Kintant rinkos ekonomikos tendencijoms, besąlygiškai
kinta ir darbuotojų poreikiai šiuolaikinei organizacijai. Siekiama kūrybiško ir
produkuojančio darbinio klimato kaip vieno iš darbo efektyvumo bei
konkurencingumo didinimo veiksnių.
Akcentuojant humanistinį požiūrį traktuojama, jog
palankaus organizacijos klimato nauda pasireiškia pagerėjusiais tarpusavio
santykiais, gilesniu saugumo-apibrėžtumo pojūčiu, didesniu atvirumu ir
tolerantiškumu, pasak J. Rosanas (2008), H. Spitzek (2011) ir kitų tyrėjų,
žymiai įtakojančiais darbo kokybę bei veiklos rezultatus. Dabartiniu
laikotarpiu viešojo sektoriaus žmogiškųjų išteklių efektyvaus valdymo klausimai
įgyja vis didesnę svarbą, nes valdžios institucijos nuolat sprendžia sudėtingus
ir didelės apimties uždavinius, reikalaujančius daugialypės specialistų
kompetencijos.
Pasirinktos temos
aktualumą sąlygojo siekis ištirti konkretaus viešojo administravimo sektoriaus institucijos
padalinio ir jo darbinių komandų klimato ypatumus, sąlygojamus humanistinės
žmogiškųjų išteklių valdymo paradigmos.
Tai bendro pobūdžio teorinis vadybos ir administravimo krypties
straipsnis, atkreipiantis dėmesį, jog jame pristatomo pobūdžio tyrimai yra
vertingi įvairaus profilio organizacijoms, atliepiančioms dinamiškas supančios
aplinkos sąlygas bei siekiančioms sekti, ir esant būtinybei patobulinti faktinę
savo būklę fokusuojantis ties humanistiniu žmogiškųjų išteklių valdymo aspektu,
tuo būdu minimizuojant darbuotojų kaitą bei išsaugojant savo konkurencinį
pranašumą.
Tyrimo problema galėtų būti apibrėžta keliais tyrimo reikalaujančiais klausimais:
• kokiomis dedamosiomis remiantis ir kaip, t. y. palankiai ar nepalankiai
(kriziškai) reiškiasi humanistinis organizacinio klimato aspektas viešojo
sektoriaus institucijos padalinyje bei jo komandose?
• ar pasirinktos dimensijos dedamosios bei charakteristikos leidžia
tiriamą reiškinį diagnozuoti patikimai?
Tyrimo teorinis pagrindas - grupiniai procesai organizacijoje (organizacijų psichologija) bei
organizacijos žmogiškieji ištekliai (vadyba).
Tyrimo metodologinis pagrindas - socialiniuose moksluose plačiai pripažinta empirinio atrankinio
tyrimo metodika ir klasikinė testų teorija.
Tyrimo metodika:
•
tiriamieji. Generalinė tyrimo aibė - 104 aukštojo (universitetinio) mokslo
institucijos padalinio darbuotojai. Imties tūris pakartotinių matavimų atveju -
57 keturių darbinių komandų respondentai;
•
instrumentarijus. Tyrimui panaudota atitinkama G. Merkio ir kt. (2005) sukonstruoto ir
adaptuoto organizacijos klimato krizės testo skalė, sudaryta iš trijų subskalių
(iš viso 32 klausimai / žingsniai);
•
tyrimo metodai - mokslinės
literatūros analizė, psichometrinis darbuotojų testavimas (du pakartotiniai
matavimai), statistiniai metodai ir psichometrinė duomenų analizė, duomenų
apdorojimas.
Organizacinio
klimato pateiktis vadybos moksle ir organizacijų psichologijoje
Organizacijos klimatas, įtakojantis žmogiškuosius organizacijos išteklius, neretai traktuojamas
būtent ta savybe, kurią nepaisant darbo specifikos žmonės neišvengiamai jaučia
kasdien. A. Furnham (2012) samprotaudamas apie organizacijos klimatą pirmiausia
akcentuoja materialinę bei dvasinę terpę, patį klimatą gretindami su visos
organizacijos, jos padalinių, darbo grupių bei komandų psichologine būsena.
Organizacinis klimatas yra viena iš empirinių organizacijos kultūros
raiškos dimensijų. Galima teigti, kad organizacijos kultūra paveikia klimatą.
Antra vertus, tarp organizacijos
kultūros ir organizacinio klimato galima įžvelgti gana aiškias takoskyras. Organizacinis klimatas yra
grynai mikrosociologinis darinys, tiesiogiai besiremiantis grupiniais
procesais, tarpasmenybine sąveika ir iš jų išplaukiantis (Kalinauskaitė, 2007).
Tuo tarpu organizacijos kultūra yra reiškinys, siejamas ne tik su konkrečios
darbo organizacijos tradicijomis, vertybėmis, veiklos ir reagavimo į problemas
bei iššūkius principais, bet ir su kultūriniu kontekstu apskritai. Iš tiesų,
organizacijos klimato konceptas yra hipotetinė konstrukcija ir ganėtinai sunku
rasti bendrą organizacinio klimato apibrėžimą.
Dauguma autorių organizacinį klimatą apibūdina kaip organizacijos
viduje veikiančių individų suvokimus apie organizacijos kultūrą, vertybes,
procesus, vykstančius joje, įvykius (konfliktus), laisvės lygį (darbo
autonomiją) ir kitas organizacines charakteristikas. Konkrečiu atveju, organizacinis klimatas apima vidinius organizacijos kultūros požymius, įvertinančius narių
elgesį, savijautą ir vertybinę orientaciją organizacijoje bei yra apibrėžiamas
darbine atmosfera, pasitenkinimu darbu, bendradarbiavimo ypatumais, asmeniniu
kiekvieno darbuotojo efektyvumu, funkcijų ir atsakomybės pasiskirstymu, įmonės
tikslų ir plėtros perspektyvų aiškumu visų lygių įmonės darbuotojams.
Humanistinis požiūris į
žmogiškuosius išteklius kaip organizacinio klimato
prielaida
Atliktas tyrimas, atspindi humanistinį požiūrį į
žmogiškųjų išteklių valdymą, pasak A. Maslow (2003), visų pirma traktuojantį
žmogiškuosius išteklius kaip didžiausią vertybę ir pabrėžiantį tokių darbo
sąlygų ir tokio darbo turinio sukūrimą, kuris leistų sumažinti darbuotojo
nepasitenkinimą darbine veikla ir kitais darbuotojais, tai yra leistų pajausti
pasitenkinimą darbu.
Vadovaujantis šia koncepcija, darbinio klimato efektyvumas daugeliu
atžvilgiu priklauso ne tik nuo darbuotojų profesinių bei kvalifikacinių savybių
atitikimo technikos ir technologijų keliamiems reikalavimams, bet ir nuo
darbuotojų motyvacijos lygio, jų poreikių tenkinimo, darbinės savirealizacijos
ir panašių faktorių, kurie reikalauja didesnio dėmesio darbuotojui kaip
asmenybei: darbo turinio, darbo sąlygų ir tarpusavio santykių gerinimo;
žmogaus asmeninių siekių įgyvendinimo; karjeros galimybių suteikimo; pagarbos
darbuotojui, lygiateisiškumo, teisingumo bei apibrėžtumo jausmo užtikrinimo
ir t. t.
Individų ir jų grupių veiklos motyvus, grupių dinamiką, žmonių
santykius ir tobulėjimą, kasdienius vadovų ir darbuotojų ryšius labiausiai
akcentuoja ir nagrinėja turinio, arba poreikių krypties motyvacijos teorijos, grindžiamos - žmonių elgsenos darbe priežastimis
ar poreikiais (Obrikytė, 2006).
Taigi prisirišimo
prie organizacijos, aukštų darbo rezultatų, efektyvumo, kokybės ir palankaus
organizacijos klimato, o tuo pačiu sėkmės aštrioje konkurencinėje kovoje galima
pasiekti sudarant darbuotojams psichologinį komfortą, pasitikint jais, ugdant
atsakomybės jausmą (atsižvelgiant į jų kompetenciją), kviečiant dalyvauti
įmonės veiklos tobulinimo procesuose, leidžiant jiems priimti sprendimus,
suteikiant kuo didesnį savarankiškumą ir t. t.
Akcentuojant
humanistinį požiūrį atliktame tyrime, išskirtos šios motyvuojančios dedamosios,
darančius įtaką organizacijos veiklos rezultatams:
S tarpusavio santykiai (vadybos specialistai tvirtina, kad įmonių investicijos į vidinę
komunikaciją tiesiog būtinos siekiant sėkmės rinkoje) (Šimanskienė, 2009);
S saugumo / apibrėžtumo pojūtis, t.y. psichologinis komfortas (žmogaus, dirbančio organizacijoje,
siekis patenkinti savo saugumo poreikį, sietiną su psichologiniu komfortu
(Poluchina, 2004);
S atvirumas ir tolerantiškumas (Šliburytė, 2004).
Apibendrinant
galima teigti, kad vis didesnė valdymo orientacija į socialinę pusę, į
darbuotojo interesus, keičia žmogiškųjų išteklių valdymo uždavinius ir
interesus, reikalauja vis didesnio priimamų vadybinių sprendimų derinimo su
jos socialinės dedamosios - organizacijos kolektyvo - interesais.
Rezultatai
Testų teorijoje ir praktikoje ganėtinai svarbią vietą
užima testavimo stabilumas (testo kokybę nusakantis rodiklis), nes tik keletą kartų išmatavus tą
pačią savybę ir gavus tuos pačius (ar bent jau labai panašus) rezultatus
pagrindžiamas matavimo patikimumas (stabilumas). Ši testo patikimumo rūšis
nustatoma naudojant vadinamąjį pakartotinių matavimų metodą (Test-Retest-Reliability) (AHacTa3H, 2001).
Pakartotiniai matavimai yra koreliuojami tarpusavyje:
kuo aukštesnis koreliacijos koeficientas, tuo stabilesnis ir patikimesnis yra
testas. Kaip matyti iš pakartotinių matavimų koreliavimo rezultatai
konkrečioje viešojo sektoriaus institucijos padalinio imtyje tarp pirmojo ir
antrojo matavimų atspindi, kad konkreti organizacinio klimato skalė yra stabili
ir patikima:
•
turint omenyje,
kad pagrindinis pakartotinių matavimų rodiklis yra koreliacijos koeficientas
tarp dviejų matavimų, jungtinis koreliacijos koeficientas pagal visas 3
su-bskales arba testus siekia net 0,84;
•
koreliacijos
koeficientai pagal atskiras subskales konkrečiu atveju svyruoja nuo 0,78 iki
0,87, tad gali būti apibrėžti, kaip labai aukšti;
•
visi koreliacijos
koeficientai, atspindintys pakartotinių matavimų sąsajas ir tamprumą yra
statistiškai reikšmingi;
•
paskaičiavus
determinacijos koeficientą, galima identifikuoti vadinamąją gryną sklaidą
(kokiu mastu pakartotinių matavimų sklaida sutampa). Gauti rodikliai yra išties
geri (r = 0,78; r = 0,61 (61 proc.) ir r = 0,87; r = 0,76 (76 proc.)):
pakartotinių matavimų sklaida sutampa vidutiniškai 60-76 proc.
Analizuojant pakartotinių matavimų rezultatus, tarp pirmojo ir antrojo
matavimų vidurkių pastebimi sistemingi (apie galimus ganėtinai nemažus
vienakrypčius pokyčius informuojantys) skirtumai kai kuriose subskalėse, pvz.
pirmojo matavimo vidurkis su-bskalėje Saugumo / apibrėžtumo pojūtis, psichologinis komfortas
siekia 1,41, o antrojo
lygus - 1,60. Tai yra sąlyginai nemažas, statistiškai reikšmingas skirtumas.
Beje, humanistinis požiūris į žmogiškuosius išteklius yra šiek tiek pakitęs
antrojo matavimo metu, tačiau gauti skirtumai nėra kardinalių pokyčių signalas.
Statistiškai reikšmingas taip pat ir Atvirumo, tolerantiškumo subskalėje gautas vidurkių skirtumas tarp pirmojo ir antrojo matavimų.
Tuo remiantis,
galima daryti šias hipotetines prielaidas:
•
organizacinis
klimatas pagal 3 subskales šiek tiek pagerėjo, t. y. organizacijoje ir jos
padaliniuose atsirado tam tikri pokyčiai žmogiškųjų išteklių aspektu;
•
testas nėra
visiškai stabilus.
Atsižvelgiant į faktą, kad testo patikimumas tikrinamas pakartotinio
matavimo metodu, tai tie nuokrypiai į teigiamą pusę rodo teigiamus pokyčius
konkrečiame viešojo sektoriaus institucijos padalinyje. Tai patvirtina Stjudento kriterijumi (t-test) susietos imtys, parodančios gana akivaizdžius skirtumus tarp vidurkių.
Beje, remiantis literatūrine analize bei moksliniais tyrinėjimais buvo
nustatyta, kad pilnas organizacinio klimato testas, kurį sudaro 20 subskalių,
yra stabilus ir matuoja patikimai, o tai sufleruoja, jog pokyčių apraiškų
reikėtų ieškoti pačioje institucijoje.
Be to, visose 3 subskalėse visi koreliacijos koeficientai yra labai
aukšti ir statistiškai patikimi. Galbūt šio patikimumo stinga vieninteliam Tarpusavio santykiai subskalės
7 klausimui: „Kai tik
kolegos pajus, jog kažkam iš mūsų blogai, skubės į pagalbą", kur
koreliacijos koeficientas tesiekia vos 0,28, tačiau jis yra statistiškai
patikimas, deja tik patikimumo lygmeniu 0,05. Nors šio pavienio testo žingsnio
tendencija į stabilumą yra, tačiau jis paaiškina tik 8 proc. sklaidos, o tai
tikrai mažoka, lyginant su kitais šios su-bskalės žingsniais, paaiškinančiais
nuo 17 proc. iki 55 proc. Tačiau tai galėjo įtakoti ir sąlyginai nedidelė
tyrimo imtis. Tokiu atveju, padidinus tyrimo imtį situacija nepagerėjus, būtų
galima teigti, kad šis testo žingsnis nėra stabilus. Žinoma būtų galima
patikrinti kaip konkretus testo žingsnis atrodytų atliekant vienkartinių
matavimų seriją, skaičiuojant vidinės konsistencijos matą Cronbach afpha. Gavus mažą to rodiklio vieneto visumos koreliaciją (itt), pasitvirtintų tendencija, kad šis testo žingsnis atrodo sąlyginai prastai,
net pagal du patikimumo matus ir būtų galima jo atsisakyti. Negalima
nepastebėti, kad stabilumu išsiskiria Saugumo / apibrėžtumo pojūtis, psichologinis komfortas
subska-lės pavieniai
testo žingsniai, kurių koreliacijos koeficientai svyruoja nuo 0,50 iki 0,72,
taip pat šiame kontekste neblogai atrodo ir subskalės Atvirumas, tolerantiškumas pavieniai klausimai, kurie paaiškina nuo 17 proc. iki 55 proc.
sklaidos. Akivaizdu, jog pagal pavienius testo teiginius / žingsnius testas yra
taip pat ganėtinai stabilus.
Derėtų prisiminti, kad pakartotinių matavimų metodika prasminga tik
įsitikinus pirmojo ir antrojo matavimų švarumu bei patikimumu, nes tuo pačiu
instrumentu atlikus dvi matavimų serijas ir tiems pavieniams matavimams nesant
patikimiems, neprasminga ir pakartotinių matavimų kontrolė. Konkrečiu atveju
abiejų matavimų patikimumą liudija Cronbach alpha koeficientas, nepaisant sąlyginai nedidelio testo žingsnių skaičiaus, turintis
tendenciją artėti prie 1, pvz. subskalėje Atvirumas, tolerantiškumas testo žingsnių skaičius yra sąlyginai mažas, tačiau tiek pirmame, tiek
antrame matavime alpha koeficientas svyruoja nuo 0,79 iki 0,85; subskalėje Tarpusavio santykiai, sudarytą iš dvigubai daugiau (12) testo žingsnių, vidinės
konsistencijos matas - koeficientas Cronbach alpha svyruoja nuo 0,83 iki 0,91. Tikėtina, jog toks aukštas Cronbach alpha rodiklis sąlygoja ir atitinkamai aukštus interkoreliacijos rodiklius.
Akivaizdžiai aukšta ir vidutinė testo žingsnių interkoreliacija. Neigiami
koreliacijos koeficientai nepastebėti (beje, praktiškai visi koeficientai
nukrypsta nuo 0) netgi min interkoreliacijoje. Analizuotinas max precedentas yra itin žymus, siekiantis net 0,75.
Kitas išskirtinas rodiklis - vieneto visumos koreliacija. Patartina iš testo šalinti žingsnius, kurių vieneto visumos
koreliacijos koeficiento (itt) vidutinė reikšmė nesiekia 0,2. Skalių patikimumas prisimintinas ir
žinotinas iš ankstesnių tyrimų, todėl, atsiradęs bent vienas panašus
precedentas galėtų būti sietinas su nedidelės imties arba konkrečios komandos
efektu. Laimei, tyrimo atveju itt pagal visas subskales viršija žemiausią kritinę ribą. Beje, antrasis
matavimas taip pat iš esmės yra neblogas, todėl esant gana aukštai vieneto
visumos koreliacijai, o abiem matavimams - patikimiems, vertėtų paskaičiuoti jų
koreliaciją.
Taigi aukštomis
metodologinės kokybės charakteristikomis pasižymi tiek pirmasis, tiek antrasis
matavimas.
Be to, testo
stabilumą galima interpretuoti ne tik metodologiniu požiūriu, bet ir
ontologiškai. Psichologijos teorijoje ir metodologijoje susidurtina su visų
psichometrinių konstruktų skilimu į du tipus (bendriausias atvejais). Tai
vadinamoji State-Trait-Theory (Hagemann, 2002), kurios pirmąjį tipą sudaro sąlyginai stabilūs
savybiniai konstruktai (Trait), pvz. aukštas intelektas arba silpnaprotystė (tipiniai pavyzdžiai, gana
stabilios savybės, individui aktyviai sąveikaujant su aplinka sistemingai
atsikartojančios įvairiose situacijose); o antrąjį tipą sudaro taip vadinamieji
situaciniai konstruktai, pvz., vertinimo baimė, darbinis stresas (tipiniai
pavyzdžiai, ne itin stabilios, t. y. ne / pasireiškiančios priklausomai nuo
situacijos).
Kadangi organizacinis klimatas ir tiriamas jo raiškos bruožas, tam
tikra prasme yra „suminis", sinerginis darbuotojų individualių veiksmų
produktas, tai hipotetiškai galima teigti, jog pagal savo prigimtį ir pobūdį,
tiek organizacinis klimatas, tiek humanistinis požiūris į žmogiškuosius
išteklius yra daugiau situacinis, bet ne savybinis konstruk-tas. Šiame
kontekste atlikti organizacinio klimato stabilumo tyrimai yra prasmingi ne tik
dėl formalios testo metodologinės kokybės, bet ir gilesniu pažinimo požiūriu į
patį nagrinėjamą reiškinį.
Taigi galima daryti prielaidą, kad tam tikrose konkretaus viešojo
sektoriaus institucijos padalinio komandose humanistinio požiūrio į žmogiškųjų
išteklių valdymą kokybė pagerėtų tik po specifinės vadybinės intervencijos.
Bet kokiu atveju, derėtų įvertinti faktą, kad pritarimas tiriamo
požymio krizei, turint omenyje visas tris specifinio reiškinio dedamąsias, yra
sąlyginai silpnas ir nesiekia 20 proc. Galima pastebėti, kad labiausiai
pasigendama atvirumo ir tolerantiškumo: pagal šią dedamąją, net 19,3 proc. respondentų klimatą vertino
neigiamai. Tarpusavio santykiai opūs 17,5 proc., o psichologinio komforto
stokoja 10,5 proc. konkretaus padalinio darbuotojų. Palyginimui, šių dedamųjų
pozityvus vertinimas vidutiniškai siekia 4050 proc. Kadangi konkrečiame viešojo sektoriaus institucijos padalinyje,
atvirumas ir tolerantiškumas vertinamas 36,8 proc., tad institucijos vidinėse
komandose tokie vertinimai pakankamai realūs ir tikėtini.
Apibendrinus, belieka kiekvienam vadovui rekomenduoti sugebėti pajusti
viso kolektyvo pulsą, suprasti, ko darbuotojams bendrai ir kiekvienam iš jų
individualiai labiausiai reikia, kokios jų problemos, ko jie siekia. Tai
reiškia, kad net praktikuojant humanistiniu požiūriu paremtą žmogiškųjų
išteklių valdymą organizacijoje, nė vienas motyvacijos būdas nebus tinkamas
visiems darbuotojams ir net vienam darbuotojui jis įvairiais laikotarpiais
turės skirtingą poveikį. Tik suprasdamas ir tenkindamas savo darbuotojų
lūkesčius, gerindamas tarpusavio santykius, orientuodamasis į darbuotojų
psichologinį komfortą bei skatindamas atvirumą ir toleranciją vadovas gali
tikėtis, kad kolektyvas dės maksimalias pastangas siekiant bendro įmonės
tikslo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą