Dolomitas - nuosėdinės, rečiau hidroterminės kilmės karbonatinė
uoliena, sudaryta iš dolomito mineralo 0,005-1 mm dydžio kristalų (CaMg(CO3)2), su nedidele (iki 25 %) kitų mineralų, tokių kaip kalcito, rečiau gipso,
molio mineralų ir geležies oksidų priemaišų. Dolomito klodų Lietuvoje aptinkama
daugelio geologinių sistemų nuogulose. Tačiau praktinę svarbą turi tik
šiaurinėje Lietuvos dalyje, negiliai žemės paviršiaus slūgsantis viršutinio
devono Pliavinių, Įstro, Stipinų, Kruojos ir Žagarės svitų dolomitas. Visas
išgaunamas dolomitas paverčiamas skalda.
Dolomito skalda ir
skaldelė naudojama kelio dangos tiesime ir apdorojime. Automobilių kelių
važiuojamosios dalies konstrukcija, sudaryta iš vieno ar kelių įvairaus stiprio
medžiagos sluoksnių ir paklota ant žemės sankasos, vadinama danga. Ji
dažniausiai būna nelaidi vandeniui.
Kelio danga susideda iš tokių sluoksnių:
1. Paviršinė danga. Ji dažniausiai daroma dviejų sluoksnių (viršutinio sluoksnio
asfaltbetonio sudėtis: organinė rišančioji medžiaga - bitumas, ir mineralinės medžiagos
(dažniausiai granito skaldelė (naudojamas ten kur yra stipri kelio apkrova); apatinio sluoksnio
sudėtis: bitumas ir žvyras, smėlis, dolomitas). Jos viršutinis sluoksnis turi užtikrinti reikalingas
dangos naudojimo savybes. Ant šio sluoksnio gali būti klojamas dėvėjimosi sluoksnis, kuris
ilgainiui nudyla ir jį vėl reikia atnaujinti.
asfaltbetonio sudėtis: organinė rišančioji medžiaga - bitumas, ir mineralinės medžiagos
(dažniausiai granito skaldelė (naudojamas ten kur yra stipri kelio apkrova); apatinio sluoksnio
sudėtis: bitumas ir žvyras, smėlis, dolomitas). Jos viršutinis sluoksnis turi užtikrinti reikalingas
dangos naudojimo savybes. Ant šio sluoksnio gali būti klojamas dėvėjimosi sluoksnis, kuris
ilgainiui nudyla ir jį vėl reikia atnaujinti.
2. Pagrindas. Jis turi atlaikyti eismo ir paviršinės dangos sluoksnio apkrovą ir ją
paskleisti į
žemės sankasą, todėl jis turi būti vientisas ir atsparus šlyčiai. Pagrindas, kaip ir danga, dažniausiai
daromas dviejų sluoksnių: viršutinis pagrindo sluoksnis daromas iš asfaltbetonio mišinio. Tam
naudojami karšti mineralinių medžiagų mišiniai su klampiai naftos bitumais (kaip rišančioji
medžiaga) ir perdirbtos mineralinės medžiagos (neskaldytos - žvyras, gamtinis smėlis; skaldytos
- žvyro bei dolomito skaldelė, skalda, atsijos); apatinis pagrindo sluoksnis supilamas iš mažai
atsparių ir birių mineralinių medžiagų (dolomito ir žvyro skaldos, statybinių atliekų), nes į jį
perduodama apkrova yra nežymi.
žemės sankasą, todėl jis turi būti vientisas ir atsparus šlyčiai. Pagrindas, kaip ir danga, dažniausiai
daromas dviejų sluoksnių: viršutinis pagrindo sluoksnis daromas iš asfaltbetonio mišinio. Tam
naudojami karšti mineralinių medžiagų mišiniai su klampiai naftos bitumais (kaip rišančioji
medžiaga) ir perdirbtos mineralinės medžiagos (neskaldytos - žvyras, gamtinis smėlis; skaldytos
- žvyro bei dolomito skaldelė, skalda, atsijos); apatinis pagrindo sluoksnis supilamas iš mažai
atsparių ir birių mineralinių medžiagų (dolomito ir žvyro skaldos, statybinių atliekų), nes į jį
perduodama apkrova yra nežymi.
Taip pat dolomito yra žemėje (žvyre) naudojamoje kelio
sankasai formuoti.
Žvyras - biri nuosėdinė klastinė uoliena. Jis yra susidaręs iš labai įvairaus
skersmens grūdelių ir nuotrupų. Vyrauja smėlio (0,02-2 mm), žvirgždo (2-20 mm)
ir gargždo (10-100 mm) dalelės. Dažnai būna didelių riedulių ir aleurito, taip
pat molio dalelių priemaišų. Lietuvoje randamas žvyras yra susidaręs iš
kristalinių uolienų (daugiausiai granito, gneiso, karbonatų (mineralų) ir
karbonatinių uolienų (klinties, dolomito, smiltainio nuotrupų, kvarco,
feldšpato grūdelių)). Stambios nuolaužos žvyre, tai nugludintos karbonatinės
uolienos (50-70 %), žvirgždas ir gargždas bei kristalinių ar kt. nuosėdinės
kilmės uolienų nuolaužos (30-50 %).
Smėlyje nėra dolomito, bet yra karbonatų (10-30 %, kvarco - 50-80%, lauko špatų
- 5-10% ir nedidelės kitų mineralų ar uolienų nuotrupų priemaišos). Karbonatai,
kaip ir dolomitas, gali išsiplauti iš sankasos į šalia kelio esančius
dirvožemius.
Taigi, remiantis šiame
skyriuje išdėstyta informacija, galima teigti, kad dolomito skaldos ir
skaldelės neveikia techninės druskos mišinys, nes apatiniam paviršinės dangos
sluoksniui naudojama skaldelė yra sumaišoma su bitumu ir gaunamas nelaidus
vandeniui sluoksnis (taip pat šį sluoksnį nuo vandens apsaugo ir paviršinis
viršutinės dangos sluoksnis).
Pagrindo viršutiniame
sluoksnyje taip pat daroma asfaltbetonio danga (skaldai surišti naudojamas
bitumas, mineraliniai rišikliai). Si danga yra nepralaidi vandeniui. Apatiniame
sluoksnyje klojama danga iš įvairios skaldos. Tačiau šis sluoksnis yra
apsaugotas nuo vandens ir techninių druskų poveikio viršutinių nepralaidžių
dangos ir pagrindo sluoksnių.
Žemėje,
naudojamoje sankasai supilti, esantys mineralai (dolomitas) ir uolienos
(karbonatinės), veikiamos vandens (ir tuo labiau jame ištirpusių druskų), gali
išsiplauti į gilesnius dirvožemio sluoksnius. Techninės druskos panaudojimas yra irgi labai svarbus
veiksnys lemiantis dirvožemio pH padidėjimą šalia kelių. Kad ši hipotezė yra
labai tikėtina, parodo dirvožemio pH tyrimo rezultatai, gauti ištyrus mėginius
ėminių, paimtų prie kelio su žvyro danga, kur žiemos sezono metu nebarstoma
techninė druska. Gauti rezultatai parodo, kad prie šio kelio esančių dirvožemių
pH padidėjimo, lyginat su toliau esančiais dirvožemiais, nepastebėta.
Pastaba.
Šiam skyriuje pasinaudojau literatūros šaltiniu (Meilus T. Žvirgždo ir
dolomito skaldos panaudojimo asfaltbetonio dangoms analizė ir rekomendacijos.
Magistro darbas. VGTU, 2004. 112p.) esančiu 32 sąrašo vietoje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą