Pirmąjį kelią, prie kurio aš imu dirvožemio ėminius (magistralinį A1
kelią Vilnius - Kaunas (stiprios apkrovos autotransportu)), aptarnauja kelių
priežiūros valstybinė įmonė „Vilniaus regiono
keliai". Keliai žiemos sezono metu
yra intensyviai barstomi slidumą mažinančiomis medžiagomis. Ši įmonė kelių
barstymui naudoja druską ir smėlio-druskos mišinį. Vidutiniškai ant kelių
išbarstoma (atskaičius sdm.) 4,1 tonos 1km..
Antrąjį (krašto kelią
Alytus-Simnas-Kalvarija (Nr.131) (vidutinės apkrovos autotransportu)) ir
trečiąjį kelią (rajoninis kelias Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102)
(silpnos apkrovos autotransportu)) prižiūri valstybinė įmonė „Alytaus regiono keliai". Ji barsto druskos-smėlio mišiniu (atmetus sdm. - 7 t/km) pavojingus eismo atžvilgiu rajoninių kelių ruožus (taip pat ir
rajoninio kelio ruožą prie kurio aš ėmiau mėginius). O krašto ir magistralinius
kelius - tik druska (be sdm. apie 7,1 t/km).
Rajoniniam keliui su
grunto danga, žiemos sezono metu šios priemonės (nebarstoma technine druska)
netaikomos (jį prižiūri (valo, taiso)). Šį kelią prižiūri įmonės „Alytaus regiono keliai" padalinys, esantis Lazdijų mieste.
Beveik visas medžiagos
(slidumą mažinančias) perkamos (tiek viena, tiek kita įmonė) iš UAB
„Keluva". Pirkdamos iš jos techninę baltą
druską (magistralinių ir krašto
kelių barstymui („Alytaus regiono keliai naudoja tik ją)) ir pigesnę techninę raudoną druską (rajoninių kelių barstymui). Tiek techninės baltosios, tiek raudonosios
druskos pagrindas yra NaCl. Tačiau priklausomai nuo oro temperatūros (kuo ji
žemesnė, tuo daugiau) dedama CaCl2 (maksimali norma 20%). Jos
nenaudoja Alytaus bendrovė (naudoja „Vilniaus regiono keliai") dėl
ekonominių priežasčių. Ši medžiaga nors ir labai brangi, bet efektyvi. Ji
veiksminga iki -33 laipsnių pagal Celsijų (NaCl - iki 7 oC).
Be CaCl2, maišant druską, naudojami ir smėlio (smėlio-žvyro) mišiniai. Šie
mišiniai savo sudėtyje turi turėti ne mažiau kaip 10% druskų. Kuo mišinyje
druskų daugiau, tuo kelyje slidumo šalinimo efektyvumas yra didesnis.
Rekomenduojama gaminti šiuos mišinius taip, kad juose druskų būtų 20-40%
(1:3-1:4). O dedant CaCh - 1:5-1:8.
11 lentelė. Techninių druskų cheminė sandara.
|
Techninė balta druska
|
Techninė raudona druska
|
||
|
Sudėtis
|
%
|
Sudėtis
|
%
|
|
NaCl
|
~98
|
NaCl
|
~94
|
|
Ca jonai
|
~0.2
|
Ca jonai
|
~0,4
|
|
Mg jonai
|
~0.1
|
Mg jonai
|
~0,2
|
|
SO4 jonai
|
~0.4
|
SO4 jonai
|
~0,6
|
|
K jonai
|
~0.4
|
K jonai
|
~2
|
|
Netirpios m.
|
~1
|
Netirpios m.
|
~2
|
|
Vandens dalis
|
~0.7
|
-
|
-
|
|
Dalelių(<16 mm ir >5 mm)(apie):
|
~1-5
|
-
|
-
|
12 lentelė. Skirtingais sezonais panaudotų druskų ir sdm. kiekiai („Vilniaus
regiono keliai").
|
Sezonas
|
Druskų kiek. t.
|
Sdm.
|
Suma
|
1km/t.(sdm.+dr.)
|
1km/t.(dr.)
|
|
2000-2001 m.
|
2669
|
12523
|
15192
|
12,5
|
2,1
|
|
2001-2002 m.
|
5435
|
13932
|
19367
|
15,9
|
4,5
|
|
2002-2003 m.
|
5611
|
12642
|
18253
|
15
|
4,6
|
|
2003-2004 m.
|
5977
|
17722
|
23699
|
19,5
|
4.9
|
|
2004-2005 m.
|
5364
|
21719
|
27083
|
22,3
|
4.4
|
|
Vidutiniškai
|
5011,2
|
15707,6
|
20718,8
|
17,4
|
4.1
|
|
Bendras kelių ilgis
|
1215,16 km
|
||||
Kaip matyti iš 17 lentelės, pagrindinis techninių druskų junginys (sudedamoji dalis) yra NaCl. Jis, didindamas dirvožemio pH, gali veikti šiais būdais:
Pirmasis - patekęs su vandeniu į
dirvą jis disocijuojasi (arba jau būna suskilęs į Na ir Cl jonus). Na+
perteklius neigimai veikia augalų augimą. Kuo lėčiau auga augalai, tuo jie (jų
šaknys) mažiau išskiria rūgščių, kurios ardo maisto medžiagas (taipogi ir
rūgština dirvą). Sio jono poveikį galima neutralizuoti kalkinant dirvožemį.
Gipsas pagerina dirvožemio būklę (Na+2 + CaSO4 = Ca2+
+ Na2SO4). Bet šis būdas yra mažiau tikėtinas negu
antrasis, nes aš nepastebėjau (vizualiai) jokių kokybinių ar kiekybinių žolinės
augalijos pakitimų.
Antrasis būdas susijęs su dolomitu
(jo skalda naudojama kelių dangai tiesti, be to, dolomito natūraliai yra ir
žemėse (žvyre) kurios naudojamos kelio sankasai formuoti). Druska gali
pagreitinti šio mineralo išsiplovimą į šalia kelio esantį dirvožemį (ir kelti
jo pH). Tiksliau atsakysiu ar šis būdas tikėtinas, sekančiame skyriuje.
Druska gali mažinti
dirvožemio pH tirpindama humuso kompleksus dirvožemyje ir atpalaiduodama H+.
Bet, matyt, tokį poveikį užgožia kiti, dirvožemio pH didinantys, faktoriai.
Taigi, aš manau,
kad antrasis būdas yra labai tikėtinas įtakojant kelių su asfaltbetonio danga
dirvožemio prie sankasos (0,25-5 m (10)) pH padidėjimą, lyginant su toliau
esančiom tyrimo vietom (veikia dirvožemio pH padidėjimą tirpindamas
karbonatines uolienas esančias žemės sankasoje).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą