Tyrimo objektas Tyrimo objektas - dirvožemis šalia
autotransporto kelių (dirvožemio pH kitimas-nekitimas
tolstant nuo autotransporto kelių).
Vieta (detaliau 15, 18,
21 ir 24 paveiksluose) - trijų, skirtingo autotransporto eismo intensyvumo lygių keliai. Tie
keliai, kuriuose žiemos sezono metu kelių priežiūros įmonės beria techninę
druską, yra pakankamai intensyvus autotransporto eismas ir keliai padengti
asfaltbetonio danga. Ketvirtas tyrimas
yra atliktas prie vieškelio, norint išsiaiškinti dirvožemio pH kitimo
priežastis prie kitų mano tiriamų vietų.
1 pav. Vietos, prie kelių kur buvo imti ėminiai analizei, pavaizdavimas
Lietuvos mastu bendrai.
Ėminių ėmimo vietų apibūdinimas (aiškiau 15, 18, 21,
24paveiksluose)::
1.
Silpno
autotransporto eismo intensyvumo rajoninis kelias Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102) 8-asis kilometras. Apytikslės koordinatės pagal Lietuvos
koordinačių sistemą (LKS 94): 507147,99 (rytai); 6023800 (vakarai) - 507246,58;
6023682,34.
2.
Vidutinio
autotransporto eismo intensyvumo krašto kelias Alytus-Simnas-Kalvarija (Nr.131)
6-as kilometras. Apytikslės koordinatės pagal LKS 94: 497329,84; 6028545,76 -
497352,43; 6028666,21.
3. Stipraus autotransporto eismo intensyvumo magistralinis keliais (A1)
Vilnius-Kaunas 14-
tasis kilometras (prieš Grigiškės, netoli „Maxsima" bazės). Apytikslės koordinatės pagal
LKS 94: 572818,44; 6059008,21 - 572724,22; 6058825,01.
tasis kilometras (prieš Grigiškės, netoli „Maxsima" bazės). Apytikslės koordinatės pagal
LKS 94: 572818,44; 6059008,21 - 572724,22; 6058825,01.
4. Rajoninis kelias (su
žvyro danga). Lazdijų rajonas (Lietuvos-Lenkijos pasienio ruožas). Apytikslės
koordinatės pagal LKS 94: 465118,91; 6005630,95 - 464932,18; 6005673,39 (,Vtyrimo vieta), 464787,89; 6006004,41 - 464643,60; 6005970,46 (,2'tyrimo vieta).
Pastaba: prie vieškelio
buvo parinktos dvi ėmimo vietos tikslesniems rezultatams gauti. ,1' tyrimo vietoje
buvo paimti mėginiai iš paviršinio ir gilesnio sluoksnių. ,2' vieta yra maždaug
300 metrų atstumu nuo pirmosios tyrimo vietos (matuojant išilgai kelio). Joje
ėminiai paimti tik iš paviršinio dirvožemio sluoksnio.
Autotransporto intensyvumas:
•
Rajoninis kelias
Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102): vidutinė paros autotransportu apkrova -
100-200 automobilių.
•
Krašto kelias
Alytus-Simnas-Kalvarija (Nr. 131): 3000 - 4000 tūkstančiai automobilių.
•
Magistralinis (A1)
kelias Vilnius-Kaunas: 15000 - 30000 automobilių.
•
Rajoninis kelias
(su žvyro danga) - neskaičiuota.
Techninių druskų
išbarstymas (plačiau 11 - 14
lentelėse). Rajoninį ir krašto
kelius prižiūri valstybinė įmonė „Alytaus regiono
keliai ", o magistralinį (A1) - „ Vilniaus regiono keliai " (abi įmonės barsto kelius lapkričio-kovo mėnesiais (6-is mėnesius,
žiemos sezonas)). Druskų panaudojimas:
• Rajoninis kelias Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102): 7,1 tonos vienam kilometrui
per sezoną (pateikta atmetus sdm. (smėlį)).
•
Krašto kelias
Alytus-Simnas-Kalvarija (Nr. 131): 7 t/km per sezoną (be sdm.)
•
Magistralinis (A1)
kelias Vilnius-Kaunas: 4,1 t/km.
•
Rajoninis kelias
(su žvyro danga) - nebarstoma.
Reljefas, dirvožemiai, dirvodarinės uolienos (plačiau 16, 17,
19, 20, 22, 23, 25, 26
paveiksluose):
• Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102): reljefo tipas (geomorfologinis
rajonas) -aukštumos; reljefo tipas (reljefo genezė) - limnoglacialinis; dirvožemio tipas -Velėniniai
jauriniai vidutiniškai pajaurėję ((Jv2) - pagal LTdDB (senąją klasifikaciją)),
Paprastosios jauros
((Jap) pagal naująją dirvožemių
klasifikaciją); dirvodarinės uolienos (litologija) - žvirgždingas smėlis (Kvartero periodo).
•
Alytus-Simnas-Kalvarija
(Nr. 131): reljefo tipas (geomorfologinis rajonas) - aukštumos; reljefo tipas (reljefo genezė) - glacialinis; dirvožemio tipas - Velėniniai jauriniai silpnai
pajaurėję ((Jvl) pagal LTdDB (Lietuvos dirvožemių duomenų bazė)), Nepasotinti bazėmis jauriniai dirvožemiai ((JRn) pagal naująją dirvožemių klasifikaciją); dirvodarinės uolienos (litologija) - moreninis priemolis, priesmėlis (Kvartero periodo).
•
Vilnius-Kaunas
(A1): reljefo tipas (geomorfologinis rajonas) - kloniai; reljefo tipas (reljefo genezė) - fliuvioglacialinis; dirvožemio tipas - Velėniniai jauriniai silpnai
pajaurėję ((Jvl) pagal LTdDB), Nepasotinti bazėmis jauriniai dirvožemiai (JRn); dirvodarinės uolienos - smulkus smėlis (Kvartero periodo).
•
Rajoninis kelias
(žvyrkelis). Reljefo tipas (geomorfologinis rajonas) - aukštumos; reljefo tipas (reljefo genezė) - glacialinis; dirvožemio tipas - Velėniniai jauriniai silpnai pajaurėję ((Jvl) pagal
LTdDB), Nepasotinti bazėmis jauriniai dirvožemiai (JRn); dirvodarinės uolienos - moreninis priemolis, priesmėlis.
Pastaba: prie kelio Vilnius-Kaunas
(A1) dirvožemio humusingumas yra maždaug 20% didesnis (vizualiai vertinant),
negu esančio prie likusių kelių (su asfaltbetonio ir žvyro dangomis). Karbonatingojo sluoksnio slūgsojimo gylis (šaltinis -
29 literatūros sąraše) tyrimų vietose yra ne mažiau kaip 1,2 m.
3.2 Darbo metodika
Ominiai yra paimti iš nesukultūrintų pievų (buvo vengiama pamiškių, sukultūrintų pievų ir dirbamų, užmirkusių žemių), stengiantis sumažinti rezultatų iškraipymo tikimybę.
Ėminių paėmimui naudota
metodika (išdėstymo schema):
1 schema. Mėginių išdėstymo schema (imant iš paviršinio humusingojo (iki 20 cm) dirvožemio
sluoksnio).
Iš paviršinio dirvožemio sluoksnio ėminių sk. - 200. Prie kiekvieno
kelio kas mėnesį (6-is mėnesius (prie vieškelio buvo imta viena kartą, dviejose
skirtingose vietose)) po 10 (įskaičiuojant foninį ėminį)).
Gilesnio sluoksnio ėminių skaičius - 40 (prie kiekvieno kelio imant vieną kartą per visą tyrimo laikotarpį).
Prie kelių su asfaltbetonio danga, imta 2005 06. O kelio su žvyro danga - 2006
04. Viso ėminių - 240.
Mėginiu tyrimo metodika:
Paimtas dirvožemis pradžioje buvo išdžiovintas iki kambario santykinės
oro drėgmės (padėjau medvilninius maišelius (kur buvo laikomas dirvožemis)
šildomame kambaryje). Išdžiovinto dirvožemio mėginius tyrimui dėjau į
plastmasinius („PP" tipo plastmasė) indelius. Maišiau dirvožemį (perleistą
pro 2 mm sietą) ir techninį distiliuotą vandenį santykiu 100 g tiriamo
dirvožemio ir 200 g vandens (1 : 2). Sumaišiau mediniu maišytuvu. Praėjus 12
valandų dar kartą permaišiau. Po 24 h (nuo pradžios) tyriau mėginius
(vandeninės ištraukos temperatūra 16-17,5 oC) nešiojamuoju pH,
deguonies kiekio ir Eh (redokso potencialas) matavimo verčių nustatymo
vandenyje, prietaisu „WTW MULTILINE
P4".
Pastaba: ši mano parinkta
tyrimo metodika nėra standartizuota (aš tik rėmiausi Lietuvos standartu (LST
ISO 10390. 2003. Dirvožemio kokybė. pH nustatymas (25 literatūros sąraše)).
Todėl tik rėmiausi, kad mano tyrimui nebuvo būtina sužinoti absoliučių
dirvožemio pH reikšmių, bet reikėjo nustatyti tik kitimą. Nors tai būtų
nepakenkę mano darbui, bet tai pareikalautų papildomų lėšų ir laiko.
Duomenų analizavimas ir grupavimas:
o Grupavimas ir
analizavimas atsakant į klausimą - kaip bendrai kinta dirvožemio pH tolstant nuo
autotransporto kelių: paviršinio
dirvožemio sluoksnio tyrimų rezultatai (paimti skirtingais mėnesiais prie
kelių) vidurkinami (rezultatai yra gauti tiriant mėginius, paimtus atskirai
prie kiekvieno kelio). Išvedamos formulės, kurios tai apibūdina. Sudaromi
grafikai, kurie nusako tą kitimą (sudaryti grafikai apibūdina kitimą prie
skirtingų kelių atskirai, tai „tarnauja" ir tų rezultatų, gautų ištyrus
mėginius paimtus prie skirtingų kelių, lyginimui tarpusavyje).
o Atsakant - kaip kinta
dirvožemio pH skirtingais mėnesiais, prie kiekvieno kelio (tų kelių, kurie turi
asfaltbetonio dangą) atskirai, ir lyginant tyrimo rezultatus tarpusavyje (tarp
skirtingų kelių): rezultatai, gauti
ištyrus mėginius ėminių, paimtų prie skirtingų kelių, nėra vidurkinami. Iš jų
sudaromas grafikas, kuris apibūdina tą kitimą, ir kuris taipogi „tarnauja"
lyginant tą kitimą tarp skirtingų kelių.
o Atsakant - kokie veiksniai
veikia dirvožemio pH kitimą: atsakant į šį
klausimą (be kitų šaltinių) pasitelkiama tyrimų rezultatai, gauti tiriant
mėginius ėminių, paimtų prie vieškelio.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą