Vaikų teisių apsaugos tarnyboje buvo išnagrinėtos 20 socialinės rizikos
šeimų bylos ir įvertinta padėtis šeimose, auginančiose keturis ir daugiau
vaikų. Analizuojant padėtį socialinės rizikos šeimose, nebuvo siekiama
atsižvelgti į tėvų amžių, išsilavinimą, vaikų skaičių respondentų šeimose,
kuriose jie augo, tradicijas, auklėjimo stilių ir metodus, kadangi studijuojant
bylų medžiagą, tokios informacijos nebuvo galima gauti.
10 lentelė. Socialinės rizikos šeimos sudėtis
Šeimos sudėtis
|
skaičius
|
procentai
|
Pilna šeima
|
5
|
25
|
Vaikus augina
vienas iš tėvų
|
6
|
30
|
Gyvena su
sugyventiniu
|
9
|
45
|
Pilnose šeimose vaikus auklėja 25% šeimų, 30% - vaikus augina vienas iš
tėvų , 45% šeimų yra sugyventinis, dažniausiai vieno ar dviejų jauniausių vaikų
tėvas (10 lentelė).
11 lentelė. Socialinės rizikos šeimos pragyvenimo šaltiniai
v
Šeimos pragyvenimo šaltiniai
|
skaičius
|
procentai
|
Abu tėvai dirba
ir gauna pašalpas
|
2
|
10
|
Vienas iš tėvų
dirba ir gauna pašalpas
|
3
|
15
|
Gyvena tik iš
pašalpų
|
15
|
75
|
Susipažinus su socialinės
rizikos šeimų pragyvenimo šaltiniais paaiškėjo, kad net 75% gyvena tik iš
pašalpų, 15% - vienas iš tėvų dirba ir gauna pašalpas ir tik 10% -dirba abu
tėvai ir gauna pašalpas (11 lentelė). Dėl sunkių pragyvenimo sąlygų, skurdo ir
alkoholio vartojimo, daugelis iš jų nemoka už komunalines paslaugas, dėl šių
priežasčių šeimos iškeldinamos į mažesnius butus, jų vaikams pablogėja
materialinės sąlygos (60% šeimų per mažas gyvenamas plotas).
![]() |
Šeimos materialinės sąlygos socialinės rizikos šeimose sunkios - 50%, patenkinamos - 20%, antisanitarinės - 30% (12 lentelė). Skurdas ir netvarka, būtiniausių baldų (lovų, stalų, spintų, indų) ir maisto stygius antisanitarinėse sąlygose gyvenantiems vaikams kelia rimtą pavojų jų sveikatai.
Nagrinėjant socialinės
rizikos šeimų bylas teko pastebėti, kad skurdžiose, antisanitarinėse sąlygose
augę vaikai nuo 3- 4 metų elgetavo, 7 -8 metų padarė pirmą nusikaltimą, 10 - 12
metų nusikalsta pakartotinai. Girtaujančių tėvų šeimose vaikai jaučiasi
nesaugūs (45%), jie būna konfliktų ir barnių liudininkais, kenčia psichologinį
smurtą.
M. Barkauskaitė teigia,
kad didžiausią skaičių gyventojų vaikų globos įstaigoms duoda asociali šeima
(Socialinis ugdymas I, 1999:31). Kaip rodo tiriamų šeimų bylų analizės duomenys
net 30% šeimose situacija yra kritiška, nes jų vaikai buvo patekę į vaikų
globos namus dėl tėvų girtavimo, nepakankamos priežiūros ir neužtikrinto savo
vaikų saugumo.
Buvo pastebėta, kad 15%
šeimų tėvų domisi vaikų pasiekimais mokykloje, retkarčiais ateina į
susirinkimus, tačiau 85% - dažniausiai nesirūpina vaikais, nesidomi jų
pasiekimais, todėl teigtina, kad dėl šių priežasčių vienas ar keli vaikai iš šeimos
praleidinėja pamokas, daro nusikaltimus.
Pasak L.Rupšienės, šeimos
mikroklimato sutrikimai, nedarnumas tampa ypač rimta vaiko asmenybės anomalijų
priežastimi. Šios anomalijos pasireiškia tiek charakterio ypatumais, tiek
elgsena, tiek mokymosi veikla bei mokymosi motyvacija (Pedagogika, 2002:147).
Vaikai iš socialinės rizikos šeimų neturi tvirto šeimos išugdyto pagrindo,
išugdytų šeimoje vertybių, todėl neabejotina, kad nematydami teigiamo tėvų
pavyzdžio, jie elgiasi grubiai, kovoja su juos supančiu pasauliu, todėl daro
nusikaltimus.
Manoma, kad valstybė
neužtikrina teisingos šeimos politikos doroms daugiavaikėms šeimoms, todėl
skurdo ir žemo pragyvenimo lygio pasėkoje į socialinės rizikos šeimų gretas
įsijungia vis daugiau šeimų, kurių dauguma vaikų patenka į vaikų
70
globos įstaigas ir tampa visuomenės išlaikytiniais. Globos įstaigos
nepajėgia vaikams suteikti reikiamų socializacijos įgūdžių, todėl tokie vaikai,
palikę globos įstaigas, nesugeba įsitvirtinti gyvenime, todėl tampa visuomenės
išlaikytiniais.
Teigtina, kad tik šeima,
dorai auklėjanti savo vaikus, gali suteikti savo vaikams visus reikiamus
socialinius įgūdžius, o valstybė ir visuomenė gali turėti dorą ir sveikai
mąstantį žmogų, visuomenės ir valstybės pilietį.
Išvados
1. Nagrinėta pedagoginė - psichologinė literatūra rodo, kad sėkmingas
vaikų
auklėjimas ir ugdymas daugiavaikėje šeimoje priklauso nuo pagrindinių vaidmenų
pasiskirstymo tarp šeimos narių, vidinės darnos, tarpusavio supratimo, psichologinio
bendravimo, prasmingo užimtumo ir yra ne tik šeimos, mokyklos, tačiau ir visuomenės
reikalas.
auklėjimas ir ugdymas daugiavaikėje šeimoje priklauso nuo pagrindinių vaidmenų
pasiskirstymo tarp šeimos narių, vidinės darnos, tarpusavio supratimo, psichologinio
bendravimo, prasmingo užimtumo ir yra ne tik šeimos, mokyklos, tačiau ir visuomenės
reikalas.
2. Mokslininkų pastebėjimu, doros, dvasiškai tvirtos, gyvybingos
daugiavaikės
šeimos įvairiapusiška veikla yra glaudžiai susijusi su tautos dvasia, kultūra ir
tradicijomis.
šeimos įvairiapusiška veikla yra glaudžiai susijusi su tautos dvasia, kultūra ir
tradicijomis.
3. Nuo ekonominės daugiavaikės šeimos padėties ( pajamų, būsto sąlygų)
labai priklauso jos ryšiai su visuomene, vaikų ugdymosi galimybės.
4. Dokumentų analizė rodo, kad vyriausybės vykdoma paramos šeimai politika
neturi aiškios strategijos, nenuosekli, vienpusiška, neatstovauja doros
daugiavaikės šeimos poreikių, todėl dėl skurdo ir žemo pragyvenimo lygio į
socialinės rizikos šeimų grupę įsijungia vis daugiau daugiavaikių šeimų.
5. Remiantis dokumentais ir praktika galime teigti, kad yra doros ir
socialinės rizikos daugiavaikės šeimos, tačiau visuomenė visas šias šeimas
sutapatina, dėl šeimų materialinių sunkumų taiko socialinę atskirtį, todėl dora
daugiavaikė šeima žalojama dvasiškai ir morališkai.
6. Tyrimu nustatyta, kad dora daugiavaikė šeima suteikia savo vaikams
visus socialinius įgūdžius, joje vyrauja šilti tėvų ir vaikų tarpusavio
santykiai, pastebimas nuoširdus domėjimasis visomis vaikų problemomis, vaikai
turi mokymosi motyvaciją, yra pareigingi, darbštūs, draugiški, atsakingi ir
greitai tampa savarankiški.
7. Atlikti moksliniai tyrimai ir praktinė veikla leidžia teikti, kad
pilnoje
daugiavaikėje šeimoje abu tėvai dažniausiai turi vieningas auklėjimo nuostatas, stilių,
šeimose puoselėjamos iš senelių, tėvų perimtos tradicijos: visi šeimos nariai kartu
dirba, švenčia šventes, poilsiauja, sportuoja, todėl dažnai būna kartu.
daugiavaikėje šeimoje abu tėvai dažniausiai turi vieningas auklėjimo nuostatas, stilių,
šeimose puoselėjamos iš senelių, tėvų perimtos tradicijos: visi šeimos nariai kartu
dirba, švenčia šventes, poilsiauja, sportuoja, todėl dažnai būna kartu.
8. Pastebėjimai rodo, kad daugiavaikėje šeimoje dažniausiai nedirbanti
mama turi daugiau galimybių sustiprinti emocinius ryšius tarp šeimos narių,
todėl tokioje šeimoje nuoširdžiai bendraudami jos nariai jaučia vienas kito
paramą, sulaukia dvasinės pagalbos ir yra saugūs.
9.
Remiantis tyrimų
duomenimis, teigiame, kad doroje daugiavaikėje šeimoje sėkmingas vaikų
auklėjimas priklauso nuo teisingo visuomenės požiūrio į daugiavaikę šeimą, vyriausybės vykdomos šeimos
politikos daugiavaikių šeimų atžvilgiu, prasmingo šeimos gyvenimo
organizavimo ir visapusiško tėvų auklėjamosios galios stiprinimo.
Literatūros
sąrašas
1.
Aramavičiūtė V.
Auklėjimas kaip mokslinio
pažinimo objektas //
Ugdymo problemos.-1998, T.4, p. 32-42.
2.
Aramavičiūtė V.
Auklėjimo mokslas: prasmė ir aktualumas (apie prof. L.Jovaišos auklėjimo
teorijos darbus) // Dialogas.-1996, p. 4.
3.
Aramavičiūtė V.
Ugdymo samprata // Pedagogika.-1994, Nr.30, p. 26-48. ISSN 139203-40
4.
Aramavičiūtė V.
Vaikas ir šeima. K.: Šviesa, 1978.-118 p.
5.
Bajoriūnas Z.
Šeimos dorovinės vertybės // Pedagogika.-1991, Nr.27, p.155-177. ISSN
0202-3326
6.
Bajoriūnas Z.
Šeimos edukologija.-V.: Joraša, 1997.-297 p. ISBN 9986-663-05-9
7.
Bajoriūnas Z.
Vaikų auklėjimo šeimoje specifika, tikslas ir uždaviniai // Pedagogika.-1995,
Nr.31, p.105-116. ISSN 0202-3326
8.
Barkauskaitė M.
Humanistinio ugdymo proceso įtvirtinimo ir paauglių saugumo šeimoje bei klasėje
sąveika // Pedagogika.-1998, Nr.37, p. 22-28.
9.
Barkauskaitė M.
Lupeikytė I. Drovių vaikų problema // Ugdymo problemos.-2000, V (XXXII).
10. Barkauskaitė M. Paaugliai: sociopedagoginė dinamika. Monografija.-V.: VPU leidykla, 2001.-133 p. ISBN 9986-869-95-1
11. Barkauskaitė M. Vaikų globa ir rūpyba Lietuvoje atkūrus nepriklausomybę
// Socialinis ugdymas I.- Vilnius, 1999, p. 29-52.
12. Barkauskaitė M. Vaikų globos ir rūpybos Lietuvoje istorinės pedagoginės
raiškos apžvalga / Marija Barkauskaitė, Viktorija Grikpėdienė. Vilnius, 1998.
53 p.
13. Beresnevičienė D. Banienė L. Tėvų ir vaikų sąveikos įtaka vaikų
savivertei // Ugdymo psichologija. 2000m. T 3., Nr.1 p.11-20.
14. Bikulčius J. Šeimyninio gyvenimo darna ir jos išsaugojimo paslaptys:
mokomoji knyga. K.: Technologija, 1996.-122 p. ISBN 9986-13-407-2
15.
Bitinas B.
Bendrosios pedagogikos pagrindai.-V.: VPU leidykla, 1990.-92 p.
16. Bitinas B. Pedagoginės diagnostikos pagrindai.- Vilnius, 2002. 199 p.
ISBN 9955-51626-7
17. Bitinas B. Ugdymo tyrimų metodologija.- Vilnius.: Joraša, 1997.- 245 p.
ISBN 9986663-06-7
18.
Brazauskienė E.
Vaiko gimtosios kalbos ugdymo šeimoje problemos // Pedagogika.-
2002, Nr.57, p. 20-25.
19. Čižiūnas V. Tautinis auklėjimas šeimoje.- Tremties leidykla, 1953.- 220
p.
20.
Dapkienė S. Klasės
auklėtojas ir tėvai - partneriai. Šiauliai, 2002. 42 p.
21.
Gaigalienė M.
Rengimo šeimai tendencijos // Pedagogika.- 2000, Nr.43, p. 65-81. ISSN
1392-0340
22.
Gaigalienė M.
Rengimo šeimai teoriniai ir praktiniai aspektai.- Vilnius, 2001. 50 p. ISBN
9986-869-85-4
23.
Gaigalienė M.
Šeimos funkcijų tyrimo pedagoginiai aspektai // Pedagogika.- 2002, Nr.60, p.
84-87 ISSN 1392-0340
24.
Grigas R. Šeima ir
dabarties pasaulis. Vilnius, 1988. 162 p.
25.
Grucė R. Šeima ir
vaikų auklėjimas. Vilnius, 1994. 372 p. ISBN 9986-410-09-6
26.
Jaunimas ir vaikai
besikeičiančioje visuomenėje: regioninė monitoringo ataskaita Nr.7.Unisef.
Vilnius, 2001. 47 p.
27.
Jaunimo balsai :
Vaikų ir jaunimo nuomonės tyrimas, Unisef.: Lietuva, 2001. 43 p.
28.
Jovaiša L.
Hodogetika.- V.: Agora, 1995. 253 p. ISBN 9986-633-04-4
29.
Jovaiša L.
Pedagogikos pagrindai: Bendroji pedagogika, Auklėjimo teorija T 1./ Leonas
Jovaiša, Juozas Vaitkevičius. Kaunas, 1987. 332 p.
30.
Jovaiša L.
Pedagogikos terminai.- K.: Šviesa, 1993.- 264 p. ISBN 5-430-01871-6
31.
Karta pavojuje.-
Unisef.: Vilnius, 2001. 60 p.
32.
Kličius A. Moterys
ir verslas: situacija ir problemos // Lygiateisiškumo keliu.- Vilnius,
2000. p. 47-55.
33.
Kličius A. Verslas
dabartiniame žmonių gyvenime. Šeima ir gimstamumas Lietuvoje.-Vilnius: Lietuvos
filosofijos ir sociologijos institutas, 1997. p. 222-306.
34.
Kvieskienė G.,
Mockevičienė D. Laisvalaikio reikšmė ankstyvajai prevencijai // Socialinis
ugdymas V.- Vilnius, 2002. p. 66-75.
35.
Laužikas J.
Pedagoginiai raštai.- K.: Šviesa, 1993.- 567 p.
36.
Leliūgienė I.
Žmogus ir socialinė aplinka,- K.: Technologija, 1997. 301 p. ISBN 998613-558-3
37. Liepuonius A. Psichologiniai auklėjimo stiliai // Švietimo naujovės.-
1998, p. 24-27.
38.
„Lietuvos moterys
amžių sandūroje": III Lietuvos moterų suvažiavimas [ Vilnius, 2000 m.
birželio 15 d.]: suvažiavimo medžiaga. Vilnius, 2000. 206 p. ISBN 9955-46601-4
39.
Lietuvos
Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymas [žiūrėta
2004-05-10]. Prieiga per Internetą: < http://193.219.130.244/Litlex/LL.DLL >
40.
Litvinienė J.
Šeima - vaiko ugdymo institucija. Klaipėda, 2002.- 146 p. ISBN 9955456-64-7
41. LR Konstitucija. Vilnius, 1996. 38-39 str.
42.
LR Santuokos ir
šeimos kodeksas.- V.: Saulužė,1999. III sk.22 str., IX sk.66 str. ISBN
9986-9168-9-5
43.
LR Šeimos teisė.-
V.: Saulužė, 2002. ISBN 9986-9168-9-5
44.
Maceina A.
Pedagoginiai raštai.- K.: Šviesa, 1990.- 764 p. ISBN 5-430-01066-9
45.
Makarenka A. Knyga
tėvams.- K.: Valstybinė pedagoginės literatūros leidykla, 1952.279 p.
46.
Makarenka A.
Pedagoginiai raštai.- K.: Šviesa, 1987.- 397 p.
47.
Martišauskienė E.
Žmogaus esmės puoselėjimas ir ugdymo procesas // Pedagogika.-1994, Nr.30, p.
3-11. ISSN 1392-03-40
48.
Matulienė G.
Šeimos psichologija.- K.: Technologija, 1997.- 149 p. ISBN 9986-13531-1
49.
Miškinis K. Šeima
žmogaus gyvenime.- K.: Aušra, 2003.- 548 p. ISBN 9955-532-25-4
50.
Miškinis K. Šeimos
pedagogika.- V.: Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1993. 223 p.
ISBN 5-420-01234-0
51. Naujovės socialiniame darbe. Vilnius, 2003. 253 p. ISBN 9986-454-67-0
52.
Navaitis G.
Lietuvos šeima: psichoterapinis aspektas. Vilnius, 1999. 192 p. ISBN
9986-16-141-X
53.
Parancevičius J.S.
Tautinis auklėjimas pagal A. Maceiną [ žiūrėta 2004-03-24]. Prieiga per
Internetą: < http://www.google.lt >
54.
Pečkauskaitė M.
Motina - auklėtoja.- V.: Presvika, 1998. 156 p. ISBN 9986-805-64-3
55.
Perecas M. ir kt.
Ką turėtų žinoti tėvai / M. Perecas, B. Minzel, H. Vimeris. K.: Šviesa, 1990.
213 p. ISBN 5-430-00561-4
56.
Rumpf J. Rėkia,
pešasi, viską gadina.- K.: Šviesa, 2004.- 111 p. ISBN 5-430-03759-1
57.
Rupšienė L. Šeimos
mikroklimatas kaip moksleivių mokymosi motyvacijos veiksnys// Pedagogika.-
2002, Nr.57, p. 147-150.
58.
Rupšienė L.
Šeimotyros įvadas: studijų knyga.- Klaipėda, 2001. 193 p. ISBN 9955456-35-3
59.
Socialinė pašalpa
ir kompensacijos už būsto šildymą, karštą bei šaltą vandenį. Vilnius, 2003. 14
p.
60.
Steinhauer P.D.
The Child and his Kamily. Psychological Problems of Child and His Kamily.
Macmillan of Kanada, 1977. 187 p.
61.
Šalkauskis S.
Rinktiniai raštai: Pedagoginės studijos I knyga. Vilnius, 1992. 439 p.
62.
„Šeima ir tautos
dabartis: tezės septintajam pasaulio lietuvių mokslo ir kūrybos
simpoziumui" [ Vilnius, 1991 m.]: straipsnių rinkinys. Vilnius, 1997. p.
21.
63. „Šeima ir visuomenės senėjimas- XXI amžiaus problema":
konferencijos rezoliucija. Vilnius, 2002.
64. Šerkšnas A. Lietuviškoji šeima ir charakterio ugdymas // Naujoji
Romuva.- 1937, Nr.3 (313), p. 49-51.
65.
Švietimo vadybos
įvadas: vadovėlis.- K.: Technologija, 1996.- 254 p.
66. Taskinen S. ir kt. Vaikas ir šeima / S. Taskinen, A. Kahkonen, E. Varilo, Vilnius, 1994. p.138.
67. Tijūnėlienė O. Šeima pašauktasis
religinio vaikų auklėjimo veiksnys // Acta paedagogica Vilnensia.- 2000, Nr.7,
p. 13-19.
68.
Tijūnėlienė O.
Veikliai tarnavusi šviesos pasauliui. Klaipėda, 1998. 102 p. ISBN
9986-505-67-4
69.
Titarenka V. Šeima
ir asmenybė.- V.:Mintis, 1980. 142 p.
70.
Uzdila J. Dorinis
asmenybės ugdymas šeimoje.- V.: Academia, 1993. 192 p.
71.
Uzdila V.J.
Lietuvių šeimotyra: monografija.- V.: VPU, 2001. 279 p.
73. Vaiko teisės ir socialinė aplinka [ žiūrėta 2004-03-24]. Prieiga per Internetą: <http://www.google.lt>
74.
Vaikų ir jaunimo
nuomonės tyrimas.- V.: Unisef, 2001. 43 p.
75. Vaitkevičius J. Šeima, kaip socialinio tyrimo objektas // Socialinis
ugdymas I.Vilnius, 1999. p. 81-88.
76. Vaivada R. Ugdomoji tradicijų reikšmė Žemaitės kūryboje vaikams //
Pedagogika.-2002. Nr.60, p. 66-71. ISSN 1392-0340
77.
Valstybės žinios,
1994, Nr.89-1706, 1-3 str.
78.
Valstybės žinios,
1997, Nr.99-2506, 4 str.-1.
79.
Valstybės žinios,
1998, Nr.35-934, 4 str.
80.
Valstybės žinios,
2002, Nr.109-4825; Įsakymas Nr.A1-207.
81. Vasiliauskas R. Lietuvių liaudies pedagogika kaip mokomasis dalykas.
Vilnius, 2001. 35 p. ISBN 9986-869-79-X
82. Vasiliauskas R. Motina - vaiko ugdytoja liaudies pedagogikoje //
Pedagogika.- 1999, Nr.39, p. 55-65. ISSN 1392-0340
83. Vyšniauskaitė A. ir kt. Lietuvių šeima ir papročiai: monografija / A.
Vyšniauskaitė, P. Kalnius, R. Paukštytė. Vilnius, 1995. 557 p. ISBN 5-417-00714-5
84.
Wilson M.A. Love and family.- USA, 1996. 383 p.
ISBNO-89870-607-6
85. Zambacevičienė E.P. Apie tėvų auklėjimo stilių ir jo tyrimą //
Studijuojantiems psichologiją. 1 sąsiuvinis.- Šiauliai, 1999, p. 25-32.
86. Zambacevičienė E.P. Auklėjimo stiliaus šeimoje įtaka vaiko adaptacijai
mokykloje // Pradinis ugdymas.- 2002, Nr.2, p. 79-83.
87.
Žmogaus lytiškumo
tiesa ir reikšmė: auklėjimo šeimoje gairės. Kaunas, 2001. 70 p.
ISBN-9955-506-00-8
88. Žukauskienė R. Kodėl
vaikai neklauso. Vilnius, 2001. 56 p. ISBN 9955-9426-0-6
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą