Šio skyriaus tikslas - iškelti hipotezes atsakant į klausimą, kas
veikia dirvos rūgštingumą priklausomai nuo atstumo iki kelio (nagrinėjant
kiekvieną kelią atskirai ir nelyginant vieną su kitu): techninė druska, dolomitas (dolomitinė skalda ar kelio sankasai formuoti naudojamoje žemėje esantis dolomitas (dulkės ar irimo produktai)), autotransporto ir stacionarių taršos
objektų išmetami teršalai kartu sudėjus, ar
tik vienas iš šių komponentų atskirai (šiam klausimui atsakyti bus pasinaudota ir mėginių
tyrimų rezultatais paimtais nuo autotransporto kelio (kelio su žvyro danga),
kuriame nenaudojamos techninės druskos. Taip pat, be asmeninių tyrimų rezultatų, pasinaudosiu ir literatūros
duomenimis.
5.1 Autotransporto poveikis dirvožemio pH
Mano tiriami
keliai su asfaltbetonio danga:
• Rajoninis kelias Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102). Vidutinė paros
autotransportu
apkrova - 100-200 automobilių.
•
Krašto kelias
Alytus-Simnas-Kalvarija (Nr. 131). Vidutinė paros autotransportu apkrova yra 3000-4000 tūkstančiai automobilių.
•
Magistralinis (A1)
kelias Vilnius-Kaunas - 15000-30000 automobilių.
Taigi, pagrindiniai autotransporto teršalai, veikiantys rūgštingumą,
yra azoto oksidai. Tie teršalai veikia netiesiogiai, bet patekę į atmosferą
sudaro su vandens garais sieros ir azoto rūgštis kurios, nors ir labai
atskiestos vandens garų, vis tiek labai keičia kritulių pH. Daugiausia tokių
kritulių (kurių pH yra labai mažas) gauname tolimųjų pernašų būdu (susidaryti
sieros rūgščiai krituliuose reikia kelių dienų). Todėl dirvožemio pH didžiąja
dalimi lemia globalinė ir regioninė tarša. Dujiniai, azoto ir sieros oksidai
išbūna atmosferoje nuo kelių valandų iki 2 - 3 parų, per tą laiką nukeliaudami
dešimtis, šimtus, ar net tūkstančiu kilometrų.
Supaprastintos rūgščių kritulių susidarymo cheminės
reakcijos:
1. NO2 + H2Ū^ HNO3 2. SO2 + H2O H2SO4
Taipogi, kaip ankščiau
minėjau, dirvožemio pH (vandens tirpalo) veikia sunkieji metalai -Fe, Al, Cu,
Zn, Pb, Cd. Iš autotransporto - Cu, Pb, Cd. Jie yra jonų akceptoriai. Jei nėra
ligandų (elektronų donorų, tokių kaip H2PO4- ir HPO42- ( kitaip vadinamų natūralių
fosfatinių buferių)), tai šie metalai yra hidratuojami vandens molekulių. Jie
nutraukia nuo deguonies elektronus, o jis savo ruožtu nuo vandenilio. Tada gali
atsiskirti vandenilio jonas rūgštinantis dirvožemio tirpalą.
10 lentelė. Bendra NOx emisija tonomis per metus iš autotransporto (bendrai), jam
važiuojant magistraliniais ir užmiesčio keliais.
Automobilių sk.(2003 m. duom.)
|
NOx emisija (tonomis)
|
1'414'806
|
3'609'094.396
|
Dirvožemis gali būti
veikiamas rūgštinančių autotransporto teršalų, tačiau kaip matyti iš skyriaus
,Darbo (tyrimo) rezultatai ir jų dalinė analizė ' (jame pateikti mano tyrimų
rezultatai), dirvožemi pH prie kelių (kelių su asfaltbetonio danga) (0,25-5 (10
m)) yra didesnis negu toliau esančio dirvožemio. Tai gali būti dvi išvados: 1 -
neveikia, 2 - rūgštinantį poveikį užgožia kiti veiksniai.
5.2 Stacionarių taršos objektų poveikis
Nors aš parinkdamas dirvožemio ėminių ėmimo vietą atsižvelgiau į
vyraujančią vėjų kryptį (kad kuo mažiau veiktų teršalai iš Lietuvoje esančių
stacionarių taršos šaltinių (įtraukiant ir didesnius miestus)), bet vienokio ar
kitokio masto poveikis vis tiek egzistuoja. Pagrindinės teršėjos - Kėdainių chemijos gamykla (dabar „LIFOSA") išmeta sieros ir azoto junginius (jie rūgština), Jonavos azoto trąšų gamykla (dabar „ACHEMA") - azoto junginius (rūgština), Akmenės cemento gamykla - cemento ir kalkių dulkes (šarmina), Elektrėnų šiluminė elektrinė
-azoto, sieros junginiai. Petrašiūnų
pramoniniai landšaftai - aplinka šarmėja
dėl statybinių medžiagų gamybos išmetamų teršalų (atskiro tyrimo kokie tai
teršalai nedaryta), urbanizuotas
Vilniaus miestas - šarmina.
ir
Vietos kur yra stiprio
taršos stacionarūs šaltiniai
14 pav. Stacionarūs taršos šaltiniai Lietuvoje.
Kaip matome iš 14 paveikslo, stacionarūs taršos
šaltiniai gali paveikti tik vieną mano tyrimo vietą - prie magistralinio kelio
Vilnius - Kaunas. Tai Elektrėnų šiluminė elektrinė, kuri išmeta į aplinką
kritulius rūgštinančius teršalus.Tačiau ji atkrenta, nes mano tyrimo vietų
dirvožemiai (prie pat kelio) yra pašarmėję, o ypatingo (kuris skirtųsi nuo kitų
tyrimo vietų dirvožemio pH kitimo) kitimo nepastebėta.
Vilniaus miestas veikia
šarmiškai (pagal 29 literatūros sąraše esantį šaltinį (Masiliūnas l.,
Eitmanavičienė N. Landšaftų atsparumas rūgštinimui. Geografijos metraštis 32
t., Geografijos institutas, Akademija 2., 1999, P. 105-116.)). Bet minėtame
šaltinyje nenurodyta teršalų rūšys, ar jų veikimo principas. Jei ir būtų tas
veikimas, tai jis veiktų ištisas teritorijas (o mano tyrimas koncentruojasi
ties pakelėmis).
Taigi aš manau, kad šis veiksnys neįtakoja mano tyrimo
vietų dirvožemio pH.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą