Profesionalių organizacijų strateginio planavimo metodologinės
nuostatos nėra galutinai suformuotos. Strateginiai planai šiose organizacijose
nepasižymi adekvatu-mu strategijos reikiamam turiniui, metodologiniams
strategijos formavimo reikalavimams ir išoriniam kontekstui. Deja, kaip
pastebėjo A. M. Juozaitis, R. Vilimienė (2000) ir kiti mokslininkai (Morgan,
2009), pastaruoju metu ypatingai sureikšminamas strategijos įgyvendinimas,
stebėsena bei vertinimas (LR Vyriausybės..., 2011) vis mažiau dėmesio skiriant
planavimo procesams.
Mokslinėje literatūroje pateikti strateginės analizės metodai skiriasi
nuo jų taikymo realybėje. Ši tendencija būdinga ne tik Lietuvos, bet ir
daugelio šalių organizacijoms. Visa tai apsprendžia pasirinktos temos
aktualumą.
Tyrimo tikslas - pateikti
profesionalių organizacijų strategijos formavimo modelių pasiūlymus, remiantis
strateginio planavimo modelių klasifikacija ir skirtingų profesionalių
organizacijų strateginio planavimo modelių atskirose šalyse analize.
Tyrimo uždaviniai:
1)
pateikti
metodinius organizacijų strateginio planavimo modelių klasifikacijos
teiginius;
2)
išanalizuoti
profesionalių organizacijų įvairiose užsienio šalyse strateginio planavimo
modelius pagal strateginio planavimo būdą, planavimo tikslą, išorinį kontekstą
ir veiklos specifiškumą;
3) įvertinus profesionalių organizacijų specifiškumą,
pateikti esminius strategijos formavimo modelių pasiūlymus.
Objektas - profesionalių organizacijų strateginio planavimo modeliai atskirose
užsienio šalyse.
Tyrimo metodika. Vykdant tyrimą taikyti mokslinės literatūros analizės, loginės
lyginamosios analizės bei dokumentinio turinio analizės metodai. Sisteminės analizės
metodas leido atlikti įvairių autorių požiūrių, vertinimų ir interpretacijų
strateginio planavimo modelių klausimais sintezę, grindžiamą logine
abstrakcija formuojant profesionalių organizacijų esmines strategijos rengimo
modelių rekomendacijas.
Straipsnyje nagrinėjami strateginio planavimo modeliai šių
organizacijų: Priėmimo į universitetus ir kolegijas tarnybos Jungtinėje
Karalystėje, Britų bibliotekos, Priklausomybės ir psichinių ligų centro
Kanadoje, Teksaso Žemės ūkio ir socialinių mokslų kolegijos. Straipsnyje
sąmoningai analizei pasirinkti strategijos formavimo modeliai profesionalių
organizacijų, esančių Kanadoje, JAV, Jungtinėje Karalystėje, t. y. šalyse,
išsiskiriančiose ypač ankstyva strateginio valdymo idėjų sklaida įvairiose
organizacijose ir nuolatine tobulesnių strateginio valdymo sprendimų paieška.
Modelių įvairovei
atskleisti autorė šiame straipsnyje pasirenka originalią strateginio planavimo
modelių klasifikaciją pagal keturis esminius požymius: strateginio planavimo
būdą bei tikslą, išorinį kontekstą ir veiklos specifiškumą. Pagal strateginio
planavimo būdą siekiama analizuoti patį strateginio planavimo procesą
pasitelkiant tris požymius: racionalaus planavimo, organizacinių procesų
sąsajos ir politinių sprendimų priėmimo. Pagal strateginio planavimo tikslus
siekiama ištirti strategijos turinį, pasinaudojant B. Wechsler ir R. Basckoff (1986) modelių klasifikacija, išskiriant strateginę
plėtrą, transformaciją, gynybą ir politiką. Aplinkos kontekstai strateginio
planavimo modeliuose analizuojami pagal išorinės aplinkos vidaus veiksnius.
Veiklos specifiškumas analizuojamas pagal atskirus modelių komponentus.
Metodiniai organizacijų strateginio planavimo modelių
klasifikavimo aspektai
Strateginio valdymo teoretikai ir praktikai, kaip G. T. Allison, E. E.
Chaffee, S. L. Hart, M. A. Lynes, H. Thomas ir kt., pasiūlė įvairių strateginio planavimo modelių klasifikavimo
sistemų. Vieni siūlo klasifikuoti modelius pagal vieną ar kitą požymį, kiti -
pagal integruotą požymį, nurodantį pagrindines modelių ypatybes (Bivai-nis,
2009).
H. Mintzbergo (1989) ir R. Jucevičiaus (1998) nuomone, įvairias
strateginio valdymo ir pačios strategijos koncepcijas galima sujungti į dvi
skirtingas grupes, paremtas pagal analitinius ir kūrybinius metodus.
Analitinio modelio logika remiasi esama situacija ir turimais ištekliais. Pagal
kūrybinį modelį siekiama atsitraukti nuo organizacijos realybės, kurti ateities
viziją ir po to grįžti į objektyviai egzistuojančią organizaciją, taip pat
bandoma ieškoti būdų, kaip priartėti prie pasirinktos vizijos.
A. Vasiliauskas
(2004a) savo darbuose išskyrė nustatytinio ir plėtotinio strateginio planavimo
modelius. Nustatytinis modelis strateginį valdymą traktuoja kaip tiesioginį
(nuoseklų) ir racionalų procesą, analizės pagrindu sukuriant strategiją
ateičiai ir ją įgyvendinant. Plėtotiniame modelyje strategijos tikslinė
orientacija nėra iš anksto aiški ir daliniai strateginiai sprendimai yra
rengiami per visą vidutinės trukmės periodą. Šie modeliai priimtini ir kitiems
teoretikams bei specialistams (Harris, 2000; Worrall, 1998 ir kt.).
Nustatytinius ir plėtotinius strateginio planavimo modelius gerokai
praplėtė E. Chaffee (1985). Šiems modeliams
klasifikuoti jis pasiūlė tokius pagrindinius požymius: strateginio planavimo
tikslą, būdą, akcentą planuojant veiklą perspektyvai ir strateginio planavimo
uždavinius. Pagal šiuos požymius E. Chaffee išskyrė tris pagrindinius strateginio planavimo modelius: tiesinį,
adaptacinį ir interpretacinį. Pagal tiesinį modelį strateginio planavimo
tikslas yra sudaryti prielaidas didinti veiklos produktyvumą, o planavimas
pagrįstas nustatytine metodologija ir yra racionalus procesas. Planuojant
veiklą dėmesio centre yra probleminės veiklos sritys, o strateginio planavimo
uždaviniai yra orientuoti į veiklos modifikavimo ir probleminių veiklos sričių
sumažinimo galimybes.
Pagal adaptacinį
modelį strateginio planavimo tikslas yra sudaryti prielaidas užtikrinant
veiklos suderinamumą su aplinka, o planavimas pagrįstas plėtotine metodologija
yra nelogiškas ir nenuoseklus procesas. Planuojant veiklą dėmesio centre yra
savitos kompetencijos, strateginio planavimo uždaviniai - vadovavimo stilius,
rinko-vados, kokybės valdymo ir kitų veiklos sričių tobulinimo galimybių
nustatymas ir panaudojimas.
Pagal interpretacinį modelį strateginio planavimo tikslas yra sudaryti
prielaidas veiklos būtinumo pagrindui, o planavimas pagrįstas mišria metodologija.
Planuojant veiklą dėmesio centre yra esamos ir potencialios interesų grupės, o
strateginio planavimo uždaviniai - tai organizacinių vertybių plėtojimas,
bendravimas su interesų grupėmis ir tarpusavio ryšių gerinimo galimybių
nustatymas ir panaudojimas.
J. M. Brysonas (1989) strateginiame valdyme išskyrė du gana skirtingus
sprendimų priėmimo modelius - racionalaus planavimo ir politinį. Racionalaus
planavimo modelis - tai dedukcinis požiūris į sprendimų priėmimą, kai
pirmiausiai įvardijami tikslai, kuriais remiantis nustatomos politikos kryptys,
programos ir veiksmai tiems tikslams pasiekti. Politinis sprendimų modelis yra
indukcinis. Sprendimų priėmimas prasideda nuo problemų, kurios yra susijusios
su konfliktais, o ne su sutarimu.
G. T. Allisonas, kaip ir J. M. Brysonas, laikėsi panašios pozicijos ir
papildė J. M. Brysono pateiktus modelius trečiuoju - organizacinių procesų
sąsajos (organizational process). Pagal šį modelį strateginių sprendimų rengimas ir priėmimas pagrįstas
organizacijoje vykdomų pokyčių (organizacinės struktūros projektavimo, vadovavimo
stiliaus formavimo ir kt.) įtakos strateginiams sprendimams analize ir vertinimu
(Murray, 1979).
B. Wechsleras ir R. Basckoffas (1986) pateikė modelių klasifikaciją, atsižvelgiant į
strateginio planavimo tikslą. Pagal šiuos autorius strateginis planavimas yra
plėtros (developmental), pertvarkymo (transformational), gynybos (protective) ir politinių (political) strategijų rengimas, priėmimas ir įgyvendinimas.
W. Mulcaster
(2009) išskyrė tris pagrindinius praktinius požiūrius, sutinkamus
šiuolaikiniame strateginiame valdyme: konkuruojančių jėgų, valdančių jėgų ir
konkurencinio pranašumo kaip vertės nelygumo suvokimo. Kiekvienu atveju
kalbama daugiau apie verslo organizacijų strateginį valdymą, tačiau tam tikri
tipologijos aspektai galimi taikyti ir ne tik privataus sektoriaus
organizacijose.
V. Ambrossini ir C. Bowman (2009), nagrinėdami išteklių svarbą organizacijų strateginiame
planavime, pabrėžia dinaminių pajėgumų koncepcijos vaidmenį. Šiuo atveju
kiekviena organizacija privalo atnaujinti savo turimus išteklius priklausomai
nuo aplinkos kitimo, taip išsaugant konkurencinį pranašumą. Tai yra viena iš
rečiausiai taikomų koncepcijų viešojo sektoriaus organizacijose, ypatingai
viešųjų paslaugų teikimo srityje.
J. Bivainis ir Ž. Tunčikienė (2009) pasiūlė viešojo sektoriaus
institucijų strateginio planavimo modelius klasifikuoti pagal bendrus ir
specialius klasifikavimo požymius. Prie bendrų klasifikavimo požymių
priskiriama: taikymo sritis, sprendimų rengimo ir priėmimo sąlygos, struktūra,
ryšys su aplinka, kintamųjų skaičius, laiko veiksnys ir funkcija, o prie
specialių: strateginio planavimo tikslas būdas, akcentas ir uždaviniai bei
strateginio valdymo mokyklos.
Apžvelgus įvairių autorių siūlomus strateginio planavimo modelių
klasifikavimo būdus galima daryti išvadą, kad siekiant pagrįstai lyginti
modelius, reikėtų taikyti skirtingų klasifikavimo požymių derinį. Tokį derinį
turi sudaryti požymiai, pateikiantys pagrindinius strateginio planavimo
modelių struktūros komponentus.
Profesionalių
organizacijų strateginio planavimo modelių atskirose šalyse analizė
Atskirose šalyse skirtingos profesionalios
organizacijos naudoja gana įvairius strateginio planavimo modelius. Lentelėje
pateiktos keturių profesionalių organizacijų skirtingose šalyse strateginių
planų struktūros.
Lentelė. Skirtingų
profesionalių organizacijų strateginių planų atskirose šalyse
________________ struktūros
Institucijų
strateginio planavimo modelių komponentai
Kanados Priklausomybės
ir psichinių ligų centro strateginės veiklos planas 2009-2012 m.
|
JK Priėmimo į universitetus ir kolegijas tarnybos
(UCAS) strategija 2010-2015 m.
|
Britų bibliotekos 2011-2015 m. strateginis veiklos
planas
|
--------------------- c-----------------------------------
Teksaso Žemės ūkio ir socialinių mokslų kolegijos
2010-2015 m. strateginės veiklos planas
|
1. Įvadinė dalis
2. Misija, vizija, verty-
bės
3. Tikslai, strateginės
kryptys
4. Aplinkos analizė
5. Strateginės kryptys
2009-2012 (su tikslais ir priemonėmis)
6. Vykstančių procesų
stebėjimas |
1. Oficialus supažin-
dinimas
2. Nuolatinis tobulė-
jimas
3. Vizija, misija,
strateginiai tikslai
4. Svarbiausios
prielaidos
5. Organizacijos
strategija |
1. Organizacijos pri-
statymas
2. Vertybės
3. Misija ir vizija
4. Vizija paremti
strateginiai tikslai
5. Aplinkos veiksniai
6. Strateginiai tikslai
ir veiksniai |
1. Įžanga
2. Misija
3. Vizija
4. Nutarimai
4.1. Nutarimas (tikslas,
strategija, veiksniai)
4.2. Nutarimas (tikslas,
strategija, veiksniai)
4.3. Nutarimas (tikslas,
strategija, veiksniai) |
Kanados Priklausomybės ir psichinių ligų centro (CAHM
- Centre for Addiction and Mental Health) strateginio veiklos plano (CAHM, 2009) struktūra nėra sudėtinga. Ją
sudaro įvadinė dalis, misija, vizija, vertybės, tikslai ir strateginės kryptys
(trumpai), aplinkos analizė, strateginės kryptys 2009-2012 (su tikslais ir
priemonėmis), vykstančių procesų stebėjimas. Pagrindiniai strateginiai tikslai
- kaip gerinti aptarnavimą, atrasti, skleisti ir taikyti naujas mokslo žinias,
įdiegti naują įrangą ir pan. Strateginėse
kryptyse akcentuojamas tyrimų, inovacijų skatinimas, sistemos pajėgumų
didinimas, didesnių išteklių pritraukimas. Aplinkos analizė atlikta labai
išsamiai, naudojant kiekybinius rodiklius. Pateikti strateginiai tikslai ir
strateginės kryptys rodo, kad strategijos turinys orientuojamas į veiklos
plėtrą ir transformacijas. Kanados Priklausomybės ir psichinių ligų centro
strateginis veiklos planas parengtas taikant racionalų strateginio planavimo
būdą. Plane pasigendama vidaus veiksnių analizės. Specifiška yra tai, kad jame
aplinkos analizės strateginiai tikslai pateikiami kartu su jų įgyvendinimo
priemonėmis.
Jungtinės Karalystės Priėmimo į universitetus ir kolegijas tarnybos (Universities & Colleges Administrations Service, toliau -
UCAS) korporacinės strategijos 2010-2015 metams modelis nėra sudėtingas ir
susideda iš penkių tarpusavyje susijusių komponentų: oficialaus supažindinimo,
nuolatinio tobulėjimo, vizijos, misijos, strateginių tikslų, svarbiausių
prielaidų bei organizacijos strategijos 2010-2015 metams. Strateginiai tikslai
apima paslaugas nariams (institucijoms), paslaugas stojantiesiems, tyrimus,
edukaciją, komunikavimą, technologijas ir išteklius.
UCAS strategijos
komponentai racionaliai išdėstyti, nepateiktas nei išorinės aplinkos, nei
vidinis kontekstai. Turinio požiūriu organizacijos strateginis planas orientuotas
į plėtrą ir į transformacijas. UCAS strategija apima netradicinius elementus,
susijusius su išteklių panaudojimu, atskirų veiklų vykdymu, strateginio valdymo
proceso etapais ir su veiklos
efektyvumo didinimu.
Britų biblioteka yra viena iš didžiausių pasaulio bibliotekų. Šios
bibliotekos 2011-2015 metų strateginio plano (The British Library,
Strategic Plan 2011-2015) struktūra
detali, komponentai tarpusavyje glaudžiai susieti. Komponentų skaičius nėra
didelis ir sudaro: organizacijos pristatymą, vertybes, misiją, viziją, jos
pagrįstus tikslus, aplinkos veiksnius bei strategijos tikslus ir veiksmus.
Kadangi tikslai formuojami vizijos pagrindu, tai rodo kad strategija rengiama
kūrybiniu būdu. Aplinkos veiksniuose atsispindi tiek išorinis, tiek ir vidinis
kontekstai. Tikslams įgyvendinti numatyti išsamūs veiksmų planai, tačiau
nenumatyti jokie pažangos vertinimui skirti kriterijai ir asignavimai tikslams
pasiekti. Šis strategijos rengimo modelis pagrįstas racionaliu planavimo būdu.
Pagrindiniu planavimo tikslu yra pertvarkymo ir gynybos veiksmai. Konteksto
požiūriu strateginis planas labai koncentruotai, specifiškai ir siaurai vertina
tiek vidinius, tiek ir išorinius institucijos veiksnius.
Teksaso Žemės ūkio ir socialinių mokslų kolegijos 2010-2015 m.
strateginis veiklos planas (U.S..., 2010) taip pat nėra sudėtingas,
susidedantis iš kelių komponentų, kurių sąsajos griežtai apibrėžtos.
Strateginio plano turinį sudaro įžanga, misija, vizija, ir trys atskiri
nutarimai. Atskirai pateikiamos priemonės, leidžiančios pasiekti
viziją.
Pirmasis nutarimas
- pakelti mokymo lygį, mokslinių tyrimų skaičių ir stipendijas. Antrasis - stiprinti absolventų programas, t. y. kelti studijų programų
lygį. Trečiuoju siekiama didinti bakalauro patirtį - padidinti bakalaurų
atliekamus tyrimus. Numatytiems tikslams pasiekti suformuotos strategijos ir
konkretūs strategijų įgyvendinimo veiksmai. Kadangi plane apibrėžtos priemonės,
leidžiančios pasiekti viziją, galima teigti, kad strateginis planas parengtas
kūrybiniu strategijos formavimo būdu. Strateginio plano rengimo modelio
komponentai išdėstyti racionaliai.
Sprendžiant iš kolegijos išsamios vizijos ir tikslų
bei strategijų, strateginis planavimas yra daugiausia orientuotas į plėtrą ir
transformacijas. Šis planas pasižymi savitu nutarimų detalizavimu į tikslus,
strategijas ir veiksmus. Strateginiame plane nepateikiamas nei išorinės, nei
vidinės aplinkos kontekstai.
Pateiktos lentelėje įvairių profesionalių organizacijų strateginių
planų struktūros skirtingose šalyse pagrįstos planavimo modeliais, kurie
skiriasi savo detalumu, nuoseklumu, struktūriniais elementais bei technologiniu
apibrėžtumu. Be to, jie akcentuoja skirtingas dimensijas pagal planavimo būdą,
tikslą ir kontekstą.
Kad ir kaip skirtųsi vieni ar kiti teoriniai strateginio planavimo
modeliai, kuriais vadovaujantis rengiami strateginiai planai, galima pateikti
bendriausias strateginio planavimo rekomendacijas profesionalioms
organizacijoms.
Pirma, profesionaliose organizacijose svarbiausia jėga priimant
strateginius sprendimus yra aukščiausio lygio profesionalai, specializuoti savo
veiklos srityse, todėl tokio tipo organizacijose geriau tiktų kūrybinis strategijos
rengimo būdas, prasidedantis organizacijos vizija. Vizijos turi būti
formuojamos iš individualių poreikių, kuriuos identifikuoja profesionalai
tiesiogiai kontaktuodami su vartotojais. Profesionalų veiklos dinamiškumas
turi būti siejamas su jų kvalifikacijos tobulinimu kaip strategine
organizacijos tobulinamo priemone.
Antra,
profesionalioms organizacijoms strateginėje analizėje tikslinga išskirti
išorinį ir vidinį kontekstus, numatyti interesų grupių poreikius. Kadangi pati
strategija yra organizacijos galių pritaikymas aplinkos spaudimui, parenkant
strategiją būtina orientuotis aplinkoje, numatyti kaitos priežastis, įvertinti
organizacijos pajėgumus. Kai išorinis ir vidinis kontekstai ignoruojami, strateginiai
tikslai gali būti nerealūs. Be to, negalima pagrįstai nustatyti veiklos
prioritetų neištyrus vidinių išteklių.
Trečia, formuojant
strategijos tikslinę orientaciją profesionaliose organizacijose be vizijos
tikslinga numatyti tikslus ir vertybes. Jei profesionali organizacija vykdo
valstybės deleguotas funkcijas, tikslinga strateginiame plane numatyti ir
misiją.
Ketvirta, profesionalių organizacijų strategijos įgyvendinimo stadijoje
svarbu nustatyti strateginių tikslų įgyvendinimo programas su vertinimo
kriterijais ir paskaičiuotais biudžetais, nes šios organizacijos yra
pakankamai formalizuotos ir veikia finansinio apibrėžtumo sąlygomis, todėl
programų įgyvendinimo kriterijai ir finansiniai rodikliai turi būti
detalizuojami, nes atskirų projektų tiek finansiniai, tiek ir žmogiškieji
ištekliai yra koordinuojami atsižvelgiant į atskiras užduotis.
Lietuvos
profesionalioms organizacijoms taip pat geriau tiktų kūrybinis strategijos rengimo būdas, prasidedantis vizija. Vizijos pagrindu būtų geriau panaudojama
profesionalų įtaka strateginiame valdyme. Deja, pastaruoju metu Lietuvos
profesionalios institucijos naudoja Lietuvos viešosioms institucijoms skirtą
strateginio valdymo metodiką, kuri neįvertina profesionalių organizacijų
specifikos. Ne visų Lietuvos profesionalių organizacijų strateginiuose
planuose pateikiamos išsamios aplinkos analizės išvados, nepakankamai
atskleidžiamos pagrindinės problemos ir veiksniai, lemiantys planuojamus
pokyčius ar reikalaujantys sprendimų, neanalizuojamos interesų grupės.
Išvados
1.
Visuose užsienio
šalių profesionalių organizacijų strateginiuose planuose taikomas racionalus
strateginio planavimo būdas ir iš viso nenaudojami procesų sąsajų modeliai,
dominuoja kūrybinis strategijos formavimo būdas.
2.
Strateginio
turinio prasme pagrindiniais profesionalių organizacijų strategijų tikslais
tampa veiklos plėtra ir jos transformacijos. Išorinės aplinkos ir vidinis kontekstai
vertinami ne visų organizacijų (50 proc.) strateginiuose planuose.
3.
Specifiška yra tai,
kad profesionalių organizacijų strateginiuose planuose analizuojami
netradiciniai strategijos komponentai, susiję su išteklių panaudojimu, atskirų
veiklų vykdymu, strateginio valdymo proceso etapais, veiklos efektyvumo didinimu.
4.
Profesionaliose
organizacijose geriau tinka kūrybinis strategijos rengimo būdas, prasidedantis
organizacijos vizija. Vizijos turi būti formuojamos iš individualių poreikių,
kuriuos identifikuoja profesionalai tiesiogiai kontaktuodami su vartotojais.
5.
Profesionalioms organizacijoms
strateginėje analizėje tikslinga išskirti išorinį ir vidinį kontekstus,
numatyti interesų grupių poreikius ir kaitos priežastis, įvertinti
organizacijos pajėgumus.
6.
Formuojant
strategijos tikslinę orientaciją profesionaliose organizacijose be vizijos
tikslinga numatyti tikslus ir vertybes. Jei profesionali organizacija vykdo
valstybės deleguotas funkcijas, svarbu numatyti ir misiją.
7.
Profesionalių
organizacijų strategijos įgyvendinimo stadijoje tikslinga nustatyti
strateginių tikslų įgyvendinimo programas su vertinimo kriterijais ir
paskaičiuotais biudžetais, nes atskirų projektų tiek finansiniai, tiek ir
žmogiškieji ištekliai yra koordinuojami atsižvelgiant į atskiras užduotis.
8.
Lietuvos
profesionalioms organizacijoms taip pat geriau tiktų kūrybinis strategijos rengimo būdas, prasidedantis vizija, nes jos pagrindu būtų geriau
panaudojama profesionalų įtaka strateginiame valdyme.
Literatūra
1.
Ambrossini, V., Bowman,
C.
(2009). What are dynamic capabilities and are they a
useful construct in strategicmanagement? // International
Journal of Management Reviews. No. 11 (1).
2.
Bivainis, J., Tunčikienė Ž. (2009). Viešojo sektoriaus
institucijų strateginis planavimas: monografija. - Vilnius: Technika.
3.
Bryson, J. M.
(2011). Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations. A
Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement. - New York: John Wiley & Sons.
4.
CAMH (2009). Strategic
Plan 2009-2012.
- Canada: Centre for Addiction and Mental
Health. -
http://www.camh.ca/en/publications/strategic_planning_annual_reports/strategic_
plan-ning/index.html [2012 1205].
5. Chaffee, E. E. (1985). Three Models of Strategy // Academy of Management Review
Nr. 10 (1).
6.
Harris, S., Forbes, T.,
Fletcher, M. (2000).
Taught and enacted strategic approaches in
young enterprises //
International Journal of Entrepreneurial
Behaviour and Research. Nr. 6 (3).
7.
Jucevičius, R.
(1998). Strateginis organizacijų vystymas. - Kaunas: Pasaulio lietuvių kultūros,
mokslo ir švietimo centras.
8.
Juozaitis, A. M.,
Vilimienė, R. (2000). Nevyriausybinės organizacijos: nuo aiškios strategijos
link efektyvios veiklos. - Vilnius: Danielius.
9.
LR vyriausybės
2011 m. balandžio 20 d. nutarimas Nr. 480 „Dėl LR Vyriausybės nutarimo 2002 m. birželio d. nutarimo „Dėl
strateginio planavimo metodikos patvirtinimo" pakeitimo" (Žin., 2011.
Nr. 50-2444 ).
10. Mintzberg, H.
(1989). Crafting strategy // Harvard BusinessReview. No. 64 (4).
11. Morgan, M., Levitt, R. E., Malek, W. (2009). Strategijos įgyvendinimas. - Vilnius:
Verslo žinios.
Verslo žinios.
12. Mulcaster, W. (2009). Three Strategic Frameworks // Business Strategy Series.
Nr. 10(1).
13. Murray,
J. A. (1979).
Toward a contingency model of strategic
decision //
International Studies of Management and
Organizations. No. 8(40).
14.
The British Library,
Strategic Plan 2011-2015.
-http://www.bl.uk/aboutus/stratpolprog/strategy1115/index.html
[2012 12 05].
15. UCAS
//
Corporate Strategy 2010--2015. University
Colleges Admissions Service. -http://www.ucas.com/documents/corporate/corporatestrategy2010-2015.pdf [2012 12 05].
16.
U. S. College of Agriculture and
Life Sciences-Texas.Strategic Plan 2010-2015. -http://aglifesciences-tamu-edu.wpengine.netdna-cdn.com/files/2011/01/2010-2015_AGLSCollegeStrategicPlan.pdf [2012 12 05].
17. Vasiliauskas,
A. (2004). Nacionalinės
ekonomikos plėtros strateginis
valdymas: nustaty-tinis ir plėtotinis metodologiniai požiūriai // Pinigų studijos. Nr.
3.
18. Wechsler,
B.,
Backoff, R. W. (1986). Policy
making and administration in state agencies: strategic management approaches
// Public Administration Review. Nr. 46 (4).
19. Worral,
L.,
Collinge, C., Bill, T. (1998). Managing
strategy in local government // International Journal of Public Sector
Management. Nr. 11
(6).
turbūt sudėtingiausias dalykas su kuriuos susiduriama, tai pokyčių valdymas organizacijoje.. kai prie visko būna priprasta, tos naujovės išmuša iš vėžių. bet be atnaujinimų irgi nebus judėjimo į priekį
AtsakytiPanaikinti