2013 m. rugsėjo 18 d., trečiadienis

Sluoksniuose dirvožemis yra šarmingesnis prie autotransporto kelių



Iš tyrimų rezultatų matyti, kad tiek paviršiniame (A horizonte), tiek gilesniame (0,8-1,0 m) sluoksniuose dirvožemis yra šarmingesnis prie autotransporto kelių, lyginant su mėginiais paimtais didesniais atstumais. Reikia pastebėti, kad mėginių, paimtų iš paviršinio dirvožemio sluoksnio prie visų trijų kelių (su asfaltbetonio danga), rezultatai yra labai panašūs (panašus pH kitimas pagal polinominę kreivę). Dirvožemio, esančio gilesniame horizonte, pH kitimas yra panašus prie vidutinės ir stiprios apkrovos autotransportu kelių.
Kad šie rezultatai nėra atsitiktiniai matyti ir iš Geografijos instituto atlikto landšaftų atsparumo rūgštinimui tyrimo (šalia stacionarių taršo šaltinių sukeliamo dirvožemio rūgštėjimo, buvo tirta ir dirvožemis šalia magistralinio kelio Vilnius-Kaunas). Šis literatūros šaltinis yra 29-as literatūros šaltinių sąraše („Masiliūnas l., Eitmanavičienė N. Landšaftų atsparumas rūgštinimui. Geografijos metraštis 32 t., Geografijos institutas, Akademija 2., 1999, P. 105-116."). Pacituosiu dalį tyrimo ataskaitos: „Dirvožemis taip pat yra pašarmėjęs ties automagistralėmis. Vilnius-
Kaunas automagistralės pakelėse iki 10 m nuo kelio dirvožemio pH buvo 7,2, už 50 m - 5,8. Latvijoje pakelių velėninio glėjinio smėlio dirvožemiuose pH pakitęs nuo 6,8 (100m nuo automagistralės) iki 7,1 (7 m nuo jos). Dar geriau automagistralės šarminis poveikis išryškėja pereinamojo tipo pelkėse, kur 35 m nuo kelio pH buvo 4,2, o 7 m nuo kelio - 6,87. Padidėjęs pakelių šarmingumas siejamas su dolomitinės skaldos dulkių nusėdimu ant dirvožemio. Si skalda naudojama kelių statyboje. Pakeles šarmina ir nuo kelių apšalimo naudojamas tirpinamasis mišinys, kurio sudėtyje yra druskos (NaCl). "
Palyginus dirvožemio pH rezultatus mėginių, paimtų atskirais mėnesiais, pastebimas dirvožemio pH mažėjimas visoje tyrimo linijoje (nuo 0,25 iki 100 m (taip pat foniniuose mėginiuose)). Tai sieju su augalų biologine veikla.
Iš technogeninių faktorių, mano manymu, dirvožemio, esančio šalia autotransporto kelių, pH didina techninė druska (naudojama žiemos sezono metu), kuri pagreitina karbonatinių uolienų išsiplovimą iš žemių, naudojamų kelio sankasai formuoti. Šią hipotezę patvirtina ir tyrimas atliktas prie kelio su grunto danga (ant jo nepilama techninė druska). Iš tyrimo rezultatų matyti, kad kitimo tendencijos kreivės nėra tendencingos, mano manymu, tikėtinų veiksnių įtakos dirvožemio pH atžvilgiu. Apie šių technogeninių faktorių tikėtiną įtaką dirvožemio pH rodo ir tai, kad prie kelių su asfaltbetonio danga (kur barstoma druska) pirmosios tyrimo vietos (0,25 m atstumu nuo sankasos) pH reikšmės yra didesnės už fonines reikšmes, ko nepasakysi apie mėginius, esančius prie kelio su grunto danga, kur rezultatai yra mažesni arba artimi foninių dirvožemio mėginių tyrimų rezultatams.
Iš tyrimo rezultatų matyti, kad kelių su asfaltbetonio danga, kur naudojamos techninės druskos, pakelės (0,25-5 m (10)) yra pašarmėjusios palyginus su toliau esančiais dirvožemiais. Todėl technogeniniai teršalai (ypač sunkieji metalai) tokiuose dirvožemio ruožuose (kur pH didesnis) yra tvirčiau surišami jo humatinių kompleksų, ko pasėkoje lėčiau patenka į augalus ir gilesnius dirvožemio sluoksnius (kartu yra tikimybė - ir į gruntinį vandenį). Tačiau toks teršalų susikaupimas humusingajame dirvožemio sluoksnyje yra pavojingas, nes parūgštėjus dirvožemio pH (dėl kokių nors priežasčių) iki tokio lygio, kada dirvožemio kompleksai pradeda irti, iš jo išsiskiria ir teršalai.
Taigi, mano nagrinėjama tema yra tikrai aktuali. Ir tikiuosi, kad mano tyrimas prisidės prie aplinkosauginių problemų sprendimo radimo būdų.
7. DARBO IŠVADOS


    Ištyrus dirvožemio mėginių pH, paimtų prie kelių su asfaltbetonio danga (juose žiemos sezono metu kelių priežiūros įmonės barsto techninę druską), nustatyta, kad tiek paviršiniame (humusingajame iki 20 cm), tiek gilesniame (0,8-1 m) sluoksniuose prie kelio sankasos (0,25-5 m (10) atstumu) yra gana ryškus dirvožemio pH padidėjimas lyginant su tyrimo vietomis, esančiomis toliau nuo kelio. Skirtumai tarp foninių ir prie pat (0,25 m) kelio sankasos ištirtų dirvožemio mėginių tyrimo rezultatų:
1.    Paviršinis (iki 20 cm humusingasis) dirvožemio sluoksnis. Silpnos apkrovos
autotransportu kelias - +0,12 (+0,26 (5 m)); vidutinės - +0,28; stiprios - +0,5.
2.  Gilesnis (0,8-1 m) dirvožemio sluoksnis. Silpnos apkrovos autotransportu kelias - +0,36;
vidutinės - +0,56; stiprios - +0,82.
    Lyginant dirvožemio pH kitimo rezultatus, gautus paėmus ir ištyrus mėginius prie kelių su skirtinga apkrova autotransportu, galima teigti, kad paviršiniame dirvožemio sluoksnyje pH kitimas yra labai panašus (vertinant pagal trečios eilės polinominę kreivę).
          0,8-1 m gylio dirvožemio sluoksnyje, panašus pH kitimas pastebimas prie tų kelių, kuriuose yra stipri ir vidutinė apkrova autotransportu. O kelio su silpna apkrova dirvožemio pH kitimas yra tolygesnis, lyginant su jau minėtais keliais.
          Trečios eilės polinominių tendencijos kreivių, išvestų pagal dirvožemio pH tyrimo rezultatus, regresinės lygtys:
1. Silpnos apkrovos autotransportu rajoninis kelias Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis:
a)  Paviršinis dirvožemio sluoksnis: y = 0,0021x3 - 0,024x2 + 0,0027x + 7,595.
b)  Gilesnis dirvožemio sluoksnis:   y = 0,0041x3 - 0,0395x2 - 0,0725x + 8,129.
2. Vidutinės apkrovos autotransportu krašto kelias Alytus-Simnas-Kalvarija:
a)  Paviršinis dirvožemio sluoksnis: y = 0,0019x3 - 0,0221x2 - 0,0234x + 7,5893.
b)  Gilesnis dirvožemio sluoksnis: y = - 0,0077x3 + 0,1325x2 - 0,6791x + 8,5623.
3. Stiprios apkrovos autotransportu magistralinis (A1) kelias Vilnius-Kaunas:
a)  Paviršinis dirvožemio sluoksnis: y = 0,0052x3 - 0,0741x2 + 0,2148x + 7,3903.
b)  Gilesnis dirvožemio sluoksnis: y = - 0,0058x3 + 0,105x2 - 0,5944x + 8,266.
    Palyginus dirvožemio pH rezultatus mėginių, paimtų iš paviršinio dirvožemio sluoksnio atskirais mėnesiais, prie kelių su asfaltbetonio danga pastebimas dirvožemio pH mažėjimas visoje tyrimo linijoje (nuo 0,25 iki 100 m (tas pats rezultatas pastebėtas ir palyginus foninių mėginių tyrimus)). Nors ryškesnis dirvožemio pH kitimas pastebimas prie silpnos apkrovos autotransportu rajoninio kelio Kaniūkai-Einorai-Nemunaitis. Tokį kitimą sieju su augalų biologine veikla.
• Iš technogeninių faktorių, dirvožemio, esančio šalia autotransporto kelių, pH didina techninė druska (naudojama žiemos sezono metu), kuri pagreitina karbonatinių uolienų (tame tarpe ir dolomito mineralo) išsiplovimą iš žemių, naudojamų kelio sankasai formuoti. Šią hipotezę patvirtina ir tyrimas, atliktas prie kelio su grunto danga. Iš tyrimo rezultatų matyti (ėmimo taškų, esančių prie pat kelio sankasos (0,25 m atstumu), pH vertės yra žemesnės arba beveik nesiskiria (-0,06; -0,21; -0,3 (nurodytas skirtumas, o ne absoliučios reikšmės); pirmasis skaičius rodo rezultatus iš gilesnio dirvožemio sluoksnio, kiti du - iš paviršinio) nuo foninių reikšmių), kad prie žvyrkelio, ant kurio nepilama techninės druskos, prie pat kelio sankasos, dirvožemio pH padidėjimo nėra lyginant su toliau nuo kelio esančiomis tyrimo vietomis.
Dirvožemio pH sumažėjimas prie žvyrkelio sankasos yra sietinas su didesniu sniego tirpsmo vandens poveikiu dirvožemiui.
LITERATŪROS SĄRAŠAS
1.Armali S., Girgždys A., Jasiulionis R. Atmosferos fizika. Vilnius, 1989. 220p.
2.Basalykas A. Lietuvos TSR fizinė geografija 2, Vilnius, 1965, 186 p.
3.Basalykas A. Lietuvos TSR kraštovaizdžiai, Vilnius, 1997. 204 p.
4.Dabušinskas A. Pagrindinių autotransporto emisiją į orą lemiančių veiksnių analizė ir paskaičiuotų metinių teršalų kiekių patikslinimas. Magistro baigiamasis darbas.VDU., 2004,73p.
5.Eggleston K. Emissions of atmosphericpollutants in Europe, 1980-1996. European Environment Agency. 2000. 115p.
6.Geografinės informacinės sistemos (GIS 9.0). Kompiuterinė programa.


16. Jankaitė A. Autotransporto įtakos dirvožemio užterštumui prie Via-Baltica automagistralės analizė ir įvertinimas. Magistro darbas. VGTU, 2003. 137p.

17.Juknys R. Trends of Lithuanian environmentduring transitional period // Aplinkos tyrimai, inžinerija ir vadyba, Nr. 1, p. 1995. 15-24.
18.  Kadūnas V. Technogeninė geochemija. Vilnius, 1998. 150p.
19.  Kadūnas V., Budavičius R. Lietuvos geocheminis atlasas. Vilnius,1999. 150p.
20.  Laurinavičius A., Kurapka V. Cheminių medžiagų naudojimas automobilių kelių priežiūrai žiemą. Vilnius., TK „Automobilių keliai", 1999. 29p.
21.  Lippa M., Špakauskas V. Lietuvos aplinkos oro užterštumo autotransporto priemonių išmetalais vertinimas. Aplinkos inžinerija. 10 tomas, Nr.3, 2002. p.121-125.
22.  Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymas dėl teršiančių medžiagų išmetamų į atmosferą mašinų su vidaus degimo varikliais vertinimo metodikos patvirtinimo, 1998m. Liepos 13d. Nr. 125, Vilnius.
23.  Lietuvos statistikos metraštis 2000 m. Statistikos rinkinys. Vilnius: Metodinis leidybinis centras. 2001, 515 p.
24.  Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymas dėl kelių priežiūros vadovo 2 dalies "automobilių kelių priežiūros darbų atlikimo technologija" DT-01 ir darbo, mechanizmų ir medžiagų sąnaudų kelių priežiūros darbams normatyvų rinkinio DMMS-KP 01 patvirtinimo: priimtas 2002 m. gegužės 9 d. Nr. 3-203., Vilnius.
25.  LST ISO 10390. 2003. Dirvožemio kokybė. pH nustatymas. Vilnius, 5p.
26.  Mickūnaitis V. Autotransportas ir atmosferos apsauga. Vilnius, 1987. 34p.
27.  Mažvila J., Adomaitis T., Eitmintavičius L. Dirvožemio savybių bei jų užterštumo toksinėmis medžiagomis stebėjimas ir įvertinimas pagrindiniuose dirvožemių tipuose.Aplinkos monitoringas 1993-1995. Vilnius, p.7.
28.  Motuzas A. Dirvotyra. Kaunas, 1997. 260p.
29.  Masiliūnas l., Eitmanavičienė N. Landšaftų atsparumas rūgštinimui. Geografijos metraštis 32 t., Geografijos institutas, Akademija 2., 1999, P. 105-116.
30.  Mincevič I. Autotransporto išmetamųjų dujų poveikio Vievio oro kokybei įvertinimas ir modeliavimas. Magistro darbas. VGTU, 2003. 121p.
31.  MaicapoB B. reoxHMHHecKaa oueHica TexHOjiorHHecKHx 3arpji3HeHHH yp6aHH30BaHHOH TeppHTopiiH. Hcnojib3oBaHHe reoxHMHnecKHx MeTogaB npn royneHHn oKpy:scarOineH cpegw. 1984., 32-35.
32.  Meilus T. Žvirgždo ir dolomito skaldų panaudojimo asfaltbetonio dangoms analizė ir rekomendacijos. Magistro darbas. VGTU, 2004. 112p.
33.  Sakalauskas K. Keliais ir aplinka. Analitinė apžvalga. Vilnius., Technika, 1992. 72 p.
34.  Skerys K. Kelio istorija (11): kelių tiesimo technologija // Lietuvos keliai. ISSN 1392-8678. Vilnius. 2003, nr. 2, p.
35.  STR 34-01. Automobilių kelių pagrindai. Vilnius., Lietuvos kelių direkcija, 2001.
36.  STR R 35-01. Automobilių kelių asfaltbetonio ir žvyro dangos. Vilnius., Lietuvos automobilių kelių direkcija, 2001.
37.  Transporto ir kelių tyrimo instituto magistralinių kelių aplinkos oro kokybės tyrimų ataskaitos. Kaunas, 2001. 42p.
38.  Transporto ir kelių tyrimo instituto magistralinių kelių dirvožemio kokybės tyrimų ataskaitos .
Kaunas, 2004. 36p.
39.  Vyriausioji geodezijos ir kartografijos valdyba prie TSRS Ministrų Tarybos. Lietuvos TSR atlasas. Maskva,1981. 215p.
40.  BepiiHi JJ,., KapeniiHa JI., rj,eKyjiHH5i B. Harpy3Ka Bt>i6pocoB aBToTpaHcnopTa h 3arpa3HeHHe nonB npugopo^Hon 3ohm MeTanaMii. 3arpji3HeHHe npiipogHoH cpegw BM6pocaMH aBToTpaHcnopTa., 1980., 21-24.
"Automobile road infrastructure's impact on soil's pH in surrounding
territories"




Remigijus Alavočius





SUMMARY


My master project is devoted to influence of soil pH in the surrounding territories to road traffic transport. There are no comparable researching in Lithuania. I would like to introduce the main results of my project:
1.   pH of soil increase are beholded in the soil of surface and in the deep of soil near the roads with blacktop. The soil pH is not behold near the unsurfaced road.
2.   The soil of surface specimen's results are taken from the previous month near the roads with blacktop. These results are less than during next month.
3.   The soil pH increase near the roads with blacktop is related with technical soil using. Technical soil can be quickening by melting of carbonaceous rock in the priming of subgrade.
PRIEDAI




Dirvožemio, paimto prie kelių su asfaltbetonio danga iš paviršinio sluoksnio,
pH tyrimo rezultatai



15 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2005 04 iš paviršinio (iki 20 cm)
dirvožemio sluoksnio, prie skirtingos apkrovos autotr.kelių (kelių, su asfaltbetonio danga).______
Dirvožemio mėginių tyrimo rezultatai (2005 04) - pavirš. ^ dirv. sluoksnis
Atstumai, metrais.
pH (silpnos apkrovos autotr.kelio)
pH (vidutinės apkrovos autotr.kelio)
pH (stiprios apkrovos autotr.kelio)
0.25
7.16
7.35
7.34
5
7.74
7.5
7.27
10
7.78
7.06
7.11
15
7.52
7.32
7.7
20
7.61
6.63
7.32
40
7.3
7.28
6.95
60
7.79
6.58
6.84
80
7.41
7.01
7.21
100
7.3
7.15
7.2
200(F)
7.14
7.35
7.3




16 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2005 05 iš paviršinio (iki 20 cm) dirvožemio sluoksnio, prie skirtingos apkrovos autotr. kelių (kelių, su asfaltbetonio danga).
17 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2005 06 iš paviršinio (iki 20 cm) dirvožemio sluoksnio, prie skirtingos apkrovos autotr.kelių (kelių, su asfaltbetonio danga).
Dirvožemio mėginių tyrimo rezultatai (2005 06) - pavirš. dirv. sluoksnis

Atstumai, metrais.
pH (silpnos apkr. autotr.kelio)
pH (vidutinės apkrovos autotr.kelio)
pH (stiprios apkrovos autotr.kelio)
0.25
7.95
7.82
8.09
5
7.85
7.54
7.89
10
7.61
7.38
7.88
15
7.4
7.47
7.78
20
7.3
7.18
7.74
40
7.13
7.76
7.06
60
7.3
7.07
6.79
80
7.33
7.05
7.33
100
7.14
7.04
7.4
200(F)
7.7
7.38
7.78


18 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2005 07 iš paviršinio (iki 20 cm)
dirvožemio sluoksnio, prie skirtingos apkrovos autotransportu kelių (kelių, su asfaltbetonio
danga)._______________________________________________________________________
Dirvožemio mėginių tyrimo rezultatai (2005 07) - pavirš. dirv. sluoksnis

Atstumai, metrais.
pH (silpnos apkrovos autotr.kelio)
pH (vidutinės apkrovos autotr.kelio)
pH (stiprios apkrovos autotr.kelio)
0.25
7.89
7.87
7.95
5
7.92
7.81
7.81
10
7.26
7.77
7.78
15
7.4
7.55
7.76
20
7.32
7.42
7.87
40
7.26
7.72
7.32
60
7.42
7.29
7.36
80
7.56
7.31
7.39
100
7.22
7.07
7.47
200(F)
7.7
7.21
7.7



19 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2005 08 iš paviršinio (iki 20 cm)
dirvožemio sluoksnio, prie skirtingos apkrovos autotransportu kelių (kelių, su asfaltbetonio
danga)._______________________________________________________________________



20 lentelė. Dirvožemio pH tyrimo rezultatai mėginių, paimtų 2005 09 iš paviršinio (iki 20 cm)
dirvožemio sluoksnio, prie skirtingos apkrovos autotransportu kelių (kelių, su asfaltbetonio
danga)._______________________________________________________________________
Grafinis kelio Kaniukai-Einorai-Nemunaitis ėminių ėmimo vietų apibudinimas

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą