Dokumentų valdymo
sistemos pagrindinė užduotis - valdyti organizacijos turimus dokumentus. Kaip
paminėta įvade, dokumentu gali būti laikoma bet kokia rinkmena: tekstinė,
audio, video, grafinė ir t.t. Sistema neturi būti priklausoma nuo turimų
dokumentų. Tuo pačiu ji neturi būti priklausoma nuo organizacijos vykdomos
veiklos. Sistemos veiklos sritis - organizacijos dokumentai. Pastarųjų kilmė
gali būti bet koks organizacijoje vykstantis procesas. Dokumentų valdymo sistemos
uždaviniai susiję su dokumentų valdymu, todėl analizuojama tik dokumentų
naudojimo ir valdymo organizacijoje problemos ir sritys.
Detalesniems ir
aiškesniems poreikiams ir reikalavimams duomenų valdymo sistemai sudaryti
reikalingas virtualios organizacijos struktūros, jos tikslų, procesų modeliai.
Organizacija dokumentus kuria ir naudoja spręsdama ir vykdydama jai iškeltus
uždavinius, vykdydama tam tikrus procesus, todėl šie procesai ir užduoda
reikalavimus ir poreikius dokumentų valdymo sistemai. Pagal organizacijos
poreikius bus keliami tikslūs funkciniai reikalavimai dokumentų valdymo
sistemai. Organizacijos analizei naudojama UML modeliavimo kalba. Naudojami šie
UML modeliai:
■
Veiklos tikslų
modelis
■
Veiklos
panaudojimo atvejų modelis
■
Veiklos objektų
modelis
■
Veiklos procesų
modelis
Veiklos tikslų modelio
paskirtis - detaliai apibrėžti organizacijos tikslus ir poreikius dokumentų
valdymui. Veiklos panaudojimo atvejų modelio paskirtis - aprašyti analizuojamos
veiklos srities modelį. Jame nurodomos svarbiausios veiklos dalyvių sąveikos
(materialios ir informacinės) su veiklos uždaviniais. Veiklos objektų modelis
naudojamas apibrėžti detalią veiklos objektų informaciją (savybes). Veiklos
objektų modelis sudaro pagrindinį veiklos sferos objektų komponentų aprašą.
Veiklos procesų modelio paskirtis - visos sistemos, kaip tarpusavyje susijusių
veiklų ir funkcijų rinkinio, analizė. Šis modelis geriausiai tinka analizei ir
loginiam projektavimui. Jis dažniausiai atliekamas ankstyvoje projektavimo
fazėje.
Analizė vykdoma dviem
etapais. Pirmame etape modeliuojama įprasta organizacija, po to, pasinaudojant
gautu modeliu, modeliuojama virtuali organizacija. Virtuali
organizacija yra kelių paprastų organizacijų sąjunga. Virtualios
organizacijos viduje kiekviena organizacija vykdo ir atskirą savo veiklą, ir
bendrą virtualios organizacijos veiklą. Tuo pačiu ir kiekvienos virtualios
organizacijos sąjungos dalyvė naudojasi ir savo privačia dokumentų valdymo
sistema, ir bendra - virtualios organizacijos - dokumentų valdymo sistema.
Taigi VO dokumentų valdymo sistema tarsi susideda iš kelių atskirų sistemų,
kurios tarpusavyje bendrauja ir taip sukuriama bendra sistema. Galimi du tokios
sistemos modeliai: decentralizuotas ir centralizuotas. Decentralizuotame
modelyje (1 pav.) kiekviena organizacija turi savo autonominę dokumentų valdymo
sistemą (DVS). Šios sistemos bendrauja tarpusavyje, ir taip sukuriama tarsi
viena sistema. Kiekviena atskirai DVS turi priemones įprastos dokumentų valdymo
sistemos funkcijoms vykdyti. Taip pat jos turi priemones ryšiui su kitomis DVS,
funkcijas, reikalingas virtualios organizacijos dokumentų valdymo sistemai. Šis
modelis labai artimas objektams objektinio programavimo kalbose. Sukuriama
viena klasė, kuri turi visus reikalingus metodus. Po to sukuriamas reikalingas
tos klasės objektų kiekis. Šie objektai atitinka DVS 1-ame pav. Šio būdo
pranašumai yra tai, kad galima nesunkiai apjungti bet kokį kiekį organizacijų,
taip pat prijungti naujas. Taip pat ši metodika leidžia kiekvieną atskirą DVS
vykdyti atskirame kompiuteryje.
I Organizacija
B I

2 pav.
„Centralizuota dokumentų valdymo sistema"
|

Kita virtualios organizacijos dokumentų valdymo sistemos realizavimo metodika -centralizuota sistema. Šiame modelyje egzistuoja viena bendra dokumentų valdymo sistema (DVS), prie kurios jungiasi kiekviena organizacija. Norint į šią sistemą įtraukti naują organizaciją, reikia centralizuotoje DVS sukurti naują sritį. Centralizuotas metodas yra taikomas daugelyje kompiuterinių sistemų. Jis turi savų privalumų prieš paskirstytą (decentralizuotą) metodą. Šiuo atveju lengviau valdyti sistemą, nes viskas yra vienoje vietoje; lengviau suprojektuoti ir realizuoti; sistema saugesnė. Kita vertus, paskirstytą sistemą galima sukurti panaudojant ir pritaikant esamas dokumentų valdymo sistemas organizacijose. Centralizuotos sistemos variantas labiau tinkamas tada, kai organizacijos glaudžiai bendradarbiauja ir siekia bendrų tikslų, t.y kai organizacijos apsijungia į vieną organizaciją. Decentralizuota sistema labiau tinkama, kai organizacijų bendradarbiavimas ir ryšiai yra silpnesni, kai išlieka konkurencija tarp organizacijų ir joms dėl šių ar kitų priežasčių reikia išsaugoti didesnį privatumą.
2.2.2 Veiklos
tikslų modelis
Goal
GO
Valdyti informaciją ir
procesus
![]() |
Goal
Goal
GI
Valdyti organizacijos
dokumentus
G12
Valdyti organizacijos
uždavinius
![]() |
|||
![]() |
|||





![]() |

Goal
G2
Greitai rasti reikalingą
informaciją turimuose dokumentuose
I
motivates (medium) Goat i
'--------------------------------- '---------------------------- N
G5
Turėti informaciją apie
dokumentuose saugomus duomenis
motivates (strong) Goal ^
G7~
Išgauti informaciją iš
nesuindeksuotų dokumentu

Goal^
s------------------------------------------------------------
s------------------------------------------------------------
G3
Saugoti naujus ir esamus
dokumentus
"-------------------- 1----------------
motivates (strong) Goat i
----------- *----------
G8
Užtikrinti nuolatinę
prieigą prie visų dokumentu
motivates
(strong) Goal r
GIO
Suteikti dokumentai saugumo žymes
3a pav. „Veiklos tikslų modelis"
Goal
G12
Valdyti organizacijos
uždavinius
Goal
motivates (strong)
motivates (strong)

Problem
![]() |

Sukurti, stebėti ir
valdyti užduotis
_______
I
motivates (medium) Goai i
s---------------------------------- *---------------------------- >
G15
Realizuoti užduoties
gyvavimo ciklą
G14
Automatizuoti užduočių
atlikimą
Goal
G18
Realizuoti užduočių darbų
seką
P3
|
Influence (-,strong)
Ne visus etapus ir
procesus galima automatizuoti
G19
Automatizuoti užduočių
būsenų keitimąsi
Problem
P4
Dokumento būseną keičia
žmogus
Influence (-,strong)
motivates (medium)
Goal
'---------------- ---------------------- s
G17
Turėti informaciją apie
dokumento proceso būsena
motivates (strong) Goal ^ G17
Turėti informaciją apie užduoties būseną
3b pav. „Veiklos tikslų modelis (G12 dekompozicija)"
3 pav. analizuojami atskiros organizacijos veiklos tikslai. Šiame
analizės modelyje kreipiamas dėmesys į tuos organizacijos tikslus, kurie turi
įtakos dokumentų valdymo sistemai. Veiklos tikslų modelis atvaizduoja
organizacijos veiklos tikslus. Šiame modelyje pagrindinis veiklos tikslas yra
aukščiausiame hierarchiniame lygyje, kuris yra detalizuojamas detalesniais
tikslais, kurie priklauso žemesniems hierarchiniams lygiams. Taip visi tikslai
vis einant į žemesnius lygius detalizuojami, kol gaunami elementarūs tikslai,
kuriuos reikia pasiekti norint pasiekti visus aukštesnius tikslus ir taip pat
aukščiausio lygio tikslą.
Pagrindinis veiklos
tikslas - valdyti informaciją ir procesus. Jis detalizuojamas į 2 svarbiausius
organizacijos tikslus - „Valdyti organizacijos dokumentus" ir „Valdyti
organizacijos uždavinius". Organizacijos dokumentų valdymas apima 3
svarbiausius tikslus. „Greitai rasti reikalingą informaciją turimuose
dokumentuose" - šis tikslas yra vienas iš svarbiausių tikslų dokumentų
valdymo sistemoje. Organizacija gali turėti labai didelį kiekį dokumentų (
pvz.: šimtus tūkstančių), taigi uždavinys rasti reikalingą dokumentą tampa
aktualus ir problematiškas. Tikslas „Saugoti naujus ir esamus dokumentus"
reiškia metodų ir priemonių poreikį, kurios suteikia galimybę neribotą laiką
saugoti didelius organizacijos dokumentų kiekius. „Užtikrinti dokumentų
apsaugą" - tikslas, kuriuo siekiama kontroliuoti vartotojų priėjimą prie
dokumentų. Dokumentu leidžiama naudotis tik tiems vartotojams, kurie turi
teises dokumento naudojimui.
Egzistuoja problemos, kurios trukdo užsibrėžtų tikslų realizavimui.
Problema „Nežinoma, kas saugoma turimuose dokumentuose" susijusi su tuo,
kad bendru atveju dokumento rinkmenoje nėra saugomi metaduomenys. Jei dokumento
pobūdis tekstinis, galima realizuoti tekstinę paiešką dokumente. Šis būdas yra
žymiai lėtesnis, nes reikia atpažinti dokumentą ir ieškoti teksto visame
dokumento turinyje. Kitokio pobūdžio dokumentams būtina turėti metaduomenis.
„Informacijos įvedimas negali būti pilnai automatizuotas" - ne visą
informaciją apie dokumentą galima automatizuotai surinkti. Egzistuoja
informacijos apie dokumentą tipai, kaip, pavyzdžiui, raktiniai žodžiai, kuriuos
turi įvesti dokumento kūrėjas, t.y. žmogus; dokumento priskyrimas tam tikrai
kategorijai taip pat daugumoje atvejų negali būti automatizuotas.
Organizacijos dokumentai
- tik priemonė organizacijos veiklos uždaviniams įgyvendinti. Organizacijai
reikia būdų ir priemonių vykdyti ir valdyti jai iškeltus uždavinius. Tikslas
„Valdyti organizacijos uždavinius" įvardija organizacijos poreikį kurti ir
valdyti uždavinius. Uždavinys - procesas, turintis pradžią ir pabaigą. Pavyzdys
- reikia pateikti vadovui ataskaitą apie paskutinių 3 mėnesių pajamas ir
išlaidas. Vadovas duoda komandą pradėti vykdyti užduotį. Tai uždavinio
(proceso) sukūrimas. Ataskaitos sukūrimas taip pat
gali susidėti iš kelių etapų, turinčių savo eiliškumą (darbų seką). Po
kiekvieno įvykdyto etapo keičiasi uždavinio būsena - nuo pradinės iki
pabaigtos. Vadovas ar kiti suinteresuoti asmenys, turėdami galimybę kiekvienu
metu žinoti uždavinio būseną, gali racionaliau planuoti veiklą. Užduotis gali
būti susijusi su kelių dokumentų kūrimu ar keitimu. Organizacijai ir jos
personalui naudinga žinoti būseną apie kiekvieną dokumentą atskirai.
Organizacija naudoja bet kokią kompiuterinę sistemą automatizuoti tas užduotis,
kurias atlieka žmogus. Procesų sukūrimas, proceso būsenos pasikeitimas įvykus
kokiam nors įvykiui gali būti valdomas kompiuterine sistema. Organizacijos
tikslas - automatizuoti kuo daugiau veiksmų ir procesų ir taip sutaupyti laiko,
sumažinti žmogiškųjų resursų poreikį darbui atlikti, sumažinti klaidų kiekį.
Šiam tikslui pasiekti trukdo tai, kad pagrindinis aktorius šioje sistemoje yra
žmogus. Žmogus gali daryti klaidas, gali ko nors nepadaryti ir t.t. Pavyzdžiui,
darbuotojas pabaigė rengti dokumentą, tačiau sistema pati negali nustatyti, kad
dokumento būsena jau turi rodyti dokumento kūrimo pabaigą. Tai gali pasakyti
tik žmogus. Reiškia, tik žmogus šiuo atveju gali pakeisti tam tikrą sistemos
parametrą į kitą būseną. O žmogus gali pamiršti tai padaryti, arba
piktavališkai nepadaryti.
Virtualios organizacijos
dokumentų valdymo sistema yra tarsi atskiros organizacijos išplėsta dokumentų
valdymo sistema, turinti priemones ir pritaikyta valdyti bendrą informaciją.
Sekančiame modelyje (4 pav.) pateiktas virtualios organizacijos tikslų modelis.
Goal

![]() |
|||
![]() |
|||

G1
Dalintis ir valdyti
bendra ir organizacijos informacija
Goal
G2
Privatumas
G3
Dalijimasis informacija
G4
Informacijos
valdymas
G9
Saugus dalijimasis dokumentais
|
![]() |
|||
![]() |
|||

![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||




G5
Galimybė atskirti
asmeninę nuo bendros informacijos
motivates (strong)
GoaT\^
Galimybė dalintis dokumentais su partneriais
|
G8
motivates (strong) Goal
Asmeniniai organizacijos
dokumentai prieinami tik tai organizacijai
4 pav. „VO veiklos
tikslų modelis"
7
motivates (strong) Goal y
Informacijos rūšiavimas
ir klasifikavimas
t
Influence (-,strong) Problem
P3
Klasifikavimo požymių
parinkimas
—\
motivates
(strong)
Goal
G12
Informacijos
gavimas pagal
poreikius
>--------- ,_______
>--------- ,_______
I
motivates (strong) Goal |
S--------------------------------- N
G13
Automatinis informacijos
pateikimas
4 pav. analizuojami virtualios organizacijos veiklos tikslai. Šiame
analizės modelyje kreipiamas dėmesys į tuos virtualios organizacijos tikslus,
kurie turi įtakos dokumentų valdymo sistemai. Šiame modelyje pagrindinis
veiklos tikslas yra aukščiausiame hierarchiniame lygyje, kuris yra
detalizuojamas detalesniais tikslais, kurie priklauso žemesniems hierarchiniams
lygiams. Taip visi tikslai vis einant į žemesnius lygius detalizuojami, kol
gaunami elementarūs tikslai, kuriuos reikia pasiekti norint pasiekti visus
aukštesnius tikslus ir taip pat aukščiausio lygio tikslą.
Pagrindinis veiklos
tikslas - dalintis ir valdyti bendra ir organizacijos informacija.. Jis
detalizuojamas į 3 svarbiausius tikslus - „Privatumas", „Dalijimasis
informacija" ir „Informacijos valdymas". Organizacijos privatumas
reiškia kiekvienos virtualios organizacijos dalyvės galimybę išskirti bendrus
dokumentus, dokumentus, kurie yra skirti jos partneriams (kurie skirti daliai
virtualios organizacijos dalyvių) bei dokumentus, kuriais gali naudotis tik
juos sukūrusi organizacija. Kiekviena virtualios organizacijos dalyvė turi tam
tikrą konfidencialią informaciją, kurios negali atskleisti kitiems.
Informacijos skirstymą į bendrą ir slaptą, skirtą tik tam tikrai organizacijai
ar vartotojui, atlieka žmogus. Žmogus gali suklysti, suteikdamas dokumento
privatumo ir saugomo kategoriją. Šią problemą tikslų modelyje atitinka P1
Viena iš virtualios
organizacijos ypatybių - jos dalyvių poreikis keistis informacija. Tai lemia
vieną iš pagrindinių jos tikslų - „Dalijimąsi informacija". Jei
organizacija nesidalins informacijos su kitomis, virtualios organizacijos
funkcionalumas bus labai apribotas arba išvis negalimas. Informacija turi būti
savalaikė. Tai reiškia, kad nauja ar pakitusi informacija turi pasiekti jos
vartotojus kai tik yra sukuriama ar atnaujinama. Tai užtikrina, kad
organizacija savo veikloje naudos naujausią informaciją. Jei informaciją
atnaujina kuri nors organizacija, ji paskleidžiama tarp kitų virtualios
organizacijos dalyvių. Šį poreikį tikslų modelyje atitinka tikslas „Greitas
naujų dokumentų išplatinimas". Dalijimasis dokumentais reiškia, kad
dokumentas iš vienos organizacijos turi būti perduodamas kitoms. Perdavimo metu
dokumentas neturi būti pakeistas ar perimtas konkuruojančių organizacijų bei
kitų suinteresuotų asmenų. Šį poreikį tikslų modelyje atitinka tikslas „Saugus
dalijimasis dokumentais".
Dalijantis dokumentais
dalyvauja dvi pusės: siuntėjas ir gavėjas. Dokumentas gali būti skirtas ne
visai virtualiai organizacijai, o tik daliai jos dalyvių. Siuntėjas gali
nežinoti visų gavėjų, kuriems reikalingas siunčiamas dokumentas. Siuntėjas taip
pat turi įvertinti, ar dokumento gavėjas turi teisę naudotis dokumentu.
Virtuali organizacija disponuoja daugybe įvairių dokumentų. Kiekvienai
virtualios organizacijos dalyvei reikalinga tik dalis visų dokumentų.
Organizacijos poreikis - greitai, nesudėtingai ir tiksliai iš visų dokumentų
atrinkti reikiamus. Tai tikslų modelyje atitinka tikslas „Informacijos
valdymas". Organizacija turi gauti tai, ko jai reikia, ir negauti, ko jai
nereikia. Kiekvienoje organizacijoje visa informacija yra klasifikuojama.
Klasifikuoti galima pagal įvairius požymius, klasifikavimas yra vienas iš
svarbiausių būdų atrinkti ir valdyti informaciją. Organizacijos poreikis
dokumentų valdymo sistemai - kompiuterizuoti žmogaus atliekamą darbą. Šiuo
atveju, kompiuterizuojant informacijos valdymą, galima bent dalinai
automatizuoti dokumentų srautų valdymą. Pavyzdžiui: organizacija nurodo, kad
jai reikia reguliariai gauti tik tam tikro tipo dokumentus iš konkrečios
organizacijos.
Dokumentų klasifikavimas
gali būti atliekamas pagal įvairius požymius. Kiekvienu atveju klasifikavimo
požymiai gali būti vis kiti. Neįmanoma numatyti visų klasifikavimo požymių. Jei
reikia suklasifikuoti dokumentus pagal tam tikrus požymius, reikia turėti arba
juos išgauti iš dokumentų.
2.2.3 Veiklos
panaudojimo atvejų modelis
Dokumentu
saugojimas
![]() |
Organizacija1
Organizacija2
1*1
Vartotojas(Orgl)\

Va?totojas(Org2)
Paskirstytas
resursu naudojimas
įPrivatumol
uztikrinimas
Administratorius
5 pav. „Virtualios organizacijos veiklos panaudojimo
atvejų modelis"
Uždavinys
Aprašymas
Dokumentų saugojimas
Sistema centralizuotai saugo virtualios
organizacijos dalyvių turimus dokumentus
duomenų bazėje. Vartotojai bet kada gali
prisijungti prie sistemos ir paimti reikalingą
dokumentą; taip pat išsaugoti naują ar pakeistą
egzistuojantį dokumentą. Priėjimas prie
dokumentų ir jų saugojimas yra registruojamas.
Saugant dokumentą, kartu išsaugoma ir
papildoma informacija apie dokumentą
(metaduomenys).__________________________
organizacijos dalyvių turimus dokumentus
duomenų bazėje. Vartotojai bet kada gali
prisijungti prie sistemos ir paimti reikalingą
dokumentą; taip pat išsaugoti naują ar pakeistą
egzistuojantį dokumentą. Priėjimas prie
dokumentų ir jų saugojimas yra registruojamas.
Saugant dokumentą, kartu išsaugoma ir
papildoma informacija apie dokumentą
(metaduomenys).__________________________
Dokumentų paieška
Dokumentų indeksacija
Vartotojas gali vykdyti
dokumentų paiešką sistemoje, nurodydamas vieną ar daugiau paieškos parametrų,
pvz.: dokumento tipas, paskutinio redagavimo data, žodžiai pavadinime ir
panašiai. Vartotojas ieško dokumentų pagal klasifikuotus požymius, kuriuos
sukuria sistema ir (arba) dokumento naudotojas. Norint vykdyti dokumentų
paiešką, reikia turėti metaduomenis apie dokumentą. Metaduomenys gali būti
įvesti naujo dokumento išsaugojimo sistemoje metu, dokumento keitimo metu arba
įtraukiant į sistemą dokumentus, kurie egzistavo prieš sistemos įdiegimą ir
apie juos nebuvo turima metaduomenų. Paieška vykdoma tik tuose dokumentuose,
kuriais vartotojas turi teisę disponuoti. Paieškos rezultatai rūšiuojami ir
grupuojami pagal tam tikrus požymius (sukūrimo
datą, pagal dokumento atitikimą užklausai._______
Išsaugant naują ar
pakeistą egzistuojantį dokumentą, sistemoje apie dokumentą išsaugoma ir
papildoma informacija, t.y. metaduomenys. Pvz.:autorius, dokumento pavadinimas,
dokumento savininkas, dokumento tipas, sukūrimo laikas, redagavimo laikas,
komentarai, raktiniai žodžiai ir panašiai. Dalis metaduomenų, tokie kaip dokumento
savininkas, paskutinio redagavimo data, įvedami automatiškai, kitą dalį įveda
vartotojas, pvz.: raktiniai žodžiai, komentarai ir pan. Dokumentų indeksacija
reikalinga greitesnei dokumentų paieškai atlikti. Gali būti indeksuojami
tekstiniai dokumentai (surandami visi žodžiai ir pavadinimai (title) dokumente).
Paskirstytas resursų
naudojimas
Sistemos administratorius gali nurodyti laiką,
datą, šaltinį, pagal kuriuos administratorius
apriboja vartotojo prisijungimą prie sistemos.
Administratorius gali reguliuoti sistemos
apkrovos parametrus, pvz.: maksimalų kreipinių
skaičių per minutę, maksimalų dirbančių
vartotojų skaičių, atsarginių sistemos duomenų
kopijų darymo laiką, dažnį ir panašiai.__________
datą, šaltinį, pagal kuriuos administratorius
apriboja vartotojo prisijungimą prie sistemos.
Administratorius gali reguliuoti sistemos
apkrovos parametrus, pvz.: maksimalų kreipinių
skaičių per minutę, maksimalų dirbančių
vartotojų skaičių, atsarginių sistemos duomenų
kopijų darymo laiką, dažnį ir panašiai.__________
Dokumentų apsauga
Kiekvienas vartotojas
sistemoje yra identifikuojamas ir autentifikuojamas. Visi dokumentai ir
vartotojai sistemoje turi tam tikras saugumo žymes, kurios nurodo, kokias
teises turi kiekvienas vartotojas ir kokias saugumo žymes turi kiekvienas
dokumentas. Kadangi visi vartotojų veiksmai sistemoje yra registruojami,
sistemos administratorius gali peržiūrėti visus sistemos užfiksuotus įvykius
(saugumo žurnalą). Egzistuoja bendri dokumentai, kurie yra prieinami visoms
virtualios organizacijos dalyvėms, privatūs, kurie naudojami tik kurios nors
vienos organizacijos viduje ir dokumentai, skirti tik kai kuriems virtualios
organizacijos partneriams.
Vartotojų administravimas
Sistemos administratorius
kuria naujus vartotojus sistemoje, šalina egzistuojančius vartotojus iš
sistemos, keičia jų teises. Administratorius gali sukurti vartotojų grupes su
tam tikromis teisėmis, priskirti vartotoją bet kuriai grupei. Administratorius
keičia ir atskiro vartotojo, ir vartotojų grupių saugumo žymes (teises
sistemoje). Virtuali organizacija ir dinamiška ir nepastovi, todėl atsiranda
naujos virtualios organizacijos dalyvės. Administratorius gali sukurti naują
virtualios organizacijos dalyvę ar panaikinti esamą. Kiekvienos organizacijos
santykiai su kitomis organizacijomis yra skirtingi. Administratorius nustato
organizacijų tarpusavio ryšius.
Privatumo užtikrinimas
Kiekviena
organizacija turi didesnį ar mažesnį
privatumą, todėl virtualios organizacijos
dokumentų valdymo sistema leidžia atskirti
privačius organizacijos dokumentus nuo bendrų,
kurie skirti visoms virtualios organizacijos
dalyvėms.________________________________
privatumą, todėl virtualios organizacijos
dokumentų valdymo sistema leidžia atskirti
privačius organizacijos dokumentus nuo bendrų,
kurie skirti visoms virtualios organizacijos
dalyvėms.________________________________
2.2.4 Klasių modelis
![]() —h Filecode —H Filename —H ID* —H Name —H Owner —H Permissions |
turi
|
metadata
|
|
—» Comments
—s Create_date
—s Doctype
—h ID*
—» Keywords
—» Last_modify_by
—» Last_modify_date
—s Owner
-o Title
|
|||
priklauso
|
|||
—H Create_Document
—H Delete_Document
—H Modify_Document
—H Save Document
|
|||
|
—i- Create_metadata
—h Delete_metadata
—h Modify_metadata
|
||
|
|
Atsakymas
Answer ID*
create delete fill
show
6 pav. „Virtualios organizacijos klasių modelis" Sistemoje yra 7
pagrindinės klasės: Dokumentas,
Dokumentometadata, Vartotojas, Vartotojugrupe, Organizacija, Uzklausa,
Atsakymas.
Klasė Dokumentas apibrėžia dokumentą sistemoje. Kiekvienas dokumentas turi savo unikalų
identifikatorių ID, pagal kurį kiekvienas dokumentas identifikuojamas sistemoje. Dokumento
rinkmenos pavadinimui išsaugoti naudojamas atributas filename, dokumento turiniui saugoti skirtas atributas filecode. Atribute name saugomas dokumento pavadinimas, dokumento autorius saugomas atribute owner. Dokumento saugumo žymėms saugoti naudojamas atributas Permissions. Naujam dokumentui virtualios organizacijos sistemoje sukurti naudojamas
metodas Create_Document. Dokumentui išsaugoti numatytas metodas SaveDocument. Modifikuojant dokumentą
sistemoje, pakinta ne tik jo
turinys ar pavadinimas, bet ir dokumento
būsena sistemoje. Tam uždaviniui atlikti numatytas metodas ModifyDocument. Dokumentui pašalinti iš sistemos naudojamas metodas DeleteDocument.
Klasė Dokumentometadata naudojama turimų metaduomenų apie dokumentą laikymui. Klasėje Dokumentometadata numatoma saugoti dokumento komentarus (atributas Comments), sukūrimo datą (atributas createdate), dokumento tipą (atributas Doctype), raktiniai žodžiai (atributas Keywords), kas paskutinis modifikavo dokumentą (atributas Last_Modify_by), kada paskutinį kartą buvo modifikuotas dokumentas (atributas Last_Modify_Date), dokumento autorius (atributas Owner), dokumento pavadinimas (atributas title). Kiekvieni metaduomenys apie dokumentą turi unikalų identifikatorių ID. Metaduomenys gali
būti sukurti (metodas CreateMetadata), modifikuojami (metodas Modify_Metadata), ištrinti (metodas Delete_Metadata).
Klasė Vartotojas aprašo visus duomenis apie sistemos vartotoją. Numatoma saugoti šią
informaciją apie vartotoją: unikalus kiekvieno vartotojo identifikatorius
sistemoje (atributas ID), paskutinio prisijungimo prie sistemos laikas ir data (atributas Last_Logon), paskutinio atsijungimo nuo sistemos laikas ir data (atributas Last_Logoff), vartotojo vardas (atributas Name), pavardė (atributas Surname), prisijungimo prie sistemos vardas (atributas Username), vartotojo prisijungimo prie sistemos slaptažodis (atributas Password), sistemos vartotojų grupė, kuriai priklauso vartotojas (atributas Workgroup). Galima sukurti naują vartotoją sistemoje (metodas Create_User), keisti informaciją apie vartotoją (metodas Modify_User), pašalinti vartotoją iš sistemos (metodas Delete_User), vartotojas gali prisijungti
prie sistemos (metodas
Logon_user), atijungti nuo sistemos
(metodas
Logoff_User).
Klasė Vartotoju_grupe naudojama saugoti vartotojus, kurie priklauso bendrai grupei ir turi
tas pačias teises sistemoje. Grupė turi savo unikalų identifikatorių (atributas
ID), vartotojų grupės
pavadinimą (atributas Name), grupei priklausančių vartotojų sąrašą (atributas Users). Galima sukurti naują grupę (metodas CreateGroup), modifikuoti esamą vartotojų grupę (metodas ModifyGroup), pašalinti grupę iš sistemos (metodas DeleteGroup).
Klasė Organizacija naudojama saugoti vartotojus, kurie priklauso vienai virtualios
organizacijos dalyvei (organizacijai). Organizacija turi savo unikalų
identifikatorių (atributas ID), organizacijos
pavadinimą (atributas Name), organizacijai priklausančių vartotojų sąrašą (atributas Users). Galima sukurti naują organizaciją (metodas Create), modifikuoti esamą organizaciją (metodas Modify), pašalinti organizaciją iš sistemos (metodas Delete), įtraukti naują vartotoją į organizaciją (metodas Add_User), pašalinti vartotoją iš organizacijos (metodas Remove_User).
Klasė Uzklausa apibrėžia vartotojo ar sistemos pateiktą užklausą paieškos sistemai
ieškoti dokumentą(-us) pagal nurodytus kriterijus. Kiekviena užklausa turi savo
unikalų identifikatorių (atributas ID), užklausos pateikimo laiką (atributas DateTime), užklausos turinį (atributas Request), vartotoją, kuris įvykdė užklausą (atributas User). Gali būti sukuriama
nauja užklausa (metodas Create), ištrinama jau sukurta užklausa (metodas Delete), įvedami užklausos parametrai (metodas Fill), bei vykdoma užklausa (metodas Process).
Klasė Atsakymas apibrėžia paieškos rezultatus. Paieškos sistema pateikia rastus
duomenis, iš jų suformuojama atsakymo forma ir pateikiama toliau sistemai ar
vartotojui. Kiekvienas paieškos sistemos pateiktas atsakymas į užklausą turi
unikalų identifikatorių (atributas ID), bei atsakymą į užklausą (atributas Answer). Gali būti sukuriamas naujas atsakymas (metodas Create), ištrinamas jau sukurtas atsakymas (metodas Delete), suformuojamas atsakymas (metodas Fill), atsakymas į užklausą išvedamas vartotojui tam tikra forma (metodas Show).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą