūrėta 2013 balandžio
19 d.]. prieiga per internetą: www.lrs.lt
34.
Pranešimas apie
žmogaus socialinę raidą Lietuvoje. Vilnius, 1999, 2000, 2001,2002-2003
35. Socialinė gerontologija:
ištakos ir perspektyvos. Mokymo knyga. Sud. Nijolė Večkienė.
VDU Socialinio darbo institutas, Kaunas. 2004.
VDU Socialinio darbo institutas, Kaunas. 2004.
36.
Socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos socialinis pranešimas 2010-2011 metų.
[interaktyvus]. [žiūrėta 2013 m. sausio 16 d.]. Prieiga per internetą: <http://www.socmin.lt/index.php?-1351634479>
37. Socialinės paramos koncepcija (1994 m. gegužės 13 d.). Valstybės
žinios, 1994, Nr. 36-653.
38.
Socialinių
paslaugų katalogas // Valstybės žinios, 2006. Nr. A1 -93.
39.
Socialinių
paslaugų poreikio asmeniui nustatymo principų ir tvarkos aprašas, patvirtintas
Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu Nr.A1-146 2004 m.//Valstybės
žinios. 2004,
Nr. 88-3256.
40.
Šurkienė G.,
Stukas R., Alekna V., Melvidaitė A. Populiacijos senėjimas kaip visuomenės
sveikatos problema. Gerontologija 2012; 13(4):235-239.
41.
Templeton J. M.
Gyvenimo dėsniai. Vilnius, 2003.
42.
Trimakas K. A.
Asmenybės raida gyvenime. Vilnius, 1997.
43.
Valantiejus A.
Socialinė struktūra: nuo makro prie mikro modelių. Vilniaus universitetas/
Socialinių tyrimų institutas. - Vilnius: VU leidykla, 2007. - 372 p.
44.
Valstybinio
socialinio draudimo įstatymas (2003 m. lapkričio 18 d. Nr. I-1336). [žiūrėta
2013 balandžio 19 d.]. prieiga per internetą: www.socmin.lt
45.
Valstybinio
socialinio draudimo pensijų įstatymas (2005 m. gegužės 19 d. Nr. X-209). Žin.
2005 Nr. 71-2555.
46. Vengerienė B. Paslaugų vadyba. Vilnius: VU leidykla, 2006.
47. Žalimienė L. Socialinės paslaugos. Mokomoji knyga. VU Specialiosios
psichologijos
laboratorija. Vilnius, 2003. - 180 p.
laboratorija. Vilnius, 2003. - 180 p.
48. Žmogaus socialinė raida. Vyr. red. Jolanta Rimkutė. Vilnius, Homo
Liber. 2001.
49. Žukauskienė R. Raidos psichologija. Vilnius, Margi raštai. 2002. -
342-352 p.
SANTRAUKA
Darbe siekiama išanalizuoti Druskininkų pagyvenusių bendruomenės narių
alternatyvių socialinių paslaugų poreikį. Remiantis socialinio darbo,
gerontologijos ir psichologijos moksliniais tyrimais, buvo nustatyta tokių
socialinių ryšių ir poreikių svarba, kaip ryšys su gamta, tikėjimu ir
bendruomeniniai ryšiai. Anketinės apklausos metu buvo ištirtas bendruomenės
senjorų (150 asmenų) požiūris į šių poreikių patenkinimo aktualumą ir galimybes
gauti pagalbą alternatyvių socialinių paslaugų pavidalu. Kadangi poreikiai buvo
nustatyti, aptarti preliminarūs šių poreikių patenkinimo variantai, orientuoti
į bendruomenės sutelktumą, savanorišką ir nevyriausybinių organizacijų veiklą ir
galimybė vykdyti šių veiklų organizavimą bei koordinavimą Druskininkų
savivaldybės Socialinių paslaugų centre.
Raktiniai žodžiai: senolis, poreikis, socialinės paslaugos, pagalba asmens namuose,
gerontologinis socialinis darbas.
Žmonių, perkopusių 60 metų Pasaulyje ir Lietuvoje sparčiai daugėja.
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2012 m. pagyvenę (60-74 metų
amžiaus) ir seni (virš 75 metų amžiaus) žmonės sudarė 23,6 proc. visos
gyventojų populiacijos. Gyventojų senėjimas - viena svarbiausių laikmečio
problemų, stipriai įtakojanti šalies ekonomiką, socialinę politiką, sveikatos
apsaugos sistemą ir kitas visuomenės gyvenimo sritis. Populiacijos senėjimas
įgalina kuo nuodugniau tirti individo senėjimo procesą socialiniu, fizinės
sveikatos, psichologiniu aspektais ir ieškoti bendrų bei individualių
vardiklių, kaip šį procesą padaryti visapusiškai pozityvesniu.
Žmogus yra tarsi trimatis
- fizinė, sąmoninga ir socialinė būtybė, todėl mokslinėje literatūroje
paprastai skiriami trys jo raidos aspektai: fizinis, psichinis ir socialinis.
Fizinis senėjimas kasdieniniam gyvenime dažniausiai asocijuojasi su
išoriniais individo senėjimo požymiais, sveikatos būkle. Mokslininkai žmogaus
fizinę raidą nagrinėja gilindamiesi į kūno organų, motorinių sugebėjimų
pakitimus bei sveikatos būklę įvairiais amžiaus tarpsniais.
Psichinė raida apima
žmogaus proto ir pažinimo sugebėjimų, mąstymo ir kalbos ypatumus skirtingais
gyvenimo etapais. Gerontologijoje reikšminga raidos psichologija, kurios
klasiku laikomas, ir kurioje asmenybė nagrinėjama visą gyvenimą.
Trečioji žmogaus raidos
dalis - socialinė raida, tyrinėjanti žmogaus gyvenimą kaip visumą, ar kurį nors
gyvenimo etapą keliais požiūriais, analogiškais bendrosios sociologijos
paradigmoms.
Tiek fiziniai, tiek
psichologiniai ar socialiniai žmogaus raidos (senėjimo) aspektai veikia
individo, kaip bendruomenės ir visuomenės nario gyvenimą. Su amžiumi didėja
priklausymas nuo kitų ir pagalbos poreikis. Ir atvirkštinė priklausomybė -
atidavimas silpsta.
Socialinių paslaugų
tikslas - padėti žmogui kuo ilgiau gyventi visavertį gyvenimą, savarankiškai
rūpintis savimi dalyvauti visuomenės gyvenime.
Šiuo metu veikiantis
Socialinių paslaugų įstatymas ir Socialinių paslaugų katalogas reglamentuoja ir
standartizuoja socialines paslaugas, kurias gali pagyvenę, seni ar neįgalūs
asmenys gauti savo namuose. Pasaulinė praktika turi pavyzdžių, kaip galima
plėsti šių paslaugų asortimentą, kad būtų patenkinti kuo įvairesni svarbūs
poreikiai.
Darbo tikslas - išnagrinėti alternatyvių (papildomų) socialinių paslaugų
pagyvenusiems ir seniems bendruomenės nariams poreikio Druskininkų
savivaldybėje dinamiką.
Uždaviniai:
1. Nustatyti alternatyvių
(papildomų) socialinių paslaugų pagyvenusiems žmonėms poreikį.
2. Išanalizuoti teikiamų socialinių paslaugų pagyvenusiems žmonėms
struktūrą ir alternatyvių socialinių paslaugų teikimo perspektyvas.
3.
Išnagrinėti
turimus resursus ir apžvelgti papildomų paslaugų inicijavimo galimybes.
Vilnius pedagogical
universit,
Social comunication institut.-Vilnius, 2013.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą