Kaip teigia K.Miškinis seniausi gyventojai dabartinės Lietuvos
teritorijoje apsigyveno XI-X tūkstantmetį prieš Kristaus gimimą, t.y.
laikotarpiu, kurį istorikai vadina paleolitu. Manoma, kad šie gyventojai buvo
europidai. Kaip ir kiti europidai, jie laikėsi tam tikrų visuomeninio gyvenimo
normų, vertėsi daugiausia medžiokle. Vėlyvuoju paleolitu Lietuvos teritorijoje,
kaip ir visoje Vidurio Europos šiaurėje, buvo paplitusios šeimos, kurios gyveno
susijungusios į didžiąsias šeimas. Tokią didžiąją šeimą sudarė 5 -15 narių, 2 -
6 iš jų būdavo medžiotojai ir aprūpindavo šeimą maistu
(Miškinis, 2003:39).
Patys seniausi rašytiniai
šaltiniai, teikią duomenų apie šeimos sandarą, turtinius santykius, buities
smulkmenas, yra XIII-XIX a. pirmosios pusės teisiniai dokumentai, amžininkų pastebėjimai,
etnografijos publikacijos. Rašytiniai, etnografijos, kalbos ir kiti duomenys
rodo, kad akmens amžiuje mūsų krašte, kaip ir kitur, buvo matiarchalinė
(motininė) santvarka, kurioje moteris, būdama pagrindinė gamintoja, namų
židinio saugotoja, vaikų gimdytoja bei augintoja, bendruomenėje užėmė svarbią
ir garbingą vietą. Lietuviams įprasta labai gerbti moterį - motiną ir žmoną
(Miškinis,2003:39).
Matriarchatas IV-II
tūkstantmetyje prieš Kristų perėjo į patriarchatą, kurio ūkio vienetu tapo
didžioji šeima, dar vadinama drauge. Ją sudarė tėvai, keletas vedusių sūnų su
žmonomis: visi gyveno viename name, bendrai maitinosi ir dirbo tėvų valdomame
22
ūkyje. Tėvams nusenus arba mirus, ūkį tvarkė vyriausias brolis ir jo
žmona. Tradicinei lietuvių šeimai yra būdinga vyresniojo galia: nevedę broliai
ir seserys likdavo dėdėmis bei dėdienėmis, paklusdavo vyriausiojo brolio valiai
( Miškinis, 2003:40).
Kaip teigia P.Dundulienė
didžioji patriarchalinė šeima tarp lietuvių suklestėjo paskutiniais I
tūkstantmečio prieš Kristaus gimimą šimtmečiais, o ėmė irti pirmaisiais mūsų
eros amžiais (Dundulienė, 1982:40). K.Miškinis pabrėžia, kad vyravusi
monogaminė santuoka daug teisių suteikė moteriai, motinai, ji buvo gerbiama. Ši
nuostata remiasi papročių teise ir įtraukta į visus tris Lietuvos Statusus
(1529; 1566; 1588) (Miškinis, 2003:41).
I tūkstantmečio antrojoje
pusėje, yrant pirmykštei bendruomenei ir didžiajai šeimai, ėmė formuotis mažoji
šeima. Remdamasis archeologijos medžiaga istorikas J.Jurginis teigia, kad
lietuvių bendruomenė galėjo irti ir pamažu virsti mažąja šeima kaip ūkiniu
vienetu maždaug VIII- IX a. Istoriko nuomone, pagal šeimos formų įvairovę
galima išskirti kelis laikotarpius:
XIII - IX a.: vyrauja individuali porinė šeima;
XV - XVI a. randasi ir
įsigali keleto šeimų, siejančių net ir negiminaičius,
kolektyvai, vadinami tarnybomis;
kolektyvai, vadinami tarnybomis;
XVI a. antroji pusė - XVII a.: vėl vyrauja mažoji individuali (porinė)
šeima;
XVIII - XIX a. pirmoji pusė: įsigali kelių giminingų šeimų junginys, vadinamas
XVIII - XIX a. pirmoji pusė: įsigali kelių giminingų šeimų junginys, vadinamas
valstiečio kiemu (Miškinis, 2003:42).
Viename ankstyviausių
dokumentų Chrisburgo sutartyje yra kalbama apie šeimą ir minima, kad žmona
ištekėdama atneša vyrui savo kraitį, todėl žmonos pirkimu nelaikoma jai ir jo
tėvams duodamos jaunikio dovanos.
K. Miškinis rašo, kad
1795 m. gyventojų surašymo duomenimis, šeimos buvo gausios. Dydį lėmė dvi
priežastys: patriarchališkumas ir vaikų gausa. Taip 1857 m. Kauno gubernijoje
lietuvių šeimą sudarė vidutiniškai 8,9 asmens. Kadangi trečdalis kūdikių ir
vaikų mirdavo, galime teigti, jog šeimos iš tikrųjų buvo gausios.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą