darbo tema yra dirvožemio
pH (vandenilio jonų koncentracijos) kitimai paviršiniame (humusingame)
dirvožemio sluoksnyje (A) iki 20 cm gylyje, ir gilesniame (0,8-1,0 m) prie
skirtingo apkrovimo autotransportu kelių (kitimą nagrinėsiu atskirai prie
kiekvieno kelio (paskui rezultatus lyginsiu tarpusavyje) einant nuo kelio tam
tikrais atstumų intervalais (iki 100 metrų). Dirvožemių tyrimų vietos nėra nei
miestų, nei miestelių ribose. Ateities dirvožemio pH kitimo tendencijos yra
modeliuojamos pagal iš anksto sudarytą hipotetinį scenarijų, kad tiriant dirvožemį
tam tikrą laiko tarpą, nesikeis tiriamų dirvožemių žemėnauda, nebus vykdoma
jokia ūkinė veikla, autotransporto eismo intensyvumas bus panašus, druskų,
druskų-sdm. (sdm. -smėlis, žvyras) išbarstymo kiekiai ant kelių smarkai nesikeis.
Nenatūralus dirvožemio pH
pakitimas (tiek didėjimas, tiek mažėjimas) tam tikrus objektus ar įvairius
parametrus veikia tiesiogiai ir netiesiogiai. Tiesiogiai veikia augalus (žolinę, sumedėjusią augaliją ar žemės ūkio kultūras)
lėtindami jų augimą, nes rūgščios dirvos nepatinka kai kuriems augalams, be to
tokioje dirvoje atsiranda daugiau laisvų sunkiųjų metalų jonų, kurie gali
inhibuoti jų vystymąsi. Labai šarminė dirvožemio reakcija trukdo pasisavinti
augalų šaknims maisto medžiagas, nes jos tampa netirpios. Jei dirvožemio šarmėjimas
yra susijęs su techninių druskų sudedamąja dalimi - NaCl2 (94-98 %),
tai dirvožemyje susikaupia daug Na+, kuris stabdo augalų augimą. Netiesiogiai pH kitimas veikia žmones valgančius maistą paruoštą iš augalų, kurie
auginti šalia kelių (augaluose gali būti susikaupusios didelės kenksmingų
medžiagų koncentracijos), geriančius gruntinį neišvalytą vandenį, kuriame
dirvožemio rūgštėjimo pasėkoje (padidėjęs pH mažina dirvožemio sorbuojamąją
galią (buferiškumą)), gali būti patekusių kenksmingų medžiagų.
Dirvožemio rūgštingumą
gali įtakoti tiek gamtiniai (dirvožemių jaurėjimas, humifikacija, spygliuočių (rūgština) ir
plačialapių (šarmina) medynų išskiriamos medžiagos ir kt.), tiek antropogeniniai veiksniai (stacionarių ir mobilių taršos objektų išmetami teršalai tiek pasaulio,
tiek regioniniu mastu), išsklaidyta tarša (žemės ūkyje naudojamos trąšos
(amoniakas veikia šarmiškai) ir pesticidai), tos žemės naudojimo paskirtis ir
būdas, kelių remontui ir priežiūrai naudojamos medžiagos (taip pat kelių statybinių
medžiagų dūlėjimas). Aš nagrinėsiu tik kai kurių, tikėtina realiai veikiančių,
antropogeninių veiksnių įtaką dirvožemio rūgštingumui. Tie veiksniai tai: stacionarūs ir mobilūs taršos šaltiniai
Lietuvoje, dolomito panaudojimas (dolomito skaldos ir šio mineralo esančio
natūraliai žemėse) kelių sankasai ir
dangai įrengti, ir techninių druskų panaudojimas keliams prižiūrėti žiemos sezono metu.
Pagrindinė paviršinio
dirvožemio sluoksnio savybė, kuri rodo pH kitimo atsparumą įvairiems
veiksniams, yra dirvožemio buferiškumas (tai yra gebėjimas, kintant išoriniams veiksniams, palaikyti vieną ar
kitą terpės savybę (pH, redokso potencialą, metalų jonų koncentraciją ir kt.)).
Mano tyrimui reikšminga dirvožemio buferinė savybė - tam tikrose ribose
palaikyti pastovų pH, veikiant stiprioms rūgštims ar šarmams. Tai lemia
dirvožemio tirpalo sudėtyje esančios silpnos rūgštys ir jų druskos:
karbonatiniai buferiai - H2CO3 ir Ca(HCO3)2, fosfatiniai
buferiai, kuriuos apsprendžia jonai H2PO4- ir
HPO4 -. Didelės įtakos dirvožemio buferingumui turi humuso rūgštys ir jų
druskos humatai, bei kiti dirvožemio komponentai.
Gilesnio sluoksnio
(dirvodarinių uolienų) atsparumas rūgštinimui priklauso nuo jo litologijos (ar tai smėliai ar priesmėliai, moliai ir kt.).
Nuo dirvodarinių uolienų
litologijos ir reljefo priklauso dirvožemių tipai (dirvožemio tipus formavo
gyvasis pasaulis (daugumoje tai augalija prisitaikiusi augti tam tikruose
dirvodarinėse uolienose, būdingame reljefe (nebūtinai) su nedideliu pradinio
humuso kiekiu)). Tokių landšaftų atsparumas rūgštinimui priklausys nuo
karbonatingojo sluoksnio slūgsojimo gylio dirvodarinėse uolienose (smėliuose ar
priesmėliuose toks sluoksnis bus giliau (iki 150 cm), o moliuose, priesmėliuose
- sekliau (40-60 cm gylyje). Ant smėlio ir priesmėlio dirvodarinių uolienų
susiformavo dirvožemiai, turintys plonesnį humusingąjį horizontą (ir pats
humusas turi daugiau fulvio, nei huminių rūgščių, turinčių didesnę sorbuojamąją
galią).
Taigi, mano nagrinėjama
tema yra tikrai aktuali. Ir tikiuosi, kad mano tyrimas prisidės prie
aplinkosauginių problemų sprendimo radimo būdų.
1. LITERATŪROS APŽVALGA
Mano pasirinkto darbo tema yra dirvožemio (humusingame (iki 20cm) ir
gilesniame (0,81,0 metro) sluoksnyje) pH
matavimai prie autotransporto kelių. Dirvožemį iš gilesnių sluoksnių ėmiau
vieną kartą kiekviename ėmimo taške (paviršiniame sluoksnyje - vieną kartą
mėnesyje (04-09 mėnesiais)).
Šiuo metu dirvožemis
aplink kelius yra tiriamas arba buvo tirtas sunkiųjų metalų, naftos produktų,
angliavandenilių ar kitais atžvilgiais. O išskirtinai pH tirtas tik dirbamuose
laukuose (ir neturint tikslo būtinai prie kelių) ar sniege (redokso potencialo
matavimai). Matuojant sniego pH, susiduriama su ta problema, jog pas mus
Lietuvoje sniego sluoksnis nėra ilgalaikis ir pastovus, kad galėtume matuoti
ilgalaikį ir kintantį transporto išmetamų teršalų poveikį sniego pH..
Panagrinėsiu konkrečius svarbiausius darbus kuriais
pasinaudojau.
Pirmasis yra (16-as
literatūros sąraše) A.Jankaitės magistro baigiamasis darbas, kurio uždavinys -
tirti prie Via-Baltikos automagistralės dirvožemio užterštumą sunkiaisiais
metalais, priklausomai nuo atstumo iki jo. Rastas tam tikrų metalų padidėjimas
arčiau kelio. Aš šiuo darbu pasinaudojau sudarydamas savo dirvožemio ėminių
ėmimo metodiką: pirmiausia arčiausiai kelio ėminiai imami mažesniais atstumais,
po to didesniais. Mano atveju tai svarbu, nes druskų tikėtinas poveikis bus
arčiau autotransporto kelio, o automobilių išmetamųjų dujų toliau. Bet šiame
darbe netirtas būtent dirvožemio pH kitimas.
Kitas mano manymu svarbus
literatūros šaltinis, esantis 29-oje literatūros sąrašo vietoje yra geografijos
instituto atliktas dirvožemio pH tyrimas skirtinguose Lietuvos landšaftuose.
Bet vėlgi tyrimas buvo atliekamas būtent ne prie kelių (turint tikslą), bet
įvairiose vietose (miškuose, pamiškėse, dirbamuose laukuose, visuose jau
minėtuose tipuose prie stacionarių taršos židinių.) Tyrimas buvo atliktas ir
prie automagistralės Vilnius-Kaunas (10 metrų atstumu). Ir pastebėtas
dirvožemio pH padidėjimas (tolstant pH mažesnis). Panašūs rezultatai gauti
ištyrus vienos Latvijos automagistralės dirvožemį (iki 100 metrų atstumu). Tai
siejama (jų manymu) su dolomitinės skaldos dulkių nusėdimu ant dirvožemio (ši
skalda naudojama kelių dangos tiesime). Pakeles šarmina ir žiemos sezono metu kelių
priežiūros įmonių naudojamas druskos ar druskos
smėlio(žvyro) mišinys, kurio sudėtyje yra druskos - NaCl. Tačiau
pastebėtina, kad šiems tyrimams imtų mėginių kiekis buvo nepakankamas prie
automagistralės Vilnius-Kaunas, be to neatsižvelgta į autotransporto eismo
intensyvumą.
Pirmasis yra magistro
baigiamasis darbas (literatūros sąraše 30-tas), nagrinėjantis autotransporto
išmetamų teršalų emisiją į orą lemiančius veiksnius (aktualius Vievio
miesteliui) ir paskaičiuotų metinių teršalų kiekių patikslinimas. Nagrinėjami
veiksniai - autotransporto judėjimo greitis, jo rūšys, kiekiai keliuose
(užmiesčio ir miestų), techninė būklė (imant pagaminimo metus), klimatinės
sąlygos, reljefas ir kt. Tie veiksniai yra svarbūs teršalų sklaidai ir
poveikiui atskiriems aplinkos objektams (elementams). Ir aš tuo pasinaudojau
išdėstydamas savo tyrimo taškus (dirvožemio ėminių ėmimo) panašaus reljefo
atžvilgiu, atsižvelgdamas į vyraujančią vėjų kryptį (kad kuo mažiau teršalų
patektų iš Lietuvoje esančių stacionarių taršos objektų) ir kita. Bet šiuo
atžvilgiu tirtos tik teršalų emisijos į orą, jų pasiskirstymas ir sudėtis, bet
neapžvelgta kaip tie teršalai veikia aplinką (suprantama, nes tai būtų jau per
didelės apimties darbas).
Su dolomito
skaldos panaudojimu kelių dangos tiesimui susipažinau perskaitęs ir įsigilinęs
į Tomo Meilaus magistro darbą (32-as literatūros sąraše (Meilus T. Žvirgždo ir
dolomito skaldos panaudojimo asfaltbetonio dangoms analizė ir rekomendacijos.
Magistro darbas. VGTU, 2004. 112p.))
38-as literatūros sąraše yra Transporto ir Kelių tyrimo instituto
atliktas dirvožemio tyrimas prie automagistralės Via-Baltika atskiruose jos
ruožuose. Buvo tirta dirvožemio pH, naftos produktų kiekis, sieros junginiai,
sunkieji metalai, benzpirenas. Bet manau didelis minusas šio tyrimo tas, kad
ėminiai buvo imami tik vienu atstumu nuo kelio, o ne tam tikrais intervalais
nuo
jo.
Dirvožemių ėminių ėmimo
sistemą ir mėginių tyrimo būdą parinkau remdamasis Lietuvos standartu (LST ISO
10390. 2003. Dirvožemio kokybė. pH nustatymas.). 25 literatūros sąraše.
Nors šiam skyriui
apibūdinau tik kai kuriuos literatūros šaltinius, bet kiti irgi yra daugiau ar
mažiau svarbūs (nuspręsdamas kuriuos šaltinius apibūdinti, rėmiausi tam tikra
sąlyga - turi būti jau atlikti tyrimai, kurie mano manymu šiam darbui bus
naudingi).
Šis tyrimas yra svarbus
todėl, kad dirvožemio rūgštingumo kitimas yra vienas iš svarbiausių aplinkos
degeneracijos rodiklių, rodančių antropogeninės taršos įtakos laipsnį tam
procesui. Mano vykdomas tyrimas yra aktualus mokslui tuo, kad tyrimo rezultatai
leis giliau ir aiškiau pamatyti ryšį tarp autotransporto kelių eismo
intensyvumo, kelius prižiūrinčių įmonių naudojamų slydimą mažinančių medžiagų
(barstoma ant kelių žiemos sezono laikotarpiu), dolomito (skaldos ir natūraliai
žemėse esančio mineralo) naudojimo keliams ir jų dangai tiesti, ir dirvožemio
pH kitimo, tolstant nuo kelio tam tikrais atstumais.
Šis darbas originalus
tuo, kad Lietuvoje niekas dar netyrė ryšio tarp dirvožemio pH ir anksčiau
minėtų faktorių kompleksiškai. Manau, kad bus tyrimo rezultatuose atsakyta į
klausimą, kaip kinta dirvožemio rūgštingumas tolstant nuo autotransporto kelių.
Be to iškelsiu hipotezes, nusakančias, kokie veiksniai tai veikia.
2. DARBO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI Pagrindinis darbo tikslas - nustatyti, kaip
kinta dirvožemio pH tolstant nuo autotransporto
kelio.
Uždaviniai:
•
Nustatyti kaip
kinta (šarmėja, rūgštėja ar nekinta) dirvožemio pH (viršutiniam humusingam (iki
20cm. gylio)) ir gilesniame (0,8-1,0 metro) horizonte) tolstant tam tikrais
atstumais nuo skirtingos apkrovos autotransporto kelių (tų kelių, kuriuose
žiemos sezono metu, kelių priežiūros įmonės beria techninę druską, yra
pakankamai intensyvus autotransporto eismas ir keliai yra padengti
asfaltbetonio danga). Šio uždavinio klausimo atsakyme, dirvožemio mėginių,
tirtų atskirais mėnesiais, rezultatai bus suvidurkinti.
• Palyginti dirvožemio pH kitimą tarp skirtingų (trijų, skirtingos
apkrovos autotransportu) kelių.
• Išvesti lygtis, kurios apibūdintų dirvožemio pH kitimus tolstant nuo
skirtingos apkrovos kelių.
• Palyginti tyrimų rezultatus (pH kitimą) gautus, tiriant mėginius,
paimtus skirtingais mėnesiais.
• Remiantis savo atliktais
tyrimais ir literatūros duomenimis, iškelti hipotezes, atsakant į klausimą, kas
veikia dirvos rūgštingumą priklausomai nuo atstumo iki kelio (nagrinėjant
kiekvieną kelią atskirai ir nelyginant vieną su kitu) - techninė druska, dolomitas (dolomitinė skalda ar kelio sankasai formuoti naudojamoje žemėje esantis dolomitas (dulkės ar irimo produktai)), autotransporto ir stacionarių taršos
objektų išmetami teršalai kartu sudėjus, ar
tik vienas iš šių komponentų atskirai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą