Šime skyriuje (7.1) pateikti rezultatai laboratorinių tyrimų mėginių,
paimtų prie kelių kuriuose žiemos sezono metu kelių priežiūros įmonės beria
techninę druską, yra pakankamai intensyvus autotransporto eismas ir keliai
padengti asfaltbetonio danga, ir mėginių paimtų prie kelio su žvyro danga kur
žiemos sezono metu neberiama slidumą mažinančių medžiagų.
Ėminius ėmiau iš
paviršinio humusingojo (iki 20 cm) ir gilesnio (0,8-1 m) sluoksnių (Tiek prie
kelių su asfaltbetonio danga, tiek prie kelio su grunto danga).
Prie kelių su
asfaltbetonio danga iš paviršinio sluoksnio imta 2005 04 - 2005 09 mėnesiais
(kiekvienoje vietoje minėtą mėnesį iš naujo). Iš gilesnio dirvožemio horizonto
imta vieną kartą kiekvienoje tyrimo vietoje per visą laikotarpį. Paviršinio
dirvožemio sluoksnio rezultatai (pateikti 15 - 20 lentelėse) yra suvidurkinti
(vidurkinama kiekvienam keliui atskirai) ir pateikti 1 lentelėje. Apibūdinti 2
ir 3 paveiksluose. O gilesnio sluoksnio tyrimo rezultatai pateikti 2 lentelėje
ir apibūdinti 4 ir 5 paveiksluose.
R2 = 0,6613
I
3-čios eilės polinominės
kreivės, išvestos pagal vidutinės apkrovos autotransporto kelio pH kitimą, regresijos lygtis su vidutinėm
kvadratinėm paklaidom (R2)
3-čios eilės polinominės
kreivės, išvestos pagal stiprios apkrovos autotransporto kelio pH kitimą, regresijos lygtis su vidutinėm
kvadratinėm paklaidom (R2)
3 pav. Suvidurkinti dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų iš
paviršinio (iki 20 cm) dirvožemio sluoksnio 2005 04 - 2005 09 (imtinai), prie
trijų, skirtingos apkrovos autotransportu, kelių. Kelių, su asfaltbetonio
danga. Išvesta polinominė
kreivė.
Kaip matome iš 3 paveikslo prie visų kelių (0,25 - 5 m atstumu) ir pagal polinomines kreives,
paviršiniame dirvožemio sluoksnyje pastebimas dirvožemio pH padidėjimas.
Paaiškinimas.
3 paveiksle parinkau (nubrėždamas pagal dirvožemio pH kitimą) polinominę tendencijų liniją, todėl, kad ji
geriausiai atspindi tokį kitimą (kitimą, kai yra ryškūs ekstremumai). Kai sekos
duomenys didėja ar mažėja vienoda sparta, parenkama tiesinė lygtis, kai ši
sparta didėja -rodiklinė arba eksponentinė lygtis, o kai visą laiką mažėja -
logaritminė.
Stiprios apkrovos
autotransportu kelio, viršutinio dirvožemio sluoksnio humusingumas yra maždaug
20 % didesnis, negu likusių kelių (įskaitant, kelią su žvyro danga).
2 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų iš gilesnio (0,8-1 m)
dirvožemio sluoksnio, prie trijų, skirtingos apkrovos autotransportu. Kelių, su
asfaltbetonio danga.
Paaiškinimas.
2 lentelėje pateikti dirvožemio pH tyrimų rezultatai mėginių,
paimtų 2005 06 (savaitės bėgyje, prie tų trijų kelių su asfaltbetonio danga).
Buvo imta vieną kartą.
|
Dirvožemio mėginių tyrimo
rezultatai (paimti 2005 06) bendrai - iš giliau (0.8-1m.)
Atstumai,
|
pH (silpnos
apkrovos
|
pH (vidutinės apkrovos
|
pH (stiprios apkrovos
|
metrais.
|
autotr.kelio)
|
autotr.kelio)
|
autotr.kelio)
|
0.25
|
7.98
|
7.93
|
7.83
|
5
|
8.05
|
7.88
|
7.32
|
10
|
7.46
|
7.37
|
7.3
|
15
|
7.42
|
7.49
|
7.2
|
20
|
7.29
|
7.44
|
7.4
|
40
|
7.53
|
7.74
|
7.04
|
60
|
6.84
|
7.53
|
7.18
|
80
|
7.15
|
7.84
|
7.38
|
100
|
7.3
|
7.5
|
7.15
|
200(F)
|
7.62
|
7.37
|
7.01
|
4 pav. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų iš gilesnio (0,8-1 m)
dirvožemio sluoksnio, prie trijų, skirtingos apkrovos autotr.kelių. Kelių, su
asfaltbetonio danga.
Kaip matome iš 4 paveikslo, prie visų kelių (0,25 - 5 m atstumu), gilesniame dirvožemio sluoksnyje
(0,8-1 m) pastebimas dirvožemio pH padidėjimas.
y = -0,0058x3 + 0,105x2 - 0,5944x + 8,266
R2 = 0,7542
|
Polinominės kreivės,
išvestos pagal silpnos apkrovos autotransporto kelio
pH kitimą, regresijos
lygtis su vidutinės kvadratinės paklaidos (R2) reikšmė.
Polinominės kreivės,
išvestos pagal vidutinės apkrovos autotransporto kelio pH kitimą, regresijos lygtis su vidutinės
kvadratinės paklaidos (R2) reikšmė.
5 pav. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų iš gilesnio (0,8-1 m)
dirvožemio sluoksnio, prie trijų, skirtingos apkrovos autotransportu. Kelių, su
asfaltbetonio danga. Išvesta polinominė
kreivė.
Kaip matome iš 5 paveikslo prie visų kelių (0,25 - 5 m atstumu) ir pagal polinomines kreives,
paviršiniame dirvožemio sluoksnyje pastebimas dirvožemio pH padidėjimas.
Paaiškinimas.
5 paveiksle parinkau (nubrėždamas pagal dirvožemio pH kitimą) polinominę tendencijų liniją, todėl, kad ji
geriausiai atspindi tokį kitimą (kitimą, kai yra ryškūs ekstremumai). Plačiau
apie tai - 3 paveikslo paaiškinime.
Dirvodarinės uolienos:
silpnos prie silpnos apkrovos kelio - žvirgždingas smėlis, vidutinės apkrovos - moreninis
priemoli, priesmėlis, stiprios apkrovos
- smulkus smėlis.
3 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2006 04 iš paviršinio
(iki 20 cm), ir
gilesnio (0,8-1 m) dirvožemio sluoksnių, prie kelio, su žvyro danga._________________________
gilesnio (0,8-1 m) dirvožemio sluoksnių, prie kelio, su žvyro danga._________________________
Dirvožemio pH tyrimų rezultatai
paimti prie vieškelio
|
|||
Atstumai,
metrais
|
pH paviršinis
sluoksnis. Tyrimo vieta - '1'
|
pH iš gilesnio
sluoksnio. Tyrimo vieta - '1'
|
pH paviršinis
sluoksnis. Tyrimo vieta - '2'
|
0.25
|
7.9
|
7.81
|
7.79
|
5
|
7.45
|
7.96
|
7.66
|
10
|
7.51
|
8.13
|
7.92
|
15
|
7.8
|
8.23
|
7.92
|
20
|
7.53
|
7.5
|
8.05
|
40
|
8.23
|
7.94
|
7.43
|
60
|
7.48
|
7.38
|
7.53
|
80
|
7.42
|
8.32
|
7.22
|
100
|
7.73
|
7.77
|
7.8
|
200(F)
|
7.2
|
8.02
|
7.85
|
Paaiškinimas.
9 lentelėje pateikti
mėginių tyrimų rezultatai, paimti 2006 04 (tą pačią dieną, vieną kartą) prie
kelio, su žvyro danga. Imta ir tirta, naudojant tą pačią metodiką kaip ir prie
kitų kelių.
Tyrimui parinktos dvi
vietos (prie to pačio kelio), nutolusios viena nuo kitos apie 300 m (matuojant
išilgai kelio), kad būtų tikslesni rezultatai. Pirmoje vietoje paimta iš paviršinio humusingojo ir
gilesnio (0,8-1 m) sluoksnių. Antroje (,2') - paimta tik iš paviršinio (iki 20
cm) dirvožemio sluoksnio. Aiškesni ėminių
ėmimo vietų pavaizdavimas pateiktas 24 paveiksle.
Šių ištirtų mėginių
rezultatus panaudosiu atsakant į klausimą: kokie veiksniai ar faktoriai veikia
dirvos rūgštingumą prie kelių su asfaltbetonio danga (kur yra intensyvus
autotransporto judėjimas, ir ant kurių, žiemos sezono metu, beriama techninė
druska).
Stiprios apkrovos
autotransportu kelio viršutinio dirvožemio sluoksnio humusingumas yra maždaug
20 % didesnis, negu likusių kelių (įskaitant kelią su žvyro danga).
Dirvodarinės uolienos esančios prie šio kelio - moreninis priemolis, priesmėlis.
7 pav. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2006 04 iš paviršinio
(iki 20 cm), ir gilesnio (0,8-1 m) dirvožemio sluoksnių, prie kelio, su žvyro danga.
Išvesta polinominė
kreivė.
Kaip matome iš 7 paveikslo (kuriame pavaizduoti dirvožemio mėginių tyrimo rezultatai išvedant
polinomines tendencijų kreives) dirvožemio pH padidėjimo prie kelio sankasos
(lyginant su toliau esančiais dirvožemiais) nėra pastebėta.
4.1.1 Skyriaus išvados
•
Prie kelių su
asfaltbetonio danga paimti ir ištirti dirvožemio mėginiai tiek iš paviršinio
(iki 20 cm, suvidurkinti), tiek iš gilesnio (0,8-1 m) sluoksnių rodo, kad yra
gana ryškus dirvožemio pH padidėjimas prie kelio
(0,25-5 (10) m atstumu) lyginant su toliau esančiais dirvožemiais.
•
Prie kelio su
žvyro danga paimti ir ištirti dirvožemio mėginiai tiek iš paviršinio (20 cm),
tiek iš gilesnio (0,8-1 m) sluoksnių rodo, kad dirvožemio pH padidėjimo prie
kelio nėra, arba jis labai nežymus, lyginant su toliau nuo kelio esančiais
dirvožemiais.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą