2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Slidumą mažinančių medžiagų įtaka



Pirmąjį kelią, prie kurio aš imu dirvožemio ėminius (magistralinį A1 kelią Vilnius - Kaunas (stiprios apkrovos autotransportu)), aptarnauja kelių priežiūros valstybinė įmonė „Vilniaus regiono keliai". Keliai žiemos sezono metu yra intensyviai barstomi slidumą mažinančiomis medžiagomis. Ši įmonė kelių barstymui naudoja druską ir smėlio-druskos mišinį. Vidutiniškai ant kelių išbarstoma (atskaičius sdm.) 4,1 tonos 1km..
Antrąjį (krašto kelią Alytus-Simnas-Kalvarija (Nr.131) (vidutinės apkrovos autotransportu)) ir trečiąjį kelią (rajoninis kelias Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis (Nr. 1102) (silpnos apkrovos autotransportu)) prižiūri valstybinė įmonė „Alytaus regiono keliai". Ji barsto druskos-smėlio mišiniu (atmetus sdm. - 7 t/km) pavojingus eismo atžvilgiu rajoninių kelių ruožus (taip pat ir rajoninio kelio ruožą prie kurio aš ėmiau mėginius). O krašto ir magistralinius kelius - tik druska (be sdm. apie 7,1 t/km).
Rajoniniam keliui su grunto danga, žiemos sezono metu šios priemonės (nebarstoma technine druska) netaikomos (jį prižiūri (valo, taiso)). Šį kelią prižiūri įmonės „Alytaus regiono keliai" padalinys, esantis Lazdijų mieste.
Beveik visas medžiagos (slidumą mažinančias) perkamos (tiek viena, tiek kita įmonė) iš UAB „Keluva". Pirkdamos iš jos techninę baltą druską (magistralinių ir krašto kelių barstymui („Alytaus regiono keliai naudoja tik ją)) ir pigesnę techninę raudoną druską (rajoninių kelių barstymui). Tiek techninės baltosios, tiek raudonosios druskos pagrindas yra NaCl. Tačiau priklausomai nuo oro temperatūros (kuo ji žemesnė, tuo daugiau) dedama CaCl2 (maksimali norma 20%). Jos nenaudoja Alytaus bendrovė (naudoja „Vilniaus regiono keliai") dėl ekonominių priežasčių. Ši medžiaga nors ir labai brangi, bet efektyvi. Ji veiksminga iki -33 laipsnių pagal Celsijų (NaCl - iki 7 oC).
Be CaCl2, maišant druską, naudojami ir smėlio (smėlio-žvyro) mišiniai. Šie mišiniai savo sudėtyje turi turėti ne mažiau kaip 10% druskų. Kuo mišinyje druskų daugiau, tuo kelyje slidumo šalinimo efektyvumas yra didesnis. Rekomenduojama gaminti šiuos mišinius taip, kad juose druskų būtų 20-40% (1:3-1:4). O dedant CaCh - 1:5-1:8.


11 lentelė. Techninių druskų cheminė sandara.

Techninė balta druska
Techninė raudona druska
Sudėtis
%
Sudėtis
%
NaCl
~98
NaCl
~94
Ca jonai
~0.2
Ca jonai
~0,4
Mg jonai
~0.1
Mg jonai
~0,2
SO4 jonai
~0.4
SO4 jonai
~0,6
K jonai
~0.4
K jonai
~2
Netirpios m.
~1
Netirpios m.
~2
Vandens dalis
~0.7
-
-
Dalelių(<16 mm ir >5 mm)(apie):
~1-5
-
-

12 lentelė. Skirtingais sezonais panaudotų druskų ir sdm. kiekiai („Vilniaus regiono keliai").

Sezonas
Druskų kiek. t.
Sdm.
Suma
1km/t.(sdm.+dr.)
1km/t.(dr.)
2000-2001 m.
2669
12523
15192
12,5
2,1
2001-2002 m.
5435
13932
19367
15,9
4,5
2002-2003 m.
5611
12642
18253
15
4,6
2003-2004 m.
5977
17722
23699
19,5
4.9
2004-2005 m.
5364
21719
27083
22,3
4.4
Vidutiniškai
5011,2
15707,6
20718,8
17,4
4.1
Bendras kelių ilgis
1215,16 km

Kaip matyti iš 17 lentelės, pagrindinis techninių druskų junginys (sudedamoji dalis) yra NaCl. Jis, didindamas dirvožemio pH, gali veikti šiais būdais:
Pirmasis - patekęs su vandeniu į dirvą jis disocijuojasi (arba jau būna suskilęs į Na ir Cl jonus). Na+ perteklius neigimai veikia augalų augimą. Kuo lėčiau auga augalai, tuo jie (jų šaknys) mažiau išskiria rūgščių, kurios ardo maisto medžiagas (taipogi ir rūgština dirvą). Sio jono poveikį galima neutralizuoti kalkinant dirvožemį. Gipsas pagerina dirvožemio būklę (Na+2 + CaSO4 = Ca2+ + Na2SO4). Bet šis būdas yra mažiau tikėtinas negu antrasis, nes aš nepastebėjau (vizualiai) jokių kokybinių ar kiekybinių žolinės augalijos pakitimų.
Antrasis būdas susijęs su dolomitu (jo skalda naudojama kelių dangai tiesti, be to, dolomito natūraliai yra ir žemėse (žvyre) kurios naudojamos kelio sankasai formuoti). Druska gali pagreitinti šio mineralo išsiplovimą į šalia kelio esantį dirvožemį (ir kelti jo pH). Tiksliau atsakysiu ar šis būdas tikėtinas, sekančiame skyriuje.
Druska gali mažinti dirvožemio pH tirpindama humuso kompleksus dirvožemyje ir atpalaiduodama H+. Bet, matyt, tokį poveikį užgožia kiti, dirvožemio pH didinantys, faktoriai.
Taigi, aš manau, kad antrasis būdas yra labai tikėtinas įtakojant kelių su asfaltbetonio danga dirvožemio prie sankasos (0,25-5 m (10)) pH padidėjimą, lyginant su toliau esančiom tyrimo vietom (veikia dirvožemio pH padidėjimą tirpindamas karbonatines uolienas esančias žemės sankasoje).

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą