Šeima yra pagrindinė visuomenės ląstelė, vienas pagrindinių jos struktūros
elementų. Šeimoje atsinaujina visuomenė, ugdoma jos pamaina. Šeimos tvirtumas
lemia ar bus pateisinti tautos lūkesčiai ir įmanoma pažanga. Šeimos narių
tarpusavio santykiai atspindi visuomeninius santykius, vyraujančius toje ar
kitoje visuomenėje. Šeima ir visuomenė yra abipusiai susiję ir turi papildomą
funkciją - ginti ir puoselėti visų asmenų ir žmonijos gėrį.
„Šeima yra tautos
stabilumo, tęstinumo garantija, prieglobstis žmogui nuo susvetimėjusio pasaulio
ir įtampos. Nuo pat atsiradimo šeima buvo žmonijos kultūrinių, dorovinių
vertybių, žmogaus psichologinės kultūros puoselėtoja ir skleidėja. Iš šeimos
visada sėmėsi įkvėpimo, idėjų ir patirties meno atstovai - grožinės
literatūros, muzikos, tapybos, teatro, liaudies ir kt. Visuomenė ir valstybė yra tokia, kokia yra šeima"
(Miškinis, 2003: 7).
Konferencijos „Šeima ir
visuomenės senėjimas - XXI amžiaus problema" rezoliucijoje teigiama:
„Šeima yra visuomenės pagrindas. Nuo to, kokia yra šeima, labai priklauso mūsų
vaikų ir galiausiai mūsų pačių ateitis. Nedarnioje šeimoje dažniausiai
paliečiami vaikai -jie blogiau mokosi, nedrausmingai elgiasi, ima
girtuokliauti, vartoti narkotikus, vagiliauti. Tai tiesus kelias į nusikaltimus
ir kalėjimą. Nuo to kenčia ne tik artimieji, bet ir kiti piliečiai. Ir atvirkščiai,
darnioje šeimoje, kur tėvai sutaria, o vaikais yra pakankamai rūpinamasi tiek
materialine, tiek dvasine prasme, kur vyrauja meilė ir supratimas, ten nekyla
problemų visuomenei, o vaikai įgauna būtiną tvirtą pamatą savo ateičiai, savo
savarankiškam gyvenimui, savo kūrybinių galių atskleidimui" („Šeima ir
visuomenės senėjimas - XXI amžiaus problema", 2002).
M. A. Wilsonas teigia, kad nepaisant
atsirandančių blogio užuomazgų: narkomanijos, ankstyvų lytinių santykių ir kt.,
šeima lieka geriausia ugdymo ir auklėjimo bei vertybių įgijimo ir perdavimo
kitoms kartoms priemonė. Istoriniu požiūriu šeima yra civilizacijos branduolys,
seniausia, atspariausia ir ilgiausiai išsilaikiusi institucija. Šeima yra
visuomenės pamatas, kuris sustiprina ir mobilizuoja tautų ir bendruomenių
veiklą (Wilson, 1996: 31).
Dabartinėje industrinėje
visuomenėje vyksta labai ryškūs radikalūs šeimos pokyčiai, kurių prasmę
išreiškia dvi pagrindinės tendencijos: įvairios vidinės - struktūrinės ir
funkcinės šeimos transformacijos ir gilūs bei prieštaringi šeimos reikšmės ir
vaidmens pokyčiai demokratinės visuomenės gyvensenos kontekstuose: kartų
kaitos, sveikatos apsaugos, ugdymo, ekonomikos, socializacijos ir kt. Kartu
šiandien keičiasi šeima, įvairuoja šeimos modeliai, skirtingai išreiškiama ir
pati šeimos samprata. Paprastai šeimos šiandien skirstomos pagal jų struktūrą:
nukleari šeima - sutuoktiniai ir vaikai, sutuoktiniai, neturintys vaikų,
sutuoktiniai turintis įvaikių, netgi sugyventinių pora ( turinti ar neturinti
vaikų); išplėstinė šeima - kelių (bent trijų) kartų šeima; nepilna šeima, kai
stokoja vieno iš tėvų (vienas iš tėvų miręs, ar iširusi šeima); jau ne tik
Vakaruose, bet ir Lietuvoje esama netradicinių, teisiškai ir socialiai
neįteisintų tos pačios lyties porų - šeimų (Vaitkevičius, 1999: 82).
Šiuolaikinė šeima atviros
visuomenės ir šuoliais besikeičiančio socialinio gyvenimo sąlygomis tapo atvira
ir sudėtinga. Šeimoje susikerta daugybė šeimos narių asmeninių bei visuomeninių
problemų: biologinių, ekonominių, kultūrinių, politinių, idėjinių - dvasinių,
tiesiogiai liečiančių kiekvieną šeimos narį, grupę, visuomenę, kurioje gyvena
šeima.
Išlaikyti žmogui
pusiausvyrą šeimoje - būtinas vidinis nusistatymas, ramybė ir pastovumas, o tai
daug priklauso nuo žmogaus išsilavinimo, išsiauklėjimo, nuo visų šeimos narių
tarpusavio supratimo ir sutarimo: vyro ir žmonos, o ypač tėvų ir vaikų, kurių
ir padėtis šeimoje, ir pareigos, ir amžius yra skirtingi. Be to, ir
visuomeninio gyvenimo realijos suvokiamos nevienodai. Tuo šiandien demokratijos
sąlygomis kiekvienas šeimos narys - tėvas, motina, vaikas - visi yra
lygiateisiai šeimos nariai, piliečiai, besinaudojantys lygiomis teisėmis. Todėl
vienybės, tarpusavio sutarimo problemos sprendimo šeimoje sėkmė daug priklauso
nuo bendro tikslo nusistatymo ir jo siekimo visų šeimos narių pastangomis
(Vaitkevičius, 1999: 83).
Teigtina, kad šeimos
gyvenimo ir veiklos tikslas iš esmės neturėtų skirtis nuo visuomenės tikslų bei
pokyčių pačioje visuomenėje. Šeima privalo vykdyti esmines ir specifines
šeimos, kaip visuomeninės institucijos, funkcijas.
J.Vaitkevičius išskiria
esmines ir specifines šeimos, kaip visuomenės institucijos, funkcijas:
1.
Žmonių giminės
tęsimo.
2.
Šeimos narių
gyvenimo organizavimo, tarpusavio paramos ir kontrolės.
3.
Šeimos ūkio
tvarkymo (ekonominė).
4.
Visuomenės
kultūros perdavimo bei jos tęsimo.
5.
Psichoanalitinė.
6.
Jaunosios kartos
ugdymo bei socializavimo ir kt. (Vaitkevičius, 1999: 85).
Šeima sudaro etnoso, tautos, nacionalinės kultūros gyvą branduolį,
kuris funkcionuoja, atsinaujina kasdienininiame gyvenime. Šeima - unikalus,
specifinis nacionalinės kultūros saugotojas ir jos atnaujintojas, t.y.
specifinis kultūros subjektas. Tačiau nūdienos šeimos destabilizaciją lemia ir
visuomenėje vykstantys pokyčiai: socialinė įtampa, ateities garantijų ir
saugumo jausmo praradimas, nacionalinių tradicijų nykimas ir jų vietoje naujų
svetimybių veržimasis į mūsų kasdienybę, kurias ypač aktyviai propaguoja
masinės komunikacijos priemonės ir, žinoma, išplėstinės šeimos modelio staigus
nykimas (Vaitkevičius, 1999: 85).
Apibendrinant mokslinę literatūrą, praktinę veiklą, galime daryti šiuos
pastebėjimus:
1.
Teigtina, kad
pastarojo dešimtmečio sparčios ir fundamentalios Lietuvos politinės, socialinės
ir ekonominės permainos lėmė esminius pokyčius visose visuomenės gyvenimo
srityse ir palietė pagrindinę visuomenės instituciją - šeimą.
2.
Socialiniai
ekonominiai pasikeitimai, pirmųjų pertvarkos metų suirutė, ėjimas į rinkos
santykius, nedarbo atsiradimas ir plitimas, gyvenimo lygio smukimas, socialinės
stratifikacijos didėjimas, nestabilumas ir stresinė būsena, išgyventi
pastaraisiais metais, atsispindėjo ir kaupėsi šeimose, ryškiai keisdami šeimų,
kiekvieno jų nario gyvenimą.
3.
Šeimos susidūrė su
naujais, anksčiau nepatirtais socialiniais reiškiniais ir, siekdamos išgyventi,
buvo priverstos prisitaikyti prie sparčiai kintančios aplinkos, keisti veiklą,
gyvenimo stilių, elgseną.
4.
Menkavertės
kultūrinės informacijos antplūdis iš Vakarų daro didelį poveikį Lietuvos šeimai
- silpnina tradicinius jos bruožus, spartina jų nykimą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą