Socialinės reklamos
poveikio sveikatinimo programų įgyvendinimui SSGG analizė
Stipriosios savybės (privalumai):
1)
Vidutinės gyvenimo
trukmės rodiklis Lietuvoje per pastaruosius tris metus gerėjo.
2)
Valstybinė Ligonių
Kasa prie LR Sveikatos apsaugos ministerijos Lietuvoje įgyvendina 6 ligų prevencines
programas, pagal kurias atitinkamo amžiaus ir lyties asmenys gali pasitikrinti
sveikatą nemokamai.
3)
LR Sveikatos
apsaugos ministerijos 2012-2014 m. strateginiame veiklos plane numatyta
Visuomenės sveikatos stiprinimo programa, kurios viena iš įgyvendinimo
priemonių - socialinių reklamų apie sveikatinimo programų įgyvendinimą kūrimas.
4)
NTAKD ir kitų
organizacijų kuriami socialiniai bukletai moksleiviams ir jų tėvams apie
narkotikų ir kitų psichotropinių medžiagų vartojimo žalą yra labai tinkamai ir
paprastai parašyti.
Silpnosios savybės (trūkumai):
1) Lietuvoje sveikatos apsaugos
sistema nėra
visiškai skaidri, solidari ir efektyvi. Tai
sąlygojo pavėluotas privalomuoju socialiniu
draudimu grįstos sveikatos apsaugos sistemos
įvedimas.
visiškai skaidri, solidari ir efektyvi. Tai
sąlygojo pavėluotas privalomuoju socialiniu
draudimu grįstos sveikatos apsaugos sistemos
įvedimas.
2) Vidutinės gyvenimo trukmės
rodiklis
Lietuvoje yra vienas blogiausių ES.
Lietuvoje yra vienas blogiausių ES.
3) Trūksta socialinių reklamų
apie alkoholio
vartojimo žalą, nes nėra šias problemas
kuruojančių asociacijų.
vartojimo žalą, nes nėra šias problemas
kuruojančių asociacijų.
4)
Nėra socialinės
reklamos apie vyrų sergamumo kraujagyslių ir širdies ligomis prevencijos
programas, yra tik apie moterų.
5)
Nėra socialinių
reklamų apie nutukimo grėsmę, mažai socialinių reklamų, skirtų sveikos mitybos
ir fizinio aktyvumo skatinimui.

Iš viso yra nustatytos 6 stiprybės, po 8 silpnybes bei galimybes ir 4 socialinės reklamos poveikio sveikatinimo įgyvendinimui grėsmės.
2.4. Socialinės reklamos
panaudojimo, įgyvendinant prevencines sveikatinimo programas, plėtros galimybės
Lietuvos sveikatos apsaugos politikos kontekste
Pradedant tyrimą, buvo
laikomasis prielaidos, kad įgyvendinant prevencines sveikatinimo programas
Lietuvoje, socialinė reklama naudojama nepakankamai efektyviai, pasitvirtino,
nes
socialinės reklamos
Lietuvoje nėra skiriamos visoms sveikatos problemoms spręsti (nėra socialinių
reklamų nutukimo problemoms spręsti; dabartiniu metu ryškėjančių ligų
-virškinamojo trakto bei kvėpavimo sistemos ligų - problemoms spręsti ir pan.),
ne visos tikslinės grupės apimamos (nėra socialinės reklamos, skirtos vyrų
kraujagyslių bei širdies ligų prevencijai, yra tik moterų; sveikos mitybos bei
fizinio aktyvumo skatinimo socialinės iniciatyvos daugiausiai skiriamos
moksleiviams, nėra paliečiamos kitos amžiaus ir socialinės grupės), socialinių
reklamų viešinimui pasirenkama per mažai arba netinkamos vietos bei įrankiai
(sveikos mitybos skatinimo socialines reklamas galima pamatyti tik internete ir
poliklinikoje; žalingų įpročių prevencijos socialines reklamas - lauko
stenduose arba autobusų stotelėse ir pan.).
Socialines reklamas
dažniausiai užsako valstybinės institucijos (LR Sveikatos ministerija,
Valstybinė Ligonių Kasa, kitos institucijos), miestų savivaldybės, jas kuria ir
vykdo arba patys užsakovai, arba įvairios reklamos agentūros.
Atlikus socialinių
reklamų poveikio, įgyvendinant prevencines sveikatinimo programas tyrimą,
galima apibrėžti socialinės reklamos panaudojimo plėtros galimybes, skiriamas konkrečioms institucijoms ar asmenims šalies ar Šiaulių
miesto mastu. Visos rekomendacijos apie plėtros galimybes skirtos LR Sveikatos
ministerijai, Šiaulių miesto savivaldybei (kitoms savivaldybėms), socialines
reklamas užsakančioms institucijoms.
Reikia skirti didesnį
finansavimą įvairioms viešosioms institucijoms, asociacijoms ir kitoms
suinteresuotoms grupėms, užsakančioms socialines reklamas, skirtas sveikatinimo
programų įgyvendinimui. Finansavimas turi būti didesnis dėl to, kad šiuo metu
patys užsakovai bei iniciatoriai, dažnai neturėdami marketinginių bei
psichologinių įgūdžių, kuria socialines reklamas. Tikslinės ir efektyvios
socialinės reklamos turi būti kuriamos marketingo specialistų, bendraujant su
gydytojais, psichologai, netgi tikslinių grupių atstovais (pavyzdžiui,
anoniminiais alkoholikais ar narkomanais ir pan.).
Turi būti sukurta
atitinkamų institucijų ar asociacijų socialinė reklama prieš alkoholio
vartojimą, o ne aludarių asociacijų sukurta socialinė reklama, nes šiuo metu
lauko stenduose sutinkamos socialinės reklamos prieš alkoholio vartojimą
vairuojant yra sukurtos būtent šių asociacijų. Vykdydamos tokią veiklą, šios
asociacijos ne pasiekia efekto, kad žmonės nevartotų alkoholio, o tik
pasididina savo reitingus.
Socialines reklamas
reikia kurti taip, kad jos negąsdintų, o šokiruotų (stipri lietuviška socialinė
reklama yra su „išskridusia" per langą mergaite, nes automobilyje
važiuojant jai nebuvo prisegti saugos diržai, tačiau užsienyje yra ženkliai
stipresnių socialinių reklamų, kurios tikrai šokiruoja), turėtų originalų
pateikimą (socialinių reklamų kūrime reikia panaudoti kuo įvairesnių bei
originalesnių idėjų, įrankių, pavyzdžiui, socialinė reklama, vykdoma flash mobo pagrindu) ir būtų reklamuojamos dažnai bei visur (pasiektų kuo didesnę
auditorijos dalį).
Kuriant socialinę reklamą tekstu reikia nurodyti, kokia sveikatos
problema yra sprendžiama (kaip tai yra nurodyta tiek moterų krūties vėžio
prevencijos, tiek vyrų prostatos vėžio prevencijos socialinėse reklamose) ir
kur kreiptis, ieškant pagalbos (analogiškų reklamų pavyzdys ir ŽIV/AIDS ligų
prevencijos socialinės reklamos).
Būtina sukurti socialinę
reklamą, skirtą vyrų kraujagyslių bei širdies ligų prevencijai, nes šiuo metu
yra sukurta tik socialinė reklama, skirta moterų kraujagyslių ir širdies ligų
prevencijai.
Būtina sukurti socialines
reklamas, skirtas nutukimo prevencijai, sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo
skatinimo socialines reklamas, apimančias įvairias amžiaus ir socialines
grupes. Šiuo metu tokios socialinės reklamos ir iniciatyvos yra viešinamos tik
mokyklose ir mokinių tarpe (tam tikros programos, kaip „Sveikatiada" ir
kt.), o plakatas su sveikos mitybos piramide - mokyklose, poliklinikose,
internete, taigi jos skirtos tik mokyklinio amžiaus atstovams. Būtina sukurti
stiprią ir efektyvią socialinę reklamą, skatinančią visų amžiaus ir socialinių
grupių atstovus sveikai gyventi, maitintis ir sportuoti.
Socialinėse reklamose
reikia kuo labiau susieti žalingų įpročių vartojimą su tikimybe susirgti
įvairiomis ligomis, nes socialinės reklamos poveikio tyrimas parodė, kad žmonės
kraujagyslių bei širdies ligas laiko tiesiog „senatvine liga" bei nemano,
kad to galima išvengti. Didelio mirtingumo nuo minėtų ligų rodiklis (didesnis
nei ES) rodo, kad Lietuvos gyventojai tiesiog nesirūpina savo sveikata dėl
informacijos, laiko ar pinigų stokos. Todėl lygiagrečiai būtina didinti
prevencinių sveikatinimo programų, skirtų įvairaus amžiaus bei socialinių
grupių žmonėms pasitikrinti sveikatą nemokamai, skaičių, įvesti virškinamojo
trakto bei kvėpavimo sistemos ligų prevencines sveikatos tikrinimosi programas
ir sukurti jas propaguojančias socialines reklamas.
Galima teigti, kad tik
efektyvi, stipri, dažnai kartojama ir tikslingai viešinama socialinė reklama
bei apimanti kuo didesnį sveikatos problemų ir tikslinės grupės narių skaičių,
pasieks geriausią rezultatą, ir taip bus padidinta vidutinė gyvenimo trukmė Lietuvoje.
IŠVADOS
Atlikus bakalauro darbo „Socialinės reklamos poveikio analizė prevencinių
sveikatinimo programų įgyvendinimo kontekste " tyrimą, galima padaryti tokias išvadas:
S S ocialinė reklama yra informacijos sklaida siekiant stiprinti,
propaguoti socialinę gerovę, vykdyti socialinę politiką ar atkreipti visuomenės
dėmesį į socialines problemas ir pakeisti jos elgseną socialiai pageidautina
linkme, naudojant tas pačias priemones bei technikas, kaip ir komercinėje
reklamoje. Pagrindinės socialinės reklamos funkcijos yra informuoti, įtikinėti,
skatinti ir priminti visuomenei apie aktualias socialines problemas.
S S ocialinė reklama yra panaši į komercinę reklamą tuo aspektu, kad tai
yra rašytinė ir vaizdinė informacija, tačiau socialinė reklama yra specifinė ir
nukreipta į žmonių emocijas, siekia paveikti jų jausmus, priversti susimąstyti
dėl vadinamųjų bendrųjų klausimų, atkreipti dėmesį į aktualius socialinius
klausimus, o komercinė reklama yra orientuota į organizacijos pelno didinimą.
S Socialinės reklamos kūrimo proceso etapai yra panašūs į komercinės
reklamos kūrimo etapus: planavimo, žinių kūrimo ir plėtojimo, testavimo,
įgyvendinimo bei įvertinimo ir grįžtamojo ryšio. Socialinės reklamos nauda yra
dvejopa - tiesioginė visuomenei ir netiesioginė valstybei, savivaldybei,
viešojo administravimo institucijai arba verslo subjektui.
S Mokslinėje literatūroje skiriami du pagrindiniai reklamos poveikio
vartotojui modeliai - AIDA ir emocinis. Vertinant socialinės reklamos poveikį,
AIDA modelis pasireiškia pateikiant šokiruojančius socialinės reklamos vaizdus,
kuriais siekiama atkreipti dėmesį, nustebinti ir sukrėsti visuomenę, paveikti
vartotojų nuomonę ir nulemti jų norą vienaip ar kitaip elgtis bei patraukti
žiniasklaidos dėmesį. Emocinio poveikio modelis naudojamas socialinėje
reklamoje tuomet, kai socialinė reklama pateikiama vartotojui netikėta forma
(sužadinamos emocijos), nurodoma, su kokia socialine problema kovojama ir koks
efektyvus sprendimas siūlomas (priverčia vartotoją mąstyti), įtikinama, kad tai
yra vienintelis teisingas sprendimas (suformuojamas požiūris) ir paveikiamas
vartotojas veikti (apsisprendžia).
S Viešoji politika yra suprantama kaip valstybės valios išraiška, o
socialinė politika yra viešųjų institucijų vykdoma politika, skirta teisiškai
reguliuoti visuomenės poreikius, kylančias problemas. Viena iš viešosios
politikos sričių - sveikatos apsauga, užtikrinanti kokybiškas prieinamas
medicinines paslaugas visiems piliečiams, apimanti ligų prevenciją, piliečių
švietimą asmens higienos ir sveikatinimo klausimais, ankstyvąją ligų
diagnostiką, infekcijų plitimo kontrolę, sveikatinimo programų įgyvendinimą bei
viešinimą.
S Programinio valdymo, kuris apibrėžiamas kaip strateginis valdymas,
vykdomas per tiksliai suplanuotas programas, dėka yra kuriamos ir įgyvendinamos
prevencinės sveikatinimo programos, kurios formuoja teigiamą asmenų požiūrį į
sveikatos stiprinimą, sveiką gyvenimo būdą.
S Socialinės
reklamos paskirtis - padėti viešąją politiką vykdančioms viešojo administravimo
institucijoms efektyviai spręsti visuomenėje kylančias socialines problemas.
Socialinė reklama gali būti naudojama socialinės apsaugos, žalos prevencijos,
aplinkos apsaugos bei visuomenės iniciatyvų ir įsitraukimo srityse.
S Lietuvoje sveikatos apsaugos sistema nėra visiškai skaidri, solidari ir
efektyvi. Tai sąlygojo pavėluotas privalomuoju socialiniu draudimu grįstos
sveikatos apsaugos sistemos įvedimas Lietuvoje. Tai yra viena iš mažo
finansavimo, skirto socialinių reklamų kūrimui, priežasčių.
S Vidutinės gyvenimo trukmės rodiklis Lietuvoje yra vienas blogiausių ES,
daugiausia gyventojų Lietuvoje miršta nuo kraujagyslių ir širdies sistemos
ligų, onkologinių ligų bei išorinių mirties priežasčių.
S LR Sveikatos apsaugos ministerija įgyvendina tris pagrindines
visuomenės sveikatos stiprinimo priemones: visuomenės sveikatos sauga
(radiacinė sauga, vaikų ir jaunimo sveikata, žalingų veiksnių prevencija -
rūkymo, alkoholio, narkomanijos prevencija, traumatizmo profilaktika, psichikos
sveikatos stiprinimas, ŽIV/AIDS ligos), ligų prevencija (moterų krūties, gimdos
kaklelio vėžio, vyrų prostatos vėžio, širdies ir kraujagyslių ligų prevencija,
storosios žarnos ankstyvosios diagnostika ir vaikų dantų dengimas silantinėmis
medžiagomis), mityba bei fizinis aktyvumas.
S Prevencinių sveikatinimo programų įgyvendinimui Lietuvoje yra skirta
nemažai socialinių reklamų, bukletų, akcijų bei iniciatyvų. Visos jos yra
inicijuojamos atitinkamą socialinę problemą sprendžiančių institucijų,
asociacijų, klubų, draugijų. Daugiausia socialinių reklamų yra skirta
onkologinių ligų prevencijai, rūkymo, alkoholio vartojimo prevencijai;
pastaruoju metu daugėja socialinių reklamų, skirtų narkotikų vartojimo
prevencijai, ŽIV/AIDS ligų prevencijai, tačiau mažai socialinių reklamų yra
skirtų kraujotakos ir širdies ligų prevencijai, nutukimo problemai ir mažo
fizinio aktyvumo lygio problemai visuomenėje spręsti.
S Lietuvoje ir Šiauliuose tiksliausiai yra atpažįstamos rūkymo, alkoholio
vartojimo ir onkologinių ligų prevencijos socialinės reklamos, visiškai nėra
atpažįstamos kraujagyslių ir širdies ligų prevencijos bei fizinio aktyvumo
socialinės reklamos.
Sveiką gyvenimo būdą
vedantys ir žalingų įpročių neturintys asmenys labiau atpažįsta socialines
reklamas apie sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo skatinimą. S Jautriausiai tikslinę grupę veikia socialinė reklama apie rūkymo žalą,
tikėtina, kad ilgainiui tokie asmenys gali mesti rūkyti. Socialinėse reklamose
apie žalingų įpročių prevenciją trūksta susietumo tarp žalingų įpročių
vartojimo ir tikimybės susirgti onkologinėmis, kraujospūdžio bei kitomis
ligomis. Žmonės nelinkę susieti kraujagyslių ir širdies ligų su dažna žmonių
mirtingumo priežastimi. Sveiką gyvenimo būdą vedantys ir žalingų įpročių
neturintys asmenys dažniau paiso socialinių reklamų apie sveikos mitybos ir
fizinio aktyvumo skatinimą bei skatina paisyti savo šeimą. Žalingų įpročių
turintys asmenys reaguoja į tokias socialines reklamas, tačiau nepakeičia savo
gyvenimo būdo, o sergantys asmenys dažniausiai tokias socialines reklamas
ignoruoja.
REKOMENDACIJOS
Rekomendacijos apie socialinių reklamų plėtros galimybes, įgyvendinant
prevencines sveikatinimo programas, yra skirtos LR Sveikatos ministerijai,
Šiaulių miesto savivaldybei (kitoms savivaldybėms), socialines reklamas
užsakančioms institucijoms.
• Reikia skirti didesnį finansavimą įvairioms viešosioms institucijoms
asociacijoms ir
kitoms suinteresuotoms grupėms,
užsakančioms socialines reklamas,
skirtas
sveikatinimo programų įgyvendinimui. S Turi būti sukurta atitinkamų institucijų ar asociacijų socialinė
reklama prieš alkoholio
vartojimą, o ne aludarių asociacijų sukurta socialinė reklama. S Socialines reklamas reikia kurti taip, kad jos negąsdintų, o šokiruotų,
turėtų originalų
pateikimą ir būtų
reklamuojamos dažnai bei visur. S Kuriant socialinę reklamą tekstu reikia nurodyti, kokia sveikatos
problema yra
sprendžiama ir kur kreiptis, ieškant pagalbos. S Būtina sukurti socialinę reklamą, skirtą vyrų kraujagyslių bei širdies
ligų prevencijai. S Būtina sukurti socialines reklamas, skirtas nutukimo prevencijai,
sveikos mitybos ir
fizinio aktyvumo skatinimo socialines reklamas, apimančias įvairias
amžiaus ir
socialines grupes.
S Socialinėse reklamose reikia kuo labiau susieti žalingų įpročių
vartojimą su tikimybe
susirgti įvairiomis ligomis. S Būtina didinti prevencinių sveikatinimo programų, skirtų įvairaus amžiaus bei
socialinių grupių žmonėms, skaičių bei sukurti atitinkamas socialines
reklamas. S Reikia įvesti virškinamojo trakto bei kvėpavimo sistemos ligų
prevencines sveikatos
tikrinimosi programas bei sukurti atitinkamas socialines reklamas.
LITERATŪRA
1.
Albaekas, E.
(2004). Ekspertizė ir viešoji
politika: keisti sugulovai?. Vilnius.
2.
Ambler, T. (2000). Persuasion,
Pride and Prejudice. International Journal of Advertising,
19,
p. 299-315.
3.
Anderson, J. (1994). Public
Policymaking. Boston: Princetone.
4.
Andreasen, A. R. (2006). Social
marketing in the 21st century. Thousand
Oaks, CA: Sage Publications.
5.
Arimavičiūtė, M.
(2005). Viešojo sektoriaus
institucijų strateginis valdymas. Vilnius: MRU.
6.
Bakanauskaitė, V.,
O'Connor, J. (2008). Public health development in the
Baltic countries (1992-2005): from problems to policy. European Journal of Public
Health, 18 (6).
7.
Bakanauskas, A. (2004). Marketingo komunikacija. Mokomoji knyga. Kaunas: Vytauto Didžiojo
universitetas.
8.
Baran, S. J., Davis, D. K. (2009). Mass communication theory: Foundations, ferment, and
future (5th ed.). Boston: Wadsworth Cengage Learning.
9.
Barry, Th. E. (2002). In
Defense of the Hierarchy of Effects: A Rejoinder to Weilbacher. Journal
of Advertising Research, 42, p. 44-47.
10.
Cheng, H., Kotler, Ph., Lee, N., R. (2009). Social
Marketing for Public Helath. An Introduction. Jones and
Bartlett Publishers, LLC.
11.
Coreil, J., Bryant, C. A.,
Hemderson, J. N. (2001). Social and behavioral
foundations of public health. Thousands
Oaks, CA: Sage Publications.
12.
Čeikauskienė, M.
(1997). Reklama ir firmos
Įvaizdis. Vilnius: Lietuvos
informacijos institutas.
13.
Čereška, B.
(2004). Reklamos teorija ir
praktika. Vilnius: Homo liber.
14.
Černiauskas, G.,
Murauskienė, L., Tragakes, E. (2000). Health Care Systems in Transition: Lithuania. European Observatory on Health
Care Systems.
15.
Černiauskas, G., Panovas, I. (2010). Sveikatos sistemos finansavimas: medicinos paslaugų ir prekių
rinkos. Lietuvos sveikatos
sektorius amžių sandūroje. Vilnius: Sveikatos
ekonomikos centras.
16.
Davis, Ch. (2010).
Understanding the legacy: health financing systems in the. USSR and central and
eastern Europe prior to Transition. Implementing Health Financing Reforms: Lessons from
countries in transition. European
Observatory on Health Systems and Policies.
17.
Dikčius, V.
(2005). Marketingo tyrimai: teorija
ir praktika. Vilnius: Vilniaus vadybos
kolegija.
18.
Dvorak, J.,
Kaselis, M. (2011). Veiklos planavimo ir programų vertinimo pokyčių
trajektorijos Lietuvos viešajame administravime. Politikos mokslų almanakas, T. 9 [interaktyvus] [žiūrėta 2013-03-20]. Prieiga per internetą: <http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:J.
04~2011~ISSN_2029-0225.V_9.PG_99-116>
19.
Eddell, J. A.,
Burke, M. C. (1993). The impact and memorability of adinduced feelings:
Implications for brand equity. Brand Equity and Advertising: Advertising's Role in
Building Strong Brands. Erlbaum Associates, Hillsdale, p. 195-212.
20.
Edutainment. (2009). Merriam-Webster,
An Encyclopedia Britannica company [interaktyvus] [žiūrėta 2012-12-15]. Prieiga
per internetą: <Error! Hyperlink
reference not valid.>.
21.
Gordon, W. (2006). What
Do Consumers Do Emotionally with Advertising? Journal
of Advertising Research, 46, p. 2-10.
22.
Gruževskis, B.
(2002). Žmogaus socialinė raida.
Užimtumas. Metodinė medžiaga.
Vilnius: Justitia.
23.
Gudžinskas, L.
(2012). Lietuvos ir Estijos
sveikatos apsaugos raida: panašios sąlygos, skritingi rezultatai.
24.
Įspėjimas dėl Focus grupių. (2011). Sociali sociologija. [interaktyvus] [žiūrėta 2013-01-15].
Prieiga per internetą: <http://sociologai.lt/2011/ispejimas-del-focus-grupiu/>.
25.
Jokubauskas, D.
(2003). Reklama ir jos poveikis
vartotojui. Vilnius: Reklamos studija
InSpe.
26.
Jucevičius, R.
(1998). Strateginis organizacijų
vystymas: monografija. Kaunas:
Technologija.
27.
Kardelis, K.
(2002). Mokslinių tyrimų
metodologija ir metodai. Kaunas: Judex leidykla.
28.
Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders,
J.,
Wong, V. (2003). Rinkodaros principai. Kaunas: Poligrafija ir Informatika.
29.
Kotler, Ph., Roberto, N., Lee, N. (2002). Social Marketing Improving the Quality of Life.
Sage Publications, 2nd ed. [interaktyvus] [žiūrėta 2012-11-30]. Prieiga per internetą: <http://books.google.com/books?hl=lt&lr=&id=IIw8xqlMP8QC&oi=fnd&pg
=PP13&dq=social+marketing+kotler&ots=wX3_Y9mJqv&sig=EVYVYBfaFtvcvnGrRnGk
amlDrWw#PPP7,M1>.
30.
Kotler, Ph., Lee, N. (2005). Corporate
social responsibility: Doing the most good for your company and your csause. Hoboken,
NJ: John Wiley and Sons.
31.
Kotler, Ph., Lee, N. (2008). Social
marketing: Influencing behaviors for good, 3rd ed.
Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
32.
Lane, J., E. (2000). New
Public Management. London: Routledge.
33.
Lazutka, R.
(2005). Socialinė politika ir socialdemokratija. Vakarietiška socialdemokratija Lietuvoje: ar pavyks
ištrūkti iš nomenklatūrų gniaužtų: konferencijos medžiaga.
34.
Le Doux
J.
(1998). The Emotional Brain. London:
Weidenfeld and Nicolson.
35.
Lietuvos
Respublikos Konstitucija // Valstybės žinios, 1992, Nr. 33.
36.
Lietuvos
Respublikos Reklamos įstatymas // Valstybės žinios, 2000-07-31, Nr. 64-1937.
37.
Lietuvos
Respublikos Tabako kontrolės įstatymas // Valstybės žinios, 1995-12-20, Nr. 11281. Aktuali redakcija 2003-11-20.
38.
Lietuvos
Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. kovo 14 d. įsakymas Nr. V-203 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos
2012-2014 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo" // Valstybės
žinios, 2012-12-31, Mr. V-1214.
39.
Lietuvos
Statistikos departamento prie LR Vyriausybės rodiklių duomenų bazė
[interaktyvus] [žiūrėta 2013-04-01]. Prieiga per internetą: <http://www.
stat.gov. lt/lt/pages/view/?id= 1126&PHP SESSID=83aa0a61a 156eafffd2bd8dc
1de6ab2c>.
40. Lietuvos
sveikatos programa, patvirtinta LR Seimo 1998 m. liepos 2 d. nutarimu Nr. VIII-
833 // Valstybės žinios, 1998, Nr. 64-1842
833 // Valstybės žinios, 1998, Nr. 64-1842
41.
Ling, J. C., Franklin,
B.A.,
Lindsteadt, J. F., Gearon,
S.A.N. (1992).
Social marketing: Its place in public health.
Annual Review of Public health, 13, p. 341-362.
42.
Luobikienė, I. (2010). Sociologinių tyrimų metodika : mokomoji knyga. 7 pataisyta ir
papildyta laida. Kaunas: Technologija.
43.
MacFadyen, L., Stead, M., Hastings, G.A. (1999). Synopsis of Social Marketing. [interaktyvus] [žiūrėta 2012-11-30]. Prieiga per internetą: <http://www.ism.stir.ac.uk/ pdf_docs/social_marketing.pdf>.
44.
Mažeikis, G.
(2006). Alternatyvus pilietinis
ugdymas ir socialinė raida. Problemos 2006 m.,
priedas. [interaktyvus] [žiūrėta 2012-11-30]. Prieiga per internetą: <www.leidykla.eu/fileadmin/Problemos/2006_priedas/Gintautas_Mazeika.pdf>.
45.
Merson, M.H.,
Black, R.E., Mills, A.J. (2006). International public health: Diseases,
programs, systems, and policies. Sudbury, M.A.: Jones and
Barlett Publishers.
46.
Mirties priežastys
(išankstiniai duomenys). Higienos
institutas. Sveikatos informacijos centras. [interaktyvus] [žiūrėta
2013-03-15]. Prieiga per internetą: <http://www.hi.lt/images/Isankstiniai%20duomenys_2012%281%29.pdf>.
47.
Nutbeam, D.
(2000). Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health
education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion
International, Nr. 15, p. 259-267.
48.
Pajuodis, A. (2002). Prekybos marketingas. Vilnius: Eugrimas.
49.
Paškevičiūtė K.
(2012). Šokiruojant reklama. Ar ji tinka verslui? Vadovas, Nr. 3, psl. 15-16.
50.
Pranulis, V.,
Pajuodis, A., Urbonavičius, S., Virvilaitė, R. (2000). Marketingas. Vilnius: The Baltic Press.
51.
Plessis, E. D., Brown, M. (2005). The advertised mind: ground-breaking insights into how
our brains respond to advertising. London: Kogan page.
[interaktyvus] [žiūrėta 2012-1215]. Prieiga per internetą: <http://www.amazon.com/Advertised-Mind-Groundbreaking-Insights-Advertising/dp/074945024X#_>.
52.
Preventing child
maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. (2006).
World Health Organization and International Society for Prevention of Child
Abuse and Neglect. [interaktyvus] [žiūrėta 2012-12-15].
Prieiga per internetą:
<http://whqlibdoc.who.int/publications/2006/9241594365_eng.pdf>
.
53.
Pruskus, V. (2003). Verslo socialinė ir etinė atsakomybė
rinkodaros aspektu. Verslas: teorija ir praktika, 4(1), p. 23-24. Vilnius: Technika.
54.
Raipa, A. (1999).
Strateginis planavimas viešajame administravime. Viešasis administravimas. Kaunas: Technologija.
55.
Raipa, A. (2002).
Viešoji politika ir viešasis administravimas: raida, struktūra ir sąveika. Viešoji politika ir administravimas, 1, p. 11-20.
56.
Raipa, A. (2007)
Viešoji politika ir analizė. Viešojo administravimo politinis kontekstas. Viešasis administravimas. Kaunas: Technologija.
57.
Rosen, G. (1993). A
history of public health. Baltimore: Johns Hopkins
University Press.
58.
Schultz, D., Schultz,
H. (2004).
IMC-The next generation: Five steps for
delivering value and measuring returns using communication. New
York: McGraw-Hill.
59.
Smelser, N. L. (1994). Sociology.
UNESCO: sponsored programmes and
publications.
60.
Springett, J. (1998). Practical
Guidance on Evaluating Health Promotion. Copenhagen:
World HEalth Organization.
61.
Stoner, J. A. F., Freeman,
R.E., Gilbert, D.R., Jr. (2000). Vadyba.
Vilnius, 2000.
62.
Toleikienė, R.,
Karpinaitė, K. (2008). Socialinė reklama - viešojo administravimo institucijų
socialinės atsakomybės vykdymo priemonė. Ekonomika ir vadyba: aktualijos ir perspektyvos, 1, p. 193-199.
63.
Tucker, C. (2012). Social
Advertising. Massachusetts Institute of Technology: Management Science.
[interaktyvus] [žiūrėta 2012-12-10]. Prieiga per internetą: <http://ssrn.com/abstract=1975897>.
64.
Učkorienė, R.
(2008). Reklamos funkcijos. Metodinė mokymo priemonė.
65.
Valackienė A.
(2007). Sociologinis tyrimas. Kaunas: Technologija.
66.
Valstybės
ilgalaikės raidos strategija, patvirtinta LR Seimo 2002 m. lapkričio 12 d.
nutarimu Nr. IX-1187 // Valstybės žinios,
2002, Nr. 113-5029.
67.
Valstybinė ligonių
kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos. [interaktyvus] [žiūrėta 201304-05]. Prieiga per internetą: <http://www.vlk.lt/vlk/lt/?page=info&id=139>.
68.
Vasiliauskas, A.
(2002). Strateginis valdymas. Vilnius.
69.
Vėžio informacijos
centras. [interaktyvus] [žiūrėta 2013-04-06]. Prieiga per internetą: <http://www.vuoi.lt/index.php?943367220>.
70.
Visuomenės
sveikata. LR Sveikatos apsaugos
ministerija. [interaktyvus] [žiūrėta 2013-0405]. Prieiga per internetą: <http://www.sam.lt/go.php/Visuomenes_sveikata>.
71.
Vorobėjus, P. Š.
(2004). Visuomenės dėmesys. Socialinės reklamos komercinė nauda. Reklamos ir marketingo idėjos, 7, p. 24-27.
72.
Vveinhardt, J.,
Tamutienė, L. (2005). Smulkių reklaminių spaudinių efektyvumo įvertinimas
socialiniu aspektu. Profesinės
studijos: teorija ir praktika, Nr. 1, p. 86-92.
73.
Žvirblis, A.
(2000). Modernusis marketingas. Vilnius: Žuma.
74.
Wade, L. (1972). The
Elements of Public
Policy. Ohio:
C.Mervill
Publishing Company.
75.
Weinreich, N. K. (1999). Hands-on
Social Marketing: a Step by Step Guide. Sage
Publications. [interaktyvus]
[žiūrėta 2012-12-04]. Prieiga per internetą: <http://books.google.com/books?id=g8iiKZulTtEC&printsec=frontcover&dq=social+marke
ting&as_brr=3#v=onepage&q=&f=false>.
76.
Weinreich, N. K. (2006). What
is social marketing? [interaktyvus] [žiūrėta 2012-12-15]. Prieiga per
internetą:
<http://www.social-marketing.com/Whatis.html>.
77.
World Health Organization (2000). World
health report 2000. Health systems: improving performance.
Geneva: WHO.
78.
Venue, y., BepHeT,
„ZĮsoo,
Mopiiapra, C. (2001). PemaMa - npunuunu u npaumuua.
CaHKT-neTepôypr: nirrep.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą